Jump to content
Annons

Melodifestivalens självutnämda kejsare utreds?


MJInc

Recommended Posts

nedu , ja skriver många av mina texter själv

sen har jag några kända namn som hjälpt mej

så din hjälp betackar mej för , även om de kanske

var väl menat , men jag betvivlar det 😄

Det var väl menat, utan baktankar, absolut! Kul att höra att Du har kända namn som Du arbetar ihop med. Då vet Du ju också hur det går till när man är färdig med sina låtar. Då måste man leta upp någon inom branschen att spela upp dem inför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det var väl menat, utan baktankar, absolut! Kul att höra att Du har kända namn som Du arbetar ihop med. Då vet Du ju också hur det går till när man är färdig med sina låtar. Då måste man leta upp någon inom branschen att spela upp dem inför.

Vill du inte att festivalen skall bli rumsren ?

Vet du att de sitter väldiga många aktiva

låtskrivare ute i de här landet som mest blir

irriterade över att det alltid är samma namn som

räknas upp i festivalen , ja tror en ärlig och sann

låtskrivare gläds med att andra som skriver musik

som får en ÄRLIG CHANS

de viktiga för mej är inte att komma med

utan att alla bara får en ärlig chans

i gallringen på vårt statliga verk SVT

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du inte att festivalen skall bli rumsren ?

Vet du att de sitter väldiga många som är aktiva

låtskrivare , om nu inte du är det , som mest blir

irriterade över att det alltid är samma namn som

räknas upp i festivalen , ja tror en ärlig och sann

låtskrivare gläds med att andra som skriver musik

som får en ÄRLIG CHANS

de viktiga för mej är inte att komma med

utan att alla bara får en ärlig chans

i gallringen på vårt statliga verk SVT

Genom att följa mina råd om att ta kontakt med förlag/ skivbolag så får Du den mest ärliga chans som idag existerar. Detta råd kan Du ge till alla andra låtskrivare också. Så fungerade det långt innan melodifestivalen uppfanns och så kommer det att fungera, åtminstone några år till. Vad är problemet? Jag förstår redan att Du och många med Dig anar att dt inte går rätt till i den första gallringen till melodifestivalen - jag har förstått. Jag har också skrivit att jag tycker det är oroväckande om det har gått till som Claes har beskrivit. Genom att följa mitt råd så ger Du Dig själv "en ärlig chans", vilket är vad Du efterlyser. Om Du vill kan jag hjälpa Dig att ta kontakterna - ärligt! Det är inte svårt. Ring dem eller PM:a mig så lägger vi upp arbetet precis som Du vill. OBS! Hundra procent ärligt menat! Vill inte ha pengar! Vill att Du hälsar till Wonderboy den dagen Du står där! OK?

Allvarligt menat av Wonderboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att följa mina råd om att ta kontakt med förlag/ skivbolag så får Du den mest ärliga chans som idag existerar.

Lite trist bara att man ska måsta gå via förlag/skivbolag. Hur kommer det sig? Varför måste man gå i tex Berts ledband? Varför är det praktiskt taget omöjligt att få med en låt, såvida man inte använder Berts brevpapper?

Kan man förmoda att det finns ett mer eller mindre konkret avtal mellan Svt och förlagen - if you scratch my back, I scratch yours.

Men det är väl som i Hollywood. Är man independent så motarbetas man... Det kanske borde finnas en alternativ melodifestival?

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att följa mina råd om att ta kontakt med förlag/ skivbolag så får Du den mest ärliga chans som idag existerar. Detta råd kan Du ge till alla andra låtskrivare också. Så fungerade det långt innan melodifestivalen uppfanns och så kommer det att fungera, åtminstone några år till. Vad är problemet? Jag förstår redan att Du och många med Dig anar att dt inte går rätt till i den första gallringen till melodifestivalen - jag har förstått. Jag har också skrivit att jag tycker det är oroväckande om det har gått till som Claes har beskrivit. Genom att följa mitt råd så ger Du Dig själv "en ärlig chans", vilket är vad Du efterlyser. Om Du vill kan jag hjälpa Dig att ta kontakterna - ärligt! Det är inte svårt. Ring dem eller PM:a mig så lägger vi upp arbetet precis som Du vill. OBS! Hundra procent ärligt menat! Vill inte ha pengar! Vill att Du hälsar till Wonderboy den dagen Du står där! OK?

Allvarligt menat av Wonderboy

först skall den stora papperskorgen bort hos förlagen

där bidrag kastas som inte har vissa förtecken för folket

som verkar banka på den stora köksvägen 😄

ja hoppas nån dag under min livstid

att detta kommer gå i uppfyllelse

Tack ändå wonderboy

men jag avböjer din hjälp

i nuvarande rådande ordning

du får tycka att jag verkar

dumtristig och envis men

jag är inte så mycket för

dessa talangscouter som

sitter på våra förlag

eftersom dom själva

många ggr är låtskrivare

och resten kan man ju räkna

ut då eller ?

så om jag kommer med

får dom krusa mej istället

men jag kommer att

nobba vissa förlag

men blixtar och dunder

kommer ju folk alltid att

komma ihåg ändå oavsett

skivförsäljningen på statoil

och så är det med livet

de som betytt något

de kommer vi också ihåg

med utrymme i våra hjärtan

som våra alster i skivhyllan

vissa plockar man fram

nån gång då och då

som förgyllt tillvaron tidigare

när inte alltid skorna varit

de just då , eller till ett litet stepp

på lördagskvällen när

svärföräldrarna hejar på

till en kosackschlager 🥰

mvh Antikartellmusikern

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite trist bara att man ska måsta gå via förlag/skivbolag. Hur kommer det sig? Varför måste man gå i tex Berts ledband? Varför är det praktiskt taget omöjligt att få med en låt, såvida man inte använder Berts brevpapper?

Kan man förmoda att det finns ett mer eller mindre konkret avtal mellan Svt och förlagen - if you scratch my back, I scratch yours.

Men det är väl som i Hollywood. Är man independent så motarbetas man... Det kanske borde finnas en alternativ melodifestival?

Njaee, jag uppfattar det som att vissa bolag satsar hårt på melodifestivalen. De har samlat folk omkring sig som kan det här. Om Du letar så finns det alternativ till Bert om han är ett problem. Det finns också bolag som inte satsar. Jag såg någon skivbolagsdirektör som sa att det kostar mer än det smakar och att han tyckte det var riskfyllt att lägga så stor del av bolagets resurser på en enda grej, om är stor. Sen går man nog inte i någons ledband. Den som kommer med något som vitaliserar är nog varmt välkommen, tror jag i alla fall.

Att man nyttjar varandras kunnande är bra, tycker jag. Jag tycker inte det är bra om det är så att ingen lyssnar på allmänhetens låtar. Det skulle vara för bolagen som att de bet sig i svansen. Vad jag har förstått så letar de med ljus och lykta efter nästa stora låtskrivartalang, eller vad tror Ni? De vill väl tjäna pengar?

Alternativa festivaler finns och har funnits med varierande framgång. Dock ingen längre varaktighet, hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

först skall den stora papperskorgen bort hos förlagen

där bidrag kastas som inte har vissa förtecken för folket

som verkar banka på den stora köksvägen 😛

ja hoppas nån dag under min livstid

att detta kommer gå i uppfyllelse

Tack ändå wonderboy

men jag avböjer din hjälp

i nuvarande rådande ordning

du får tycka att jag verkar

dumtristig och envis men

jag är inte så mycket för

dessa talangscouter som

sitter på våra förlag

eftersom dom själva

många ggr är låtskrivare

och resten kan man ju räkna

ut då eller ?

så om jag kommer med

får dom krusa mej istället

men jag kommer att

nobba vissa förlag

men blixtar och dunder

kommer ju folk alltid att

komma ihåg ändå oavsett

skivförsäljningen på statoil

och så är det med livet

de som betytt något

de kommer vi också ihåg

med utrymme i våra hjärtan

som våra alster i skivhyllan

vissa plockar man fram

nån gång då och då

som förgyllt tillvaron tidigare

när inte alltid skorna varit

de just då , eller till ett litet stepp

på lördagskvällen när

svärföräldrarna hejar på

till en kosackschlager 🙂

mvh Antikartellmusikern

Vackert, men en smula sorgligt. Det låter nästan som om Du har gett upp? Mitt erbjudande står dock fast om Du skulle ändra Dig. Det känns bara som om när jag försöker riva ett hinder för Dig så hittar Du ett nytt. Du behöver inte svara - annat än inför Dig själv. Jag vet själv hur det kan kännas att få ett "Nej!". Ha det bra, Antikartellar´n

Link to comment
Dela på andra sajter

Vackert, men en smula sorgligt. Det låter nästan som om Du har gett upp? Mitt erbjudande står dock fast om Du skulle ändra Dig. Det känns bara som om när jag försöker riva ett hinder för Dig så hittar Du ett nytt. Du behöver inte svara - annat än inför Dig själv. Jag vet själv hur det kan kännas att få ett "Nej!". Ha det bra, Antikartellar´n

Jag har redan tackat nej angående ditt erbjudande , ja åker hellre kälke nu i vinteryran med George Michael

han kanske kan hjälpa mej angående Björkman istället , för jag vill helst inte se han under hela festivalen om

ja nånsin skulle komma med , då kan du istället kanske få representera mitt bidrag , så det är mitt erbjudande

med reservation , måste ju höra med regeringen först hahaha

så va säger du 😄

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan tackat nej angående ditt erbjudande , ja åker hellre kälke nu i vinteryran med George Michael

han kanske kan hjälpa mej angående Björkman istället , för jag vill helst inte se han under hela festivalen om

ja nånsin skulle komma med , då kan du istället kanske få representera mitt bidrag , så det är mitt erbjudande

med reservation , måste ju höra med regeringen först hahaha

så va säger du 😄

Vill Du komma med skall Du absolut INTE använda mig, annat än att ta kontakt! Jag har ett utseende som passar perfekt för radio och en sångröst som lämpar sig för instrumentalmusik. Observera att detta är vad andra säger. Själv inser jag att de har fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill Du komma med skall Du absolut INTE använda mig, annat än att ta kontakt! Jag har ett utseende som passar perfekt för radio och en sångröst som lämpar sig för instrumentalmusik. Observera att detta är vad andra säger. Själv inser jag att de har fel!

Jo ibland kan det vara bra att den allmänna opinionen inser att dom också har fel 😄

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Kejsarens nya kläder. 🙂

Verkar mer vara typ Kung Björkman och låtskrivarna runt SVT bordet.

Sir G-son, Sir Bobby Ljungren, Sir Ubeda etc....

Sökande efter det skenheliga graalen har börjat. 😛

Ja, och här är vi i full gång med de skitheliga grälen! +1 till mig, va?!

Link to comment
Dela på andra sajter

LOL, jag älskar ordvitsar. 😑

Iofs kul när något engagerar så många. 🙂

Melodifestivalen ingen fall för JK

läs på text-tv sida 151 Tv4

Eftersom brotten inte har begåtts i någon tv-sändning

eller annat grundlagsskyddat medium tar inte JK

ställning i frågan ?

hehe - va är de för land vi lever i ? pugatjorva

Link to comment
Dela på andra sajter

Veckans låtskrivare deltävling 4

Bidrag nr 1 Anders Hansson

Bidrag nr 3 Bobby Ljunggren , Wikström

Bidrag nr 4 Wikström

Bidrag nr 6 Kempe

Bidrag nr 8 Kempe

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Veckans låtskrivare deltävling 4

Bidrag nr 1 Anders Hansson

Bidrag nr 3 Bobby Ljunggren , Wikström

Bidrag nr 4 Wikström

Bidrag nr 6 Kempe

Bidrag nr 8 Kempe

Fick ett förslag nu - om man skulle ringa Björkman 🙂

Jo - varför kan inte t.e.x Bobby Ljunggren ha med alla sina bidrag i en och samma deltävling

sen kan ju wikström ha med sina i en annan , och kempe i den 3:dj och G:son i den 4:dj o.s.v

så behöver dom ju inte åka runt så mycket som antagligen är ganska tröttsamt ibland

Ja vad tycks om de förslaget ?

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett förslag nu - om man skulle ringa Björkman 😄

Jo - varför kan inte t.e.x Bobby Ljunggren ha med alla sina bidrag i en och samma deltävling

sen kan ju wikström ha med sina i en annan , och kempe i den 3:dj och G:son i den 4:dj o.s.v

så behöver dom ju inte åka runt så mycket som antagligen är ganska tröttsamt ibland

Ja vad tycks om de förslaget ?

Dåligt! Skulle bli alldeles för enahanda att lyssna på en räcka Ljunggren-ballader i ett enda svep.

Link to comment
Dela på andra sajter

va är de för land vi lever i ? pugatjorva

I Sverige

... där precis som överallt annars, regeringschefer och ministrar mördas på öppen gata, fast inte av politiska skäl eller av terrorism, utan helt enkelt av fyllon och mentalt sjuka osv. *Viftar glatt med dalahästen* 😄

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man nyttjar varandras kunnande är bra, tycker jag. Jag tycker inte det är bra om det är så att ingen lyssnar på allmänhetens låtar. Det skulle vara för bolagen som att de bet sig i svansen. Vad jag har förstått så letar de med ljus och lykta efter nästa stora låtskrivartalang, eller vad tror Ni? De vill väl tjäna pengar?

Är det verkligen så? Är det inte låtar man har hur många som helst och snarare någon som har det där extra som man söker efter för att framföra dem, för att de skall sticka ut och uppmärksammas? Jag kan erkänna att jag inte har några belägg för ett sådant påstående utan det bygger endast på fördomar som skapats av ja kanske media. Eftersom jag inte vet något så frågar jag vidare. Vem är det egentligen på förlagen som lyssnar på låtarna? Är det verkligen de som investerar och i slutänden skall tjäna de stora pengarna som lyssnar? De har väl förmodligen delegerat detta till sina låtskrivare eller? Dessa är säkert helt objektiva inför nya förmågor som skall slåss om de brödsmulor som de fått tilldelat sig;). Nu har jag för många år sedan gett upp tanken om en rättvis festival. Egentligen handlar väl det mesta om förpackningen och till stor del vem som framför låten. När det då och då dyker upp någon melodi som jag för en gång skull inte upplever som en kopia av något tidigare samt har något speciellt då är det ändå ingen i hela Sverige som tycker som jag. Brorsans barn har ju redan en vecka innan de hört låten bestämt vem de skall rösta på.

Vad är poängen med detta inlägget då, tror jag tappade bort mig någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt just och slösade bort lite tid genom att glo på SVTs serie "183 Dagar". Den stämmer bra med min egen erfarenhet av underhållningsbranschen överlag, och hur man försöker göra sig en plats i den.

Eller med mänskligheten överlag idag, att alla upplever den där skillnaden mellan sig själv å sitt liv, och vad massmedia pumpar ut att "alla andra" är/gör/tycker. Den märkliga förvirringen över att det som står/visas i media inte alls överensstämmer med något man själv är, gör, och känner i livet. Och den enormt smärtsamma förvirringen när man ger sig in i cirkusen och upptäcker vad som egentligen finns bakom kulisserna, att inget är vad det ser ut att vara och att det är en medveten illusion som kablas ut. Att de stilbildande ofta är totala skitstövlar, och de "efterblivna puckona" egentligen är ganska sjysta men modbestulna människor.

Rekommenderas

http://svtplay.se/v/1445171/183_dagar/del_...,p103608,1,f,-1

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så? Är det inte låtar man har hur många som helst och snarare någon som har det där extra som man söker efter för att framföra dem, för att de skall sticka ut och uppmärksammas? Jag kan erkänna att jag inte har några belägg för ett sådant påstående utan det bygger endast på fördomar som skapats av ja kanske media. Eftersom jag inte vet något så frågar jag vidare. Vem är det egentligen på förlagen som lyssnar på låtarna? Är det verkligen de som investerar och i slutänden skall tjäna de stora pengarna som lyssnar? De har väl förmodligen delegerat detta till sina låtskrivare eller? Dessa är säkert helt objektiva inför nya förmågor som skall slåss om de brödsmulor som de fått tilldelat sig;). Nu har jag för många år sedan gett upp tanken om en rättvis festival. Egentligen handlar väl det mesta om förpackningen och till stor del vem som framför låten. När det då och då dyker upp någon melodi som jag för en gång skull inte upplever som en kopia av något tidigare samt har något speciellt då är det ändå ingen i hela Sverige som tycker som jag. Brorsans barn har ju redan en vecka innan de hört låten bestämt vem de skall rösta på.

Vad är poängen med detta inlägget då, tror jag tappade bort mig någonstans.

Detta är nog slutpoängen år efter år efter år

eller va tror du ........

Veckans låtskrivare deltävling 4

Bidrag nr 1 Anders Hansson

Bidrag nr 3 Bobby Ljunggren , Wikström

Bidrag nr 4 Wikström

Bidrag nr 6 Kempe

Bidrag nr 8 Kempe

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många % av de sista 500 låtarna som är kvar efter utgallring som inte är

från etablerat branchfolk?

😏

Om det nu finns några etapper i utgallringen?

Min hypotes, ren teoretisk gissning, är att att förlagen får en kvota att få med X antal

bidrag bland de 100 sista kvarvarande, ett år innan bidragen skall vara inlämnade.

Dvs deras låtar kommer in i processen mycket senare och efter att det allmänna inskicket sorterats ut.

Ren gissning självklart. 🙂

Redigerat av Bob Yordan
Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan sände SVT ett program där man fick följa Björkman och juryn/ en del av den. Kommer någon mer än jag ihåg det? Då var jag inte riktigt medveten om misstankarna om oegentligheter så jag lade inte så mycket på minnet. Det handlade väl bl a om "vanligt folk" som hade skrivit in till SVT och ville vara med och bedöma. Jag kommer inte ihåg i vilket skede de kom in i processen och hur många låtar de hade att bedöma (jag inbillar mig att något slags fördelning måste göras när man hanterar tusentals låtar). Någon som kommer ihåg? Berätta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...