Jump to content
Annons

Sidechain


ramoand

Recommended Posts

Hur sidechainar man i Cubase 5 så att en synt eller liknande blir sidechainad utan att kicken hörs? När jag försöker med det och mutar kick-spåret så sker ingen sidechain förrän jag drar upp volymen på kicken igen..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Här kan du hitta lite info om dithering, visserligen för Ozone men det borde kunna förklara en del ändå.

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html

2. Jag vet inte hur det är i 5:an men det lättaste sättet jag hittat för Cubase har varit en sidechain plugg: http://www.twistedlemon.nl

Hittade även en länk för hur man gör det i 4:an vilket kanske är snarlikt 5:an?

http://audio.tutsplus.com/tutorials/mixing...on-in-cubase-4/

3. Jag skall inte påstå att jag visste skillnaden men det var inte så svårt att ta reda på det:

Citat
a maximizer increases the gain of your audio that it's processing until the highest peak of that clip reaches 0dB

a limiter will increase the gain of the audio regardless of the highest peak, but it also is a compressor which reduces the gain of those high peaks so that the highest peaks of the audio will be limited to a particular value, usually around -0.2dB but depending on the limiter and (sometimes) depending on your settings on that limiter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad är en ditheringsplugg och vad gör den? Läste i cubase special att man skall ha den sist i mastringskedjan men ja fattade inte vad den gör..

https://www.studio.se/index.php?showtopic...5&hl=dither

2:an har jag tyvärr inget svar till då jag aldrig använt funktionen.

3. Vad är skillnaden mellan maximizer och limiter?

Jag tror att det är samma sak. En maximizer kan väll också ha en inbyggd dither, multibandkompressor m.m? Alltså jag menar att limiter är en limiter, men en maximizer är en limiter + ev. andra grejer?

4. Vad gör en expander och hur funkar den?

En expander är motsatsen till en kompressor. Den tar innehållet under tröskelvärdet och gör innehållet mer dynamiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OKej tack för svaren!

Bara fråga 2 kvar då.. jag vet hur man sidechainar i Cubase 5 men inte just på det sättet så att kicken är tyst o så att sidechaineffekten ändå hörs.

EDIT:

Hittade även en länk för hur man gör det i 4:an vilket kanske är snarlikt 5:an?

http://audio.tutsplus.com/tutorials/mixing...on-in-cubase-4/

Jag har redan läst den guiden =) Men den säger inte hur man gör för att få sidechaineffekten att fungera även fast kicken (eller vad det nu är som ska trigga kompressorn) är mute:ad.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Ingen som vet hur man sidechainar i cubase så att sidechainen är "på" hela tiden även om kicken inte hörs?

du använder send som prefader och sen drar du ner faden så skickas signalen utan att man hör den

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går även att ha en kick eller vad man vill ha och styra med på en kanal, och längs upp på mixern på den kanalen tar man No bus i stället för Stereo Out eller vad det står igen.

Då låter inte kanalen, men du kan använda den som sidechain styrning

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Det går även att ha en kick eller vad man vill ha och styra med på en kanal, och längs upp på mixern på den kanalen tar man No bus i stället för Stereo Out eller vad det står igen.

Då låter inte kanalen, men du kan använda den som sidechain styrning

Det funkar inte... kicken låter ändå.. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar inte... kicken låter ändå.. ☺️
du använder send som prefader och sen drar du ner faden så skickas signalen utan att man hör den

har du testat med prefader på send som jag skrev i tidigare inlägg?

om du redan sidechainar via send så trycker du helt enkelt på prefadeknappen och sen drar du ner regeln på channelstrippen

Link to comment
Dela på andra sajter

har du testat med prefader på send som jag skrev i tidigare inlägg?

om du redan sidechainar via send så trycker du helt enkelt på prefadeknappen och sen drar du ner regeln på channelstrippen

Nej, jag fattar inte riktigt vad du menar.. kan du förklara lite mer exakt hur man ska göra? var sitter prefaderknappen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
drloop (oregistrerad)

Sendarna som du brukar ha till att skicka effekter så som reverb och delay sitter antingen före regel eller efter regel.

Före regel så sänder signal till effekten oavsett om står på 0 eller nåt annat. Efter regel så följer senden med regeln. Står regeln på 0 så blir det inget till reverbet heller utan det är tyst.

Nu vet jag inte om du kan ta en send från en kanal och routa den in i din sidechain på kompressorn i Cubase. Det får du klura ut.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechain DUCK-kanal.

1. Skapa ett gruppspår. (smidigare ifall du vill sidechaina flera saker)

2. Lägg in Cubase's egna kompressor på första effektkanalen i gruppspåret. (Dynamics - Compressor)

3. Testa med värdena:

Threshold: -42.0

Ratio: 1.8

Make-up: typ 4-5 nånstans

Attack: 0.1

Hold: 25

Release: 10

Analysis: 80

4. Klicka i "Activate Side-Chain" (5:e knappen högst upp, bredvid R/W)

5. Döp Gruppkanalen till SC DUCK eller nåt liknande.

Side-Chain TRIGGER-kanal

1. Skapa en vanlig audiokanal (jag rekommenderar mono)

2. Lägg in en bra kick (med bra menar jag inte hur det låter utan hur bra det får sidechain-kanalen att ducka)

3. Gå in på mixern och TR.-kanalen och klicka på SENDS menyn till höger. (Bredvid EQ'n)

4. Välj SC DUCK som du skapade tidigare, från "side-chains" INTE Group Channel!

5. Klicka i PRE-fader knappen. (I mitten ovanför den ska lysa orange när den är på har jag för mig.)

6. Dra upp volymen till 0 på SEND-kanalen.

7. Dra ned volymen i botten på huvudvolymen.

Side-Chain Ljudet en bas t.ex.

1. Klicka upp mixerkanalen för ljudet.

2. Välj SC DUCK (gruppkanalen) på sendsmenyn.

3. Klicka i pre fadern (så den lyser orange)

4. Dra upp volymen på sendskanalen så mycket som du vill att ljudet ska låta.

5. Dra ned huvudregeln.

--

Sen kan du skicka in t.ex en trumloop, synth eller stråke/pad till samma gruppkanal, så sidechainas den också.

Du kan experimentera med värdena på kompressorn för att få lite annorlunda side-chain effekt.

Testa dig fram. Lycka till. 😆

edit: felstavning

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...