Jump to content
Annons

ska köpa en gitarr att kompletera min hagström swede med


sixties

Recommended Posts

Har en hagström swede med en seymour duncan pearly gates picup i stall läget. spelar nästan bara på stall micen.

funderar på att köpa en gitarr att kompletera ljudbilden och har funderat på en telecaster, strata, hagström f301 (2 singelcoil o 1 humbucker i stall läget) mm.

vad tror ni kan vara ett bra val? gillar ju Clash som körde med gibson och tele. Även Hellacopters tycker jag har bra gitarr ljud.

tror att nån sigelcoil kan vara ett bra alternativ när jag redan har humbucker. inte över 8000:- och gärna mindre hade jag tänkt mig.

har sökte lite på bach, squire, Vintage och funderade på om de lite billigare märkena kan duga att spela in.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har en bach flying V och är mkt nöjd med den. Elektroniken sög, det låg en våt filt över ljudet, men träbitarna och hantverket kan jag inte klaga på. Möjligtvis är sadeln lite plastig och stallet inte lika robust som på en Gibson. Efter att ha bytt ut pickuperna så är jag nöjd. Grym ton och sustain. Mycket gitarr för liten peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en sväng till lokala musikbutiken och testa ett gäng guror mot en stärkare du gillar vet jag.. Känns spontant som om du ska komplettera med en Gibson med seymor duncan humbucker på (kompletera med fetare ljud och sustain)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Punkarn!

Du kommer få en oändlighet av svar! Själv använder jag mig av en fenderstrata mestadels. Och även en skön gammal razerIbanez som har en massa olika ljudkaraktärer om man rattar rätt. riktigt grym att spela på och borde gå att få tag på under din budget med säkert halva priset! men gör som Legoland sa att att du åker å testar! ( Förlåt hegobald jag var tvungen att skoja)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har varit och testat och ska testa mer. tänkte bara höra vad folk tycker och få lite ideér.

jag har alltid varit sugen på en mosrite som Johnny Ramone har därför hade jag tänkt köpa en Eastwood JR Elite (kopia), men den kan bli dyr och svår att få tag på och micarna ser ut som på en tele så då åkte jag och testade några telecasters.

testade även en strata, en Hagström vikingIII med singelcoil micar (skitskön hals!) och jag ska fortsätta testa det som finns i stan som kan passa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ta en sväng till lokala musikbutiken och testa ett gäng guror mot en stärkare du gillar vet jag.. Känns spontant som om du ska komplettera med en Gibson med seymor duncan humbucker på (kompletera med fetare ljud och sustain)

tycker jag får ganska fett ljud med den jag har, skulle nog heller vilja ha nån gitarr med tunnare ljud.

gillar mycket 77-punk med lite dist och tunnt gitarr ljud och även pubrock bandens ljud (de engelska 70-tals banden).

eftersom jag har humbuckers så är det nån singlecoil jag skullle behöva.

vad är det för skillnad på p-90 och fenders singlecoil micar?

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gitarrister behöver en strata!

har testat Vintage-stratorna och gillade verkligen dom med tanke på priset. Så glutta in en sån om du inte är smart och köper en USA standard för 8000 beggad. Det är rätt svårt att sälja gitarrer just nu pga krisen osv så det är bra priser just nu på beggatmarknaden 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

har testat både vintage stratan och telen och tyckte båda var sköna och lät bra så nu är frågan vilken jag ska välja, båda kostar ca 3000.- (stratan är beg. men knappt använd, byttes in mot en tele i stället) .

vad för skillnader, nackdelar/fördelar är det med en strata jämfört med en tele?

stratan har ju en extra mic vilket ju gör att man kan variera ljudet lite mer men är det något annat att tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första, ska du komplementera din humbucker-Hagström ska du testa en Fender, inte Gibson...

Sen är det ju tyvärr så att utav bara stratan finns det massor av modeller som bara har utseendet gemensamt, de låter helt olika och kkänns olika. Samma med telen. Många tele har ett skitljud, stallmicken bara piper och ger rundgång, halsmicken ger bara ett mummeljud, värdelöst.

Leta en beg American standard, antingen strata eller tele. Och det ska sitta orginalmickar på! Allt annat är fan emej sämre

De jag har på min American standard tele heter Delta Tone. Med dem får jag tredubbla vråldisten (om jag vill) som polaren får med Custom shops Les Paul för 80.000 genom Mesa Boogie.

Jag jämförde min tele med Delta Tonemickar mot en strata med Texas Special mickar, det var på Musikbörsen i gävle genom en lika Hot Rod som jag har. Alla var säkra på att Texas Special knäckte allt, alla tappade hakan eftersom stratan lät skit mot för telen, bara hälften i tryck.

Det är många som köpt och sålt massor av guror genom åren. När de sen skaffat en American Standard Telecaster slutar de köpa annat, de behåller den tills de dör, och andra gitarrer de har stlls åt sidan. American Standard stratocaster är också fruktansvärt bra.

En väldigt spridd felktighet är att singelcoil ger sämre tryck. Jag spelar singelcoil så vilken humbuckerfantast blåser av scen med nerskitna kalsonger. Gibsons P90 är ju singelcoil och är en dräpare.

På startan min kan jag koppla om från singelcolil till humbucker, det läter nästan inte mer alls då, men tonen biter igenom sämre när trummor och bas går loss runtikring.

Kolla Hendrix när han lirar Red House på en Flying V, han spelade gansk mycket på Gibson, han hatr helt enkelt mycket mycketsämre tryck i Gibsonen.

Med Fender ska man kolla så kroppen är i al, det ger bäst sustain. Inte ask, inte poppel som också finns. Och lönnhals tycker jag ger mycket bättre attack än rosewoodbräda. Tänk på att träet och bygget av hela gitarren ger mer effekt på ljudet än vad valet av mickar gör. En strata med humbucker låter aldrig som en Les Paul, och lika tvärtom. Gibson gör ju sina gitarrer helt av mahogny, ett träslag jag personligen tycker är dött. Men snyggt till båtinredningar. 😕

Och: Många singelcoil låter skit. Många humbucker låter också skit. Gibsons PAF-modell är bäst tycker jag av humbuckrarna, den ger lite lägre output än de nyare, men är så tyst att man dista den som satan i gatan utan missljud.

Av Fender gillar jag bla Delta Tone och Noiseless. Den som vill ha kraftig outout och lite Gibsomaktigt vräk borde testa en Higway star, det har docjk inte gjort.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Alla gitarrister behöver en strata!

Ehh...nej. Spela på en strata är att som köra en volvo. Man vet vad man får och det är inte speciellt roligt. Sen hatar jag singelcoilmickar. Vad ska man med det till? Tunt ljud är värdelöst enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh...nej. Spela på en strata är att som köra en volvo. Man vet vad man får och det är inte speciellt roligt. Sen hatar jag singelcoilmickar. Vad ska man med det till? Tunt ljud är värdelöst enligt mig.

Tunt får man i strator när man är värdelös på att ratta ljudet och värdelös på att hantera instrumentet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig testat Rickenbacker men det skulle vara kul att ha en om de inte kostade så mycket. har inte sett några kopior heller.

Eddie and the hot rods har ju en tele och en strata, Vibrators vet jag inte vad de har. tror Nick Lowe är ju bassist och Dave Edmuds har ju lirat en del med honom (Rockpile, även Billy Bremner på gitarr)men jag vet inte vad han brukar köra på, Gibson 335 kanske?.

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig testat Rickenbacker men det skulle vara kul att ha en om de inte kostade så mycket. har inte sett några kopior heller.

Eddie and the hot rods har ju en tele och en strata, Vibrators vet jag inte vad de har. tror Nick Lowe är ju bassist och Dave Edmuds har ju lirat en del med honom (Rockpile, även Billy Bremner på gitarr)men jag vet inte vad han brukar köra på, Gibson 335 kanske?.

Edmunds spelar ju Gibson, men Bremner kör väl mest strata tror jag.

Har du testat en Mosrite Ventures modell? Den tror jag skulle passa dig bättre än nåt annat. Finns det kopior? orginalen är väl skitdyra... Jag har alltid varit ett fruktansvärt fan av The Ventures. Är jag lite full och hör et här börjar jag at gråta, skratta och skrika och dansa på en gång. Om det finns någon gud är det The Ventures med Mosritegitarrer.

Här en grym film med stereoljud! Säkert inspelad på två kanaler med bumsemickarna som står framför dom.

http://www.youtube.com/watch?v=K40ryWp3Ro4...feature=related

Kolla på allt med Ventures, de är absolut bäst av allt! Sångmickar borde egentligen kastas bort, de fyller ju ingen funktion eftersom Ventures finns!

Link to comment
Dela på andra sajter

Edmunds spelar ju Gibson, men Bremner kör väl mest strata tror jag.

Har du testat en Mosrite Ventures modell?

Mer Ventures: Kolla första filmen, vilka flin! Sen blir det reklam! Åsså ommer en ohygglig låt, vilket as på gitarr! Och sen ba, kolla när trummisen spelar på basen! Fy fan i helvetet man kan ju dö ihjäl av lycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer Ventures: Ingen film men ändå, fy fan vilket idiotskönt ös, trummisen är min idol totalt. Här kör de visst Fender, men va fan ändå de är ju bara värst & bäst

http://www.youtube.com/watch?v=1jUlbvef2l4...feature=related

Den ljudteknik de hade var också en miljard ggr bättre än allt modern plojty plojty skit. Halleluja I love Ventures

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ljudteknik de hade var också en miljard ggr bättre än allt modern plojty plojty skit. Halleluja I love Ventures

Här kommer ett tips på dryck!

Här är de äldre, men har lika kul ändå. Basisten som varit med från början var faktiskt sologitarristen på allra första singlarna som tex på Walk Dont Run. Sen sadlade han snabbt om till bas.

http://www.youtube.com/watch?v=LXBLHTq390k&NR=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Rickenbacker! Jag gillar CCR bäst nr han pinar den här tremickade Rickenbackern. Jävligt snyggt med tremolo på solona.

Det här är också en gitarr för sixties. Fender tror jag mindre på.

Här saknas inte publikljud

Den här tycker jag är underbar, hör på taktbytet efeter första refraängen, han kör samma grej på nån av de senaste cdna med. En sån basrigg som de kör med har jag haft på 70-talet, jag jobbade ihop den själv kostade 10.000 spänn då.

Sån publik finns inte idag. För nåt år sen träffade en gammal alkis som sett dem på 60-talet i Californien. Han såg Doors samtidigt, och JIMI HENDRIX

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat en Mosrite Ventures modell? Den tror jag skulle passa dig bättre än nåt annat. Finns det kopior? orginalen är väl skitdyra...

har varit på Jam i stockholm för några år sedan och testat både ventures mosriten och markII (johnny ramone modellen), jo dom har jag varit sugen på ett bra tag ny priset ligger ju mellan 12000 och 35000:- de dyrare tillverkas i usa och de billigare i japan.

http://www.hi-tonemusic.se/produkter.htm

jag har en Mosrite combo bas från slutet på 60-talet.

usmoscombobass-xl-02.jpg

Eastwood tillverkar mosrite kopior till bra pris.http://www.eastwoodguitars.com/

detta är en kopia av en Univox som tillverkades på 70-talet

hiflyerSUNBURST.jpg

och en Eastwood Sidejack som är en mosrite kopia:

gtr_Blue-sidejackDLX2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

http://web.mac.com/taranakiguitars/Taranak...dejack_STD.html

Eastwood Sidejack Std kostar 420 Euro från tyskland + ett par hundra i frakt (ca 4670:-) utan svaj.

Eastwood Sidejack Baritone (28" skala) kostar lika mycket.

Eastwood sidejack DLX kostar 460 euro (den med svajstall)

Eastwood HiFlyer 420 euro (univox kopian)

Link to comment
Dela på andra sajter

lite demo videos på Eastwood gitarrer:

Link to comment
Dela på andra sajter

har testat både vintage stratan och telen och tyckte båda var sköna och lät bra så nu är frågan vilken jag ska välja, båda kostar ca 3000.- (stratan är beg. men knappt använd, byttes in mot en tele i stället) .

vad för skillnader, nackdelar/fördelar är det med en strata jämfört med en tele?

stratan har ju en extra mic vilket ju gör att man kan variera ljudet lite mer men är det något annat att tänka på?

Svårt att svara på. Jag spelade mest strata i 25 år, och utgick alltid från mittmicken, spelade mest på den. När jag köpte telen saknade jag mittmicken så att jag byggde om telen och satte dit en mittmick, lite annorlunda än på de orginal tremickade telena. Jag har kvar trevägsbrytaren, men ersatt tonkontrollen som jag aldrig använder på nån gitarr, till en steglös balanskontroll mellan stall och mittmick. Älskar det, använder det hela tiden, alla lägena. Sen har ju telen två ganska olika typ av mickar från början, så det blir mer variation på ljud i telen ändå än i stratan.

Men tex Buzzkingsgitarristen, han gillar inte alls att det är tre mickar på stratan! Han tycker telen med två är mycket bättre. Men telen har har sonen lagt beslag på, så han får nöja sig med tremickad strata! Haha!

En stor fördel tele, är att de rätt justerade håller stämningen så jäkla bra, och intonationen är bäst av alla gitarrer påstås. Det är därför de används mycket inom country där sura ostämda gitarrer inte får existera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för förstärkare? Hur är de/den i tonen?

  • Rickenbacker 330
    Själv har jag en rickenbacker 330 och den växer för varje gång jag spelar på den. Först kändes det som att den var begränsad, men allt eftersom inser jag att det är jag som inte förstod hur ljudet ska skruvas, vilka mickinställningar som ska användas. (Just nu använder jag bara 330:an, till elguragrejer.)
  • Firebrird
    En annan gitarr som du borde testa är gibsons firebird. Den låter verkligen tjusigt, känsligt, men med mycket resurser om du skulle vilja släppa på spjällen. Själv tycker jag dock att den är rätt knepig att spela på pga att den är så framtung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rickenbacker ska jag testa men den ligger lite för högt i pris. Firebirden har jag testat och gillade minihumbucker ljudet.

Nu har jag köpte en Vintage Telecaster och spelat några dagar på den, tycker den låter bra och känns skön att spela på.

är ingen gitarr expert men känner mig nöjd för tillfället, fick den intornerad och fixad i affären (slipad i sadelspåren, filad på band ändarna, sandpapprad på hals och band ändar, knackad på vissa band som var för höga).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bild, Sixties, vi får inte hem förrns vi åtminstone fått se en bild på underverket! Och mer info... var köpte du den, pris? Mata oss!

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tc200bd_05.jpg Jag valde mellan en vintage strata med relic lack och telen med vanlig blank lack och jag tyckte telen var skönare och lät bättre. Gav 3260:- på min lokala musikaffär Hagströms,då fick jag den också intrimmad i perfekt skick.

det är billigare att beställa den från england (199£).

Vintage är ju Trevor Wilkinsons märke, han jobbade tidigare på Fender.

http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

upptäckte att en av mina favorit grupper kör på en likadan tele (fast en fender):

live

Studio version med bra ljud.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till köpet, den är skitsnygg!

Precis de färger jag gillar mest på en tele. Dessutom gillar jag huvudformen bättre på denna än på fendertelen.

Det står att färgen är Blonde, är den även transparent så att träet syns?

Tycker du att ditt ex stämmer bra i färgen jämfört med fotot?

£199 var billigt, men som du skrev så får man nog räkna med en del justeringar.

Nya mickar kan även göra susen om du inte är helt nöjd.

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...