Jump to content
Annons

Nya Wavespluggar


DieHard (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Det enda Antress har gemensamt med originalen är utseendet. Ljudmässigt kommer deras pluggar inte i närheten av t ex Uads. Om det vore så enkelt som du vill få det till(enfaldiga har ju alltid lätta och de rätta svaren på allt) så skulle t om deras pluggar låta minst lika bra. Men nu gör dem inte det så där sprack nog din teori.

Innan jag lämnar vidare kommentar, DieHard, vill jag gärna veta om det var mig eller Antress-tillverkaren du refererade till som "enfaldig".

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Innan jag lämnar vidare kommentar, DieHard, vill jag gärna veta om det var mig eller Antress-tillverkaren du refererade till som "enfaldig".

Det var dig jag menade. Du skrev "Jag har inga tester att komma med (förutom den i min ovan nämnda tråd), och jag är ingen DSP-professor, men går konsekvent ett steg längre mot dumdristigheten och säger att detta även måste gälla kompressorer." Detta antagande bygger du på utan att egentligen veta alls. Innan man uttalar sig om något sådan så får man allt se till att ha fakta och kunskap om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var dig jag menade. Du skrev "Jag har inga tester att komma med (förutom den i min ovan nämnda tråd), och jag är ingen DSP-professor, men går konsekvent ett steg längre mot dumdristigheten och säger att detta även måste gälla kompressorer." Detta antagande bygger du på utan att egentligen veta alls. Innan man uttalar sig om något sådan så får man allt se till att ha fakta och kunskap om det.

Vänta nu lite... vilka "kunskaper" ligger du inne med som gör att du väljer UAD-1176:an framför Waves motsvarande eller, för all del, framför ReaComp? Vilken analog-kompressorplugg äger du och i så fall varför?

Jag har inga tester att komma med — förutom den i min ovan nämnda tråd, skrev jag. Det här testet gjorde jag på några minuter... bl.a. på din begäran ("Upp till bevis då, Valle") — vilket resulterade i ganska positiv reaktion, både inläggs- PM- och email-vägen. Lyssna gärna själv och jämför. Återkom gärna!

Man måste inte vara något jävla geni för att skapa ett "trovärdigt" ljud, även om det rör sig om billigare/gratis pluggar. Frågan är om det i ett sammanhang som detta snarare inte hämmar att vara s.k. geni. Eller tro sig vara det...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Mitt påstående lyder: Pluggar med (minst) samma inställningsmöjligheter bör kunna ge samma resultat!

Inställningsmöjligheter är en parameter i en algoritm. I EQ faller har man samma algoritmer som bygger på linjära z-transformer.

Har du samma algoritm för dina parametrar i en kompressor så ska man naturligtvis även kunna åstakomma samma

ljud. Men kompressorer är inte linjära så det finns inte någon självklar optimal lösning som för EQ:s. En kompressor består

i princip av två olika funktioner. En detektor och en styrd förstärkare. Detektorn kan se ut hur som helst, men typiskt en likriktare och ett filter. En styrd förstärkare är en multiplikator i tidsplanet vilket motsvarar en faltning i frekvensplanet. Likriktare kan vara allt från en emulering av dioder eller en helt rå perfekt matematisk abs() eller något som gör en annat detektor av energin på fantastiskt många

sät.t. Gausskurvor, neuronnät osv. Komplexiteten är enormt mycket större än för EQ, vilket gör att det också finns möjligheter

till att de låter helt olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompressor består i princip av två olika funktioner. En detektor och en styrd förstärkare. Detektorn kan se ut hur som helst, men typiskt en likriktare och ett filter. En styrd förstärkare är en multiplikator i tidsplanet vilket motsvarar en faltning i frekvensplanet. Likriktare kan vara allt från en emulering av dioder eller en helt rå perfekt matematisk abs() eller något som gör en annat detektor av energin på fantastiskt många sät.t. Gausskurvor, neuronnät osv. Komplexiteten är enormt mycket större än för EQ, vilket gör att det också finns möjligheter till att de låter helt olika.

Jisses... Talar du så med alla dödliga?

Hursomhelst, med tanke på att komplexiteten gör att det också finns möjligheter till att de låter helt olika, så är det väl inte helt orimligt att påstå att det likväl är möjligt att få dem att låta lika, genom att t.ex. förstå hur direktsignalen påverkas av dina gausskurvor och neuronnät. Eller?

Och så en fråga till: Är dessa "olikheter" så markanta att du skulle kunna "höra" och "bestämma" dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jisses... Talar du så med alla dödliga?

Hursomhelst, med tanke på att komplexiteten gör att det också finns möjligheter till att de låter helt olika, så är det väl inte helt orimligt att påstå att det likväl är möjligt att få dem att låta lika, genom att t.ex. förstå hur direktsignalen påverkas av dina gausskurvor och neuronnät. Eller?

Och så en fråga till: Är dessa "olikheter" så markanta att du skulle kunna "höra" och "bestämma" dem?

De låter naturligtvis lika om de gör på samma sätt. Men det är ungefär lika troligt som att porsche och ferrari skulle

komma fram till samma bilmodell. Men om de gjorde det så skulle det inte gå att hitta någon skillnad. Det är knappast så

jag kan höra om de har använt den eller den andra. Jag tvivlar på att jag ens kan höra någon skillnad med bestämdhet säga om en är analog eller digital. Men att det är skillnader, hörbart och mätbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, professorn! Men du låter din värld styras för mycket av siffror, tror jag. Och precis som i den "gamla" tråden missar du min poäng — igen.

Mitt påstående lyder: Pluggar med (minst) samma inställningsmöjligheter bör kunna ge samma resultat!

Om en tillverkare får för sig att låta den faktiska attacken dröja 6ms fast den visuella inställningen visar 4ms, eller att de låter addera brus etc, bara för att så kanske ge sken av "äkta pryl", det är ju en helt annan sak. Om jag vill få till ett analogt sound och har en (digital) kompressor med endast threshold, attack, release och ratio tillgängliga för inställning, så får jag experimentera med extern dist- respektive EQ-effekt.

Ingen plugg är så unik att den inte kan efterapas. Och det borde ju du som är så insatt hålla med om. Egentligen.

Det vore nog sant, om det vore en linjär process. I själva verket finns det nog en hel del variabler som påverkar hur processen ser ut beroende på typ av signal, styrka, frekvensomfång o.s.v och som dessutom förändras över tid.

Därmed inte sagt att det inte går att uppnå med en kombination av andra pluggar.

Man köper från en etablerad tillverkare eftersom de har rykte om sig att göra bra grejer, d.v.s. trygghet. Dessutom får man support vilket gör att man snabbt kan lösa eventuella problem. Sist men inte minst skall man inte underskatta vikten av att snabbt kunna få rätt resultat när man arbetar mot en deadline eller är mitt uppe i en kreativ process.

Det kan ju så klart göras med en eklare plugg, men kanske man just råar vara van vid Waves upplägg?

Däremot tycker jag personligen att Waves är lite väl dyra, det finns många bra alternativ i lägre prisklasser. Inte dåliga, men dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därmed inte sagt att det inte går att uppnå med en kombination av andra pluggar.

Precis vad jag har sagt!

Sist men inte minst skall man inte underskatta vikten av att snabbt kunna få rätt resultat när man arbetar mot en deadline eller är mitt uppe i en kreativ process.

Jag håller med. Det finns säkert de som lägger $400 på en plugg för "att snabbt kunna få rätt resultat...", och det är ju helt i sin ordning! Men jag tror att även de som avstår från att lägga $400 på en plugg förstår vikten av "att snabbt kunna få rätt resultat...". Eller vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att det är skillnader, hörbart och mätbart.

Och om du då både kan mäta och, särskilt, höra skillnaderna, skulle du då inte kunna "justera" dessa skillnader gentemot varandra tills de lät lika?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om du då både kan mäta och, särskilt, höra skillnaderna, skulle du då inte kunna "justera" dessa skillnader gentemot varandra tills de lät lika?

Det är inte säkert. Varken om du försöker efterlikna en eq eller en kompressor.

Det handlar inte bara om vilka parametrar du har tillgång till eller vilka funktioner du känner till utan också om vilka parametrar du inte har tillgång till (eller vilka funktioner som du inte känner till). Två kompressorer med de vanliga parametrarna tillgängliga behöver inte påminna om varandra ljudmäsigt. Två av anledningarna heter attack- och releasekurva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilket jäkla svammel.. Testa på en trumloop, "all buttons in" på UAD's 1176ln med minst -16db kompression och skruva sedan fram samma ljud ur Cubase's inbyggda kompressorer (eller vilken sequencer debattsugna, jag-går-emot-strömmen-för-att-ha-en-identitet, lundstudenter nu använder) och återkom när du fått hörbart identiskt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilket jäkla svammel.. Testa på en trumloop, "all buttons in" på UAD's 1176ln med minst -16db kompression och skruva sedan fram samma ljud ur Cubase's inbyggda kompressorer (eller vilken sequencer debattsugna, jag-går-emot-strömmen-för-att-ha-en-identitet, lundstudenter nu använder) och återkom när du fått hörbart identiskt resultat.

Där Jävlar hör ni!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vänta nu lite... vilka "kunskaper" ligger du inne med som gör att du väljer UAD-1176:an framför Waves motsvarande eller, för all del, framför ReaComp? Vilken analog-kompressorplugg äger du och i så fall varför?

Jag har inga tester att komma med — förutom den i min ovan nämnda tråd, skrev jag. Det här testet gjorde jag på några minuter... bl.a. på din begäran ("Upp till bevis då, Valle") — vilket resulterade i ganska positiv reaktion, både inläggs- PM- och email-vägen. Lyssna gärna själv och jämför. Återkom gärna!

Man måste inte vara något jävla geni för att skapa ett "trovärdigt" ljud, även om det rör sig om billigare/gratis pluggar. Frågan är om det i ett sammanhang som detta snarare inte hämmar att vara s.k. geni. Eller tro sig vara det...

Okej missat det där testet. Visst det låter bra och går efterhärma till viss gräns. Men det kommer ändå inte att vara den och låta som den. Om det är det man vill så är det helt okej. Men försök inte påstå att det är ett "trovärdigt" likt ljud. Men försök t ex få det att låta som en NEVE 33609. Det kommer du aldrig att lyckas med. Så där faller igen din teori att det går få det att låta som vilken kompressor som helst. Du får nog ta och skaffa alla emulerade klassiker som finns och sen kan du ju försöka få till det som dem. Varför undrar du vilka jag har? För att du tänkt att du skulle kunna skruva till att få det att låta som den emulerade? 😄 Ja du kan ju alltid försöka få det att låta som t ex UAD kompressorerna 1176,Fairchild, LA3A som jag har. En annan jag har är Pro-C och den har sina fördelar med att även vara en bredbandskompressor (Kan du åstadkomma det med ReaComp?)Varför jag har dem jag har? För att de är riktigt bra och användarvänligheten.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som slår mig är att just ReaComp som Valle använder har en parameter som heter "classic attack" som ändrar attackkurvan. Hade inte attackkruvan spelat roll så hade de inte behövt inkludera den parametern. Jag vill minnas att de gjorde det för att kunna behålla bakåtkompatibilitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle:

Ge upp.

Olika pluggar låter olika men just EQ:s kan man få samma resultat från två olika pluggar om man trixar lite förutsatt att pluggen inte försöker efterskapa trafos, rör eller andra tydligt färgande komponenter. Dessutom så är det flera personer på detta forum som prickade in 9 av 10 på Focusrites Liquidmix tävling så…

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilket jäkla svammel.. Testa på en trumloop, "all buttons in" på UAD's 1176ln med minst -16db kompression och skruva sedan fram samma ljud ur Cubase's inbyggda kompressorer (eller vilken sequencer debattsugna, jag-går-emot-strömmen-för-att-ha-en-identitet, lundstudenter nu använder) och återkom när du fått hörbart identiskt resultat.

Innan du slibbar ner debatten ännu mer hade det kanske varit bättre om du tog del av förutsättningarna som har redovisats — flera gånger — när det gäller mitt påstående om hörbar likhet mellan två kompressorer av olika märken. Din kommentar var helt poänglös och det enda du lyckades prestera var att tala nedsättande om yngre. Gratulerar!

Link to comment
Dela på andra sajter

[1] Visst det låter bra och går efterhärma till viss gräns. Men det kommer ändå inte att vara den och låta som den.

[2] Men försök t ex få det att låta som en NEVE 33609. Det kommer du aldrig att lyckas med

[3] Så där faller igen din teori att det går få det att låta som vilken kompressor som helst.

[4] Pro-C och den har sina fördelar med att även vara en bredbandskompressor (Kan du åstadkomma det med ReaComp?)

[5] Varför jag har dem jag har? För att de är riktigt bra och användarvänligheten.

1. För att?

2. För att?

3. Du har ignorerat förutsättningarna i mitt påstående.

4. ReaComp är i grunden en "broadband"-kompressor, med side-chain filter och mycket mer därtill. Så, ja!

5. "Bättre" och mer användarvänligare än Waves motsvarigheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så är det flera personer på detta forum som prickade in 9 av 10 på Focusrites Liquidmix tävling så…

Focusrites sammanställning av "utmaningen" visar så här långt att endast 49% har "prickats" rätt. Så...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrites sammanställning av "utmaningen" visar så här långt att endast 49% har "prickats" rätt. Så...

Focusrites utmaning gäller väl att höra skillnad på Liquid och analog hårdvara. Har isf inte riktigt med ämnet att göra.

Väl ändå kommentera procentsatsen. Jag är inte förvånad över att resultatet motsvarar slumpen. Jag tror många inte vet vad dom ska lyssna efter när de letar skillnader mellan analogt och digitalt. Jag har själv gissat konsekvent fel vid en liknande blindtest.

Jag tror dock de flesta hör skillnaden i ett sådant test. Vad man gissar fel på är vad som är vad.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
2. För att?

Försök då. Självklart kommer du inte att lyckas.

5. "Bättre" och mer användarvänligare än Waves motsvarigheter?

Mer användarvänlig och slipper köpa en ilok.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Valle:

Ge upp.

Nä han är allt för stolt och tjurig av sig för det. Han stångar hellre sin panna blodig än ger med sig i det här fallet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En användare har tagit fram en preset för Logic 8-kompressorn att arbeta som en SSL 4000 G master bus compressor.

Och detta tack vare att Logics kompressor har flera olika algoritmer att välja mellan. Det är inte helt otänkbart att Apple låtit sig inspireras av någon av SSLs modeller när de skapade just den algoritmen Lagerfelt utgått från. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...