Jump to content
Annons

Tips på budgetprylar


Sphinxter

Recommended Posts

Har redan ett USB klaviatur men skulle vilja ha en kontroller (kör Abletons Live 7) så att man slipper hålla på så mycket med musen när man spelar in och mixar. Skulle vilja ha den där fader-känslan när man håller på med nivåerna istället för mus-pilleriet 😄

Sedan funderar jag på att skaffa något som har bättre känsla en mitt klaviatur när jag ska lägga vst-trummor. Ska man satsa på pads, kontroller med pads eller ett bättre USB klaviatur? Vill även här försöka hålla nere budgeten.

Tackar för tipsen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har testat Nanopad och den är helt ok tycker jag.

Kolla in review från en snubbe (som avslutar varje mening melodiskt uppåt, som om han ställde en fråga. Låter kul, men grymt störigt när man hakar upp sig på det. Som jag gjorde...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan ett USB klaviatur men skulle vilja ha en kontroller (kör Abletons Live 7) så att man slipper hålla på så mycket med musen när man spelar in och mixar. Skulle vilja ha den där fader-känslan när man håller på med nivåerna istället för mus-pilleriet 😄

Nåt som är värt att tänka på där är ju att om du inte skaffar en controller med motoriserade reglar så kommer det bli knasigt om du vill kunna kontrollera fler faders i Live än du har fysiska faders. Om du inte har motoriserade reglar och byter vilken uppsättning faders som ska kontrolleras står ju de fysiska reglarna kvar på värdena från de du kontrollerade innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

BEHRINGER B-CONTROL BCF2000 med reglar funkar bra och är motoriserade kostar 1925:- på musikbörsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat Nanopad och den är helt ok tycker jag.

Kolla in review från en snubbe (som avslutar varje mening melodiskt uppåt, som om han ställde en fråga. Låter kul, men grymt störigt när man hakar upp sig på det. Som jag gjorde...)

Hehe, den såg ju ganska kul ut. NanoPad:en kanske funkar för mina behov. 795 spänn 😄 . Men tror att jag behöver något mer avancerat för kontrollen.

Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

BEHRINGER B-CONTROL BCF2000 med reglar funkar bra och är motoriserade kostar 1925:- på musikbörsen.

Såg att de släpper den för 1.619 Kr just nu 😄

Ska kolla lite på den, verkar intressant. Såg att den har USB koppling. Funkar detta lika bra som MIDI? Ursäkta NOOBfrågan

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att de släpper den för 1.619 Kr just nu 😄

Ska kolla lite på den, verkar intressant. Såg att den har USB koppling. Funkar detta lika bra som MIDI? Ursäkta NOOBfrågan

Oops det var för BCR2000.

Det ska vara 1925 som Sixties sa.

Jag skäms 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som är värt att tänka på där är ju att om du inte skaffar en controller med motoriserade reglar så kommer det bli knasigt om du vill kunna kontrollera fler faders i Live än du har fysiska faders. Om du inte har motoriserade reglar och byter vilken uppsättning faders som ska kontrolleras står ju de fysiska reglarna kvar på värdena från de du kontrollerade innan.

Nu när du säger det så är det ju självklart. Tack för tipset, hade missat det annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när du säger det så är det ju självklart. Tack för tipset, hade missat det annars.

Så jobbigt.

I Cubase funkar min BCF skitbra med fler kanaler än åtta. Har åtta reglar men kan bläddra fram och tillbaka skitsnabbt längs med mixerns kanaler.

Funkar inte det lika bra i Live? Annars skulle jag rekommendera motoriserade faders, älskar att de ställer in sig som programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag kör också BCF-2000 fast mot Pro Tools och är väldigt nöjd med den. Finns dom som tycker dom motoriserade reglarna låter för mycket men det har jag aldrig känt med min. Även om vissa funktioner saknas så finns dom som man använder mycket och man får ett helt annat flyt i arbetet mot att hålla på och klicka överallt. Klart prisvärd och användbar pryl!

Link to comment
Dela på andra sajter

kan varmt rekommendera novation remote serien. dom har ableton för programmerat i sina automaps. den kostar lite mer än andra föreslagna men enligt mitt tycke if blir det inte bättre än så.. sök på youtube om novation remote och ableton.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan varmt rekommendera novation remote serien. dom har ableton för programmerat i sina automaps. den kostar lite mer än andra föreslagna men enligt mitt tycke if blir det inte bättre än så.. sök på youtube om novation remote och ableton.

Tack för tipset, men tyckte inte riktigt att Novation var min grej. Jag använder Ableton mer på det traditionella sättet och inte så mycket med sessions.

Så jag är nog nästa helt övertygad om att det kommer att bli en BCF2000 för min del. Sedan så måste jag säga att motoriserade 'faders' känns ganska coolt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]I Cubase funkar min BCF skitbra med fler kanaler än åtta. Har åtta reglar men kan bläddra fram och tillbaka skitsnabbt längs med mixerns kanaler.[...]

Fast det var ju inte det som skulle vara det krångliga. Läste du mitt inlägg? Hur hanterar du det problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har gått åt andra hållet, tycker bara det är bökigt med controllers.

För "mixerbordet" så kör jag en regel bara när man behöver göra åkningar och oftast går jag ändå in och fixar efteråt och editerar åkningen.

För syntar däremot så är det lite mer viktigt med spakar och rattar.

Nu sitter jag trångt och det innebär också att man kommer åt reglarna ibland utan att märka det.

Helt plötsligt så har man sparat en låt med en ljudeffekt som är max utan att man märkt det.

Och jag tycker att en enkelt kontroll med ett fåtal reglar blir ju lika mycket knapptryckande som om man kör direkt i sin DAW. Växla kanaler och vara säker på att man drar i rätt regel. Nej inget för mig, det blir något slags surrogat för en mixer...

Mina 5 korvören.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått åt andra hållet, tycker bara det är bökigt med controllers.

För "mixerbordet" så kör jag en regel bara när man behöver göra åkningar och oftast går jag ändå in och fixar efteråt och editerar åkningen.

Om du gått åt andra hållet, vill du kanske ge bort din gamla kontroller 😄 (Tyckte det var värt ett försök 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...