Jump to content
Annons

Avskaffa ersättningen till "textförfattare"


wonderboy

Recommended Posts

Jag älskar musik. Jag älskar den kraft i musiken som kan försätta mig i olika sinnesstämningar, dra mig med sig in i fantastiska världar, förmedla känslor mm.

Vad jag inte begriper är vad vi skall med alla dessa texter till. Ofta kan man höra om t ex Dylan att hans texter är så bra, träffande, to the point, intressanta och säger så mycket. Det finns flera. T o m Idoljuryn menar att texten är så viktig för sången/ sångaren. De säger ibland till tävlande att de verkligen sjungit som om texten handlade om dem själva och att det blev gripande – pyttsan! De flesta av de snorvalparna har inte varit med om det de sjunger om, inte ens i närheten. Alltså skulle det snarare handla om något slags skådespeleri där sångaren skall leva sig in i texten, oavsett om denne upplevt något liknande eller ej. Usch, säger jag!

Sen har vi alla dessa texter som hängs på låtar bara för att det skall finnas en text. Titta på Plings texter och förklara för mig hur det kan vara riktigt att hon skall ha lika mycket pengar som låtskrivaren för den dynga hon skyfflar ut. Nu säger vän av ordning att mycket av den musik hon skriver text till också är dynga men jag hävdar att musiken, även i dessa sammanhang, har ett bra mycket högre värde än bla-bla-texten.

Nu säger någon att denne har hört texter som verkligen berört denne på djupet. Läs den då! Vad skall Du med musiken till?! Gå på poesikvällar, högläsning!

Åter till Dylan. Han är omvittnat skicklig som textförfattare. Han är kass som låtskrivare. Det är samma musikaliska uttryck och samma ackordsföljder och melodier i låt efter låt. Vad är det som är musikaliskt bra med det? Inget! Låt honom åka ut och högläsa sina bästa texter men låt oss slippa brölsången, gitarrgnisslet och munspels-slakten. Jag såg honom på 80-talet på Ullevi - kass. Jag har massor med kollegor (företrädesvis medelålders o äldre män) som älskar Dylan. När de skall förklara varför kommer alltid det här med texterna fram. Jag har hittills aldrig hört någon som lyft fram hans musikskrivar-, gitarr-, sång eller munspelstalanger. Märk väl att jag endast använder Dylan som ett lysande exempel på en ”musikant” som borde ägna sig åt något annat – t ex att skriva poesiböcker.

Sångtexter är för det mesta skit som tillkommer för att sångaren ”måste ju ha något att sjunga om”. Det måste sångaren inte alls. Pugh har många gånger använt sig av ljud och fraser som låter ”musikaliskt rätt” (hans uttryck) i den aktuella låten. Ofta betyder orden och ljuden ingenting. När han sedan är färdig med musiken ”översätter” han dessa läten till riktiga ord som ligger så nära ljuden som möjligt. I en låt på 80-talet resulterade det i en låttext som bl a gick så här:

”I havet simmar hajarna

Både fula och grå

I havet simmar hajarna

Säg vad tänker de på?

Kikiki, kikiki

En klagande röst

Bor i mitt bröst

I havet simmar hajarna….”

Inte så imponerande rent textmässigt, va? Nej, men ihop med musiken och med infallsvinkeln att rösten är ett instrument och att de olika läten en sådan kan frambringa passar olika bra till olika saker så blir det ju geni(t)aliskt!

Nu tycker Du kanske att sång är så speciellt gentemot att traktera ett instrument? Svaret är att det är det inte. En gitarrist kan inte bara läsa av ett notpapper och göra något bra av det. Han/hon måste också fundera över val av utrustning, spelteknik, humör, anslag mm och detta är precis lika viktigt som ev sång o text för att vi skall beröras musikaliskt.

Så här långt kommen måste jag ändå erkänna att jag också har berörts av texter – absolut! De absolut största kickarna har jag fått när text o musik samverkar och bygger upp något som blir en helhet. Ofta visar det sig att dessa låtar har gjorts så att texten har kommit först och sen har man medvetet skrivit musiken för att förstärka/ kontrastera innebörden i texten. Jag har ett par favoriter med Rush där det t ex gått till så. Neil Peart har kommit med en text och förklarat för Geddy och Alex vad han är ute efter och sen har de två gått loss musikaliskt kring detta. Det finns andra artister och andra exempel. Allt detta är dock svårfunna undantag från regeln.

Det är fel att textförfattare skall ha så procentuellt stor utdelning av sitt lilla värv som t ex standardmallarna hos STIM ger uttryck för.

Jag har hört sångare sjunga med sådan inlevelse så att jag totalt skitit i att de sjunger om hur gott det är med Hubba-Bubba. Jag har också hört Lundell bröla fram all sin livsångest där allt jag kan höra är hur illa han sjunger. Förstår Ni hur jag menar? Jag tvivlar inte på ärligheten i det Lundell uttrycker, jag menar att han bör läsa upp det istället.

Det är musiken som är det stora. Sjung gärna om hjärta och smärta, det skiter jag i om musiken är bra och framförandet musikaliskt, ärligt och känslofyllt.

Rammstein sjunger på tyska och jag sätter en peng på att många av deras fans inte har något större hum om vad de sjunger om. Det tyska språket passar rent ljudmässigt fantastiskt väl in i det musikaliska uttryck de förmedlar – bra mycket bättre än vad engelska hade gjort.

Nej, avskaffa alla former av ersättningar till textförfattare, se sången som ett instrument och har Du något att säga med Dina texter – skriv en bok!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 212
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men du kan ju göra precis som du vill! "Fri fördelning" kallas det, och innebär att man som upphovsman själv kan bestämma hur stor andel som går till text respektive musik.

Tror Du att det är så Pling gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vi ska avskaffa ersättning till textförfattare bara för att du inte blir berörd av dem?

Vad gör vi om det finns nån annan tomte som tycker musiken är underordnad?

Jag tycker texten är viktig... Är det en dålig text så förtar det musiken och vice versa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Du att det är så Pling gjort?

Nej. Men varför ska jag bry mig om vad Pling gör? 🙂

Kan väl kanske tillägga att jag faktiskt delvis håller med dig. 50/50 kan kännas lite väl mycket för texten i många fall.

Men å andra sidan, vart ska man dra gränsen? I vissa genrer är ju texten enormt betydelsefull. -Jämför hiphop och visor med schlager och death metal... 🙂

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Texten är det som gör att man kommer ihåg låtarna och kan sjunga med (som de flesta vill kunna göra), så den har nog större betydelse än du vill ge den...

Det finns nog väldigt många som tycker precis tvärtom mot dig; att texten är det absolut viktigaste i låtarna - och om texten bara handlar om något som engagerar dem, så tycker de att musiken är bra, trots att den bara "åker snålskjuts" på texten... 🙂

Själv bryr jag mig inte jättemycket om texten, men om det inte är en text som flyter på snyggt, så förstör det låten - och text som är totalt betydelselös och bara utflippad, är oftast mindre kul. Om det handlar om hjärta och smärta och är fyllt av schabloner, är egalt - bara det är en text som har någon sorts innehåll och flyter på med ord som fungerar bra ihop och fungerar rytmiskt ihop med musiken.

Det finns också, som du säger, vissa låtar som har en mer eller mindre meningslös text med lösryckta ord eller meningar, men där musiken är så bra, att man bortser från den dåliga texten. "A whiter shade of pale" är väl ett sådant exempel... 🙂

Och till sist så har Dylan visst gjort flera bra låtar - men de har inte blivit riktigt bra förrän någon annan har gjort dem som cover... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår hur du tänker, och både håller med och inte (Helgardering AB, med extrapriser hela sommaren). 🙂

Texterna ger ju ännu en dimension till musiken, även om jag själv aldrig haft text som det primära så kan jag mycket väl tänka att andra har det.

Att olika typer av konst förenas känns inte heller så märkligt. Ljud, bild, text, dans. Men har man en melodi som uttrycker en sak, text en annan och

ett visuellt inslag som inte passar alls då blir det ju genast knepigt.

För mig har det funnits låtar jag gillat mycket, och när jag väl lyssnar igenom texten så har jag blivit grymt besviken och hela låten känns förstörd. Sen kan jag mycket väl tänka mig att det kan vara åt det motsatta hållet också. (Ska se om jag kan minnas något exempel)

Om någon är arg i en låt, och uttrycker det i sin text, det känns mer lämpligt även om ljuden inte är Pughifierade.

Sen att skriva texter bara för att det skall vara en text, men noll innehåll liksom, det går ju fetbort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten är det som gör att man kommer ihåg låtarna och kan sjunga med (som de flesta vill kunna göra), så den har nog större betydelse än du vill ge den...

Det finns nog väldigt många som tycker precis tvärtom mot dig; att texten är det absolut viktigaste i låtarna - och om texten bara handlar om något som engagerar dem, så tycker de att musiken är bra, trots att den bara "åker snålskjuts" på texten... 🙂

Själv bryr jag mig inte jättemycket om texten, men om det inte är en text som flyter på snyggt, så förstör det låten - och text som är totalt betydelselös och bara utflippad, är oftast mindre kul. Om det handlar om hjärta och smärta och är fyllt av schabloner, är egalt - bara det är en text som har någon sorts innehåll och flyter på med ord som fungerar bra ihop och fungerar rytmiskt ihop med musiken.

Det finns också, som du säger, vissa låtar som har en mer eller mindre meningslös text med lösryckta ord eller meningar, men där musiken är så bra, att man bortser från den dåliga texten. "A whiter shade of pale" är väl ett sådant exempel... 🙂

Och till sist så har Dylan visst gjort flera bra låtar - men de har inte blivit riktigt bra förrän någon annan har gjort dem som cover... 🙂

Jo, Du har nog rätt i mycket där. Jag upplever att det finns en massa folk som påstår sig tycka om musik men som egentligen tycker om texter och sångröster. Om man tycker att texter är viktigast så känns det en smula underligt. Jag fastnar för musiken för musikens egen skull. Jag skulle kunna gilla musik men ogilla budskapet i texten - musiken är fortfarande bra även om det skulle visa sig att texten propagerar för något jag är helt emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vi ska avskaffa ersättning till textförfattare bara för att du inte blir berörd av dem?

Vad gör vi om det finns nån annan tomte som tycker musiken är underordnad?

Jag tycker texten är viktig... Är det en dålig text så förtar det musiken och vice versa.

Är inte text en sak och musik en helt annan? Menar Du att Du köper en skiva och lyssnar på den med samma behållning om texterna är fantastiska men musiken kass? Jag har flera skivor där musiken är fantastisk med där texterna är undermåliga - fantastisk musik! Jag har själv berörts när jag läst ett par Dylan-texter, dock har jag ännu inte köpt en Dylanskiva trots att jag tvingats genomlyssna ett antal av kollegor som tycker att jag "inte sett ljuset".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Du har nog rätt i mycket där. Jag upplever att det finns en massa folk som påstår sig tycka om musik men som egentligen tycker om texter och sångröster. Om man tycker att texter är viktigast så känns det en smula underligt. Jag fastnar för musiken för musikens egen skull. Jag skulle kunna gilla musik men ogilla budskapet i texten - musiken är fortfarande bra även om det skulle visa sig att texten propagerar för något jag är helt emot.

Förvisso, men jag känner mig "lurad" sådana gånger. Musiken i sig förändras ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

laaaaa

laaaaaaaaaaaaa

laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

/ 🙂 2009

Se till att verksanmäla detta till STIM. Med rätt musik till kan Du tjäna multum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Du har nog rätt i mycket där. Jag upplever att det finns en massa folk som påstår sig tycka om musik men som egentligen tycker om texter och sångröster. Om man tycker att texter är viktigast så känns det en smula underligt. Jag fastnar för musiken för musikens egen skull. Jag skulle kunna gilla musik men ogilla budskapet i texten - musiken är fortfarande bra även om det skulle visa sig att texten propagerar för något jag är helt emot.

Där tycker jag tvärtom. Om det är en bra låt där texten går emot mina egna värderingar, så gillar jag inte låten. Om låten är kass men har ett budskap som jag gillar, så gillar jag inte heller låten. Det måste fungera som en helhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rasistisk musik... Inte ens om det var världens bästa låt Ala musikgeni som gjort skiten skulle jag kunna tycka att det är bra för budskapet är så jädra fel.

Men jag kan tänka mig att dom som lyssnar på det lägger stor vikt i vad det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

laaaaa

laaaaaaaaaaaaa

laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

/ 🙂 2009

Plagiat rakt av. Det där är ju Shes got the look med Roxette;)

Oooops, den gick visst Naaaanaaanaaanaaa:P Sorry

Redigerat av Stoneyoung
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja du har en del bra argument i din tråd och kan hålla med om det mesta. Men ärligt, hur många tycker egentligen i allmänhet att texterna är viktiga? De allra flesta låtar har allt som oftast en meningslös text som är gjord för att passa låten och inte tvärtom. Folk som inte har spelat en enda ton på ett instrument lyssnar mestadels bara på sången. De är helt omedvetna om all musik omkring och hur viktig den är för att låten ska bli till vad den är. Finns gott om låtar som hade varit bättre om man skippat sången och texten. Finns inget instrument som är så överskattat som sången. Eddie Van Halen brukar väl tala om att de flesta sångare lider av LSD(lead singer disease) och det stämmer väldigt bra tycker jag väldigt ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Rasistisk musik... Inte ens om det var världens bästa låt Ala musikgeni som gjort skiten skulle jag kunna tycka att det är bra för budskapet är så jädra fel.

Men jag kan tänka mig att dom som lyssnar på det lägger stor vikt i vad det handlar om.

Ja det är bara lyssna på musiken de gör. Skitkass och fullständigt urusla eller högst mediokra musiker. Gick en bra dokumentär på kanal 8 om vit makt musik för ett tag sen. Går den igen så se den de som missade det. Snacka om att man fick garva rejält när man hörde deras usla musik. 🙂 Men antar i dessa kretsar är musiken bara ett redskap för att föra ut sitt budskap och det som är det viktigaste och inte musiken. Viktigare att uppväcka rätt hatiska känslor mot inriktade grupper, samhällena etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där tycker jag tvärtom. Om det är en bra låt där texten går emot mina egna värderingar, så gillar jag inte låten. Om låten är kass men har ett budskap som jag gillar, så gillar jag inte heller låten. Det måste fungera som en helhet.

Ja, men då känns det som om Du menar att musiken inte kan vara bra i sig? Jag menar ju att musiken kan vara hur bra som helst ändå. Om jag sedan inte väljer att lyssna på den av andra anledningar (likt de Du nämnde) så kan jag också förstå det. Men skulle Du inte då tycka: "Oj, vad bra musik - synd på texten/budskapet"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rasistisk musik... Inte ens om det var världens bästa låt Ala musikgeni som gjort skiten skulle jag kunna tycka att det är bra för budskapet är så jädra fel.

Men jag kan tänka mig att dom som lyssnar på det lägger stor vikt i vad det handlar om.

Nej, kanske det men hade Du ändå inte kunnat tillstå att musiken var bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men skulle Du inte då tycka: "Oj, vad bra musik - synd på texten/budskapet"?

Jo - det kan jag göra, men jag slutar helt att vara intresserad av musiken när jag har hört budskapet, oavsett hur bra musiken egentligen är.

Likadant som jag kan tycka om vissa artister när de har gjort en bra låt och envisas med att skråla själv. Helheten blir dålig på grund av sångaren, även om musiken är bra - och helheten kunde ha varit bra om någon annan hade sjungit. Resultatet blir att jag inte lyssnar på musiken eftersom helheten är dålig enligt mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många tycker egentligen i allmänhet att texterna är viktiga? De allra flesta låtar har allt som oftast en meningslös text som är gjord för att passa låten och inte tvärtom. Folk som inte har spelat en enda ton på ett instrument lyssnar mestadels bara på sången. De är helt omedvetna om all musik omkring och hur viktig den är för att låten ska bli till vad den är.

Typ hela min släkt och alla i min bekantskapskrets i stort sett. Och din analys är klockren! De har inte trakterat instrument en enda av dem...

Det vanligaste man får höra om en låt har ett skitfräckt intro på 45 sekunder utan text (då man själv blundar och njuter) är: NÄR fasen börjar låten??

Sitter de med en booklet till en skiva man visar dem så bläddrar de i texten och säger just innan det fenomenala elgitarrsolot börjar på slutet, "nu kan du byta spår - den är slut, texten alltså..."

De kallar allihop musik för "tonsättning av dikter". Det förklarar saken.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
ninaninaninanna ninannananina ninanananininannana ninannana nina

Bong! Veckans boktips. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en väldigt inskränkt inställning att anse att textförfattare inte ska få betalt för sin insats bara för att man inte tycker texten har nåt värde i musikstycket. Ungefär som att varför ska det finnas och spelas musik som inte jag gillar, det är ju ändå värdelös musik. Själv skiter jag fullständigt i vad texter handlar om, men jag vet att för andra är det bara texten som är viktig. Min hustru till exempel, lyssnar enbart på låtar med texter som har budskap som hon delar eller som på annat vis är tänkvärda. Själv har jag upptäckt i mitt eget låtskrivande (jag gör alltid melodin först som sen måste kläs i ord för att det ska kunna sjungas) att i stället för att sjunga den nyskrivna texten exakt som melodin var tänkt göra om melodin så att betoningarna i orden blir rätt så blir det ett helt nytt sätt att se på melodi/text. Plötsligt blir låten en text som på ett trovärdigt sätt förmedlas i en melodi. Hur skulle en låt som "Trubbel" av Olle Adolfsson eller "Brevet från kolonien" med Cornelis Wreesvik låta med en rajdirajtext och tjolahopp i refrängen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, avskaffa alla former av ersättningar till textförfattare, se sången som ett instrument och har Du något att säga med Dina texter – skriv en bok!

Hmmm... Men om jag skriver en bok med poetiska texter, och du sedan önskar att lägga ett urval av denna text till din extraordinärt fantastiska musik — är det orimligt att jag ska kunna få viss ersättning för mitt arbete (som aldrig var menad för din musik överhuvudtaget)?

(Fast jag håller med: det finns rätt så mycket skit där ute. 99% av mina egna texter suger järn!)

Link to comment
Dela på andra sajter

....

Nej, avskaffa alla former av ersättningar till textförfattare, se sången som ett instrument och har Du något att säga med Dina texter – skriv en bok!

😛 Då skulle jag även vilja hävda att det är en hel del musik som också bör bli ersättningslös, bara pga att den är totalt värdelös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...