Jump to content
Annons

Spotlight + dimmer


Jazzman

Recommended Posts

Vet att en del klagar på dimmers nära inspelningsutrustning, men hur mycket stör det? Och på vilka sätt kan man minska störningarna?

Tänkte skaffa spotlights 230V med dimmer, utan transformator alltså, och dimmern sitter ca 2 meter från min utrustning..

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
denton (oregistrerad)

Jag tror inte att det spelar någon roll att du sätter den i garderoben, en dimmer kan skicka ut störningar i ström nätet (i ditt hem) och det ät det som ger upphov till störningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det spelar någon roll att du sätter den i garderoben, en dimmer kan skicka ut störningar i ström nätet (i ditt hem) och det ät det som ger upphov till störningar.

som jag skrev i en liknande tråd tidigare, lågenergilampor och annat fuckar upp den vackra 50Hz-spänningen och lägger på övertoner och andra hemskheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffar du en UPS där spänningen alltid stabiliseras genom batterierna (vilket inte är fallet med alla UPS...) och låter hela studion köras genom den, så behöver du inte bry dig så mycket - men risken är att du får skaffa en ganska kraftig UPS då... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Välj färre lampor eller lampor med lägre effekt för att få mys.

Tips: Lavalampor eller ljuslyktor med färgade prismor skapar lite härlig flumstämning.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör som sagt undvika allt vad dimmers och lysrör heter i sen studio. Det finns speciella dimmers som använder en annan teknik än de vanliga tyristor dimmrarna. Har inte testat dem men de bör inte störa så det stör 😄 Funderade på en sån lösning men den jag tittade på gick på 3600:- för en kanal. Jag har istället ett antal olika sektioner med totalt sjuttio stycken 20W halogen lampor (12V). Genom att välja olika antal sektioner kan man få till "mysbelysningen" vars betydelse för musikkreativiteten inte skall underskattas.

Dessutom blir det både ett ruskigt snyggt ljus från dessa system samt att de är billiga (199:- för trafo, fem lampor och wire På Harald Nyborg).

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, tack för svaren. Kan ju va ett alternativ med flera olika lågenergilampor dårå.

Kolla in vad Claes skrev!

Annars kanske du kan testa något sådanhär från ikea:

35473_PE126233_S3.jpg

Jovisst, tack claes. Värt att kolla upp 🙂

Den lampan såg ju fin ut. Ska surfa lite efter mer lampor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...