Jump to content
Annons

Tips på riktigt bra inspelade skivor


PhilipNilsson

Recommended Posts

Annons

Några förslag som jag gillar:

Så gott som alla arbeten under David Fosters fana från 1984 å framåt, med universal-geniet Humberto Gatica vid spakarna.

Det mesta inspelat i Mad Hatter studios, oftast tillgängligt genom GRP records, lättlyssnad jazz, GRP Allstar Big Bands 3 skivor är riktig fröjd. Även Quincy Jones "Qs Jook Joint" är en riktig ribba.

Det mesta släppt via Salt Lake City records eller inspelat i Sheffield Labs. Michael Ruffs skiva "Speaking in Melodies" är bandad live i Sheffield Labs. Äckligt bra ljud.

Även filmerna "Titanic" och "Star Wars - The Pantom Menace" har ibland det bästa filmljud jag hört.

Men lyssna inte på några såna här saker via MP3 ..

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

alla Beatles-plattor.

Dark side of the moon med Pink Floyd, Metallicas svarta platta, det mesta med John Coltrane helst Acension.. finns tokmkt

Skitslam and the Beatnikz - Blessing in disguise, riktigt bra platta jag mixat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
alla Beatles-plattor.
Tycker du på allvar att det är bra ljud på alla Beatles-plattor?

Trodde du hade bra öron 🙂

Musiken är ju helt underbar, men att nämna dem i detta sammanhang känns lite galet...

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Porcupine Tree har ju vunnit en del priser för de två senaste plattorna för bra ljud, i både stereo och surround.

"Deadwing" och "Fear of a blank planet" heter de. Och de är jävligt sjyssta musikmässigt också 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer in med IDF. Pink Floyd!

Även en hel del av Alan parsons Project är riktigt tokbra sound på. Han hade ju ett finger med hos Pink Floyd om jag inte minns fel.

Vill du få riktigt bra modernt sound, så finns det en hel del om du sneglar mot Nashville.

Jag kommer inte ihåg plattorna nu, men en polare demade sina 40000:-/paret Genelec med en del nyproducerad

Nashville-country (inte dansbandstjafset utan med de riktiga bluegrass-rötterna!). Ajabaja vad det lät bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

alla Beatles-plattor.

Du skojar? 😕

Dark side of the moon med Pink Floyd funkar men inte optimalt. Jag tycker det är för mycket gröt i många frek-partier. Diskanten kan låta vass även om det är en väldigt mjuk och varm högtalare.Passar dock bra i 80-tals högtalare med stor bas och mycket låda.^^

Ingen av de plattorna har något speciellt bra inspelningskvalité. Passar absolut inte in i den här situationen.

De är dock något av de bästa i musikväg men inte i ljudkvalité.

När jag demar hifi så kör jag på Dire Straits, Eagles nya platta samt låten "Hotel Callifonia" (obs! den nymastrade).

Det finns mycket men jag använder dessa just för att andra har hört dem, tex i köksradion, live, sin egna lilla stereo osv.

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Donald Fagen - "The Nightfly", såklart. Även den nyare "Morph The Cat".

Bruce Swedien-mixade Quincy-produktioner såsom: Michael Jackson - "Off The Wall", George Benson - "Give Me The Night" och Quincys egna "The Dude".

Håller med föregående talare om Foster/Gatica-plattor, och vill även lägga till Fosters polare Jay Graydon på listan (Dionne Warwicks version av "Can't Hide Love" t ex... mmm...)

AC/DC - "Highway To Hell" är ett under av stenhård värme.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
alla Beatles-plattor.

Du skojar? :rolleyes:

Dark side of the moon med Pink Floyd funkar men inte optimalt. Jag tycker det är för mycket gröt i många frek-partier. Diskanten kan låta vass även om det är en väldigt mjuk och varm högtalare.Passar dock bra i 80-tals högtalare med stor bas och mycket låda.^^

Ingen av de plattorna har något speciellt bra inspelningskvalité. Passar absolut inte in i den här situationen.

De är dock något av de bästa i musikväg men inte i ljudkvalité.

Jag tror han skojade. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Steely Dans sångare Donald Fagen är redan nämnd, men några av bandets skivor är

minst lika bra. Speciellt "Aja" brukar finnas i alla "prova anläggningen" samlingar.

Sanslöst bra musik också.

Word, Aja är en av världshistoriens bästa album. Purdy Shuffle... oj oj oj

Link to comment
Dela på andra sajter

mike oldfield: crisis (1983) med moonlight shadow.

metallica: ride the lightning

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon sa, Steely Dan! Min farsa spelade det när han köpte sin nya anläggning och det var riktigt nice. Minns tyvärr inte vilken skiva han spelade. Ett av hans andra "ljudtest" har varit Death Cab For Cutie med låten Soul Meets Body som är väldigt intressant mixad. I vissa högtalare (även dyra) låter den jättekonstigt och i vissa låter den asbra. Han hade hemma ett par och testade den låten och när den inte lät bra så körde han tillbaka dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
metallica: ride the lightning

😮

Snälla, säg att du skojar? 😱

Det är nog den sista Metallica-plattan som borde nämnas i detta sammanhang. 🙂

(jag gillar Metallica och tycker om den plattan, men inte ljudet)

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

alla Beatles-plattor.
Tycker du på allvar att det är bra ljud på alla Beatles-plattor?

Trodde du hade bra öron 😲

Musiken är ju helt underbar, men att nämna dem i detta sammanhang känns lite galet...

Svinbra ljud, trettio (nånting) år innan digitalvärlden!

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer in med IDF. Pink Floyd!

Även en hel del av Alan parsons Project är riktigt tokbra sound på. Han hade ju ett finger med hos Pink Floyd om jag inte minns fel.

Vill du få riktigt bra modernt sound, så finns det en hel del om du sneglar mot Nashville.

Jag kommer inte ihåg plattorna nu, men en polare demade sina 40000:-/paret Genelec med en del nyproducerad

Nashville-country (inte dansbandstjafset utan med de riktiga bluegrass-rötterna!). Ajabaja vad det lät bra!

Alan Parsons var väl tekniker/"assistant" på Dark Side...Han som fixade helikoptrar och andra spacesound.

För övrigt: var inte "Dark Side ..." en av de första digitalt inspelade plattorna?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst just nu bör väl vara Nickelback's senaste platta "Dark Horse".

Proddad av Robert "Mutt" Lange. Känn på de tre första spåren så förstår ni vad jag menar.

Something in your mouth

Burn it to the ground

Gotta be somebody

Kan tillägga att jag fram tills nu alltid haft ett ont öga till nickelback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...