Jump to content
Annons

Tips pÄ budgetprylar


Sphinxter

Recommended Posts

Har redan ett USB klaviatur men skulle vilja ha en kontroller (kör Abletons Live 7) sĂ„ att man slipper hĂ„lla pĂ„ sĂ„ mycket med musen nĂ€r man spelar in och mixar. Skulle vilja ha den dĂ€r fader-kĂ€nslan nĂ€r man hĂ„ller pĂ„ med nivĂ„erna istĂ€llet för mus-pilleriet 😄

Sedan funderar jag pÄ att skaffa nÄgot som har bÀttre kÀnsla en mitt klaviatur nÀr jag ska lÀgga vst-trummor. Ska man satsa pÄ pads, kontroller med pads eller ett bÀttre USB klaviatur? Vill Àven hÀr försöka hÄlla nere budgeten.

Tackar för tipsen 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Har testat Nanopad och den Àr helt ok tycker jag.

Kolla in review frÄn en snubbe (som avslutar varje mening melodiskt uppÄt, som om han stÀllde en frÄga. LÄter kul, men grymt störigt nÀr man hakar upp sig pÄ det. Som jag gjorde...)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har redan ett USB klaviatur men skulle vilja ha en kontroller (kör Abletons Live 7) sĂ„ att man slipper hĂ„lla pĂ„ sĂ„ mycket med musen nĂ€r man spelar in och mixar. Skulle vilja ha den dĂ€r fader-kĂ€nslan nĂ€r man hĂ„ller pĂ„ med nivĂ„erna istĂ€llet för mus-pilleriet 😄

NÄt som Àr vÀrt att tÀnka pÄ dÀr Àr ju att om du inte skaffar en controller med motoriserade reglar sÄ kommer det bli knasigt om du vill kunna kontrollera fler faders i Live Àn du har fysiska faders. Om du inte har motoriserade reglar och byter vilken uppsÀttning faders som ska kontrolleras stÄr ju de fysiska reglarna kvar pÄ vÀrdena frÄn de du kontrollerade innan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BEHRINGER B-CONTROL BCF2000 med reglar funkar bra och Àr motoriserade kostar 1925:- pÄ musikbörsen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har testat Nanopad och den Àr helt ok tycker jag.

Kolla in review frÄn en snubbe (som avslutar varje mening melodiskt uppÄt, som om han stÀllde en frÄga. LÄter kul, men grymt störigt nÀr man hakar upp sig pÄ det. Som jag gjorde...)

Hehe, den sĂ„g ju ganska kul ut. NanoPad:en kanske funkar för mina behov. 795 spĂ€nn 😄 . Men tror att jag behöver nĂ„got mer avancerat för kontrollen.

Tack för tipset.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BEHRINGER B-CONTROL BCF2000 med reglar funkar bra och Àr motoriserade kostar 1925:- pÄ musikbörsen.

SĂ„g att de slĂ€pper den för 1.619 Kr just nu 😄

Ska kolla lite pÄ den, verkar intressant. SÄg att den har USB koppling. Funkar detta lika bra som MIDI? UrsÀkta NOOBfrÄgan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„g att de slĂ€pper den för 1.619 Kr just nu 😄

Ska kolla lite pÄ den, verkar intressant. SÄg att den har USB koppling. Funkar detta lika bra som MIDI? UrsÀkta NOOBfrÄgan

Oops det var för BCR2000.

Det ska vara 1925 som Sixties sa.

Jag skĂ€ms 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄt som Àr vÀrt att tÀnka pÄ dÀr Àr ju att om du inte skaffar en controller med motoriserade reglar sÄ kommer det bli knasigt om du vill kunna kontrollera fler faders i Live Àn du har fysiska faders. Om du inte har motoriserade reglar och byter vilken uppsÀttning faders som ska kontrolleras stÄr ju de fysiska reglarna kvar pÄ vÀrdena frÄn de du kontrollerade innan.

Nu nÀr du sÀger det sÄ Àr det ju sjÀlvklart. Tack för tipset, hade missat det annars.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu nÀr du sÀger det sÄ Àr det ju sjÀlvklart. Tack för tipset, hade missat det annars.

SĂ„ jobbigt.

I Cubase funkar min BCF skitbra med fler kanaler Àn Ätta. Har Ätta reglar men kan blÀddra fram och tillbaka skitsnabbt lÀngs med mixerns kanaler.

Funkar inte det lika bra i Live? Annars skulle jag rekommendera motoriserade faders, Àlskar att de stÀller in sig som programmet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla svar. Ska dra till Musikbörsen o kolla in BCF2000.

NÀr det gÀller trumprogrammering, Àr det smaksak mellan klav och pads. Eller finns det nÄgon fördel med den ena över den andra?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)

jag kör ocksĂ„ BCF-2000 fast mot Pro Tools och Ă€r vĂ€ldigt nöjd med den. Finns dom som tycker dom motoriserade reglarna lĂ„ter för mycket men det har jag aldrig kĂ€nt med min. Även om vissa funktioner saknas sĂ„ finns dom som man anvĂ€nder mycket och man fĂ„r ett helt annat flyt i arbetet mot att hĂ„lla pĂ„ och klicka överallt. Klart prisvĂ€rd och anvĂ€ndbar pryl!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kan varmt rekommendera novation remote serien. dom har ableton för programmerat i sina automaps. den kostar lite mer Àn andra föreslagna men enligt mitt tycke if blir det inte bÀttre Àn sÄ.. sök pÄ youtube om novation remote och ableton.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kan varmt rekommendera novation remote serien. dom har ableton för programmerat i sina automaps. den kostar lite mer Àn andra föreslagna men enligt mitt tycke if blir det inte bÀttre Àn sÄ.. sök pÄ youtube om novation remote och ableton.

Tack för tipset, men tyckte inte riktigt att Novation var min grej. Jag anvÀnder Ableton mer pÄ det traditionella sÀttet och inte sÄ mycket med sessions.

SĂ„ jag Ă€r nog nĂ€sta helt övertygad om att det kommer att bli en BCF2000 för min del. Sedan sĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga att motoriserade 'faders' kĂ€nns ganska coolt 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[...]I Cubase funkar min BCF skitbra med fler kanaler Àn Ätta. Har Ätta reglar men kan blÀddra fram och tillbaka skitsnabbt lÀngs med mixerns kanaler.[...]

Fast det var ju inte det som skulle vara det krÄngliga. LÀste du mitt inlÀgg? Hur hanterar du det problemet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har gÄtt Ät andra hÄllet, tycker bara det Àr bökigt med controllers.

För "mixerbordet" sÄ kör jag en regel bara nÀr man behöver göra Äkningar och oftast gÄr jag ÀndÄ in och fixar efterÄt och editerar Äkningen.

För syntar dÀremot sÄ Àr det lite mer viktigt med spakar och rattar.

Nu sitter jag trÄngt och det innebÀr ocksÄ att man kommer Ät reglarna ibland utan att mÀrka det.

Helt plötsligt sÄ har man sparat en lÄt med en ljudeffekt som Àr max utan att man mÀrkt det.

Och jag tycker att en enkelt kontroll med ett fÄtal reglar blir ju lika mycket knapptryckande som om man kör direkt i sin DAW. VÀxla kanaler och vara sÀker pÄ att man drar i rÀtt regel. Nej inget för mig, det blir nÄgot slags surrogat för en mixer...

Mina 5 korvören.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har gÄtt Ät andra hÄllet, tycker bara det Àr bökigt med controllers.

För "mixerbordet" sÄ kör jag en regel bara nÀr man behöver göra Äkningar och oftast gÄr jag ÀndÄ in och fixar efterÄt och editerar Äkningen.

Om du gĂ„tt Ă„t andra hĂ„llet, vill du kanske ge bort din gamla kontroller 😄 (Tyckte det var vĂ€rt ett försök 😆 )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...