Jump to content
Annons

Event SP8


Tophe

Recommended Posts

Jag nämnde dessa monitorer i en annan tråd, men jag är ute efter lite snabb feedback på just dessa.

Vad säger ni som jobbat med just Event SP8?

Jag lyssnade på dem på MB och föredrog dem definitivt över alla Genelec som stod i hyllan.

Jag är väldigt oerfaren när det gäller att lyssna på monitorer, men jag upplevde den mycket tydligare.

Flera saker hördes tydligare i mixarna.

Vad säger ni som mixat i dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte provat dem mycket, men kan berätta att det är en av Events tre mycket omtyckta modeller som används av en hel del. Min bild blir ibland att Events 20/20 bas, och en annan tidigare modell som jag inte kan komma på namnet för och SP8 är omtyckta ibland de som inte vill lägga ut fullt lika mycket pengar, som för Dynaudio eller de större Genelec modellerna. Men event syns rätt ofta här och var, och även ibland större studios.

Här är dessutom SOS test av SP8 http://www.soundonsound.com/sos/apr04/articles/event.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack. Jag hittade SOS recension igår.

Jag ska låna ett par SP8:or imorgon. Ska bli kul att testa dem.

Har lyssnat i drygt en timme idag och jag tycker verkligen om dem.

Lyssnade också på ett par ADAM A5 som verkligen lät trevligt i toppen.

Det var i en annan affär så jag kunde inte a/b lyssna. Men jag har svårt att tro att det är något i toppen

som jag missar med Event'en.

Tror det kommer bli dem. Skönt att kunna lyssna lite längre ner i frekvenserna också.

Huvudsaken är ju att jag kan mixa bra grejer i dem.

Sen blir det till att fixa i rummet.. Det känns mindre kul men måste ju göras.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ytterligare en... http://mixonline.com/products/review/audio...lectronics_asp/

Jag har ett par hemma nu för test. Kommer absolut åka ner och hämta ett par nya på måndag.

Dessa blir det... Känns riktigt, riktigt kul! De låter verkligen kanon.

Jag har som sagt inte så mycket att jämföra med, men jag tycker verkligen att jag hör allt i dessa.

Har A/B'at dem mot Genelec 8040, 8030 och 8020 och jag gillade dessa bättre än samtliga.

Nu var ju förvisso Genelecsen inte kalibrerade, men dessa låter helt "rätt" direkt ur lådan. Det gillar jag.

Basen är djup och bra, men inte bumlig och okontrollerad som jag är van vid.

Kommer säkert stöta på problem med rummet när jag börjar mixa på allvar, men det är iallafall skönt att

ha ett par monitorer jag kan lita på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte provat dem mycket, men kan berätta att det är en av Events tre mycket omtyckta modeller som används av en hel del. Min bild blir ibland att Events 20/20 bas, och en annan tidigare modell som jag inte kan komma på namnet för och SP8 är omtyckta ibland de som inte vill lägga ut fullt lika mycket pengar, som för Dynaudio eller de större Genelec modellerna. Men event syns rätt ofta här och var, och även ibland större studios.

20/20 bas tycker jag verkligen inte om. De är väldigt dåligt upplösta och ger en milt uttryckt grumlig ljudbild - så jag hoppas verkligen att deras nyare är betydligt bättre...

För en tid sedan jämförde vi mina ADAM P33A och ett par Genelec 8040 i en av mina bästa vänners studio - och efter att ha lyssnat ett tag på dem och jämfört fram och tillbaka, så var det rena mardrömmen att gå tillbaks till de 20/20 bas som han kör med normalt och lyssna genom dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Såg att Musikbörsen GBG säljer dessa för 6995:-

Hur kan dom vara så billiga?

För det priset så borde valet vara lätt jämfört med motsvarande monitorer.

Funderar bara på om det är overkill med 8" och 280W i mitt rum som är 3,9*3,3 meter?

Spelar in elektronisk musik och det är viktigt att höra lågt i registret men jag kan pga sura grannar inte lyssna så högt.

Kanske bättre med 6" tex Event SP6 eller KRK VXT 6?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja det är nog bättre med mindre också med tanke på utrymmet. Annars har du även som sagt var ADAM 5:an och 7:an som prisas överallt. Bara läsa här på forumet vad folk tycker om dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Jag nämnde dessa monitorer i en annan tråd, men jag är ute efter lite snabb feedback på just dessa.

Vad säger ni som jobbat med just Event SP8?

Jag lyssnade på dem på MB och föredrog dem definitivt över alla Genelec som stod i hyllan.

Jag är väldigt oerfaren när det gäller att lyssna på monitorer, men jag upplevde den mycket tydligare.

Flera saker hördes tydligare i mixarna.

Vad säger ni som mixat i dem?

Jag har spelat in, mixat och mastrat i SP6 och SP 8, jag diggar dom hårt, har dom i min hemmastudio. Visst, har du råd med genelec 8250 så köp dom då, men vill man inte lägga ca 30 papp +++ så tycker jag att de är de självklara valet, om du vill köra Event i riktig studiomiljö köp EVENT OPAL...dom är riktigt goa:) Event SP8 = Klart ljud

När jag köpte mina sp8 kosta dom mycket pengar, antar att musikbörsen har köpt in jäkligt många och att de är på G ur sortimentet...

MVH: Doktorn

Redigerat av Helylle666
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in, mixat och mastrat i SP6 och SP 8, jag diggar dom hårt, har dom i min hemmastudio. Visst, har du råd med genelec 8250 så köp dom då, men vill man inte lägga ca 30 papp +++ så tycker jag att de är de självklara valet, om du vill köra Event i riktig studiomiljö köp EVENT OPAL...dom är riktigt goa:) Event SP8 = Klart ljud

MVH: Doktorn

Tack, jag köpte ett par SP8:or i våras. Grymt nöjd med dem. Låter fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...