Jump to content
Annons

Egna Bas fällor


audioman

Recommended Posts

Hej på er alla,

Vilka av dessa 2 lösningar tar "mest" på basen.

1, ställa mineralull skiva av högre densitet, typ markiva i måtten 120cmx60 i varje hörn (så dom klipper av hörnen). Det sägs ju att det är bra med avstånd från väggen bakom som man ju får i denna lösning.

2, fylla ett gjutrör med stora borrhål som man fyller tättpackat med mineral ull i varje hörn, ungerfär ca 120cmx30cm långa

Utesluter sk superchunks eftersom jag sitter hemma och vet inte hur jag skall få till det snyggt

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej på er alla,

Vilka av dessa 2 lösningar tar "mest" på basen.

1, ställa mineralull skiva av högre densitet, typ markiva i måtten 120cmx60 i varje hörn (så dom klipper av hörnen). Det sägs ju att det är bra med avstånd från väggen bakom som man ju får i denna lösning.

2, fylla ett gjutrör med stora borrhål som man fyller tättpackat med mineral ull i varje hörn, ungerfär ca 120cmx30cm långa

Utesluter sk superchunks eftersom jag sitter hemma och vet inte hur jag skall få till det snyggt

🙂

Först och främst: Porösa absorbenter fungerar genom att materialet vibrerar när ljudet träffar dem - och genom vibrationen i materialet så omvandlas ljudet till värme genom friktionen som uppstår. Därför kan absorbenter med högre densitet fungera sämre när det handlar om akustikbehandling - men det beror förstås på hur mycket högre densiteten är... 🙂 Är det en hård yta på dem så kommer dessutom ytan att reflektera diskanten i stället för att absorbera.

Sedan är det bra om du kollar om dina problem i ljudet är stående vågor eller om det bara är efterklang eller flutter.

Är det efterklang eller flutter så kan du behandla med porösa absorbenter (typ glasull eller akustikskum-produkter) på lämpliga ställen.

Om det däremot är stående vågor (alltså att vissa specifika toner förstärks kraftigt), så kan du inte behandla med porösa absorbenter (jo - du kan, om du har tillräckligt tjocklek; för 40Hz behövs ungefär 2m tjocklek i så fall, så helt omöjligt är det inte... 🙂 ), utan då behöver du bygga avstämda basfällor (det är bara i basen man får stående vågor som är besvärliga att behandla).

Läs gärna min lilla artikel om akustikbehandling, så kan du få lite mer grundläggande förståelse.

Om det handlar om stående vågor i ditt fall, så bör du också ge dig i kast med tråden som Gilbert länkade till, för att kolla rent praktiskt hur man går till väga för att pilla ihop avstämda basfällor. Det är en skitbra tråd! 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...