Jump to content
Annons

Är det fel på mina Asio drivrutiner?


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Nu blir jag fan sur på detta skiten, sitter med Cubase Sx 3, har dragit igång lite trummor "Addictive, samt någon plugg till" Nu när jag skulle lägga gitarr på detta så är ljudet fördröjt ungefär 1sekund när jag ska spela in.

Men jag har valt rätt Asio drivrutiner och det är 10ms i input, det måste ju vara något som är riktigt fel, skulle vara grymt tacksam ifall någon kunde hjälpa mig angående detta!

Ljudet är inte ur sync om jag startar ett nytt projekt, cpu´n jobbar inte mycket eller.

Inaktiverar jag pluggar och dyligt i Cubase så försvinner inte problemet heller.

Ljudkort:

Saffire Pro 26

Cubase Sx3

4Gb ram

Intel I7

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Får inte ordning på detta, påverkar pluggar, och vsti fördröjningen även om inte Cpu´n knappt rör på sig och output är på c.a 10Ms? Det ändras inte till det bättre även ifall jag stänger av alla pluggar och instrument, dock får jag ingen fördröjning ifall jag startar ett nytt projekt och kör igång gitarrerna utan något annat....

Edit* Satt nu och startade ett nytt projekt, får ni fördröjning ifall ni kör 3st PSP Vintage Warmer på en kanal och försöker spela in gitarr på den?

Känns ju sjukt att man inte ska kunna spela in med några pluggar.

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 st PSP vintagevarmer på en kanal vid inspelning??? Klart det blir fördröjning.. Nåt som heter plug-in delay compensation.. Men klicka på lilla högtalaren direktmonitoring då du spela in så slipper du fördröjning. En annan forumtråd med likande problem som du har.. https://www.studio.se/index.php?showtopic=33424

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa pluggar introducerar en fördröjning och speciellt om de har någon typ av limiter-funktion. Vintage Warmer har om jag minns rätt en fördröjning på 2048 samples per instans, så den är inte tänkt att användas vid inspelning. Alla moderna program kompenserar för detta (förutom Pro Tools LE), men det går inte att tidskompensera något som spelas in i realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 st PSP vintagevarmer på en kanal vid inspelning??? Klart det blir fördröjning.. Nåt som heter plug-in delay compensation.. Men klicka på lilla högtalaren direktmonitoring då du spela in så slipper du fördröjning. En annan forumtråd med likande problem som du har.. https://www.studio.se/index.php?showtopic=33424

Tackar för ditt svar!

Dock så funkar det inte med direktmoiterings knappen, det är så jag alltid spelar in, om jag använder en plugg tex Revalver! Så det är ju ett måste, men då är ju även "pluggarna" aktiva under den direktlyssningen!

Vissa pluggar introducerar en fördröjning och speciellt om de har någon typ av limiter-funktion. Vintage Warmer har om jag minns rätt en fördröjning på 2048 samples per instans, så den är inte tänkt att användas vid inspelning. Alla moderna program kompenserar för detta (förutom Pro Tools LE), men det går inte att tidskompensera något som spelas in i realtid.

Tackar för ditt svar!

Det var skönt att höra!

Hör Cubase Sx3 till moderna program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för ditt svar!

Dock så funkar det inte med direktmoiterings knappen, det är så jag alltid spelar in, om jag använder en plugg tex Revalver! Så det är ju ett måste, men då är ju även "pluggarna" aktiva under den direktlyssningen!

Tackar för ditt svar!

Det var skönt att höra!

Hör Cubase Sx3 till moderna program?

HAHAHAHAHAHA

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för ditt svar!

Dock så funkar det inte med direktmoiterings knappen, det är så jag alltid spelar in, om jag använder en plugg tex Revalver! Så det är ju ett måste, men då är ju även "pluggarna" aktiva under den direktlyssningen!

Tackar för ditt svar!

Det var skönt att höra!

Hör Cubase Sx3 till moderna program?

Tveklöst! 🙂

Som sagt, så får du leva med latency om du kör det i realtid. Latency-kompensationen fungerar bara på redan inspelat material och inte i realtid - och det är likadant i alla program. Programmen kan knappast kompensera för pluggarnas latency eftersom de inte vet vad du kommer att spela innan du verkligen gör det... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...