Jump to content
Annons

Höja nivån för filmmusik/klassiskt?


D200

Recommended Posts

På vilket sätt höjer man nivån bäst om man vill ha en acceptabel utnivå när man håller på med stråkar och sånt där man ändå vill ha lite dynamik kvar?

Komprimera är väl inte så bra antar jag...men maximizer?

När man lyssnar på det och höjer volymen tex så låter det liksom mjuk o fint men om man ökar velocity så tycker jag det ibland låter lite tvingat o så i topparna? Skrikigt liksom...

Sen är ju velocityn även det som gör anslag och sånt mer forcerat väl, hårdare?

Nåt bra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Höj aldrig velocityn om du vill få upp volymen på det hela, annars försvinner såklart dynamiken och blir lätt "skrikigt" som du säger. Velocityn har ju med anslagskänslan, hur starkt man spelar att göra. Sedan justerar man volymen och låter velocityn vara orörd.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig: Har några pluggar från T-racks i singles-sviten men bara eq:s och 670:n och sen då pluggen som visar percieved loudness men inget mer än så...så jag vet inte vilken av dem man skulle använda för komprimera ska man ju inte göra... Ska kolla....

Memphis: Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt höjer man nivån bäst om man vill ha en acceptabel utnivå när man håller på med stråkar och sånt där man ändå vill ha lite dynamik kvar?

det enda man gör i klassisk musik är att normalisera efter mix.

det du kan göra när du spelar på midi är att höja midivolymen till max

om du ändå måste höja volymen så gör det med en limiter eller någon annan kompressor som inte pumpar

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ren klassisk musik så är det nog dumt att komprimera hårt. Men däremot så nämner du filmmusik och jag finner att man ibland måste komprimera vissa delar i orkestern för att få det att sitta bra i mixen, om orkestern blandas med elektroniska inslag eller distade gitarrer t.ex.

Pukor och slagverk kan med fördel även komprimeras om man vill ha lite mer tryck i grejerna. Men det är mixen och ljudbilden som avgör. Gör du bara filmmusik/klassisk musik med orkesterintrumentering så behöver du inte tänka på detta så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att slänga in en låt i ditt DAW , det enda som ska finnas i masterkanalen är din Percieved Loudness mätare, en sån här låt kan du slänga in

.

Anteckna Loudness och RMS.

Gå nu till din mix, är mixen bra? Är instrumenterna panerade? Titta på den här bilden och panera utifrån den,

orchestra.jpg

Du vill heller inte ha onödigt sub i låten, försök sänka det om du nu vill det.

Förhoppningsvis låter din mix bra här, om inte - prova att använda en Kompressor, EQ, Reverb, Stereobreddare. Det är väl de verktygen du behöver under mixningen.

Och nu när vi ska höja volymen på hela mixen så vill vi ju inte pumpa sönder den, det är ju trots allt klassisk/filmmusik = lugn musik.

Kompressor - en lätt kompressor på 2db

EQ - sänker de mörka och höjer de ljusa en aning (inte för mycket dock!)

Exciter - om det behövs så klarna den upp mixen en aning (överdriv inte för mycket här heller!)

Stereobreddare - Känns allt så jäkla centrerat? Kör med en stereobreddare så löser det sig.

* Om mixen passerar 0 dB barriären här så kanske du borde sänka vissa saker i mixen.

Limiter - Höj volymen en aning så att vi hamnar på kanske -3 till -2 dB?

Nu bör det låta fint, förhoppningsvis 😛

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...