Jump to content
Annons

I vilket sammanhang kan denna mikrofonplacering...


sounden

Recommended Posts

Surfade runt lite och hamnade pÄ thomann och sÄg denna bild...

kan dock inte förstÄ varför man vill ha micken sÄhÀr om popskyddet skall vara till nÄgon nytta (ljudkÀlla framför popskyddet)

KÀnns ju som kapseln Àr riktad nedÄt/uppÄt?

mi_08.jpg

För syns skull?

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

En fotograf som inte har nÄn aning?

Det Àr ett hyfsat vanligt fel pÄ det hÀr forumet att nya anvÀndare sjunger i micken frÄn "fel hÄll".

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En fotograf som inte har nÄn aning?

Ja, man kan ju undra över hur de nya anvĂ€ndarna fĂ„r för sig detta 😆

men det lÀr ju vara den som publicerar bilden som inte har nÄgon aning..

fotografen kan man ju inte skylla pÄ att bilden blev publicerad.

//S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

om det Àr en omni mik sÄ Àr det helt ok

Jo, det Ă€r klart. Jag ifrĂ„gasatte vĂ€ll kanske kombinationen av mickposition och puffskydd đŸ˜Č

DÄ sjÀlva puff-skyddet inte direkt skyddar för puffar pÄ samma sÀtt dÄ membranet Àr troligtvis riktat upp/ned.

Men, det Àr klart man fÄr vÀll ha det hur man vill ..

//S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En fotograf som inte har nÄn aning?

Eller bara en snygg bild?

Tycker i och för sig inte att mickens position skulle förÀndra bilden sÄ mycket, men dÄ bilden inte alls visar att micken anvÀndes i ett inspelningssammanhang sÄ har det ju ingen betydelse hur man placerar den.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

jaja, kanske bara Àr jag som Àr lite överkÀnslig vad det gÀller dessa saker...

Ett annat exempel Àr nÀr man ser bilder pÄ band/gitarrister som fotografen/publicisten har spegelvÀnt bilden för den kanske ser estetiskt snyggare ut..

Personligen tycker jag inte att det Àr ok....

* förövrigt ser det ut som en RÖDE NT1000 utan möjlighet för Omni karaktĂ€r.. â˜ș

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst har jag varit med om ovana sÄngare som klivit fram till stormembranaren, tar pÄ hörlurarna, vrider ner stativet och börjar sjunga in i toppen. I deras vÀrld Àr inte miken mer annorlunda Àn SM58:an de höll i förra gÄngen...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst har jag varit med om ovana sÄngare som klivit fram till stormembranaren, tar pÄ hörlurarna, vrider ner stativet och börjar sjunga in i toppen. I deras vÀrld Àr inte miken mer annorlunda Àn SM58:an de höll i förra gÄngen...

Eller en MD412.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Även en omnimikrofon har sina sĂ€mre punkter. Bland annat ovanifrĂ„n. Hade det som sagt varit en MD421 pĂ„ sĂ„ng sĂ„ hade bilden varit mer logisk, dĂ„ man placerar micken snett underifrĂ„n, och anvĂ€nder puffskyddet för att skydda frĂ„n hĂ€ftiga nĂ€sblĂ„s 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...