Jump to content
Annons

Lyssna på min mix och ge mig råd


Bbenderman

Recommended Posts

Kört Sonar en månad och har riktiga grejer men inte kunskap behöver råd.

Någon som har några råd trummorna har jag problem med för de är inspelade på två spår innan jag köpte riktiga ljudkortet.

Det är första gången jag spelar in och mixar spelar det mesta själv.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7179

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7180

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7176

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kört Sonar en månad och har riktiga grejer men inte kunskap behöver råd.

Någon som har några råd trummorna har jag problem med för de är inspelade på två spår innan jag köpte riktiga ljudkortet.

Det är första gången jag spelar in och mixar spelar det mesta själv.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7179

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7180

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7176

Kort och spontant, bara. Cat Song, som för övrigt är en kanonlåt med supermelodi, behöver lite mer diskant, briljans i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort och spontant, bara. Cat Song, som för övrigt är en kanonlåt med supermelodi, behöver lite mer diskant, briljans i mixen.

Håller med. Mixen känns väldigt instängd och basig. Prova bränn ut projektet på en cd och sätt dig i bilen och lyssna, då brukar man få en bra uppfattning om vad man behöver justera (bas, mid, diskant).

Försök också få lite mer bredd på mixen. Enligt mig så är den lite platt så som den är nu. I övrigt, bra låt. Fortsätt jobba 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får jag mer bredd i mixen ?

Dra ned basen jo

Men kanske man ska göra sedan när man mastrar öka diskanten på allt och minska basen.

Finns ingen anledning att vänta till mastringen med det. Du kanske inte vill ha mer diskant på allt? Börja lite med sången och försöka att "öppna upp" den.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle rent spontant tycka att det känns som det är lite mycket lågt mellanregister i sången. Prova att eq:a ner frekvenser i området kring 300-500Hz och se om du gillar det bättre, kanske diskanten skulle höjas lite också. Gitarrsoundet är riktigt snyggt tycker jag och orgeln sitter bra den med. Virveln skulle nog tjäna på lite reverb samt få lite mer attack och klipp, prova komprimera den med en ganska lång attacktid och justera som du tycker passar. Kom ihåg att mixa som du tycker låter bra och att det viktigaste är att lyssna, det som du tycker låter bra, låter bra. Ett tips är att använda sig av en eller fler referenslåtar, dvs. leta reda på en låt (eller flera) som du tycker låter bra och som du vill att din låt ska låta som. Lägg in den i projektet på ett eget stereospår så att du sedan kan växla mellan din låt och referenslåten/låtarna och försök hitta samma sound, lyssna och fundera på hur de har gått tillväga för att uppnå soundet, t.ex. hur stort är reverbet och hur är sången eq:ad.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ett tips är att använda sig av en eller fler referenslåtar, dvs. leta reda på en låt (eller flera) som du tycker låter bra och som du vill att din låt ska låta som. Lägg in den i projektet på ett eget stereospår så att du sedan kan växla mellan din låt och referenslåten/låtarna och försök hitta samma sound, lyssna och fundera på hur de har gått tillväga för att uppnå soundet, t.ex. hur stort är reverbet och hur är sången eq:ad.

Lycka till!

Jag tycker det kan vara lite farligt att göra så för tidigt i mixen. Ingen låt låter dom den andra, ingen låt behöver det(om det nu inte e samma grupp och samma skiva) Varje låt bör behandlas unikt, det tycker jag ger bäst resultat.

Känslan i låten är viktigare än att den låter som någon annan.

Jag har själv gjort så ett par gånger och tycker att slutresultatet blev sämre för ju dom låtarna, jag glömde bort känslan och gick enbart på att det skulle låta lika som den andra låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle rent spontant tycka att det känns som det är lite mycket lågt mellanregister i sången. Prova att eq:a ner frekvenser i området kring 300-500Hz och se om du gillar det bättre, kanske diskanten skulle höjas lite också. Gitarrsoundet är riktigt snyggt tycker jag och orgeln sitter bra den med. Virveln skulle nog tjäna på lite reverb samt få lite mer attack och klipp, prova komprimera den med en ganska lång attacktid och justera som du tycker passar. Kom ihåg att mixa som du tycker låter bra och att det viktigaste är att lyssna, det som du tycker låter bra, låter bra. Ett tips är att använda sig av en eller fler referenslåtar, dvs. leta reda på en låt (eller flera) som du tycker låter bra och som du vill att din låt ska låta som. Lägg in den i projektet på ett eget stereospår så att du sedan kan växla mellan din låt och referenslåten/låtarna och försök hitta samma sound, lyssna och fundera på hur de har gått tillväga för att uppnå soundet, t.ex. hur stort är reverbet och hur är sången eq:ad.

Lycka till!

Tror nog inte han kan "ploja" med virveln så mycket eftersom han pratar om 2 ingångar!?

Däremot så blir virvelträffarna lite oregebundna i anslag, inte takt och där kanske man ska trycka på hela setet med tuffare kompression. Sedan skulle jag leka mera med en sån här traditionell låt, vräka ut trumsetet i stereobilden och kanske dista på det rejält. likadant med sången...är det lite luddig/instängd som nu så kanske mickupptagningen vart "kaka" då kan man ju smalna av den med lite "Phoneline" stuk och ett fräckare delay.

Med denna tycker jag är acceptabel som den är.

Bra jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...