Smiliz (oregistrerad) Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Hej! Försöker få ett grepp om det här med tonarter. Säg att man sitter med ett piano eller gitarr och kommer på en trevlig melodi. Om man sedan vill skriva ner den i notform, hur vet man då i vilken tonart man skall skriva i? M.v.h. Smiliz
Opus99 Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Vilken tonart du väljer för att bara skriva ner den spelar ingen roll. Välj den tonart du "kom på" den i. Det är lättast.
Valle Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 spelar ingen roll Ähm... Jo! Eller i alla fall — det beror väl på. Ibland behöver man anpassa tonart efter låttyp, gengre, sång(tonart) etc... Själv anpassar jag tonarter i huvudsak efter sångarens "optimala" röstläge. Men visst, man kan ju alltid transponera skiten i efterhand... det fungerar självklart också.
Dingbats Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Om ingen annan har några andra önskemål så är det väl bara att skriva den i den tonart man kom på den i?
iGnu Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 (redigerat) För min del är det sällan det blir tonarten man skrev låten i.. Under arbetets gång (iaf innan sånginspelning) så byts tonarten en del.. dels för att "uppleva låten på nytt" och dels för att kunna anpassa tillte.x sångare, gitarrläggningar eller hur pass djup/hög en syntbasgång blir. För att ta reda på vilken tonart låten går så är ett enkelt tips att leta efter ackordet som "känns rätt". ofta börjar ackordföljden med det ackordet eller så slutar låten på det ackordet. ett tips bara, stämmer givetvis inte alltid. Lär dig de olika dur och mollskalorna på piano sen är det lätt att se vilken tonart låten går i genom att se vilka svarta tangenter man använder.. (om du använder många olika toner dvs:) Redigerat 23 januari 2009 av iGnu
Valle Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Om ingen annan har några andra önskemål så är det väl bara att skriva den i den tonart man kom på den i? Sant.
Guitar Nilsson Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Vita tangenter på pianot = C-dur eller A-moll! Kan man komma långt på. 😛
Tophe Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Är problemet att du vill skriva ner låten precis så som du kom på den, men inte vet vilken tonart du spelar i? I så fall är kvintcirkeln en bra grej... http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Quintenzirkeldeluxe.png Kolla vilka svarta tangenter du använder sen räknar du bara ut vilken tonart det är. T.ex. Du spelar en fin melodi på pianot och upptäcker att du har med tonen F# och C#. Kolla kvintcirkeln vilka tonarter som har tonerna F# och C# i sig (D, A, E, B, F#) Troligtvis är det D, eller möjligtvis A. Annars borde det vara fler kors med. Svårt att förklara kort och enkelt. Läs på lite om tonarter, kvintcirkeln och förtecken på http://musictheory.net/ Efter ett tag kommer man bara in i det och behöver inte ens tänka på det.
Oldtimer Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Det skrivs innan med förtecken för att bestämma tonart (kommer inte ihåg hur dock), d.v.s.. det är stor skillnad på C/dur respektive moll, för den som läser så står det i början av noterna, har för mig att man skriver det innan taktart. 😛
Oldtimer Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 C-dur/A-moll har inga förtecken alls. Se där, minnet är inte bra och inte ens kort :-) 😉
trombonisten Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Det skrivs innan med förtecken för att bestämma tonart (kommer inte ihåg hur dock), d.v.s.. det är stor skillnad på C/dur respektive moll, för den som läser så står det i början av noterna, har för mig att man skriver det innan taktart. 😉 I "klassisk" notskrivning gör man precis så. Oftast men faktiskt inte alltid*. Till exempel har man då två b-tecken när det skall vara B-dur. Det har minst två olika syften: - färre tillfälliga förtecken (det heter så) att skriva i noterna. OM det alltid skall vara Bb och Eb så behövs då inte de tecknen varje gång tonen används. - när det ändrar sig är det en signal till musikerna att nu är det ny tonart. Särskilt viktigt för oss som spelar instrument där tonhöjden inte är helt fast (säg fiol, eller för den delen de flesta blåsinstrument). Det är stor skillnad i tonhöjd för oss beroende på vilken roll tonen har i ackorden. Särskilt tersen i ackorden hamnar långt ifrån den "grumliga" som finns på pianotangenten. Är du inte van notläsare så strunta i det. Skriv ut tonerna som du tycker passar och ta lite hjälp sedan av någon som är mer trimmad i skriftspråket för noter -- det enda som är viktigt är ju att det går fram vilka toner du vill ha. Gunnar * - undantag är till exempel viss modern musik som inte går i någon särskild tonart (exempel kan vara atonal musik). Historiskt skriver man också stämmor för valthorn i symfoniorkester utan förtecken.
stoferb (oregistrerad) Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Ett väldigt enkelt sätt att avgöra vilken tonart man är i är att kolla vilket slutackord man skulle föredra, (d.v.s. om man inte gör något flashigt slut utan bara det enklaste man kan komma på och håller sig till enbart treklanger). Det slutackordet är låtens tonart. Om detta ackord också passar bra som låtens första ackord så är det ännu mera givet att detta är låtens tonart.
Synthbin (oregistrerad) Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Vita tangenter på pianot = C-dur eller A-moll! Kan man komma långt på. 🙂 Så sant så ! Kolla t.ex Basshunters första låtar "Boten anna" & "Venten" 🙂 Ett väldigt enkelt sätt att avgöra vilken tonart man är i är att kolla vilket slutackord man skulle föredra, (d.v.s. om man inte gör något flashigt slut utan bara det enklaste man kan komma på och håller sig till enbart treklanger). Det slutackordet är låtens tonart. Om detta ackord också passar bra som låtens första ackord så är det ännu mera givet att detta är låtens tonart. Stämmer inte helt riktigt , ska ta Basshunter som exempel igen imed att hans låt " Vi sitter i Venten och spelar dota" är en bra beskrivning här. Låten Låten går i Cdur/Amoll och ackordföljden är: Am | F | C | G dvs en vanlig och enkel följd med fyra stycken "treklanger" och i denna låt "föredrar" han likt många andra med denna följd Gdur som slutackord. Detta ska då enligt dig vara Tonarten som låten går i, men med tanke på att jag inte hör någon "F#" ton i den låten så stämmer det uppenbarligen inte. Så i denna låt blir det Första eller Tredje ackordet som låten går i. Vill inte va petig eller så , men kanske jag missuppfatta dig ? 🙂
Umemagnus Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 (redigerat) om det är Akordsformen, så skulle jag kalla tonarten Am... EDIT; ahh.... va fel de blev... missade länken... glöm va jag skrev.. Redigerat 4 februari 2009 av Umemagnus
creel (oregistrerad) Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 (redigerat) Jag strävar ALLTID efter att låten förblir i den tonart jag kom på den i, för det är där låtens "själ" finns, det är där den tilltalar mig och för mig känns unik och liksom kittlande på ens känslor. Att transponera hejvilt är som att be om att ens låt ska bli en radiodynga i mängden. Men alla jobbar och tycker olika. Redigerat 4 februari 2009 av creel
stoferb (oregistrerad) Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Låten går i Cdur/Amoll och ackordföljden är: Am | F | C | G dvs en vanlig och enkel följd med fyra stycken "treklanger" och i denna låt "föredrar" han likt många andra med denna följd Gdur som slutackord. Detta ska då enligt dig vara Tonarten som låten går i, men med tanke på att jag inte hör någon "F#" ton i den låten så stämmer det uppenbarligen inte. Så i denna låt blir det Första eller Tredje ackordet som låten går i. Vill inte va petig eller så , men kanske jag missuppfatta dig ? 🙂 Okej, två saker. Det finns inga vattentäta regler inom musik. Det finns alltid undantag och alternativ. Vad jag utgått ifrån är den mest elementära harmonilära. Att sitta och blaja om alla undantag skulle ju ta evigheter. Det finns så många andra problem med min förenkling, t.ex så är det inte ovanligt att låtar i moll slutar i dur. Sista ackordet kan vara C-dur fastän hela låten gått i c-moll. För det andra så menar jag slutet på hela låten, inte slutet på frasen. Och hur man skulle sluta för att göra det harmoniskt så enkelt som möjligt, inte hur man sedan faktiskt beslutar sig för att avsluta låten. Man måste så klart inte sluta låten i tonikan men det är fortfarande, efter mer än 400 år av dur och moll, trots allt det vanligaste sättet. Ta ovannämnda ackordföljd som exempel. Kan man lägga ett C-dur som slutackord utan att det känns som ett tonartsbyte? Ja, det kan man. Det är inte vattentätt men det är användbart.
Phobophobia Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Hej! Försöker få ett grepp om det här med tonarter. Säg att man sitter med ett piano eller gitarr och kommer på en trevlig melodi. Om man sedan vill skriva ner den i notform, hur vet man då i vilken tonart man skall skriva i? M.v.h. Smiliz Köp en billig bok om musikteori annars. Kan i vilket fall vara bra att ha, även om du inte tänker bli professor i ämnet! 🙂
maart (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Ähm... Jo! Eller i alla fall — det beror väl på. Ibland behöver man anpassa tonart efter låttyp, gengre, sång(tonart) etc... Själv anpassar jag tonarter i huvudsak efter sångarens "optimala" röstläge. Men visst, man kan ju alltid transponera skiten i efterhand... det fungerar självklart också. Även instrumental musik klingar olika bra i olika tonarter. Ett exempel: jag plankade en snygg låt för altsax, piano och bas. Den gick i klingande E-dur vilket på altsax blir noterat C#-dur (vilket i sin tur inte ens existerar mer än i teorin, men det är en annan diskussion). C#-dur har 7 #-förtecken och är alltså ganska tetigt att spela i, men saxofonister tycker i allmänhet ändå det är enklare att läsa än Db-dur som är 5 b-förtecken, antagligen eftersom man är vanare att spela i #-tonarter än i b-tonarter. hur som helst tänkte jag att man kunde höja den ½ tonsteg, till klingande F-dur (1 b-förtecken), noterat D-dur på altsax (2 #-förtecken) eftersom det ligger mycket bättre i greppen. Men trots att saxen är byggd för att klinga bäst i de "vanliga" tonarterna och klingar sämre och sämre ju längre ifrån dem man kommer klingade helheten väldigt mycket sämre i F-dur, så det gick bort.
maart (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Ja, då är vi ju överens. absolut! jag menade inte att du hade fel, ville bara förtydliga att det gäller även instrumental musik 😊
Wernborg Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Ett väldigt enkelt sätt att avgöra vilken tonart man är i är att kolla vilket slutackord man skulle föredra, (d.v.s. om man inte gör något flashigt slut utan bara det enklaste man kan komma på och håller sig till enbart treklanger). Det slutackordet är låtens tonart. Om detta ackord också passar bra som låtens första ackord så är det ännu mera givet att detta är låtens tonart. Stämmer inte helt riktigt , ska ta Basshunter som exempel igen imed att hans låt " Vi sitter i Venten och spelar dota" är en bra beskrivning här. Låten går i Cdur/Amoll och ackordföljden är: Am | F | C | G dvs en vanlig och enkel följd med fyra stycken "treklanger" och i denna låt "föredrar" han likt många andra med denna följd Gdur som slutackord. Detta ska då enligt dig vara Tonarten som låten går i, men med tanke på att jag inte hör någon "F#" ton i den låten så stämmer det uppenbarligen inte. Så i denna låt blir det Första eller Tredje ackordet som låten går i. Vill inte va petig eller så , men kanske jag missuppfatta dig ? 😳 Jo, det var nog en missuppfattning. Han säger slutackord. Am F C G börjar ju om igen på Am, men när du slår av låten (slutackord) så skulle det förmodligen göras på Am och följaktligen går låten i C/Am. Tjo / Stefan 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.