Jump to content
Annons

13 år idag :D


perrock

Recommended Posts

Annons

En viktig grej!

När jag var tretton lyssnade jag bara på ett enda band och hade en massa fördomar om musik hit och dit, "det här är okej att lyssna på" och "det här är skit". Det var en massa grejer som jag egentligen tyckte var rätt bra som jag inte lyssnade på för att "jag lyssnar ju på sån här musik, inte på sånt där". Det är bullshit! Jag har ingen aning vad du lyssnar på, men ta chansen nu medan du har hela tonåren framför dig att skaffa dig en bred musiksmak! "Jag lyssnar ju på både Korn, Metallica, AC/DC och The Strokes" är inte varierat och inte heller "jag lyssnar ju på både Kraftwerk, Basshunter, Vengaboys och Da Buzz". Var nyfiken och lyssna på så mycket olika musik det bara går! Annars kommer du ångra dig efteråt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig grej!

När jag var tretton lyssnade jag bara på ett enda band och hade en massa fördomar om musik hit och dit, "det här är okej att lyssna på" och "det här är skit". Det var en massa grejer som jag egentligen tyckte var rätt bra som jag inte lyssnade på för att "jag lyssnar ju på sån här musik, inte på sånt där". Det är bullshit! Jag har ingen aning vad du lyssnar på, men ta chansen nu medan du har hela tonåren framför dig att skaffa dig en bred musiksmak! "Jag lyssnar ju på både Korn, Metallica, AC/DC och The Strokes" är inte varierat och inte heller "jag lyssnar ju på både Kraftwerk, Basshunter, Vengaboys och Da Buzz". Var nyfiken och lyssna på så mycket olika musik det bara går! Annars kommer du ångra dig efteråt!

Jag gillar mycket 😲 men tack! jag skickar låtar jag gillar 😄

http://www.youtube.com/watch?v=G15AcS8nYR4

http://www.youtube.com/watch?v=m8M2vvl1kAQ

http://www.youtube.com/watch?v=enpWAuhvSjE

http://www.youtube.com/watch?v=DE0LFmaTzw0

http://www.youtube.com/watch?v=y41DykcpgRg

Jag tror ni fattar nu ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte alls en särskilt varierad musiksmak fakiskt. Du är rätt fast i rockträsket, och väldigt mycket gammal musik. Du kommer ångra dig om några år om du inte hänger med bättre i vad som släpps nytt idag!

Jag ska ge några tips på startpunkter till en breddad musiksmak! Checka de här artisterna och skivorna (inte bara Youtube, ladda ner lite låtar eller skivor):

Animal Collective - Sung Tongs

Au Revoir Simone - Still Night, Still Light

Battles - Mirrored

Beck - Odelay

Beirut - The Flying Club Cup

Black Dice - Creature Comforts

The Books - Lost and Safe

Dan Deacon - Bromst

Deerhoof - Friend Opportunity

El Guincho - Alegranza!

Einstürzende Neubauten - Haus der Lüge

Godspeed You! Black Emperor - Slow Riot for New Zerø Canada

Hercules and Love Affair - Hercules and Love Affair

[ingenting] - Ingenting duger

Jonny Greenwood - There Will Be Blood

Justice - † ("Cross")

Major Organ and the Adding Machine - Major Organ and the Adding Machine

Mikis Theodorakis - Zorba the Greek

The Moldy Peaches - The Moldy Peaches

Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane Over the Sea

Nouvelle Vague - Bande à parte

The Olivia Tremor Control - Black Foliage: Animation Music, Volume 1

Panda Bear - Person Pitch

The Wailers - Catch a Fire

Wavves - Wavves

Wu Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers)

Det är ju jättemånga, så välj ut några stycken och försök gilla dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle han ångra sig? Alla behöver inte vara allätare. Jag försöker lyssna på det mesta, men har valt medvetet att fastna på en särskilt, rätt smal, genre därför att den tilltalar mig mer än andra typer av genrer. Varför skulle jag ångra det? Rock är inte sämre än andra genrer. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle han ångra sig? Alla behöver inte vara allätare. Jag försöker lyssna på det mesta, men har valt medvetet att fastna på en särskilt, rätt smal, genre därför att den tilltalar mig mer än andra typer av genrer. Varför skulle jag ångra det? Rock är inte sämre än andra genrer. 😕

Fair enough, jag vill bara inte att han ska hamna i samma situation som jag. Jag snöade in mig på ett fåtal band under flera år och hade massa fördomar om att annan musik var larvig och dålig. Jag tillät inte mig själv att tycka om till exempel hiphop, för det var ju bara skit.

Och sen fem år senare så sitter jag här och lyssnar på skivor som kom 2004 och önskar att jag hade varit med på riktigt och lyssnat på dem när de kom. Visst, alla behöver inte ha världens bredaste musiksmak (det har knappast jag heller), men det är aldrig bra att vara begränsad av sina förutfattade meningar. Man ska i alla fall prova på så mycket som möjligt!

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, jag håller absolut med om att man ska prova. 😕 Vad vore livet om man inte vågade utforska det? Men hur mycket spenat jag än äter så fortsätter jag att återkomma till pasta, för att jag tycker det är godare. Och inget fel i det.

EDIT: skum liknelse, men jag låter den vara kvar och skyller det på tröttheten...

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, jag håller absolut med om att man ska prova. 🙂 Vad vore livet om man inte vågade utforska det? Men hur mycket spenat jag än äter så fortsätter jag att återkomma till pasta, för att jag tycker det är godare. Och inget fel i det.

EDIT: skum liknelse, men jag låter den vara kvar och skyller det på tröttheten...

Rock-Per!! Fabro Hasselqvist glömde att gratta dig, men det beror nog bara på kaloribrist ska du se...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis på 13-årsdagen.

Jag kommer inte ihåg hur det var att vara tretton, har bara lite skumt minne av att världen var i svartvitt, lätt gulnad i kanterna.

Hoppas du fick någon schysst present!

/R

Pengar Här ska köpas 🙂

Vad kan jag göra för att få mina låtar bättre kvalité NU när jag har pengar :

http://www.youtube.com/watch?v=V2cuUQ03GDo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska börja med det på pianot och jag gillar inte oseriösa personer var du seriös ☺️

men iaf 😄 ska köpa den hära : http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=198455

Om man är seriöst oseriös - vad är man då?

Nej allvarligt, var det du som lirade i YouTube-klippet, så kan jag ju inte säga att det var dåligt. Körde med tema på gitarren, det är bra, schyssta trummor också, har du programmerat dem. Att köra med basljudet från pianot är lite udda, men det var en grupp på tv som varit med i Jools Holland 2 gånger (!) som gör det, de har nåt kort namn som börjar på k eller c. Sångaren är lite lönnfet och ljushårig. Eller du kanske menar ett basljud på klaviaturet, som t.ex. på ett usb-keyboard, en VSTi?

Alesis SR18 - sedärja! De gjorde ju HR16 (som jag har kvar fortfarande sedan 24 år), funkar kalas. Bra märke!! Sedan gjorde de SR16, som ibland kan bundlas med digitaltrummor om man köper såna. Finns ibland till vettigt pris. Sök gärna på Ebay om du är intresserad av mer Alesis-prylar. De har säkerligen utvecklat samplingarna på den nya SR-18. Är det 18 bits nu då, istället för 16 som det var på den gamla? 3300 kr. Finns den inte billigare?

Jo, från Thomann inkl frakt och 3 års garanti (!), 2800 kr.

Så har du sparat 500 spänn du kan köpa cd av mig för!

😲

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

schyssta trummor också, har du programmerat dem.

Kör dom med mitt midi keyboard (inte bara midi)

Eller du kanske menar ett basljud på klaviaturet, som t.ex. på ett usb-keyboard, en VSTi?

Exakt!

Jo, från Thomann inkl frakt och 3 års garanti (!), 2800 kr.

Tänkte köpa för 99 kr i månaden och sen är jag mer van vid musikbörsen hehe 🙂

Så har du sparat 500 spänn du kan köpa cd av mig för!

hehe 😆

Redigerat av perrock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...