Jump to content
Annons

Cubase 5 Educational Version (skolversion)


Dj_Aladdin

Recommended Posts

Cubase finns i alla utgåvor att köpa som en EDU-licens, en sk skolversion, där priset är betydligt lägre än ordinarie riktpris. Ungefär 50 % billigare.

Som jag förstått det måste man vara registrerad som utbildare eller ha någon form av rekvisition för att kunna köpa produkten över huvud taget.

Fine...

Min fråga, eller fundering, är nu... Låt oss ponera att jag som privatperson lyckas komma över en sån här EDU-utgåva, inget piratkopierat, utan att jag lyckats köpa en EDU-version trots att jag inte "är" en skola eller utbildare.

Kan jag då installera denna produkt och sen tuta köra fullversionen, eller måste man under kanske installationsprocessen uppge vissa uppgifter? Måste produkten aktiveras efter en månad med speciallösen som bara skolor har?

Och så vidare...

Frågan kort och gott är, finns det något som hindrar mig som privatperson att köra en EDU-version av Cubase 5? (med undantag för att det är svårt att få tag på)

Mer info:

http://www.steinberg.net/en/education/stei...n_products.html

http://www.pricerunner.se/f/47/Programvaro...mp;ref=redirect

http://www.thomann.de/se/steinberg_cubase_5_engl_edu.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EDU-versionen är identisk med Retailversionen (men i annan kartong och utan den stora manualen). Du måste inte vara skola eller lärare, utan alla studenter kan köpa EDU-versionen också. Det finns inte heller något krav på att man går en musikutbildning, utan det räcker att man har studentlegitimation och ett intyg från skolan, som består av en blankett som du kan hitta HÄR.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDU-versionen är identisk med Retailversionen (men i annan kartong och utan den stora manualen). Du måste inte vara skola eller lärare, utan alla studenter kan köpa EDU-versionen också. Det finns inte heller något krav på att man går en musikutbildning, utan det räcker att man har studentlegitimation och ett intyg från skolan, som består av en blankett som du kan hitta HÄR.

Går det att uppgradera denna version "normalt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för det, med andra ord kan jag köpa cubase för halva priset bara jag har studentleg och får en skola att skriva på, alt be en vän som pluggar köpa det eller som sista alternativ, muta killen i affären att se mellan fingrarna? 😉

Finns annars på ebay för väldigt få slantar.

Var sugen på v4 för ett tag sen, räknade ut att jag skulle få hem det för cirka 2k.

Dock dåligt utbud nu med v5, men vänta ett tag med utbudet och dollarn.

Går det att uppgradera denna version "normalt"?

Det går att uppgradera fritt inom versionen, ex 4.5 etc

Men det går inte att uppgradera rabatterat från v4 till v5 eller senare utan man är låst till 4an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppgraderade nyligen min C4 edu till C5 fullversion. Samma uppgraderingskostnad som för "vanlig" ver.4 -> ver.5. Inga konstigheter.

Ja se där, inte dåligt.

Till och med alla skumma typer som kränger EDU-versionerna på ebay säger att dom är låsta.

Men alright, uppklarat och helt underbart jävla bra i sådant fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följande info har gått ut från Steinberg:

Mer lättfattligt produktutbud

Med lanseringen av Cubase 5 har vi tagit tillfället i akt att förbättra transparansen bland licenserna i Cubase produktlinje, och därmed förenklat för er hur ni kan nå nya kunder samt öka försäljningen bland era befintliga kunder. Därför har vi nu strömlinjeformat vår SKU-lista och modifierat några produkter för att ge en enklare bild på tillgängliga licenser, till fördel för både våra kunder och er.

Enkelt uttryckt så omfattar en ’Update’ numera de två senaste versionerna inom samma produkt, medan en ’Upgrade’ omfattar lägre produktlicenser, eller varianter inom ett lägre produktsortiment.

Vi har även ändrat vår policy gällande tillgängliga uppdateringar och uppgraderingar. Vi har upphört med att erbjuda våra ’competitive upgrades’ och ’EDU updates’. Detta innebär att kunder med en existerande EDU-licens i fortsättning köper våra vanliga uppdateringar, och kunder med en konkurrerande produkt i fortsättningen får köpa en vanlig ’retail’ licens.

Ytterligare så har vi omarbetat designen på förpackningen för Student- och Skollicenser för att tydligt särskilja sig från förpackningarna innehållandes vanliga licenser. En annan skillnad mellan ’retail’ i förhållande till EDU-förpackningarna blir att EDU-licenserna i fortsättningen inte har en tryckt användarmanual, endast vår ’Getting Started Guide’.

Fler klargöranden angående EDU-licenser:

• Studenten ska vara heltidsstuderande på högstadie-, gymnasie-, eftergymnasial nivå (Komvux, universitet etc. Behöver inte nödvändigtvis studera någon estetisk inriktning, student som student anser vi.

• Studenter ska kunna visa upp giltig kårlegitimation eller liknande intyg från den skola eller institution de studerar vid.

• Studenten behöver även ordna skolans stämpel på formuläret.

• Villkoren för en student är max en licens per programvara, licenserna är personliga och får därför inte säljas vidare.

Den sista punkten innebär alltså att DjAladdins förslag om att be en studerande kompis köpa det och "langa", går bort. Licensen är nämligen personlig och får inte överlåtas till någon annan - och har man köpt en EDU-licens av ett program så får man inte köpa fler av samma program.

Att butiken skulle se genom fingrarna med det och sälja EDU-licensen utan att man är student, är också osannolikt, eftersom blanketten med skolans stämpel och kopia på studentleg måste skickas in till Steinberg - så om det inte finns sådana underlag för alla EDU-licenser som har sålts, så får butiken stå för mellanskillnaden till en Retail-licens själv när de sålda licenserna redovisas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sista punkten innebär alltså att DjAladdins förslag om att be en studerande kompis köpa det och "langa", går bort. Licensen är nämligen personlig och får inte överlåtas till någon annan - och har man köpt en EDU-licens av ett program så får man inte köpa fler av samma program.

Nja, som jag fattar det så går det?

Om Nisse som studerar heltid inte är intresserad av Cubase så kan han ju köpa det och ge det till Kalle som installera det och köra det? Eller vad hindrar det?

Nisse har ju visserligen "förbrukat" sin chans att köpa programmet, men han kanske inte är intresserad av det alls och då kvittar det ju för honom?

Eller missar jag något? Kalle kan nog leva med att det står att programmet är licensierat till Nisse när han startar upp Cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Japp, det var som jag trodde.

Min polare som är heltidsstudent har nu fått en påskrift och stämpel av sin skola. Han gick till musikaffären och köpte Cuabse 5 för halva priset och gav sedan mig hela rasket då han själv är helt ointresserad av att skapa musik och jag har nu en fullversion av Cuabse 5 för halva priset. Uppgradering sker precis som vanligt men då till ordinarie pris.

Det är bara guld och inga problem alls ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppgraderade nyligen min C4 edu till C5 fullversion. Samma uppgraderingskostnad som för "vanlig" ver.4 -> ver.5. Inga konstigheter.
Samma här, så det är som sagt inga konstigheter.

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, så är Steinbergs policy så, att alla (både retail och EDU) uppgraderas med samma uppgradering och det ska därför inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som är musiklärare borde väl kunna köpa EDU-versionen av Cubase 5?

Det står Steinbergs hemsida att lärare och utbildare kan göra det...

Men hur visar jag att jag är lärare? Ska jag ta med en kopia av min rektor?

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som är musiklärare borde väl kunna köpa EDU-versionen av Cubase 5?

Det står Steinbergs hemsida att lärare och utbildare kan göra det...

Men hur visar jag att jag är lärare? Ska jag ta med en kopia av min rektor?

Jäpp! Skicka sedan den klonade rektorn i ett kuvert till tyskarna, så fixar de en EDU-version till dig efter ingående förhör med honom... 😄

Nja - kanske inte riktigt så, men du hittar ett formulär som ska fyllas i HÄR, så skickar du eller lämnar det till din favorithandlare... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack!

Vad kostar egentligen ett Cubase 5 för en lärare?

Det ligger väl på samma pris som för studenter, tror jag?

Ca 3300-3500 ungefär.

Jag är student och har beställt det hos min lokala musikhandlare för 3300 riksdaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...