Jump to content
Annons

Tips på "bra" vst-kompressor?


Mr. Math

Recommended Posts

Annons

http://www.sonalksis.com

Deras kompressor och eq ligger på 1995:-/st - men finns också tillsammans i paket som kostar 3195:-.

Demo som fungerar fullt ut i 30 dagar kan hämtas på deras hemsida. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan du ladda ned en packe med kompressor, gate och de-esser. Tycker att kompressorn (blockfish) funkar bra och den är gratis.

DigitalFishphones Endorphin har helt ersatt alla kompressorer jag har till FL. GRYM!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej på er!

Tänkte fråga lite ang kompressorer (plugins) och tänkte denna tråd skulle passa bra. Vet ni någon bra kompressor som drar lite cpu kraft? Behöver inte vara gratis. Runt 0 - 1500 kr skulle passa mej bra. Det måste gå komprimera hårt utan att det blir "pumpande" effekt. Finns tråden förrut? Jag har sökt, men det tar ju dagar att gå igenom alla inlägg 😮 Hoppas ni kan hjälpa mej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ni någon bra kompressor som drar lite cpu kraft? Behöver inte vara gratis. Runt 0 - 1500 kr skulle passa mej bra. Det måste gå komprimera hårt utan att det blir "pumpande" effekt.

Jag använder Voxengo Crunchessor ganska mycket. Funkar bra till gitarr, sång, bas, ak git - i stort sett alla enstaka instrument. Det är väl det du tänker använda den till gissar jag. Den går också att ställa kvaliteten på, så att den jobbar med något lägre kvalitet i realtid, men bästa kvalitet vid rendrering/mixdown.

Pris, $50 exkl moms om du köper den separat. Annars kan du slå till på en bundle. Crunchesor & GlissEQ (en av mina favorit-EQs) för $100 exkl moms.

Edit: Glömde skriva att den är resurssnål, så det går att köra ett helt gäng innan en normal processor går i taket.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Den går också att ställa kvaliteten på, så att den jobbar med något lägre kvalitet i realtid, men bästa kvalitet vid rendrering/mixdown.

Detta verkar ju intressant med tanke på att CPU:n alltid blir "överhettad"

Hörs skillnaden mycket när den jobbar med mindre kvalitet? Ska kolla på in deras hemsida nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag spara ihop lite mer pengar och köpa ett

UAD kort.

Då får du BRA kompressorer och andra effekter + att dom ligger på egen proccesor så du belastar inte datorn överhuvudtaget.

UAD? Vad är det 🙂 Funkar det som en plugin? eller är det en extern kompressor? Gärna en länk om du har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den går också att ställa kvaliteten på, så att den jobbar med något lägre kvalitet i realtid, men bästa kvalitet vid rendrering/mixdown.

Detta verkar ju intressant med tanke på att CPU:n alltid blir "överhettad"

Hörs skillnaden mycket när den jobbar med mindre kvalitet? Ska kolla på in deras hemsida nu. 🙂

Nej, det är ingen stor skillnad mellan 'normal'- och 'high'-läget. Faktum är att jag i vissa fall föredrar 'normal'. Generellt upplerver jag att 'high' reagerar snabbare på transienter och att det är det mer transparenta läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten - Max Martin använder Metric Halo Channelstrip TDM. Hörde detta av en snubbe som jobbar i musikaffär, kollade med generalagenten också och det stämmer tydligen. Finns i native variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.sonalksis.com

Deras kompressor och eq ligger på 1995:-/st - men finns också tillsammans i paket som kostar 3195:-.

Demo som fungerar fullt ut i 30 dagar kan hämtas på deras hemsida. 😛

Whoo! Det var billigt! Den kostar 209 EUR + moms på deras hemsida!

😛 Ja - det är faktiskt lite för billigt...

Priset har tyvärr ändrats på "fel" håll sedan det inlägget.

Listpriset är numera enligt följande:

SV-517: 2350:-

SV-315: 2350:-

Bundle med SV-517 och SV-315: 3895:-

CQ1: 2550:-

DQ1: 2550:-

...men det är alltså listpriserna... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Waves kompressorer/limitrar är dyra men bra.

Yeah, word. Jag är helt kär i Waves RComp, använder den kanske lite för mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Nja, inte riktigt vad jag är ute efter. Har ett bra ljudkort, MOTU.

Tack ändå🙂

Den ersätter inte ditt befintliga ljudkort.

Det är ett DSP kort med egna pluggar.

LA2A och 1176 är förutom Fairchild världens mest använda och eftersökta

kompressorer.

Men vill du hålla dig till mjukvara

kan jag oxå rekommendera Sonalksis.

Även Blue tubes är bra , Lite mer vintage ljud och Vintage känsla över dom.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Förresten - Max Martin använder Metric Halo Channelstrip TDM. Hörde detta av en snubbe som jobbar i musikaffär, kollade med generalagenten också och det stämmer tydligen. Finns i native variant.

för använder du "Metric Halo Channelstrip TDM" så gör du automatiskt hits...hehe 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
http://www.uaudio.com/products/digital/projectpak/index.html

Är ett ljudkort vars effekter  fungerar som VST Pluggar..

Bästa kompressorerna på marknaden?

Ialla fall de bästa jag har kört i mjukvara...

1176 och LA2A.... MMMMmmmmmmmmmmmmmm 🙁

Jag är beredd att hålla med, MEN är det någon här som testat Voxengo Marquis? Jag har bara hunnit gå igenom den lite snabbt, men det första intrycket är mycket positivt!

Den enda nackdelen jag kan komma på är att man bör veta det mest grundläggande om kompressorer för att hantera den rätt.

Så alla ni mer avancerade kompressor-användare, testa Marquis!

Förresten, den kostar $90 exkl moms!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...