Jump to content
Annons

Hur använder ni erat externa mixerbord?


Alexho

Recommended Posts

Skulle vara kul att veta hur ni använder era skönheter!

Tänker mest på hur ni tar in signalen i datorn/ludkortet.

Vi direkt out påvarje kanal eller skickar ni kanalerna vidare till subb-grupperna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gjorde mig av med mixerbordet för ett par år sedan - egentligen mycket senare än jag hade behövt vänta, eftersom det var överflödigt.

Numera har jag micpreamps, A/D-D/A-omvandlare och hörlursförstärkare externt, men allt annat kör jag i datorn. Jag har aldrig tidigare haft så bra ljud som nu heller... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Jag använder det enbarts som output lyssningsmodul....är tvungen att ha det så, då jag kör video NLE på ett eget kort ( ljud) också.....om jag inte har det kopplat så får jag problem med läppsynken, och hur kul är det att titta på när ljudet inte stämmer 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev övertalad av en ljudvän att det skulle vara kul att köra automatisering, mixning och panorering via mixerbord bara för att se hur det känns och för att prova nåt nytt, så jag lånade ett av en annan polare men har inte tagit mig för det än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett mixerbord som jag kopplat alla synthar till. Kör det även som mikpreamp.

Kör ut monosignaler via aux send och stereo via en subgrupp.

Brukar i stort sett aldrig spela in flera saker på en gång, så att köpa ett flerkanaligt ljudkort känns inte aktuellt, och mixrarna är så billiga numer att man lätt får bra ljud utan att behöva ruinera sig. Och så är det ju schysst att kunna spela lite utan att behöva köra igång datorn... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så är det ju schysst att kunna spela lite utan att behöva köra igång datorn... 😮

Det är huvudargumentet att använda mixer i hemstudion enligt mig.

Min kompis ville lira lite gitarr, han titta på mig konstigt när jag sa att jag skulle slå på datorn först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är huvudargumentet att använda mixer i hemstudion enligt mig.

Min kompis ville lira lite gitarr, han titta på mig konstigt när jag sa att jag skulle slå på datorn först.

Håller med. Just därför skaffade jag ett ljudkort som funkar som mixer även utan dator. Tyvärr har jag inte plats för ett riktigt mixerbord 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerbord? Vad ska man med det till, det har du ju i datorn 🙁

DSC03000-1.JPG

nej det här har du inte i din dator

välljudande hårdvara är underskattat idag både funktionellt å ljudmässigt

vill man färga eller forma ljudet redan vid inspelning - vilket faktiskt är en poäng ibland - så är det guld att kunna lägga till en eq eller outboard processor

och inte bara på en eller två kanaler i taget

10 trumkanaler som man sätter prägel på direkt för att man kan å vill - eller inte för att man inte vill

pt låter likadant vart du än är

kombinationen rum mickar bord ger en studio sin särprägel

om du tror att mixer bara = Phonic 12/2 så är du helt snett ute

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

DSC03000-1.JPG

nej det här har du inte i din dator

välljudande hårdvara är underskattat idag både funktionellt å ljudmässigt

vill man färga eller forma ljudet redan vid inspelning - vilket faktiskt är en poäng ibland - så är det guld att kunna lägga till en eq eller outboard processor

och inte bara på en eller två kanaler i taget

10 trumkanaler som man sätter prägel på direkt för att man kan å vill - eller inte för att man inte vill

pt låter likadant vart du än är

kombinationen rum mickar bord ger en studio sin särprägel

om du tror att mixer bara = Phonic 12/2 så är du helt snett ute

Åh Soundtracs JADE, vilka minnen och vilken EQ 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syfta på hemstudio.

Men man måste också skilja mellan hemstudio som är i ett hörn av lägenheten och mer seriös studio som också kan vara i hemmet. Självklart menar jag på amatörnivå.

Tror ingen menar att man kan ersätta ett fett nevebord med mjukvara. Men tills man kommer upp till en viss nivå är mixbord överflödiga i produktionssyfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tills man kommer upp till en viss nivå är mixbord överflödiga i produktionssyfte.

det var väl iofs alexho som startade tråden :rolleyes:

inget som säger att vi måste hålla oss i hemstudion eller på en låg nivå

om du graderar ner hemstudion riktigt långt så är ju faktiskt det mesta onödigt

internt ljudkort duger gott till fl studio

eller nåt

men jag har sett alltför många som är kåta på att få basunera ut "sanningen" att mixerbord öht inte behövs längre så dom inser inte ens att den som frågar kanske inte alltid sitter i sitt lilla pojkrum å leker pop med reason å cubase

som flera andra nämnt så är en mixer inte bara vägen in i ditt ljudkort - det är navet som allt ljud kretsar kring

även när inte datorn är på

det behöver förstås inte vara ett monster som man ställer i vardagsrummet

finns många små välljudande mixrar som får plats i ett rack eller på ett vanligt litet bord

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har möjlighet att färga ljudet i min dator. Försöker du hävda motsatsen?

haha

nej jag hävdar nåt annat

försök vid inspelning routa upp fem olika lyssningar till hörlurarna, inserta ett par hårda kompressorer vid inspelningen, använd tio likadana preamps till trumsetet med eq:at ljud i lyssningen men inte till inspelningen på två, extern preamp till kompguran som spelas in, slaskklav å sång till monitor, allt till noll latency, möjlighet att dimma ljudet i kontrollrummet när det ringer, talkback å fötterna nonchalant uppslängda på mixern i din dator

jag kan komma på ett system som möjligen fixar detta utom fotstödet - kan du? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det behöver ju inte vara nån sån där mega-mixer för att det ska kunna ge en schysst färgning.

Och glöm inte att en schysst mixer även kan agera grymt bra distbox... Hur låter det om man istället överstyr ingångarna i ljudkortet?? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DSC03000-1.JPG

nej det här har du inte i din dator

välljudande hårdvara är underskattat idag både funktionellt å ljudmässigt

vill man färga eller forma ljudet redan vid inspelning - vilket faktiskt är en poäng ibland - så är det guld att kunna lägga till en eq eller outboard processor

och inte bara på en eller två kanaler i taget

10 trumkanaler som man sätter prägel på direkt för att man kan å vill - eller inte för att man inte vill

pt låter likadant vart du än är

kombinationen rum mickar bord ger en studio sin särprägel

om du tror att mixer bara = Phonic 12/2 så är du helt snett ute

märk väl smileyn efter mitt påstående... Klart det är skillnad på mixer å mixer. Men jag föredrar att förlita mig på mixern i mitt DAW för egen del.

Det kan klart vara gött med en riktig mixer, tycker jag oxå, iaf när man kommer upp i lite större, dyrare grejer. Blev ganska impad när jag mixade på ett 72-kanals NEVE-bord, vilket ljud, upplevde klart mer headroom och bredd än vad jag lyckades krana ut ur min egen utrustning.. sen sitter ju förstås en hel del i att studion där hade mkt grymmare ad/da omvandlare m.m.

Mitt eget tycke är dock att det inte är ekonomiskt försvarsbart att skaffa en extern mixer att mixa på, man får komma upp i rätt stora summor för att det ens ska vara värt det. Nej, jag håller mig till min DAW faktiskt.

Använde en mixer innan här hemma och den största positiva grejen var att man kunde lira lite på mina synthar å få ut ljudet till monitorerna utan att ha datorn igång :rolleyes: EQ-inställningar m.m var jag inte å fipplade på då jag ville ha så ren signal som möjligt in för att bearbeta ljudet i datorn istället.

Istället för mixer kör jag hellre bara på några micpreamps kopplat till ljudkortet. Och utgångarna rätt ut till min lilla nanopatch kopplad till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Använder mixern till följande:

Monitormix

För lyssning utan latency

Ibland använder jag preampsen

För koppla in HW syntar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syfta på hemstudio.

Men man måste också skilja mellan hemstudio som är i ett hörn av lägenheten och mer seriös studio som också kan vara i hemmet. Självklart menar jag på amatörnivå.

Tror ingen menar att man kan ersätta ett fett nevebord med mjukvara. Men tills man kommer upp till en viss nivå är mixbord överflödiga i produktionssyfte.

word!

Link to comment
Dela på andra sajter

haha

nej jag hävdar nåt annat

försök vid inspelning routa upp fem olika lyssningar till hörlurarna, inserta ett par hårda kompressorer vid inspelningen, använd tio likadana preamps till trumsetet med eq:at ljud i lyssningen men inte till inspelningen på två, extern preamp till kompguran som spelas in, slaskklav å sång till monitor, allt till noll latency, möjlighet att dimma ljudet i kontrollrummet när det ringer, talkback å fötterna nonchalant uppslängda på mixern i din dator

jag kan komma på ett system som möjligen fixar detta utom fotstödet - kan du? :rolleyes:

Lyssning - no problemo

Insert vid inspelning (antar du menar att de spelas in också) - no problemo

tio likadana pre amps med EQ på 8 - no problemo

Extern pre amp till guran - no problemo

Slaskklav och sång enbart monitor - no problemo

noll latency - nästan 😄

Dimma ljudet i kontrollrummet (antar du menar sänka det enbart i kontrollrummet) - no problemo

Talkback - no problemo

Men detta kräver ju vissa saker, exempelvis tio likadana pre amps, talkback mick, Hörlursförstärkare osv.

Men jag är sån att jag gärna jobbar med både och, har dock inte införskaffat mig den hårdvaran jag vill ha ännu, men det kommer med tiden 🙂 Att jag skulle investera i mixerbord handlar i så fall om att jag vill jobba med analogt bord och vill ha just den färgningen som det bordet ger, eller att jag tycker arbetssättet passar mig bättre. Men i mina tankebanor så ser jag mig själv sitta med externa pre amps, EQ och kompressorer av olika slag istället för ett mixerbord. Sen ska man inte glömma att ett fett mixerbord ser bra ut för kunderna 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

inte är ekonomiskt försvarsbart att skaffa en extern mixer att mixa på

kan hålla med om det - om det bara är mixning du ska ha den till

det är inte lika ofta jag idag använder mixern till just slutmixningen utan det är framförallt vid tracking som det är riktigt användbart - framförallt praktiskt

vid mixning ska isf bordet verkligen tillföra något man specifikt vill åt

å det är ju inte alla som gör även om det är riktigt bra kvalitet

är medveten om att detta är überkurs för hemmapularen - se mina inlägg mer som en annan sida än den som hävdar att mixrar är helt onödiga

det är ett smidigt arbetsverktyg som gör ditt arbete mycket lättare vid lite större sammanhang - å vi behöver inte göra det mycket större faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

haha

nej jag hävdar nåt annat

försök vid inspelning routa upp fem olika lyssningar till hörlurarna, inserta ett par hårda kompressorer vid inspelningen, använd tio likadana preamps till trumsetet med eq:at ljud i lyssningen men inte till inspelningen på två, extern preamp till kompguran som spelas in, slaskklav å sång till monitor, allt till noll latency, möjlighet att dimma ljudet i kontrollrummet när det ringer, talkback å fötterna nonchalant uppslängda på mixern i din dator

jag kan komma på ett system som möjligen fixar detta utom fotstödet - kan du? :rolleyes:

Inga bekymmer om man har tillräckligt många omvandlare och preampar och ett ljudkort som har rätt kapacitet.

Jag har ingen latency (jo - några få samples latency är det faktiskt genom omvandlarna och en sample i DSP-mixern i ljudkortet, men det är helt försumbart) - och med mitt ljudkort kan jag fixa så många helt oberoende monitormixar som jag har utgångar (alltså betydligt fler än de 5 du ville ha... 😄 ). Externa kompressorer anser jag mig inte behöva, eftersom jag spelar in i 24-bit och hellre skapar ett headroom genom att dra ner insignalen lite - och sedan har full kontroll på allt i efterhand när jag lägger mjukvarukompressorer - men om man vill, så är det ju bara att plugga in hårdvarukompressorer mellan preamparna och A/D-omvandlarna. Min hörlursförstärkare har rudimentära bas/diskant på alla utgångarna - och mer avancerat tycker inte jag att det behöver vara till medhörningen, men vill man tvunget ha mer eq-möjligheter och kanske separat på varje trumma, så är det förstås ett problem om man kör mixerfritt - men hur ofta är det egentligen nödvändigt? Talkback har jag genom en preamp - och den skickas ut i lyssningen, inmixad i lagom mängd till de som behöver höra mig, tack vare ljudkortets stora DSP-mixer.

När telefonen ringer så kan jag trycka in mute-knappen på min M-Patch - eller bara dra ner volymen med den...

Visst kan ett mixerbord vara smidigare i vissa situationer - framför allt om man spelar in ett helt band samtidigt - men trots allt så kör de flesta med mer eller mindre avancerade hemstudios, där man verkligen inte har någon nytta av ett mixerbord...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag min mixer att routa in 8 kanaler från

externa ljudkortet till en main out och en sub-grupp på

mixern för monitorering.

Använder inserts för extern EQ och kompressor. Har två synthar

och en extern trummaskin alltid inkopplade i mixern. Plus att

det är enkelt att jacka in gitarren eller mikrofoner direkt

i mixern på lediga kanaler. Det går snabbare än att mecka med anslutningar till

ljudkortet när man ska spela in utan att behöva skruva på parametrar

på ljudkortet. Det gör man snabbare på mixerbordet!

Visst har man tänkt på att ersätta det hela bara med ljudkortet (Motu mk3)

och mixa framför skärmen. Men jag tycker man får bättre koll på ett

mixerbord. Har även standards i Cubase/Sonar, så när man skapar ett

nytt projekt så är allt routat och klart i DAW:en som mappar perfekt med

ljudkort och mixern. Sen är det bara att köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan ett mixerbord vara smidigare i vissa situationer - framför allt om man spelar in ett helt band samtidigt - men trots allt så kör de flesta med mer eller mindre avancerade hemstudios, där man verkligen inte har någon nytta av ett mixerbord...

men alla dom små beståndsdelarna som fyller samma funktioner man hittar i ett bord säljer du gärna till dom 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

mm

delar av en mixers innehåll - i lösa delar typ 😆

Jo, men en dator kan ju aldrig innehålla pre amps exempelvis, om de så sitter direkt i ljudkortet eller hänger under ljudkortet i rackskåpet är ju skitsamma 🙂 Så man måste alltid ha med vissa delar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

men alla dom små beståndsdelarna som fyller samma funktioner man hittar i ett bord säljer du gärna till dom 😆

Jag kan sälja mixerbord också om det behövs 🙂 - men det är väldigt få som verkligen behöver det i dag, när ljudkorten och mjukvaran kan ersätta funktionerna. Det är många som har det felaktiga uppfattningen att man måste ha en mixer för att kunna spela in - och det är lika viktigt att bekämpa som andra missuppfattningar. När man kommer till en viss gräns, så blir det däremot smidigare att ha en mixer och då ska man förstås ha en mixer också.

I ditt exempel så kan jag som sagt fixa det utan mixer tack vare de stora möjligheterna i DSP-mixern i ljudkortet (men jag behöver köpa lite fler omvandlare och preampar i så fall...) - men där hade jag faktiskt också hellre kört med en bra mixer. Den situationen råkar man däremot inte ut för i hemstudion, så där är det meningslöst att dra upp det.

Rätt sak vid rätt situation, är det som är bäst, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att veta hur ni använder era skönheter!

Tänker mest på hur ni tar in signalen i datorn/ludkortet.

Vi direkt out påvarje kanal eller skickar ni kanalerna vidare till subb-grupperna?

Jag gör absolut så. 8 kanaler går direkt till AD-omvandlare samt 6 subgrupper och mains, sen digitalt (2xADAT) in i datorn.

Ger ap-bra möjligheter för mig att plocka in separata kanaler samtidigt o fixa nivå, eq eller preamp i första steget om det behövs. Spar tid.

Är förövrigt bra för att sköta monitornivå, medhörning och om man jammar och vill få ned sessionen direkt till 2 el 4-track utan att vänta på datorn och förlora groovet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...