Jump to content
Annons

hur många eq per kanal?


Vender

Recommended Posts

hej alla, jag undrar hur många parametriska eq man värkligen behöver per kanal. Det känns som om man behöver två, en för att ställa in innom villket frekvens område instrumentet ska befinna sig i, och en för att filtrera bort otrevliga frekvenserna. Men jag vet dock att det är vanligt med SUB-grupper för att dra ner på slösandet av CPU-kraft. Men samtidigt så undrar jag hur många dåliga frekvenser det är vanligt att hitta. Går det möjligtvist att snåla med en eq per kanal... jag vettefan... sen får ni gärna rekomendera mig om villka dynamiska procrssorer som är rekomenderade att köra i SUB-grupp, så att datorn inte säckar ihopp =) tacksam för svar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, jag tycker det brukar räcka med en.. om en har några band så borde du ju kunna göra båda delar med en eq. Försök iaf att använda så få som möjligt eftersom kvaliteten alltid försämras något när man eq:ar, särskilt om du höjer frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min vana trogen lägger jag alltid upp trumspår som två separata stereokanaler dvs överlappande intro/vers/ref etc etc (enklare att hålla ordning och redigera i efterhand). På varje trumkanal använder jag programmets (samplitude) 4-bands EQ mellan 50Hz och 1kHz. Sen kompletterar jag ytterligare med Timeworks EQ (DX...tror den har 10 band) mellan 1kHz till 8kHz. På det här sättet kan jag filtrera eller förstärka önskvärda frekvenser för att snygga till hela trumbilden. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...