Jump to content
Annons

Spela in allt separat eller "live"?


HokosPokos

Recommended Posts

Mitt band ska för andra gången spela in i studio och funderar på om vi ska spela in alla spår separat eller live. Tidigare har vi spelat live men då var musiken väldigt mycket enklare. Vi spelar punk. Tidigare väldigt typisk och enkel punk med mycket ös. Nu har vi fått mycket mer metalinfluenser och har tex. tagit in en till gitarrist. Det kommer bli gitarrslingor och mycket mer trumfills och kanske till och med körer. Då återstår ju frågan om vi ska spela allt spår för spår eller live. Vi vill ha så bra ljud som möjligt. Vi ska troligtvis spela in i Tubens studio i Farsta (någon som har erfarenhet där tidigare?) för det är så billigt och det är ju ett plus om vi ska spela in allt spår för spår.

Riskerar man att förlora "öset" när man spelar in alla spår separat? Någon som har synpunkter eller (inte) har erfarenhet av det?

Så alternativen blir väl dem här och kritisera gärna och kom med synpunkter, erfarenheter, tips allt ni kan komma på som kan hjälpa oss! 🙂 Det här är ungefär andra/tredje gången vi som musiker går in i pro-studio för att spela in någonsin(vi är 17-18 år). Vi är däremot duktiga musiker och har flera års erfarenhet av band och musicerande.

1: Spela in allt "live". Trummor, bas och två gitarrer samtidigt och när solo kommer så spelar ena gitarren komp och den andra solar. Sång/kör läggs på sist.

1.2: Spela in allt "live". Trummor, bas och gitarrer samtidigt och när solo kommer spelar båda gitarrerna komp. Sologitarr läggs på senare. Sång/kör läggs på sist.

2: Spela in allt spår för spår. Säger väl sig självt? Vad brukar ni spela in först? Trummor? Bas? Basisten kan jag förövrigt berätta inte är speciellt duktig.

Varför vi överhuvudtaget funderar på att spela in det spår för spår är för att jag har fått höra att det helt enkelt låter bättre i slutändan (ljudmässigt). Att de olika instrumenten inte åker in i varandras mickar som kan hända om man spelar in allt samtidigt. Och att det är enklare att mixa bra när man spelat in spår för spår osv. Eller är det försumbart? Hur pass mycket mer tid brukar det ta att spela in spår för spår? På studion vi ska spela in är det ett två låtar maximum om man spelar in spår för spår.

Hur mycket brukar en duktig mixare/mastrare ta för ungefär 5-10 låtar? Vad är ett "normalt" pris? Han som har hand om studio är inte speciellt duktig på att mixa så lutar mot att bara spela in raw-mixen där och sen anlita någon annan.

Vi vill ha ett rätt så cleant ljud men ändå mycket distat. Att alla spår smälter samman bra. Länkar till lite band som vi vill efterlikna ljudmässigt.

www.myspace.com/disfear (lyssna på låten Powerload. Perfekt exempel på hur alla instrument smälter samman och ger ett väldigt fylligt och fett ljud)

www.myspace.com/betoncrust (eftersom det tidigare bandet sound är väldigt dyrt att få fram är väl det här det lite billigare alternativet känns det som. Liknande sound fast inte lika fett. Är heller inte så förtjust i virveln men det är ju småsaker, är ju alltiallo som jag menar att det låter bra.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om ni kör med lurar kanske ni kan spela allihop samtidigt och köra med enbart lajnad bas. Det är basen som brukar låta mest in de andra mickarna. Riktar ni gitarrlådorna lite finurligt bort från trummorna kan ni nog få tillräcklig separering.

Jag tror det blir mest drag på det viset. Sången kan ni lägga på efteråt, då sitter ju redan öset där.

Efteråt kan ni plocka ut baslajnen från inspelningen och koppla upp in signalen i den basrigg ni brukar köra på och spela in det rätta ljudet på en ny kanal.

Att spela råös en i taget verkar inte kul, det tror jag blir sämre. Det tar ju en enorm tid också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt band ska för andra gången spela in i studio och funderar på om vi ska spela in alla spår separat eller live. Tidigare har vi spelat live men då var musiken väldigt mycket enklare. Vi spelar punk. Tidigare väldigt typisk och enkel punk med mycket ös. Nu har vi fått mycket mer metalinfluenser och har tex. tagit in en till gitarrist. Det kommer bli gitarrslingor och mycket mer trumfills och kanske till och med körer. Då återstår ju frågan om vi ska spela allt spår för spår eller live. Vi vill ha så bra ljud som möjligt. Vi ska troligtvis spela in i Tubens studio i Farsta (någon som har erfarenhet där tidigare?) för det är så billigt och det är ju ett plus om vi ska spela in allt spår för spår.

Riskerar man att förlora "öset" när man spelar in alla spår separat? Någon som har synpunkter eller (inte) har erfarenhet av det?

Så alternativen blir väl dem här och kritisera gärna och kom med synpunkter, erfarenheter, tips allt ni kan komma på som kan hjälpa oss! 😄 Det här är ungefär andra/tredje gången vi som musiker går in i pro-studio för att spela in någonsin(vi är 17-18 år). Vi är däremot duktiga musiker och har flera års erfarenhet av band och musicerande.

1: Spela in allt "live". Trummor, bas och två gitarrer samtidigt och när solo kommer så spelar ena gitarren komp och den andra solar. Sång/kör läggs på sist.

1.2: Spela in allt "live". Trummor, bas och gitarrer samtidigt och när solo kommer spelar båda gitarrerna komp. Sologitarr läggs på senare. Sång/kör läggs på sist.

2: Spela in allt spår för spår. Säger väl sig självt? Vad brukar ni spela in först? Trummor? Bas? Basisten kan jag förövrigt berätta inte är speciellt duktig.

Varför vi överhuvudtaget funderar på att spela in det spår för spår är för att jag har fått höra att det helt enkelt låter bättre i slutändan (ljudmässigt). Att de olika instrumenten inte åker in i varandras mickar som kan hända om man spelar in allt samtidigt. Och att det är enklare att mixa bra när man spelat in spår för spår osv. Eller är det försumbart? Hur pass mycket mer tid brukar det ta att spela in spår för spår? På studion vi ska spela in är det ett två låtar maximum om man spelar in spår för spår.

Hur mycket brukar en duktig mixare/mastrare ta för ungefär 5-10 låtar? Vad är ett "normalt" pris? Han som har hand om studio är inte speciellt duktig på att mixa så lutar mot att bara spela in raw-mixen där och sen anlita någon annan.

Vi vill ha ett rätt så cleant ljud men ändå mycket distat. Att alla spår smälter samman bra. Länkar till lite band som vi vill efterlikna ljudmässigt.

www.myspace.com/disfear (lyssna på låten Powerload. Perfekt exempel på hur alla instrument smälter samman och ger ett väldigt fylligt och fett ljud)

www.myspace.com/betoncrust (eftersom det tidigare bandet sound är väldigt dyrt att få fram är väl det här det lite billigare alternativet känns det som. Liknande sound fast inte lika fett. Är heller inte så förtjust i virveln men det är ju småsaker, är ju alltiallo som jag menar att det låter bra.)

Håller med om att det känns som om det är bättre för er att spela in live. Dock kanske bara köra ganska basic, och lägga på solon och sånt efteråt.

Det som avgör tycker jag är hur bra studion är på att hantera live-inspelning. Hur mycket kompromisser behöver ni göra sound-mässigt liksom? Om t ex studion inte har tillräckligt många kanaler in eller inte tillräckligt fet mikrofonpark för att man ska kunna göra precis som man vill får man helt enkelt överväga om det är värt den kompromissen. Det är inte alls omöjligt att få till ett bra ös när ni spelar in en och en heller.

På det frågan om vad skickliga mixare tar kan jag inte svara för folk i allmänhet, men vi brukar i runda slängar räkna med en dag per låt att mixa. Sen lite mer eller mindre beroende på hur svårmixat det är (t ex hur dåligt/bra inspelat det är och hur arrangemanget ser ut).

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: Tack för de långa och bra svaret! Jomen det låter bra det du säger. Att spela in exakt alla spår varför sig känns alltmer avlägset hehe. Det där med basen lät bra också. Förstod typ hehe (jag är inte den mest tekniska personen i bandet). Förstod tillräckligt för att förstå att man undviker att få en massa ljud som man inte vill ska komma in i de andra mickarna. Tack tack 😛

mimla: Jomen det är nog det det lutar mot nu. Spela in allt samtidigt fast att vi spelar in solo och sång efter. Har för mig att studion hade 12kanalar (kan dock vart några fler). Hur många brukar man behöva? 1 till varsin gitarr/bas och trummor? Finns väl inga gränser för hur många mickar man kan ta till trumsetet men för att få ett rätt bra sound så behövs ialf X-mickar? Vad menas med "mikrofon" park? Ang. mixning/mastering lät nog bra, men borde det inte bara vara att lägga samma inställningar på alla låtar så fort man gjort den första? Hehe, teach me.

Anarkisten1: Givetvis kommer vi repa stenhårt innan vi spelar in 😛

CRstudio: Okej.

Några generella do's and don'ts?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelade in med ett tidigare band så gjorde vi såhär (Eller tja.. det var Andy LaRoque som föreslog det): Spela in trummorna först medan resten av bandet också spelas in med line'ade (eller på något sätt separerade från trumrummet) gitarrer/basar - dessa används bara som slaskreferens. Sen får varje stränggnidare spela in sitt spår ensam på riktigt med uppmickad stärkare och på så sätt ersätta 'slaskspåren' ett efter ett.

Det gör att det blir lite livekänsla i det hela eftersom hela bandet spelar tillsammans och alla hör varann - men ändå separerade. Det är dock bara trummisen som måste sätta sina grejjer perfekt vid de första tagningarna...

Men om ni nu ska spela in i en studio borde ni väl få med en studiotekniker/kunnig i priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert: Blir nog så 🙂

AkeW: Intressant sätt att göra det på. Men känns som att det kanske tar för mycket tid för en så "billig" produktion. Jorå, vi kommer ha tillgång till en studiotekniker (som jag iofs inte hört är den bäste men den bäste på den studion ialf). Är ju en demo-studio vi ska vara på är det tänkt.

Om inte någon annan har något förslag på en billig studio? Vi ska spela in drygt tio låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med gitarrsolon. Jag är typ väldigt rutinerad, men ska jag spela sologitarr efteråt så kan jag inte ens på 1000 tagningar få till nåt lika bra som om jag spelar samtidigt med polarna. Hur det kan vara så vete fan... Men det kan ju tänkas att det är lika för andra, tex om ni har två gitarrister trivs den ena bättre med att lägga solot efteråt, medans det blir panik för den andre. Så har vi gjort i studio ibland, jag har kört mitt race låten igenom, medans gitarrpolaren lagt solot efteråt. Om alla får göra som de tycket känns mest rätt blir det bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

AkeW: Intressant sätt att göra det på. Men känns som att det kanske tar för mycket tid för en så "billig" produktion. Jorå, vi kommer ha tillgång till en studiotekniker (som jag iofs inte hört är den bäste men den bäste på den studion ialf). Är ju en demo-studio vi ska vara på är det tänkt.

Tja... om det inte gör något att det blir småfel här å var så går det ju fortare att spela in alla samtidigt live. Men om fel inte tolereras så tar det längre tid att få en perfekt tagning om fyra pers måste spela perfekt en hel låt samtidigt än att de får sätta sina spår perfekt var för sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

@HokosPokos

Hej grabben,

det är en jätte bra grej du tar upp här.

Jag ska inte gå på detaljer för mycket men jag kan börja med att säga att det bästa för just er är att spela in separat.

För var all inspelning enbart live/hela bandet direkt men sen med utvecklingen så har allt ändrats med tiden.

Att börja med trummor och sen bas osv är bra för när ni sen ska mixa så blir det betydligt enklare och som du själv nämner så låter det bättre kanske inte för alla men för mig gör det det.

Vad ni ska sen tänka på är att trummor och bas är lågfrekventa instrument,

låter de för mycket i en mix så kommer de andra ljud inte att få plats i mixen en vanlig miss många gör....

Hoppas att ni hittar en lösning.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixermuso (oregistrerad)

Spela in allt live på separata spår! Då blir det bättre feeling och man kan editera spåren i efterhand.

Min mixer t.ex Behringer EURODESK MX9000 har 24 kanaler direkt ut ( direct out).

Om ljudkortet eller hårddisk-inspelaren dessutom har 24 kanalers ingång så då är ju saken hur enkel som helst.

Redan med typ, 8 kanaler direkt ut och ett ljudkort med 8 kanaler in, kommer man långt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ska troligtvis spela in i Tubens studio i Farsta

Det stod att detta var en 'hiphop-studio'.

Är du säker på att de har en analog bandare?

Om ni spelar punk vill ni väl låta 77, eller? 🙂

Varför inte bara låna/hyra lite mickar och en liten mixer och köra in allt (utom solon och sång) i en VHS-bandare? Och sen slänga in det i en dator och göra pålägg.

Billig lösning! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls säkert att det bli bättre ljud för att man spelar in allt separat. Mer separerat och "cleant" ja, men "bättre"?

Om det sumpar känslan i tagningarna så är det ju redan där en förlust som ljudteknik inte kan uppväga för. Våra första demoinspelningar vi gjorde så körde vi in kompgura bas och trummor först, och la sen på sång, solon, syntar oh sånt. Detta var på den gamla goda porta tiden. Men det blev känsla i det. Har hört fantastiska rock-inspelningar som är gjorde med 2 stycken sm57:or som stereopar i replokalen.

HokosPokos: Tänk på tiden ni har på er också. Det tar mycket längre tid att spela in alla instrument för sig. Spelar ni in grunderna för att bara göra vissa pålägg efteråt så hinner ni säkert spela in dubbelt så många låtar minst. Om ni har repat ordentligt vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ni ska spela in för första gången i studio? Kör allt live isf tycker jag om möjligheten finns. Det är svårare än man tror att lägga på instrument/sång efteråt om man är ovan. Om sen tagningen inte är helt perfekt så brukar det ändå låta energi å magi i det som framförs ihop samtidigt. 😄 (sista meningen lät knepig men ni fattar förmodligen)

Ride on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej,

Jag ska inte utge mig för att vara jätterutinerad när det gäller inspelning, men precis som någon nämnde så har vi de gånger vi varit i studion gjot så att vi börjat med att spela in en "slask" där varje instrument har hamnat på ett eget spår. Därefter byter man ut instrumentet ett efter ett. Då har man ju känslan som infann sig när man spelade ihop, men man kan sätta varje grej tills man är helt nöjd! Det har fungerat jättebra för oss!

Link to comment
Dela på andra sajter

det är lättare att spela om ni har ögon kontakt, att gitarrerna kommer samtidigt som cymbal markeringar osv.

sen är det ju bra om gitarrstärkarna står i andra rum och inte går in i trum micarna.

börja med att spela in tillsammans sen tar ni om tex. en gitarr om den inte blev bra.

det viktigaste är ju trummorna, resten kan ni ju spela in hemma i datorn till trummspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...