Jump to content
Annons

Vad tror ni om dessa produkter till studion?


Nickmupr

Recommended Posts

Jag ska uppgradera min studio nu och har jämfört produkter ett tag, så här ser listan ut nu:

Preamp: TLA Ivory 5050

Ljudkort: Apogee Duet

Mic: Röde NT2-A

Vad tror ni? Kommer det att fungera grymt?

Är det en enorm skillnad på ljudkvalitén mellan Apogee och Konnekt 6? Jag förstår ju att det är en ganska stor skillnad men hur stor?

Tack på förhand

Edit: Bytt Ljudkort och Preamp.

Vad tror ni om den nya listan?

Redigerat av Nickmupr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle fundera två gånger innan jag la pengar på "billiga" kompressorer och mickstärkare. Bättre (och bekvämare) att komprimera med bra pluggar istället. En ART-preamp är nog inte så mycket bättre än de inbyggda i Konnekt-kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle fundera två gånger innan jag la pengar på "billiga" kompressorer och mickstärkare. Bättre (och bekvämare) att komprimera med bra pluggar istället. En ART-preamp är nog inte så mycket bättre än de inbyggda i Konnekt-kortet.

Varför jag har valt en ART-Preamp är för att jag vill ha en rör preamp, det är än så länge den bästa jag hittat i den prisklassen, men du får gärna komma med förslag.

Varför jag vill ha hårdvarukompressorer är för att jag är så less på alla ojämna tracks när det gäller ljudvågor.

Jag vet att man kan spela in med en kompressor plugg, men är det verkligen bättre? kan inte det bli jobbigt med latency osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag vill ha hårdvarukompressorer är för att jag är så less på alla ojämna tracks när det gäller ljudvågor.

Jag vet att man kan spela in med en kompressor plugg, men är det verkligen bättre? kan inte det bli jobbigt med latency osv?

Jag skulle absolut inte printa en mjukvaruplugg utan endast ha den i lyssningen (om latencyn tillåter, Konnekt6 har ju DSP förr detta ändamål). Så länge man spelar in i 24 bit så kan man alltid bearbeta efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Jag skulle absolut inte printa en mjukvaruplugg utan endast ha den i lyssningen (om latencyn tillåter, Konnekt6 har ju DSP förr detta ändamål). Så länge man spelar in i 24 bit så kan man alltid bearbeta efteråt.

Okej, så det fungerar lika bra att lägga på efteråt som att spela in med? (i detta fall gäller det mestadels rap)

Vad är meningen med att ha en kompressor i medhörningen egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Tack för svar!

Okej, så det fungerar lika bra att lägga på efteråt som att spela in med? (i detta fall gäller det mestadels rap)

Vad är meningen med att ha en kompressor i medhörningen egentligen?

Det finns nog många orsaker. Komprimeringen gör att hörs bättre.Dvs det blir lättare för sångren att höra sig själv, om inte annat

så är det kanske bra för självkänslan. Och det är också mer likt slutresultatet. Komprimeringen höjer de svagare partierna,

det är kanske bra att sångaren själv får höra dessa så denna inte flåsar allt för mycket i micken. Men det finns inga regler om

att det ska vara medhörning med kompressor. Men man kan köra med kompressor, eq och reverb om man tycker det är känns bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska uppgradera min studio nu och har jämfört produkter ett tag, så här ser listan ut nu:

Preamp: TLA Ivory 5050

Ljudkort: Apogee Duet

Mic: Röde NT2-A

Vad tror ni? Kommer det att fungera grymt?

Är det en enorm skillnad på ljudkvalitén mellan Apogee och Konnekt 6? Jag förstår ju att det är en ganska stor skillnad men hur stor?

Tack på förhand

Edit: Bytt Ljudkort och Preamp.

Vad tror ni om den nya listan?

Vad kommer du använda för dator? Duet kräver en Mac med firewire.

Mickförstärkarna i Duetten är bra. Ska du köra på det kortet tycker jag du kan strunta i TL Audio Ivory-preampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme

Det finns nog många orsaker. Komprimeringen gör att hörs bättre.Dvs det blir lättare för sångren att höra sig själv, om inte annat

så är det kanske bra för självkänslan. Och det är också mer likt slutresultatet. Komprimeringen höjer de svagare partierna,

det är kanske bra att sångaren själv får höra dessa så denna inte flåsar allt för mycket i micken. Men det finns inga regler om

att det ska vara medhörning med kompressor. Men man kan köra med kompressor, eq och reverb om man tycker det är känns bra.

Okej I see.

joachime

Vad kommer du använda för dator? Duet kräver en Mac med firewire.

Mickförstärkarna i Duetten är bra. Ska du köra på det kortet tycker jag du kan strunta i TL Audio Ivory-preampen.

Joo jag vet, jag kommer att använda en iMac så det är lugnt.

Joo de är säkert grymma, men jag gillar rör ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme

Okej I see.

joachime

Joo jag vet, jag kommer att använda en iMac så det är lugnt.

Joo de är säkert grymma, men jag gillar rör ljudet.

Fast rörsound är ju så mycket försäljningsargument. Kan slå vad om att du inte hör vilken som är rörpreamp mellan två preamps med och utan rör i ett blindtest.

Preamparna i Duet är riktigt bra så lägg hellre de pengarna på en annan slags mikrofon, kanske ett stereopar Line Audio CM3 så har du småmembransmikar att ta till vid inspelning av akustisk gitarr och dylikt 😏

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast rörsound är ju så mycket försäljningsargument. Kan slå vad om att du inte hör vilken som är rörpreamp mellan två preamps med och utan rör i ett blindtest.

Preamparna i Duet är riktigt bra så lägg hellre de pengarna på en annan slags mikrofon, kanske ett stereopar Line Audio CM3 så har du småmembransmikar att ta till vid inspelning av akustisk gitarr och dylikt 😄

Isåfall skulle jag spara pengarna ännu mer och skaffat en till röde, men det vet du ju redan Nick!

det där med rör kan jag hålla med dig till viss del, men vad är det för fel med de? Om man producerar med "rör" för att det ger "värme", skapas produktion som man kan relatera till andra produktioner, sången kan ha ett familiärt sound, vilket är i en positiv benämning! Varför tror du människor är neumannsjuka för =) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som andra sagt tidigare, preamparna i Duet låter riktigt bra. Jag jämförde dem nyligen mot prempar från SSL och Toft och kom fram till att jag tycker att Apogee-preamparna låter minst lika bra, så även jag skulle hellre lägga de pengarna på mikrofon istället. Om du ändå är inne på Röde-mickar så testa K2. Stort och mulligt ljud. Kanske något otydlig i toppen, men jag tror att den levererar ljud åt det håll du är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som andra sagt tidigare, preamparna i Duet låter riktigt bra. Jag jämförde dem nyligen mot prempar från SSL och Toft och kom fram till att jag tycker att Apogee-preamparna låter minst lika bra, så även jag skulle hellre lägga de pengarna på mikrofon istället. Om du ändå är inne på Röde-mickar så testa K2. Stort och mulligt ljud. Kanske något otydlig i toppen, men jag tror att den levererar ljud åt det håll du är ute efter.

Jaa, har hört att preampen i den ska vara kanon.

Jag tänker nog vänta med att beställa TLA Ivory 5050, och om jag inte är nöjd så beställer jag 5050n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...