Jump to content
Annons

Hur ställer ni in era kompressorer?


Björn

Recommended Posts

Annons

Jag kör alltid på 8 ms attack, 120 ms release, 3,2:1 ratio och -13 dB threshold.

Nej men man lär sig ingenting alls genom att läsa en lista med kompressorinställningar. Lär dig precis vad alla rattar gör, både i teorin och praktiken och kör på bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där svaret va ju extremt oväntat på detta forumet... 😄

Ja det är väl klart, men man kan mixa samma material väldigt olika, ibland är det helt enkelt intressant att höra andra människors idéer om mixning, inställningar av attack/latency och deras infalls vinklar. Jag har läst hur kompressorer funkar men har inte fått 100% grepp om det än och har ingen att fråga i person, så om du ska svara på min fråga så ta den för vad den är tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alltid på 8 ms attack, 120 ms release, 3,2:1 ratio och -13 dB threshold.

Nej men man lär sig ingenting alls genom att läsa en lista med kompressorinställningar. Lär dig precis vad alla rattar gör, både i teorin och praktiken och kör på bara.

Tack så mycket!! =)

Nja, har man inte andra att rådfråga än över internet så... =)

Men jag tycker att det är intressant att du alltid kör på 8ms attack, är det nånsin någon "smattrigare" vokalist du spelar in då?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Tack så mycket!! =)

Nja, har man inte andra att rådfråga än över internet så... =)

Men jag tycker att det är intressant att du alltid kör på 8ms attack, är det nånsin någon "smattrigare" vokalist du spelar in då?

🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det där svaret va ju extremt oväntat på detta forumet... 🙂

Ja det är väl klart, men man kan mixa samma material väldigt olika, ibland är det helt enkelt intressant att höra andra människors idéer om mixning, inställningar av attack/latency och deras infalls vinklar. Jag har läst hur kompressorer funkar men har inte fått 100% grepp om det än och har ingen att fråga i person, så om du ska svara på min fråga så ta den för vad den är tack.

Jaha och frågar man så så får man den sortens svar också. Vad vill du folk ska svara då? Det är det mest ärliga och bästa svaret man kan ge eftersom det inte finns några generella regler.

Vad säger det dig om jag säger hur jag har ställt in kompressorn utan att ha hört hur det låter det jag eller någon annan har spelat in? Det blir bara meningslösa siffror. Det lär man sig inget av. Sen är alla kompressorer olika så det säger än mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asch alla dessa lär-dej-själv-vi-vet-redan-det-finns-ingen-mall svar... Nåt att utgå ifrån är väl inte fel att få svar på när man kanske inget vet eller förstår riktigt än?

1. Prova sätta både attack och release på 20 ms. Sätt thresholden att komprimera runt 4-5 db. Sen lyssnar du. Plockar attacken för mycket av soundet? För lite? Ändra attacken!

2. Ringer soundet ut för lite. Känns det pump:igt? Ändra releasen!

3. Blev det för mycket eller för lite med 4 db? Ändra thresholden!

4. Soft knee eller hard knee? Känn på soundet? Blev det en knapp för mycket? Ta en annan kompressor!

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Sång är ju längre toner än rap. Rap är mer likt trummor och slag verk.

För sång skulle jag ställa in en kortare attack och kortare relase, och tvärtom för rap och rytmiska saker.

Sen om man vill använda kompressorn mer för att forma dynamiken på varje enkilt element, fras, slag osv så är det en helt annan sak - och mycket mer situationsbaserat. Lång attacktid släpper ju igenom mer av den naturliga attacken och vice versa. Så vill jag ha mer anslag så sätter jag en längre attack-tid, och är det för spetsigt alla redan så sätter jag en kort attack-tid för att mjuka upp ljudet. Hur mycket, det är lättare att lyssna sig till. Men jag tror aldrig jag jobbar med attacktider över 35-40 ms dock, och jag skulle nog kalla 5 ms och mindre för "kort". Release är väldigt varierande, men kort release för mig är 50-100 ms och lång .. ja, om jag kör master-behandling här så kan releasetiderna ligga på 6-7 sekunder ibland, så .. det skulle jag kalla "lång" 🙂

Releasen har inte bara betydelse för hur jämnt ljudet ska bli utan även för hur pass hårt nästakommande sak på spåret ska komprimeras ihop. Med lång release så faller inte kompressorn tillbaka lika fort och då blir kompressionen av nästkommande element lite mjukare, mindre dramatisk. Med korta releasetider så hinner releasen falla ner till noll innan nästa element kommer och då får man full kompression på nästa element.

På sång brukar jag använda 2 kompressorer, en som tar hand om de korta hårda variationerna, och en till ovanpå, mildare, det som jämnar ut det överlag. Sen brukar det bli ett kort reverb, där jag ställer in reverbet genom att lyssna på Early reflections i första hand och sen lägger till svansen. Oftast Waves Trueverb. Kompressorer till sång, där gillar jag mest multiband kompressorer, typ Waves C4. För med multiband kan man trycka ihop det mer överlag utan att enkilda element blir lidande. Multiband använder som första, och som andra kompressor en enkelbands kompressor. DeEsser - som jag ofta använder, brukar bli lite diskret med Waves RDeEsser.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det måste kunna gå att svara NÅGORLUNDA på en fråga som denna?

Något i stil med -Jag mixade lite country för ett tag sen och på gitarren använde jag bla bla bla för att bla bla bla...

MEN...då det verkar mycket roligare att bara skriva plumpa grejer till folk som nyss börjat så antar jag att de flesta frågor som inte alla jävla halvstöddiga Timberlands-wannabes redan hört ett par gånger inte ens verkar vara värda att svara på.

Välkommen till forum.studio.se...

Är inte ens ironisk faktiskt...har följt några trådar och svar och vill man fråga något när man är i nybörjarstadiet så är inte detta forum något som jag känner något förtroende för...tyvärr.

Stundom pinsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det måste kunna gå att svara NÅGORLUNDA på en fråga som denna?

Något i stil med -Jag mixade lite country för ett tag sen och på gitarren använde jag bla bla bla för att bla bla bla...

MEN...då det verkar mycket roligare att bara skriva plumpa grejer till folk som nyss börjat så antar jag att de flesta frågor som inte alla jävla halvstöddiga Timberlands-wannabes redan hört ett par gånger inte ens verkar vara värda att svara på.

Välkommen till forum.studio.se...

Är inte ens ironisk faktiskt...har följt några trådar och svar och vill man fråga något när man är i nybörjarstadiet så är inte detta forum något som jag känner något förtroende för...tyvärr.

Stundom pinsamt.

Ofta och mycket pinsamt. Det är väl som i allt annat, de som är duktiga bryter sig inte för det, och försöker sig aldrig på misslyckade försök at driva med nybörjarna.

Ett redskap som gör att man verkligen hör skillnad på hur kompressorn jobbar är själva regeln. Anta att man bouncar sång eller oh från en kanal genom kompressorn till en annan. Sen man ställt in kompressorn lite lagom kan man testa med regeln hur starkt man trycker in ljudet i kompressorn, det brukar ge rejäl skillnad i andra änden. Man hör ganska bra när det börjar låta distat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta och mycket pinsamt. Det är väl som i allt annat, de som är duktiga bryter sig inte för det, och försöker sig aldrig på misslyckade försök at driva med nybörjarna.

Ett redskap som gör att man verkligen hör skillnad på hur kompressorn jobbar är själva regeln. Anta att man bouncar sång eller oh från en kanal genom kompressorn till en annan. Sen man ställt in kompressorn lite lagom kan man testa med regeln hur starkt man trycker in ljudet i kompressorn, det brukar ge rejäl skillnad i andra änden. Man hör ganska bra när det börjar låta distat.

Känns väl som en bra idé...

Om det ska vara nåt jävla elit-tänkande att varje fråga man ställer måste vara häftig så blir det ju liksom ingen tanke i att ens börja med musik om man alltid ska känna sig dum när man frågar?

Det är väl logiskt sett de som precis börjat som BEHÖVER fråga saker...och varje gång man slipper höra att man är dum i huvet för att man ställer tröskeln på -5 på kompressorn eller nåt...

Om man alltid får blodsmak i munnen av dumma frågor o MÅSTE säga nåt taskigt så kanske det är dags för nån anger management-kurs eller liknande...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir lätt provocerad när trådskaparen ber om exempel på inställningar, som om det vore nån universallösning. Även om det hjälpte så lär man sig ju inget på det.

Hade frågan däremot varit "Hur lär man sig använda kompressorn bra på sång och rap?" hade jag svarat annorlunda.

Jag fick lära mig i skolan ett generellt knep för hur man hittar rätt kompressorinställningar som jag fortfarande använder mig av ibland. Först drar man alla reglar i extremlägen; attack på noll, release på noll, ratio på oändligheten:1 och threshold löjligt lågt. Sen börjar man dra i attackregeln och lyssnar bara efter hur attacken låter tills man hittar ett lagom värde. Gör samma sak med releasen. Sen justerar man ration och sist thresholden. På det sättet blir det ganska lätt att höra efter varje grej i taget, och det funkar på i stort sett vilken signal som helst.

På sång brukar jag oftast parallellkomprimera om det inte är väldigt odynamiskt sjunget. Då kanske jag kör nåt i stil med 10:1 som komprimerar 5-15 dB och blandar in med den torra signalen. Är det fortfarande för spretigt lägger jag på nån len kompressor med lång release och kanske 1,5-2:1 i ratio på originalsignalen också.

Men jag är egentligen inte så himlans erfaren, det här är mest vad jag tycker brukar bli okej. Opus svar verkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga får dumt svar.

Och vad exakt är en dum fråga av en nybörjare?

I så fall kanske man ska ha två olika forum i samma...eller en nybörjardel där frågor kan ställas.

Självklart kan man saker och kan bli trött på grejer om man har haft arslet i en riktig studio i 10 bast men då kanske man ska undvika såna här typer av trådar, eller att svara i dem om man bara har skit att skriva???

Finns väl en anledning till att det finns utbildningar i allting, om man nu ska ställa dumma frågor så ska man väl göra det i början...trodde jag?

Kul att fråga saker om man bara får en massa stöddiga saker i fejset varje gång..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn frågade efter vad andra forumanvändare har märkt att de ofta använder för att komprimera röstinspelningar. Han skrev också att han sett en del andra trådar där väldigt mycket av noggranna detaljer och inställningar angående mixning av trummor både nämns och omtalas. Det är en alldeles korrekt observation, för det finns här och en del av dom trådarna bemöts med relativt öppna armar. Så jag tror björn tänkte att han kunde fråga vad andra musikskapare har märkt funkar bättre och sämre på samma sätt - inom sång och rap.

Jag tror säkerligen att Björn har skruvat en hel del själv, provat framåt och bakåt, precis som vi andra. Men liksom alla andra som känner sig för och vill utvecklas, så är han nog nyfiken på om det han funnit som "bra" också är bra enligt erfarenheterna hos den större massan, eller om han ovetandes sitter i sitt rum och har råkar ha missat saker på vägen som andra kanske tycker är självklara - något som vi alla undrar ibland. Så nu använder han forumet precis på det sätt som överensstämmer med i alla fall min bild av främsta meningen och fördelen med ett nätforum: att fråga om andras erfarenheter i en specifik fråga, dela med sig av egna erfarenheter, diskutera preferenser, fördelar och nackdelar och tips.

Så, kan någon vara så vackert vänlig å förklara för mig vad Björn frågar och gör, som är så ini helvete korkat?? *irriterad*

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju du själv som sade det var en dum fråga i ditt förra inlägg. Uppenbarligen måste du tyckt det och nu undrar du vad en dum fråga är?

Om du tolkade det som att JAG tyckte det va en dum fråga så får du nog läsa igen.

Det var däremot jag som tyckte att det ofta fanns plumpa svar på så kallade "dumma frågor"...

Om man inte nånsin på detta forum ska få fråga dumma frågor för att lära sig så varför ska man ens regga sig?

Då är det väl bättre om Sveriges musikelit fortsätter att klappa varann på ryggen lite...?

Det lustiga är att tidningen Studio alltså har detta som sitt internetforum? Om jag har rätt?

Så glada de måste vara över alla dessa pedagogiska människor härinne...

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tolkade det som att JAG tyckte det va en dum fråga så får du nog läsa igen.

Det var däremot jag som tyckte att det ofta fanns plumpa svar på så kallade "dumma frågor"...

Om man inte nånsin på detta forum ska få fråga dumma frågor för att lära sig så varför ska man ens regga sig?

Då är det väl bättre om Sveriges musikelit fortsätter att klappa varann på ryggen lite...?

Det lustiga är att tidningen Studio alltså har detta som sitt internetforum? Om jag har rätt?

Så glada de måste vara över alla dessa pedagogiska människor härinne...

innan du valsar vidare i din orering ... har du kollat alla dom andra trådar som har avhandlat kompressorer?

kanske finns svaren redan ett flertal ggr?

dessutom ger dingbats det rätta svaret här igen: lär er vad respektive funktion innebär, lyssna på materialet, fundera vad ni vill åstadkomma jämfört med hur orginalet låter, testa er fram

det är grundmaterialet i kombo med det du vill uppnå som avgör hur du måste ratta

själv brukar jag just till vokala insatser börja med 10ms attack, 100ms release, 4:1 i ratio, sen drar jag ner threshold tills jag ser att kompressorn jobbar mellan 3 å 9db

sen börjar jobbet: hur låter det i förhållande till vad jag vill?

värdena ovan är alltså bara en startpunkt - inte ett tips på inställningar

det går inte att ge

den som påstår nåt annat vilseleder betydligt mer än den som du kallar hånfull

fråga dig själv: är du här för att lära - eller för att gå vilse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta och mycket pinsamt. Det är väl som i allt annat, de som är duktiga bryter sig inte för det, och försöker sig aldrig på misslyckade försök at driva med nybörjarna.

Ett redskap som gör att man verkligen hör skillnad på hur kompressorn jobbar är själva regeln. Anta att man bouncar sång eller oh från en kanal genom kompressorn till en annan. Sen man ställt in kompressorn lite lagom kan man testa med regeln hur starkt man trycker in ljudet i kompressorn, det brukar ge rejäl skillnad i andra änden. Man hör ganska bra när det börjar låta distat.

nu uppmanar du nybörjare att leta efter "regeln"

eftersom du har en på din lilla porta - låt oss hoppas dom har en också

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja....orkar inte diskutera detta längre...

Man får väl söka sig till andra ställen elt enkelt.

ALLT går att finna eller prova sig fram till, det tar bara lite längre tid. För att korta ner den tiden så brukar man ibland plugga eller förkovra sig...

Men fråga något här gör jag inte igen efter att ha läst vissa trådar, jag ger inte vissa de passningarna att man ska få nåt lustigt i ansiktet för att man inte kan, borde sökt osv...

Då känns ju mer forumet som nåt som är till för ett litet gäng som redan kan skiten...så varför ens ha forumet??? Ring varann istället...

Tack för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja....orkar inte diskutera detta längre...

Man får väl söka sig till andra ställen elt enkelt.

ALLT går att finna eller prova sig fram till, det tar bara lite längre tid. För att korta ner den tiden så brukar man ibland plugga eller förkovra sig...

Men fråga något här gör jag inte igen efter att ha läst vissa trådar, jag ger inte vissa de passningarna att man ska få nåt lustigt i ansiktet för att man inte kan, borde sökt osv...

Då känns ju mer forumet som nåt som är till för ett litet gäng som redan kan skiten...så varför ens ha forumet??? Ring varann istället...

Tack för mig...

Håller med om att det varit tetig stämning på forumet senaste tiden. Utan några egentliga belägg för det tror jag att en förklaring är kombinationen av ett gäng nya medlemmar och lite uttråkade veteraner som önskar ta det hela vidare.

Var för sig är det egentligen inga problem, men i kombination ökar det spänningen och friktionen.

Med tanke på hur många medlemmar det här forumet har är det ovanligt ofta jag känner mig vänligt bemött. Nästan lite hemtam! 🙂

Hoppas du stannar och ger det hela (oss alla) en chans till!

Edit: T9

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Rensat från en del trams, en del påhopp och en del helt överflödiga poster som inte tillför något. I did it. Och jag skäms inte för det - man kan ju försöka hålla sig till ämnet eller låta bli att läsa det om man inte tål nybörjarfrågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag kör alltid på 8 ms attack, 120 ms release, 3,2:1 ratio och -13 dB threshold.

Nej men man lär sig ingenting alls genom att läsa en lista med kompressorinställningar. Lär dig precis vad alla rattar gör, både i teorin och praktiken och kör på bara.

Jag kör alltid på 0,1ms attack, 1200ms release, 20:1 ratio och -30 dB threshold på mollackorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rensat från en del trams, en del påhopp och en del helt överflödiga poster som inte tillför något. I did it. Och jag skäms inte för det - man kan ju försöka hålla sig till ämnet eller låta bli att läsa det om man inte tål nybörjarfrågor.

Var mitt inlägg, som beskrev attack-tid på ett annorlunda sätt, en överflödig post?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en tanke...varför inte lägga in ett ljudklipp eller nåt och ange vilken kompressor eller inställningar någorlunda och sen ange varför man gjorde så?

Vad är så fel med det?

Eller inte skriva alls? Varför allt detta blaj såsom "Jag gör ALLTID såhär..." osv osv...?

Vad är så kul med att förlöjliga nån med såna inlägg??? Ska vi inte hjälpa varann eller bara ha roligt åt andra som inte kan?

Klart man kan skämta men läser man lite inlägg ett par timmar som jag gjort en kväll så kan man se vissa mönster hur folk är härinne.

Om man nu är så jävla duktig så kanske man ska lägga kraften på skapandet o inte sitta här så mycket i så fall??? Måste ju vara dödfött att slänga bort energin på ett forum med massa nybörjare liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Bara en tanke...varför inte lägga in ett ljudklipp eller nåt och ange vilken kompressor eller inställningar någorlunda och sen ange varför man gjorde så?

Till vilken nytta? Vad lär du dig av det? Det är bättre införskaffa litteratur, videos etc som behandlar mix. Om jag lägger ut en fil med en kompressor som du inte har eller vet hur den fungerar, till vilken nytta? Varför man gjorde så? Jo därför att en mix är en där alla ljud påverkar varandra. Det går inte sitta och förklara varför man komprimerade basen si eller sången så. Då måste man förklara hela mixen. Och då återstår fortfarande frågan varför. Varför? För att man tycker det lät bra så och passade med övriga materialet. Varför målar en konstnär så där? För att han gillar det. Att mixa är en konst likt konstnären. Båda utgår från en vision hur man vill ha det färdiga materialet och arbetar för att få det som det är tänkt.

Vad är så fel med det?

Eller inte skriva alls? Varför allt detta blaj såsom "Jag gör ALLTID såhär..." osv osv...?

Hur ska du ha det? Och vad är blaj med att någon beskriver att jag gör alltid så här?? För att du inte fattar?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Varför då fråga NÅN om råd om det är ok att göra som man vill alltid? Varför säljer då bara vissa artister och inte alla?

Och varför då ha detta forum om man inte ska kunna be om hjälp om vissa saker för att det är saker som redan någon frågat om?

2. Om nån skriver vissa exakta värden är det väl inte för att de GÖR så utan för att driva med personen ifråga, eller hur? Inte fan ställer man väl en kompressor likadant på allt? Då behövs ju inga rattar alls? Det jag menar är att man lika gärna kan ge fan i att skriva om man ändå ska vara spydig...?

Vad är det inte DU fattar?

Pedagogik verkar inte vara något du har med dig i livet tror jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var mitt inlägg, som beskrev attack-tid på ett annorlunda sätt, en överflödig post?

Nej den var faktiskt helt relevant och gav i alla fall mig något. Och dessutom gjorde den det på ett sätt som gjorde att jag satt med ett stort flin på läpparna. Du får faktiskt gärna PM:a mig den för det var en kul beskrivning på ett komplext problem! 🙂

I övrigt tycker jag att om ens enda bidrag till frågeställaren är "lär dig själv", så kan man lika gärna hålla käften! Och sedan kan man istället ägna sig åt att rätta alla vilsekomna själar som försöker hjälpa till men misslyckas kapitalt. 😑

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...