Jump to content
Annons

Mäta ljudet i studion med Logic?


coverman

Recommended Posts

Finns det något sätt i Logic att testa ljudet i studion med en mätmikrofon? Det är ju så många pluggar och program med i Logic nuförtiden, så jag antar att det bör finnas något sådant.

Något sätt att skicka ut brus i högtalarna (eller vad man nu gör) och sedan placerar en mikrofon vid lyssnings-punkten (eller kanske flera olika platser) för att sedan justera någon master-eq och få till ett något ljud som i alla fall anpassas lite efter dåliga förhållanden.

Då skulle man väl i praktiken justera detta med någon eq som man sparar och lägger sist i master-regeln gissar jag. Eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som har något tips eller råd? Vilken typ av mik ska man sedan använda? Ska det vara någon speciell typ eller kan man använda en vanlig mikrofon (nu snackar vi demo-studio, så inga värsting-ljud-nerd-tips behövs). givetvis kan man ju inte få ett perfekt ljud om man inte har en perfekt lokal, men man kanske kan hitta jobbiga fällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan leka med att "räta ut kurvan" genom att använda Logics inbygda oscillator/brusgenerator. Du hittar den i plugin-menyn under "utility/test oscillator".

Skicka ut brus (jag föredrar pink nosie) till högtalarna, en åt gången. Sätt en mikrofon med hyffsat rak frekvensåtergivning vid lyssningposition riktad mot den högtalare som brusar och spela in ungefär trettio sekunder.

Gör om proceduren med den andra högtalaren.

Låt regeln på kanalen med brusgeneratorn ligga uppe men välj "no output" som utgång och ser till att denna är panorerad imitten (rakt upp). Lägg en "Match EQ" på den utgångskanal högtalarna är kopplade till. Loopa inspelningen av bruset, panorera inspelningen av vänstra högtalaren till vänster och inspelningen av den högra högtalaren till höger. Spela upp resultatet (i loop).

Högst upp i högra hörnet av "Match EQ"'s pluggfönster hittar du sidechain. Väljd där den kanal som brusgeneratorn ligger på. Till vänster i pluggfönstret hittar du "Select". Välj först "L" och tryck sedan "Learn" under "Template" längst ned i fönstret. Låt kurvan i frekvensdiagrammet stabilisera sig (tar väl en 30 sekunder ungefär) och tryck sedan "Learn" under "Current Material" Låt den kurvan också stabilisera sig och tryck därefter "Match" under "Current Material".

Gör nu om proceduren för den högra högtalaren. Den enda skillnaden är att du först väljer "R" i "Select"-sektionen.

Jag gissar att kurvan kan se rät lustig ut i det allra högsta och lägsta registret. Klicka på den lilla fyrkanten längst ned i pluggfönstret för att visa ytterligare inställningar. I det här fallet en kryssruta för "fade extremes".

Testa också att dra i reglaget för "Smoothing" och kanske även "Apply".

Lycka till! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du kan leka med att "räta ut kurvan" genom att använda Logics inbygda oscillator/brusgenerator. Du hittar den i plugin-menyn under "utility/test oscillator".

Skicka ut brus (jag föredrar pink nosie) till högtalarna, en åt gången. Sätt en mikrofon med hyffsat rak frekvensåtergivning vid lyssningposition riktad mot den högtalare som brusar och spela in ungefär trettio sekunder.

Gör om proceduren med den andra högtalaren.

Låt regeln på kanalen med brusgeneratorn ligga uppe men välj "no output" som utgång och ser till att denna är panorerad imitten (rakt upp). Lägg en "Match EQ" på den utgångskanal högtalarna är kopplade till. Loopa inspelningen av bruset, panorera inspelningen av vänstra högtalaren till vänster och inspelningen av den högra högtalaren till höger. Spela upp resultatet (i loop).

Högst upp i högra hörnet av "Match EQ"'s pluggfönster hittar du sidechain. Väljd där den kanal som brusgeneratorn ligger på. Till vänster i pluggfönstret hittar du "Select". Välj först "L" och tryck sedan "Learn" under "Template" längst ned i fönstret. Låt kurvan i frekvensdiagrammet stabilisera sig (tar väl en 30 sekunder ungefär) och tryck sedan "Learn" under "Current Material" Låt den kurvan också stabilisera sig och tryck därefter "Match" under "Current Material".

Gör nu om proceduren för den högra högtalaren. Den enda skillnaden är att du först väljer "R" i "Select"-sektionen.

Jag gissar att kurvan kan se rät lustig ut i det allra högsta och lägsta registret. Klicka på den lilla fyrkanten längst ned i pluggfönstret för att visa ytterligare inställningar. I det här fallet en kryssruta för "fade extremes".

Testa också att dra i reglaget för "Smoothing" och kanske även "Apply".

Lycka till! 😆

Sedan ska man bara spara den inställningen och lägga sist i master-regeln? Är det rätt tänkt?

Redigerat av coverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en plugg under utility (oscillator eller nåt??) som du kan spela upp ett sinus svep/brus och andra saker. Den borde du kunna mäta med.

Edit; stod vist redan.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Men borde detta inte vara en rätt dum grej egentligen? Känns som det är mycket bättre att akustikbehandla än att ändra ljudet :S....

Sedan färgar ju micken, preampen och högtalarna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra och smidigt fristående program är "tombstone".

Den både genrerar ett svep mellan valbara frekvenser samt spelar in och visar resultatet.

Finns till PC iallfall och är gratis.

Rekomenderas varmt. Vet ej om det finns till MAC. Varsågod att googla vidare.

Vilket företag är det som gör Tombstone? Ganska vanligt namn på nätet, så lite bökigt att hitta.

Har iofs Mac, men man kan ju alltid koppla upp en pc och testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha läst tidigare inlägg skulle jag slå ett slag för att generera vitt brus i högtalarna. Ta reda på Transfer Characteristics för högtalare och mikrofon och kompensera sen för detta i resultatet så borde du ha en ganska ärlig referens.

Mvh. Robin Jacobsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...