Jump to content
Annons

Digitalklipp + limiter - vilken ordning?


tbruce

Recommended Posts

Annons

Hur menar du?

En limiter dämpar allt som går över threshold, så det finns väl ingen anledning att göra två saker - eller har jag förstått frågan fel...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitalklipp ger ett snyggt... eh, ja... klipp, helt enkelt, medans limitern gör det möjligt att pressa mycket mer utan att det låter illa (på det sättet iaf). Bara limiter gör att hårda transienter bara låter mesiga. Det låter helt enkelt olika och jag vill kunna använda mig av båda sounden, så jo jag tycker nog det finns anledning att använda båda.

Min spontana tanke är att klippa först. Då tillför jag extra energi till ljudvågen i de högsta peakarna, så att de fortfarande låter mer kraftfulla efter att limitern jämnat ut volymen. Det är också det som jag tycker låter bäst. Men frågan är om limitern jobbar sämre/annorlunda om den får in material som inte har naturliga peakar kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det beror på hur limiter-algoritmen arbetar.

Om jag vill vara riktigt petig på nivåpressarfronten delar jag upp mixens olika element på några bussar och limiterar dessa separat. Sedan kan man tänka sig en avslutande digitalklipp på mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det beror på hur limiter-algoritmen arbetar.

Om jag vill vara riktigt petig på nivåpressarfronten delar jag upp mixens olika element på några bussar och limiterar dessa separat. Sedan kan man tänka sig en avslutande digitalklipp på mastern.

Intressant! Men hur blir det då om du t ex har starka trummor hela vägen men sen ett parti med mycket svagare trummor - om inte allt limiteras tillsammans så kommer väl högsta peakarna hamna långt under nollan där?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hade nog kört igenom mixen först med limiter och sedan kört låten en gång till med bara digitaldist.

Men det är bara att prova sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog kört igenom mixen först med limiter och sedan kört låten en gång till med bara digitaldist.

Ja, på så sätt blir ju disten mer kontrollerad.

Men hur blir det då om du t ex har starka trummor hela vägen men sen ett parti med mycket svagare trummor - om inte allt limiteras tillsammans så kommer väl högsta peakarna hamna långt under nollan där?

Försök förklara mer konkret. Jag hänger inte riktigt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök förklara mer konkret. Jag hänger inte riktigt med.

Om du har flera olika bussar som slickar varsin nolla, och sen lägger ihop dessa, då kommer ju den nya högsta peaken vara där alla olika bussar når maxvolym på samma gång. Om ett av elementen då har ett långt parti där det inte når upp till noll öht, då kommer väl mixen som helhet inte ha möjlighet att nå upp till max under det partiet? Du borde få lite outnyttjad headroom där som istället kunde gett de olika bussarna chans att andas lite extra?

Har säkert missat nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har flera olika bussar som slickar varsin nolla, och sen lägger ihop dessa, då kommer ju den nya högsta peaken vara där alla olika bussar når maxvolym på samma gång. Om ett av elementen då har ett långt parti där det inte når upp till noll öht, då kommer väl mixen som helhet inte ha möjlighet att nå upp till max under det partiet? Du borde få lite outnyttjad headroom där som istället kunde gett de olika bussarna chans att andas lite extra?

Har säkert missat nåt...

Tror det beror mycket på materialet. Om en buss går ner i nivå under ett parti så är det förhoppningsvis ett medvetet val i arrangemanget och då ska ju den bussen tappa betydelse i mixen (om vi nu utgår från att övriga bssar dundrar på i samma fart).

Tanken med att lägga llimiters på olika bussar är att varje limiter kan jobba relativt hårt med topparna (dynamikbegränsningen) på delar av materialet och låta den del av materialet som inte toppar gå opåverkad. Med rätt uppdelning av bussar kan man få en mer transparent limitering eftersom själva dynamikbegränsningen bara berör de aktuella elementen.

Just transparent var ju inte det du var ute efter, men med ett redan (transparent) dynamikbegränsat material blir det enklare att sätta rätt nivå/grad av digital klippning på masterbussen.

Så tänkte jag. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...