Jump to content
Annons

Stämma ner gitarr.


MrRomero

Recommended Posts

TJENA!

Har precis (idag) hämtat min elgitarr från musikbörsen där jag hade lämnat in den för intonering.

Nu är jag ganska sugen på att stämma ner gitarren ett halvsteg. Kommer detta sabba intoneringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
TJENA!

Har precis (idag) hämtat min elgitarr från musikbörsen där jag hade lämnat in den för intonering.

Nu är jag ganska sugen på att stämma ner gitarren ett halvsteg. Kommer detta sabba intoneringen?

Du kommer troligen inte lida så jättemycket av att stämma ner den ett halvt tonsteg.

Och skulle du göra det så är det ju bara att stämma upp den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer troligen inte lida så jättemycket av att stämma ner den ett halvt tonsteg.

Och skulle du göra det så är det ju bara att stämma upp den igen.

Precis, prova! Dock är det så att i den bästa av världar så gör man intoneringen i den tonart man stämmer gitarren. Inte sällan bestämmer man sig, efter ett tag, att byta till tjockare strängar då man kanske finner att de man har blir väl sladdriga när man stämt ner. Då kan risken för att intonera dyka upp igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

..och en intonering är inget märkvärdigt om man inte har något skumt stall på gitarren, typ en kvart med skruvmejsel och ev. stämapparat.

Link to comment
Dela på andra sajter

..och en intonering är inget märkvärdigt om man inte har något skumt stall på gitarren, typ en kvart med skruvmejsel och ev. stämapparat.

Ja, fast ibland får man lägga till en kvart om man har svaj. Sen kan det vara idé att låta gitarren vila ett par timmar efter justering. Svajstallet kan då ha ställt sig i en dum vinkel. Justera lite igen, gärna aningens överdrivet åt andra hållet. Efter en stund brukar det ha "satt sig".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...