Jump to content
Annons

Erfarenheter inför framtiden


hammagrella

Recommended Posts

// delad tråd från Studiofestival #4 - Finalen //

Proffsigaste festivalen hittills. Snyggt jobbat Jazzman!!! 🙂

Mycket spänd på nästa deltävling. Låt oss börja med en "lesson's lörned" för att sortera ut

1) Hur omöjliggöra fusk utan att bygga byråkrati?

2) Prisers vara eller icke vara, eller offentliggörande vs hemlighållande?

3) Tidsgränser för röstning, för långt eller för kort som det är nu?

4) Finlir när det gäller regler; t ex vad händer när båda vinnarna får samma poäng (hände både nu och i senaste tävlingen)?

5) Straffsatser för fusk! Kölhalning är bra. Krossat ljudkort är en annan variant. (Avtjäna två veckors samtalsterapi med Erik H. är en annan, kanske för grym metod!)

Värst vad ordningssam jag blev då! Kan det vara glöggen?! 😳

Edit: kom på en till! 😛

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Avtjäna två veckors terapi med Erik H. är en annan, kanske för grym metod!

fniss...

****

Jag har tänkt på en grej till; kanske passar i denna tråden. Om röstning då:

Kan man inte "öppna röstningslokalen" först ett par dagar - en vecka efter att man släppt bidragen? Detta för att påbjuda att folk allmänt lyssnar igenom allt ett par gånger innan man går till urnan.

Sen har det ju förts en vettig debatt om hur själva röstningen ska gå till. Jag tycker att finalvarianten var utmärkt.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Medlemmar som gått med (förslagsvis) en vecka innan röstningen börjar har ej rösträtt. Är det priser inblandat så är det ju hur lätt som helst att "fuska" ändå. Bara att säga åt alla sina vänner att regga sig och rösta på ens bidrag.

Eller så måste man ha gjort exempelvis 10 inlägg innan rösträtt.

Att rösta genom att svara i en tråd och skriva vad man röstar på är klockrent. Funkade ju kanon i finalen (och vips blir det pinsamt för någon om hans eller hennes kompisar skulle börja tokrösta helt officiellt).

Link to comment
Dela på andra sajter

(Avtjäna två veckors samtalsterapi med Erik H. är en annan, kanske för grym metod!)

Trodde detta ämne var lämnat nu? 🙂

Fast det va rätt roligt sagt 🙂

Det är bra med regler, vi är ju svenskar för tusan, då ska allt vara organiserat osv osv... 😛 Jag tycker att om nån fuskar så är man diskad i pågående tävling och i följande... 🙂 Eller vad säger ni?

Ang. röstningstid så tycker jag att den ska vara lång... även förberedelserna ska vara lite längre så man hinner med, en annan har ju skolan också 😛

Bra initativ att fixa tråden 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamma: Erik har faktiskt en egen liten tråd där man kan kritisera honom. Var snäll och gör det där! 😛

(var blev han av förresten!? han va ju hur rolig som helst)

Var han verkligen hur rolig som helst?

Röstningssystemet som vi hade i finalen var bra. Det tycker jag vi fortsätter med. Som så många andra tycker =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre och finare priser leder med säkerhet till bättre kvalitet balnd bidragen!!!!!!!

..........allvarligt talat gilllar jag Vallhagens idé med karenstid, Samt den öppna röstningen i finalen. Roligt om det kunde bli möjligt med fler synpunkter på flera bidrag, till exemelvis genom grupper; Alla orkar väl ge kritik till fyra bidrag i stöten. Blott Hammaren till 23. Många väldigt bra bidrag fick ju knappt en klapp på axeln. t.ex!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i stort med ovanstående. Öppen röstning, helst även med motivering.

Och tid mellan att bidragen publiceras och röstningen öppnar är en fruktansvärt bra idé. Då kan man vara säker på att man faktiskt orkar lyssna mer på alla bidrag än vad man gjorde denna gången.

En annan sak. KORTARE bidrag. Nu när det blev så många var det alldeles för mycket att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamma: Erik har faktiskt en egen liten tråd där man kan kritisera honom. Var snäll och gör det där! 😄

(var blev han av förresten!? han va ju hur rolig som helst)

Tycker han mest va dum i huvudet som bara provocerade fram onödiga diskutioner men det kanske bara är jag som tycker 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak. KORTARE bidrag. Nu när det blev så många var det alldeles för mycket att lyssna på.

Absolut! Så kanske man hinner få med nåt själv också.

Att göra en snutt på en minut orkar/hinner man kanske med, men en hel låt var lite overkill för min del...

Bra idéer annars!

Röstar på senarelagd öppen röstning och en tidsgräns så att man måste ha varit medlem innan låtarna lagts ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Några dagars väntetid från bidragssläpp till röstning. Sen kan ju röstningen pågå i cirkus en vecka. Klart bättre med öppen röstning där man motiverar sin röst. Roligt med feedback åxå!

Är det bra med final? Ja, det tycker jag iallafall.

Tycker helt klart att 3 minuter är en maxgräns. Det beror ju på vad man tävlar i, men helt klart hinner man med lite mer om man skall visa upp en låt. Och vi kommer nog aldrig få mer än 25 tävlande antar jag (peppar peppar) och då snackar vi max 100 meg låtar att ladda ner.

Jag tror jag lyssnade igenom allas bidrag minst tre gånger, så visst hinner man.

edit: sen tycker jag man får rösträtt först efter 25 postningar.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men med kortare bidrag tror jag nog antalet deltagare kommer att öka. Viket i och för sig är skoj. Men vilket är jobbigast att ta ställning til;l 60 30-sekunders snuttar eller 25 3-minuters låtar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men med kortare bidrag tror jag nog antalet deltagare kommer att öka. Viket i och för sig är skoj. Men vilket är jobbigast att ta ställning til;l 60 30-sekunders snuttar eller 25 3-minuters låtar? 🙂

Nu gör du det komplicerat.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite struktür på förslagen kanske?

(Så att de som kommer hålla i nästa festival enkelt kan få lite styrsel på hur vi vill ha festivalen arrangerad)

Vad säger ni om att svara på följande formulär:

1. Bidragens maxlängd (1, 2, 3 eller 4 min ev. individuellt tidsbegränsning för varje festival)

2. Antal omgångar (1=slutfinal direkt, 2=semi->slutfinal, 3=kvarts->semi->slutfinal)

3. Tid att rösta för varje omgång (1-10 dagar)

4. Någon slags begränsningar på vilka som får rösta (Ja/Nej.... om ja, vilka?)

5. Priser, offentliga eller hemliga ( 😄 )

6. Lösning vid oavgjort (dela broderligt eller utse vinnare med hjälp av flest röster i semi)

7. Straff vid fusk (diskvalificering eller röstavdrag)

---------------------------------------------------------------------------------

Om ni kommer på fler saker som borde vara med i listan, säg till så uppdaterar jag detta inlägg ifall det är flera som tycker likadant. (och de som redan svarat kan uppdatera sin för att göra det enkelt för "vemdetnublirsomarrangerarnästafestival".

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite struktür på förslagen kanske?

(Så att de som kommer hålla i nästa festival enkelt kan få lite styrsel på hur vi vill ha festivalen arrangerad)

Vad säger ni om att svara på följande formulär:

1. Bidragens maxlängd (1, 2, 3 eller 4 min ev. individuellt tidsbegränsning för varje festival)

2. Antal omgångar (1=slutfinal direkt, 2=semi->slutfinal, 3=kvarts->semi->slutfinal)

3. Tid att rösta för varje omgång (1-10 dagar)

4. Någon slags begränsningar på vilka som får rösta (Ja/Nej.... om ja, vilka?)

5. Priser, offentliga eller hemliga ( 😏 )

6. Lösning vid oavgjort (dela broderligt eller utse vinnare med hjälp av flest röster i semi)

7. Straff vid fusk (diskvalificering eller röstavdrag)

---------------------------------------------------------------------------------

Om ni kommer på fler saker som borde vara med i listan, säg till så uppdaterar jag detta inlägg ifall det är flera som tycker likadant.  (och de som redan svarat kan uppdatera sin för att göra det enkelt för "vemdetnublirsomarrangerarnästafestival".

1. 1.30 ? 😉

2. 2

3. 7 dagar

4. Ja, endast medlemmar som varit registrerade två veckor innan deadline

5. svårt.. Offentliga.

6. Utse vinne med hjälp av flest röster i semi.

7. Det avgör lekledaren från fall till fall.

EDIT:

Dessutom tycker inte jag att tävlingsledaren ska få vara med i tävlingen. (och nu menar jag absolut inte att Jazzman eller någon annan ledare har missbrukat sin roll alls, men det skulle lätt kunna bli tjafs om ledaren gick och vann.. speciellt nu när det är priser med i potten)

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tycker inte jag att tävlingsledaren ska få vara med i tävlingen. (och nu menar jag absolut inte att Jazzman eller någon annan ledare har missbrukat sin roll alls, men det skulle lätt kunna bli tjafs om ledaren gick och vann.. speciellt nu när det är priser med i potten)

Håller helt med! Jag var EN röst från att vinna föregående festival med "Jörn Gretzky" och jag kände mig faktiskt kallsvettig där i slutet, hur snyggt hade det sett ut om jag vunnit DKFH själv när jag arrangerade!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Punkt 4: Enbart registrerade medlemmar när deadline för inlämning av bidrag faller, får rösta..alla därefter registreras ej... detta i samband med öppen röstning givetvis.

..tror jag blir rättvist

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tycker inte jag att tävlingsledaren ska få vara med i tävlingen. (och nu menar jag absolut inte att Jazzman eller någon annan ledare har missbrukat sin roll alls, men det skulle lätt kunna bli tjafs om ledaren gick och vann.. speciellt nu när det är priser med i potten)

Håller helt med! Jag var EN röst från att vinna föregående festival med "Jörn Gretzky" och jag kände mig faktiskt kallsvettig där i slutet, hur snyggt hade det sett ut om jag vunnit DKFH själv när jag arrangerade!?

Precis.

Och när man ordnar en tävling ska man ju helt klart köra sin egen prägel på själva uppgiften och då har man direkt en fördel eftersom man givetvis väljer nåt man har någorlunda pejl på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tycker inte jag att tävlingsledaren ska få vara med i tävlingen. (och nu menar jag absolut inte att Jazzman eller någon annan ledare har missbrukat sin roll alls, men det skulle lätt kunna bli tjafs om ledaren gick och vann.. speciellt nu när det är priser med i potten)

Håller helt med! Jag var EN röst från att vinna föregående festival med "Jörn Gretzky" och jag kände mig faktiskt kallsvettig där i slutet, hur snyggt hade det sett ut om jag vunnit DKFH själv när jag arrangerade!?

sedan finns kanske risken att färre vill ställa upp som lekledare om de inte har möjlighet att delta själva. Kanske blir extra surt när det finns priser med i bilden. Med en öppen röstning så skall man väl egentligen inte behöva känna sig orolig, och det finns ju inte heller något krav på att man MÅSTE göra en låt. Så känner man obehag inför en eventuell vinst kan man ju låta bli att delta?

Bara lite tankar.

Bumpar i övrigt Vacuums modell, men kanske med demonens modifikation på 4an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om lekledaren ska vara med kanske man kan vända på steken... att länkarna för allas bidrag lämnas till honom/henne 1 dag före deadline.. då minskar man risken att lekledaren (mot förmodan) ska hinna påverkas av allas bidrag och göra justeringar i sitt eget material...?

Nu tror inte jag att detta är en uppenbar risk..dom flesta som hänger här ofta känns väldigt reko...

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om lekledaren ska vara med kanske man kan vända på steken... att länkarna för allas bidrag lämnas till honom/henne 1 dag före deadline.. då minskar man risken att lekledaren (mot förmodan) ska hinna påverkas av allas bidrag och göra justeringar i sitt eget material...?

Nu tror inte jag att detta är en uppenbar risk..dom flesta som hänger här ofta känns väldigt reko...

Jag menar inte så...

Om t ex Dumb Dan skulle starta en tävling kanske han väljer att man ska göra en hip houselåt och målet är att få det mest perfekta sidechainade kompressorpumpet. Uppenbart att han skulle ha en hyffsat god chans att vinna då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en poäng där Vacuum. En för nischad tävling skulle bli fördel för anordnaren.

Sen är det ju så att lekledaren vann högsta pris i förra tävlingen, så han har ju fått vad han förtjänat 😆

Jag tycker nästan man kan ta risken och låta vinnaren vara med i nästa tävling också, om den inte är uppenbart riktad till denne själv.

Sen tycker jag att man skall ha rösträtt innan man får rösta, och för att få den skall man varit med två veckor innan deadline och ha skrivit 25 inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om lekledaren ska vara med kanske man kan vända på steken... att länkarna för allas bidrag lämnas till honom/henne 1 dag före deadline.. då minskar man risken att lekledaren (mot förmodan) ska hinna påverkas av allas bidrag och göra justeringar i sitt eget material...?

Nu tror inte jag att detta är en uppenbar risk..dom flesta som hänger här ofta känns väldigt reko...

Jag menar inte så...

Om t ex Dumb Dan skulle starta en tävling kanske han väljer att man ska göra en hip houselåt och målet är att få det mest perfekta sidechainade kompressorpumpet. Uppenbart att han skulle ha en hyffsat god chans att vinna då...

Du har rätt VacUm. Ni minns väl vilket tema jag valde....SÄMSTA låten.... 😆😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om lekledaren ska vara med kanske man kan vända på steken... att länkarna för allas bidrag lämnas till honom/henne 1 dag före deadline.. då minskar man risken att lekledaren (mot förmodan) ska hinna påverkas av allas bidrag och göra justeringar i sitt eget material...?

Nu tror inte jag att detta är en uppenbar risk..dom flesta som hänger här ofta känns väldigt reko...

Jag menar inte så...

Om t ex Dumb Dan skulle starta en tävling kanske han väljer att man ska göra en hip houselåt och målet är att få det mest perfekta sidechainade kompressorpumpet. Uppenbart att han skulle ha en hyffsat god chans att vinna då...

Du har rätt VacUm. Ni minns väl vilket tema jag valde....SÄMSTA låten.... 😆😄

😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Don´t forget to register to vote.

Man får helt enkelt innan deadline registrera att man vill vara med och rösta... 😆

Varför inte? Annars tycker jag inte vi ska göra festivalen föör omständig 😛

Grejer som jag tänkte på,

Inte längre röstning än en vecka, det får inte dö ut.

Öppen röstning, absolut! Tycker nog också att man kan ha nån gräns för vilka som får rösta, åtminstone att personen inte reggat sig efter deadline.

Eventuella priser - hemliga tills efter att vinnaren är utsedd. Låt oss ha kul.. vinnaren får bara den där grädden över moset 😄

Sen tror jag det är lagom med en semi och en final. Om det blir lika, vad ska man annars göra än att kolla vinnaren i semin?

Jag håller med vacum att tävlingsledaren inte ska va med själv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...