Jump to content
Annons

Musiker varnas för arrangör


mrbjoorn

Recommended Posts

Jag vill varna er för att sammarbeta med [raderat] och [raderat]. Hon är duktig på att byta datum på spelningar utan att banden får reda på det och sedan ändå skita i ett betala pengarna hon är skyldiga dem. Hon driver Club PULSE som har varit på H62 i sthlm (en gång tror jag bara det blev) men jag tror inte hon är välkommen något mer där eftersom hon inte betalat stället (oväntat).

Hon har skrivit massa skit på internet också.

Passar också på att länka till sidan http://www.musikervarnas.webs.com/ där ni kan läsa lite mer om var hon gjort

Sprid gärna budskapet vidare!

Redigerat av Olsberg
Raderade personuppgift /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket sån där skit finns det... Bokaren lovar och svär att gaget är si och så exakt på öret. När bandet spelat klart säger krögaren att det var uppgjort ett gage på 20 kronor per man. Och pizzan ni åt ska ni betala för så nu är ni skyldiga 80 kronor var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket sån där skit finns det... Bokaren lovar och svär att gaget är si och så exakt på öret. När bandet spelat klart säger krögaren att det var uppgjort ett gage på 20 kronor per man. Och pizzan ni åt ska ni betala för så nu är ni skyldiga 80 kronor var.

Ja tyvärr finns det det.. Och denna kvinna verkar lyckas med att göra det i stor skala.. En enkel googling ger ett antal träffar på folk som varnar för henne.

Nåja, hoppas jag gjorde nån nytta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du anser dig ha blivit blåst av en tant som ser ut att ha varit mer eller mindre aktiv i musikbranschen i stort sett hela sitt liv. Hon driver (drev) klubbar, management, skivbolag; hon är artist, manager, businesskvinna. Kanske är hon också ett rötägg — vad vet jag, jag har aldrig haft med henne att göra. Men jag är säker på att det finns de som inte delar din uppfattning.

Hursomhelst...

Låt någon hjälpa dig med att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten där du yrkar att Keen ska åläggas betala hela det belopp som du är berättigad till enligt ditt (givetvis skriftliga) avtal med Keen. Givetvis styrker du det hela med en kopia på det där avtalet.

Om du inte kan visa upp ett avtal — lägg ner gnället! Att dra igång anti-Keen-kampanj eller dylikt är bara löjligt! Alla anser vi oss ha blivit blåsta någon gång, mer eller mindre. Nu vet du i alla fall att muntliga avtal inte är särskilt sexiga i den bransch du valt ansluta dig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det löjligt? Klart man vill hämnas om man blivit blåst.

Pessimist! Det är skillnad på att verkligen ha blivit blåst och att anse sig ha blivit blåst.

Är att ingå en "bad deal" detsamma som att bli blåst? Är den "blåstes" eventuella okunskap och/eller ignorans inför branschen tillräcklig ursäkt att häva en bad deal? Är en artist som snackar nedlåtande om en annan artist värdigare än den han/hon snackar nedlåtande om?

Kom och skriv mig det på näsan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite om henne också... bra att folk varnar. Jag hade ett produktionsbolag en gång som alltid höll i allt gage så man fick tjata hål i huvudet på dem, i flera månader innan de släppte det. De finns inte kvar längre eftersom ett ganska stort antal artister som var så missnöjda att deras rykte sänkte dem. De fick helt enkelt varken några artister eller spelningar... Tack vare att folk varnade varandra för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan sådana varningar vara bra, så att andra slipper gå på pumpen - men det kan också vara lite riskabelt, eftersom det rättsligt kan ses som förtal, med risken att den som utsätts för förtalet kan komma dragande med en stämning - även om det är hon som har gjort fel från början.

Bäst är, som Valle var inne på, att ta det till Tingsrätten själv - så att sådana oseriösa aktörer får ekonomiska känningar av det de gör. Det finns alltid fler som så gärna vill komma ut och spela (och som inte läser i några forum), att de lätt kan bli lurade. 😉

Det enda som är riktigt effektivt är därför att göra det till en rättslig tvist i stället för bara varningar på olika forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt kontrakt... Ursäkta jag låter elak meen.. Är man så spelkåt att man muntligen går med på att spela för 1000:- i förskott och dessutom blir "tvungen" att ta en taxi för att hämta sina prylar och sen blir "blåst" på 1000:- till som var gaget (+ taxin).. Ja då anser jag att man bjuder på "blåsningen" 😉 Tydligen har hon varit med ganska länge i svängen men hon finns kvar i alla fall.. Nåt måste hon ha gjort rätt! 😛

Fortsättningsvis.. Se till att teckna ett avtal eller kontrakt inför spelningen.. Sist jag hörde talas om så låga gage som 2000:- för en spelning var nog för åtminstone 20 år sedan och då med ett verkligt okänt band som behövde bli kända...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du anser dig ha blivit blåst av en tant som ser ut att ha varit mer eller mindre aktiv i musikbranschen i stort sett hela sitt liv. Hon driver (drev) klubbar, management, skivbolag; hon är artist, manager, businesskvinna. Kanske är hon också ett rötägg — vad vet jag, jag har aldrig haft med henne att göra. Men jag är säker på att det finns de som inte delar din uppfattning.

Hursomhelst...

Låt någon hjälpa dig med att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten där du yrkar att Keen ska åläggas betala hela det belopp som du är berättigad till enligt ditt (givetvis skriftliga) avtal med Keen. Givetvis styrker du det hela med en kopia på det där avtalet.

Om du inte kan visa upp ett avtal — lägg ner gnället! Att dra igång anti-Keen-kampanj eller dylikt är bara löjligt! Alla anser vi oss ha blivit blåsta någon gång, mer eller mindre. Nu vet du i alla fall att muntliga avtal inte är särskilt sexiga i den bransch du valt ansluta dig till.

Jäklar vad gramse man kan vara då.. *pekar* 🙂 Men jo håller med ovanstående citat till en viss mån om att man bör göra en skriftlig uppgörelse mellan alla parter innan man ansluter sig till att jobba med andra musiker. Visst man ska väl inte gå runt med tankar som att alla i musikbranschen vill blåsa skallen av en, men att ha kevlarväst på sig kan vara bra ibland 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan känner jag till duktiga, seriösa bokare som får samma rykte bara för att banden inte klarar av lite förhandling. Sen blir det rykten bra för att arrangören, efter spelningen, varit rak och sagt "Tack, det blir ingen mer spelning här!" Betalt har de fått så det är inte det. Jag vet, jag har själv råkat ut för det mer än en gång. Jag erkänner att det kan vara tufft men jag har nog alltid upplevt det som ganska rätt med lite distans till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. en liten fundering bara.. Ni har väl reggat F-skattesedel eller har reggat bandet som eget företag/bolag va? Eller var tanken att [raderat] skulle anställa er några timmar???

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar folk i denna tråd tro att jag har blivit blåst av henne och att det är jag som har startat sidan, visst det är mycket möjligt. (personen som startat sidan har valt att vara anonym, så länge det går hehe)

Men nej, jag har aldrig velat sammarbeta med henne pga allt detta jag har hört.

Jag kan inte tänka mig att det rättsligt skulle ses som förtal att sätta upp en sida som varnar andra musiker för henne, men vad vet jag? Intressant tanke dock!

har ni läst tråden på pratbas som länkas på sidan? intressant läsning där även [raderat] svarat.

Om jag skulle ha blivit utsatt för det som Redlight Attraction blev utsatta för så skulle jag inte blivit glad. Själva pengarna är väl inte den största grejen i sig (ölen är väl viktigare :rolleyes: ) men just det brutna förtroendet, att man inte kan lita på en person vart klubb man spelar på. Det blir så tråkig stämning då.

Jag ville bara varna er andra så ni vet vad ni ger er in på om ni ska sammarbeta med henne. Och jag accepterar självklart att det finns andra åsikter. Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du anser dig ha blivit blåst av en tant som ser ut att ha varit mer eller mindre aktiv i musikbranschen i stort sett hela sitt liv. Hon driver (drev) klubbar, management, skivbolag; hon är artist, manager, businesskvinna. Kanske är hon också ett rötägg — vad vet jag, jag har aldrig haft med henne att göra. Men jag är säker på att det finns de som inte delar din uppfattning.

Hursomhelst...

Låt någon hjälpa dig med att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten där du yrkar att Keen ska åläggas betala hela det belopp som du är berättigad till enligt ditt (givetvis skriftliga) avtal med Keen. Givetvis styrker du det hela med en kopia på det där avtalet.

Om du inte kan visa upp ett avtal — lägg ner gnället! Att dra igång anti-Keen-kampanj eller dylikt är bara löjligt! Alla anser vi oss ha blivit blåsta någon gång, mer eller mindre. Nu vet du i alla fall att muntliga avtal inte är särskilt sexiga i den bransch du valt ansluta dig till.

Absolut inte, jag har inte blivit blåst av någon alls! Och ja, jag vet ett antal (3-4) personer (plus hennes familj och liknande såklart) som klarar av henne. Resten i min bekantskapskrets (kompisars kompisar och deras band) tycker inte om henne.

Eftersom jag inte varit utsatt för henne så har jag inget avtal med henne. Visst blir man "blåst" ibland som musiker, men då oftast på ett vettigt sätt. Inte genom att arrangören lovar (via email) att man ska få hälften av gaget i förväg och hälften efter men endast betalar den andra hälften eftersom man inte påmint arrangören. I detta fall skrev arrangören även att bandet ljög och ska passa sig eftersom de "bara" är ett demoband. Känns varken seriöst eller sakligt.

Sen sakerna hon skrev om Dave Lepard (RIP) på davelepard-forumet (minnesforum) var inte så trevligt. Men ni här kanske inte är så insatta i det, hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen har hon varit med ganska länge i svängen men hon finns kvar i alla fall.. Nåt måste hon ha gjort rätt! :rolleyes:

Som om det skulle vara svårt att skörda nytillkomna hela tiden. Eller försvarbart.

Det är klart att det alldtid står någon vid entrén och lovar på hedersord att "allt ska bli bra".

Det är de nytillkomnas problem, men det är inte deras fel.

alla har vi varit där någon gång och alla hade vi varit hjälpta av tidiga varningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen sakerna hon skrev om Dave Lepard (RIP) på davelepard-forumet (minnesforum) var inte så trevligt. Men ni här kanske inte är så insatta i det, hehe!

Jo, jag följde faktiskt tråden ett tag.

Vad hände? Var det på grund av den tråden som de beslöt att stänga ned hela forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag följde faktiskt tråden ett tag.

Vad hände? Var det på grund av den tråden som de beslöt att stänga ned hela forumet?

Jag är tyvärr inte säker på detaljerna, leopardmamman uttryckde det så att de "fick forumet stängt", men jag vet inte hur riktigt.

Det var väldigt mycket skitsnack på forumet sista tiden, inte bara "dave is alive" utan också massa skitsnack om lisbeth och Rest in Sleaze-festivalen (liknande som finns här: http://www.crashdiet.org/phpBB2/viewtopic....sc&start=45 ).

Återkommer om jag får mer kött på benen!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var arbetslös för cirka två år sedan, då tipsade min handläggare på AMS om ett basist jobb i hennes band.

Som tur föll inte hennes musik i min smak.

Man borde nästan skicka in en varning AMS.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis! Muntliga avtal är precis lika bindande som skriftliga! Att man gör bäst i att skriva ner skiten är ju för att det kan vara svårt att memorera och hålla reda på alla "smådetaljer" i en deal. T.ex. gaget — är angivet belopp ink eller exkl käk för hela teamet, är det baserat på minimiintäkter från publik etc. Vem betalar transport... åssåvidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man ska skriva avtal, klart att alla någon gång gått på en blåsning och lärt sig något.

Men på ett rent personligt plan gillar jag verkligen kampanjer av det här slaget, den utnyttjades hämnd och så vidare. 🙂 Hoppas det går ordentligt åt helvete för henne. Eller vänta, det har det kanske redan gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...