Jump to content
Annons

Teknik + piano


Lunaspice

Recommended Posts

Hej!

Vet inte riktigt var jag ska fråga om detta men jag försöker här så får väl någon moderator placera tråden på lämpligt ställe.

Jag har spelar gitarr och trummor i många + piano lite vid sidan av. Nu börjar jag få upp mer och mer intresse av piano och keyboard i de flesta former (dock ej klassiskt). Jag skulle därför vilja veta om ni kan rek. någon bra instruktionsvideo som visar korrekta fingersättningar, bra övningar för teknik etc. Jag har goda musikteoretiska kunskaper och behöver egentligen bara det tekniska. Skulle också vara intressant med jazz/fusion tekniker (med pitchwheel för fusion/prog rock).

Tacksam på förhand för alla tips jag kan få!

MVH Jakob

Redigerat av Lunaspice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det borde väl nästan vara en FAQ. HANON är en samling med övningar men jag vet inte om den finns på video. Det är noter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu börjar jag få upp mer och mer intresse av piano och keyboard i de flesta former (dock ej klassiskt). Jag skulle därför vilja veta om ni kan rek. någon bra instruktionsvideo som visar korrekta fingersättningar, bra övningar för teknik etc.

Sudnowmetoden är omtyckt av många som snabbt vill se vad som lämpar sig för populärlåtar, entertainment, lättjazz medmera. När man lärt sig grunderna kan man expandera på egen hand. Jag har inte använt metoden men sett videon.

Videon Mel Reeves: Play Keyboard Now! Chords&Melodies har avsnitt som kanske passar dig: ties och hur man smidigt förflyttar sig över klaviaturen.

Fler tips har jag inte, förutom för klassisk musik.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som sagt. Det är inte gehöret som är problemet, det är tekniken jag vill få upp så att jag verkligen kan spela precis det jag vill och hör. Tack ska ni ha för alla tips! Ge mer om ni har! 🙁

Okejokej. Du har bra gehör? För att bena ut tekniken så gäller det nog att ta ner tempot till en lämplig nivå. Där det känns bekvämt att spela och att du hör att du spelar rätt( eller som du vill att det ska låta). Öva långsamt och skynda inte på. Jag fick ett tips för många år sen att öva enligt "äggklockeprincipen". Du övar en grej i tex två minuter å sen lämnar du det oavsett vad du hunnit lära dig. Betänk att du har 30 såna övningar/dag. Det ger en timme. Då lär du dig mer än om du nöter samma visa på en gång tills du kan den. Är du med? Man ska sova å bearbeta mellan passen.

En annan grej jag gjorde ( i mitt fall gitarr) var att jag satt å plinkade medans jag såg tv. Men kom ihåg....viktigast är att lyssna/spela med andra oavsett om de är bättre/sämre än dig. Man lär så himla mkt då...( iaf jag). Jag tror inte alltför mycket på teori. 🙁 Skulle nån be mig spela mixolydisk skala så är jag lost....roligare däremot att ..." öhh kör nåt typ hendrix...eller öhh....kör nå creedence fö fann"

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läste musikgymnasium för 15 år sen spelade jag skalor och plankade låtar 10-12 timmar/dag. Men då hade jag en lärare som läst på Berklee College of Music i USA och som superoptimerat all teknik = mkt bra och intressant. Gitarr var/är mitt huvudinstrument dock. Det enda jag vill nu är att optimera min finger/ackordteknik på keyboards för att få upp hastigheten och bäst teknik.

Ska testa lite olika övningar. Det som är svårt tycker jag är att när man väl har hittat en viss fingersättning...då vet jag inte om det är den allra bästa eller om det finns någon som gör mig ännu snabbare. 😆 Det går alltid att bli bättre! Mer tips tack! Provar allt ni föreslår!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läste musikgymnasium för 15 år sen spelade jag skalor och plankade låtar 10-12 timmar/dag. Men då hade jag en lärare som läst på Berklee College of Music i USA och som superoptimerat all teknik = mkt bra och intressant. Gitarr var/är mitt huvudinstrument dock. Det enda jag vill nu är att optimera min finger/ackordteknik på keyboards för att få upp hastigheten och bäst teknik.

Ska testa lite olika övningar. Det som är svårt tycker jag är att när man väl har hittat en viss fingersättning...då vet jag inte om det är den allra bästa eller om det finns någon som gör mig ännu snabbare. 😳 Det går alltid att bli bättre! Mer tips tack! Provar allt ni föreslår!

Musik är komplicerat...spelade med en basist (som också gått på Berklee CM )som var så satans på, medans jag spelar alla mina fills med häng, det gjorde att han var i en annan kommun när vi var på väg in i sista vers.

 

Det var inte jag som fick höra att jag var "uncool" av producenten iallafall!

Så vad är optimerad teknik?

Lira svängigt med bra anslag på pianot eller gå på som en "trasig" Robert Wells!? (För ren snabbhet finns det väl tusen övningar ute på youtube, i guess)

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

av egen erfarenhet vet jag att snabbhet kan variera från dag till dag (jag är själv saxofonist men har piano som ganska starkt biinstrument). Vissa dagar kanske man lirar svängiga åttondelar i 280 bpm utan problem, nästa dag kanske man får jobba för att hänga med i 220 bpm. Det viktiga för teknikträningen är att man spelar i det som är "maxfart" för dagen.

jag tror inte det finns någon ultimat fingersättning som gör att man kan spela saker mycket snabbare än annars. Självklart är det viktigt att ha något som funkar, men har du hittat någon du trivs med tror jag det är bättre att lägga tid på att förbättra den än att försöka hitta någon annan. Dessutom tror jag det är individuellt med vilken fingersättning som funkar bäst.

Det svåraste är (också enligt mig) inte att spela snabbt och rätt utan att göra det övertygande och med pondus.

Link to comment
Dela på andra sajter

stoferb (oregistrerad)

Äntligen något jag är bra på. 😉 Piano är mitt huvudinstrument. Om det gäller snabbhet överlag så vet jag en del övningar som verkligen fungerar fast dom är lite svåra att förklara. Annars kör jag mest hanon-övningar själv och så finns det några enkla principer när det gäller att spela snabba saker på pianot. De går alla ut på devisen "less is more."

1. Färre positionsförflyttningar. Stora rörelser tar tid.

2. Mindre fingerrörelser. Även stora fingerrörelser tar tid.

3. Spela svagare, för det blir automatiskt starkare iallafall.

4. Snabba passager går ofta att dela upp i mindre bitar som kommer igen, och igen och igen. Använd samma fingersättningar för samma rörelse så blir det rent mentalt mindre att hålla reda på.

Eftersom det rent fysiskt är skillnad på hur man spelar snabbt gentemot hur man spelar långsamt är det en fördel om man utöver det vanliga nötandet kan öva in ett snabbt tempo. Det gör man genom att öva in först två toner (ton1 och ton2) efter varandra så snabbt som möjligt. Därefter nästa två toner (ton2 och ton3). Och på detta vis plogar man igenom hela den passage man vill lära sig. Därefter börjar man med tre toner i snabb följd och sedan fyra toner o.s.v. (egentligen kan man börja med tre toner i snabb följd och utöka antalet toner så långt man behagar.) Fingersättning är det egentligen inte så noga med i förväg för man märker vad som fungerar genom denna övningsteknik.

Hoppas att detta kan vara till någon nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Har haft lite samma funderingar själv och spelat en hel del hanon och lita andra teknikböcker, men jag måste säga att det som faktiskt gett mig mest är att planka bra solon och se till att lära sig dem bra. Hanon blir lätt korvstoppning och då är det lätt att tappa fokus, och ofokuserad teknikövning är som att kasta timmar i sjön.

stoferb:

Mycket bra tips, tack för den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag ge dig en aha-upplevelse 😄

Jag blev lite avundssjuk på alla gitarrister som kunde ha samma fingersättning i olika tonarter och bara flytta sin hand. Träffade sedan en professor som hade tänkt samma sak och hade hittat en lösning för pianisterna. Detta gäller enbart b-tonarterna!

Men tanken är att den gemensamma tonen för alla b-tonarter är tonen Bb. Så vi utgår från den. Om vi tar f-dur till att börja med så ser den skalan vanligtvis ut som följande "f g a Bb c d e" Nu tar vi samma skala från tonen Bb och går neråt istället. Detta ger då följande "Bb a g f e d c" Fingersättningen blir 4 3 2 1 3 2 1. Nu kan du använda denna fingersättning till alla b-tonarter och bara sänka tonerna som ska sänkas. exempelvis så blir Eb-dur med samma fingersättning "Bb Ab g f Eb d c"

På detta sätt kan du få upp lite tempo i skalrona också.

Lycka till!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nu ska jag ge dig en aha-upplevelse 🙂

Jag blev lite avundssjuk på alla gitarrister som kunde ha samma fingersättning i olika tonarter och bara flytta sin hand. Träffade sedan en professor som hade tänkt samma sak och hade hittat en lösning för pianisterna. Detta gäller enbart b-tonarterna!

Men tanken är att den gemensamma tonen för alla b-tonarter är tonen Bb. Så vi utgår från den. Om vi tar f-dur till att börja med så ser den skalan vanligtvis ut som följande "f g a Bb c d e" Nu tar vi samma skala från tonen Bb och går neråt istället. Detta ger då följande "Bb a g f e d c" Fingersättningen blir 4 3 2 1 3 2 1. Nu kan du använda denna fingersättning till alla b-tonarter och bara sänka tonerna som ska sänkas. exempelvis så blir Eb-dur med samma fingersättning "Bb Ab g f Eb d c"

På detta sätt kan du få upp lite tempo i skalrona också.

Lycka till!

MVH

Anders

bra tips men jag vet inte om jag förstår riktigt... Frasen "Bb a g f e d c" (F-dur) börjar ju på kvarten medan "Bb Ab g f Eb d c" (Eb-dur) börjar på kvinten. Det är inte samma fras i olika tonarter utan lydiskt och mixolydiskt från samma grundton. Det gitarristerna kan göra är ju att spela precis samma fras och bara flytta handen mellan olika lägen. Eller tänker jag fel?

Edit: Eller menade du att det är handens läge så fingersättningen blir sån och att man kan spela vad man vill utifrån det? Riktigt bra grej! tack för tipset 😄

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

bra tips men jag vet inte om jag förstår riktigt... Frasen "Bb a g f e d c" (F-dur) börjar ju på kvarten medan "Bb Ab g f Eb d c" (Eb-dur) börjar på kvinten. Det är inte samma fras i olika tonarter utan lydiskt och mixolydiskt från samma grundton. Det gitarristerna kan göra är ju att spela precis samma fras och bara flytta handen mellan olika lägen. Eller tänker jag fel?

Edit: Eller menade du att det är handens läge så fingersättningen blir sån och att man kan spela vad man vill utifrån det? Riktigt bra grej! tack för tipset 😄

Precis så blir det olika skalor eftersom Bb byter funktion, men du har samma fingersättning nu för alla b-tonarter. Det va det jag menade 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Precis så blir det olika skalor eftersom Bb byter funktion, men du har samma fingersättning nu för alla b-tonarter. Det va det jag menade 😕

MVH

Anders

mycket bra tips, tack!

Principen borde bli samma i #-tonarter om man utgår från 4 på F#. Lite knepigt att byta från C# med 1:an till B med 3:an men med lite övning kan det nog gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...