Jump to content
Annons

Effekter pÄ Master


Fimp06

Recommended Posts

hejsan 😆

sÄhÀr ligger de till.. efter ja lagt hela min mix osv pÄ varje enskilt spÄr, vill jag göra det dÀr lilla lilla finslipet pÄ mastern..

Men vad? har aldrig riktigt lĂ€rt mig det. 😆

snackat runt mycket bland folk osv men dem vill inte riktigt ge ut "deras hemlighet" pÄ vad dom lÀgger för olika effekter pÄ Mastern i mixen..

"det Àr med hjÀlp av mina master effekter som jag fÄr det dÀr lilla extra"

men VAD för effekter ska jag ha pÄ den? har hört kompressor osv men inte mer, vill inte förstöra hela lÄten heller med vad jag tror "lÄter bra"

SÄ ge gÀrna tips pÄ vad ni anvÀnder för VST pluggar tex.

hoppas ni hĂ€ngde me 😆

tack pÄ förhand

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Det finns inga hemligheter om vilka pluggar som anvÀnds pÄ mastern. Det Àr kunskap det handlar om. Ju bÀttre mixen Àr desto mindre behöver man mastra. De vanligaste pluggarna Àr kompressor, EQ och limiter. Vissa gillar anvÀnda en multibandskompressor, andra inte. Sen anvÀnder vissa ocksÄ nÄgon stereobreddare och vissa föredrar anvÀnda en bredbandskompressor för det eller med EQ. Gamla Studionr finns köpa som pdf-filer som tar upp om mastring och om hur proffsen jobbar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ„ller med DieHard.

Jag tycker det bÀsta Àr att göra en 24 bits mixdown och skicka filen till en mastringsfirma.

Jag brukar inserta en voxengo elephant pÄ mastern nÀr jag mixar för att höra hur mixen lÄter nÀr den Àr komprimerad.

Ger Àven en skönare lyssning i överlag. Men man fÄr inte glömma att bypassa dÄ och dÄ sÄ man inte gör bort sig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns inga hemligheter om vilka pluggar som anvÀnds pÄ mastern. Det Àr kunskap det handlar om. Ju bÀttre mixen Àr desto mindre behöver man mastra. De vanligaste pluggarna Àr kompressor, EQ och limiter. Vissa gillar anvÀnda en multibandskompressor, andra inte. Sen anvÀnder vissa ocksÄ nÄgon stereobreddare och vissa föredrar anvÀnda en bredbandskompressor för det eller med EQ. Gamla Studionr finns köpa som pdf-filer som tar upp om mastring och om hur proffsen jobbar.

SÄ jag ska pÄ mastern lÀgga pÄ EQ och komp igen alltsÄ, nÀr jag redan lagt det pÄ Enskilt spÄr..

DÄ till nÀsta frÄga, hur ska dessa se ut dÄ? pÄ ett ungefÀr hur ska Kompressorn se ut? AnvÀnder Waves 2500 compressorn, funkar den?

Stereobreddare har jag ingen som helst erfarenhet utav, kan du förklara lite mer om den?

vart kan jag fÄ tag pÄ dessa Pdf-flier, nÄ lÀnkar?

HĂ„ller med DieHard.

Jag tycker det bÀsta Àr att göra en 24 bits mixdown och skicka filen till en mastringsfirma.

Jag brukar inserta en voxengo elephant pÄ mastern nÀr jag mixar för att höra hur mixen lÄter nÀr den Àr komprimerad.

Ger Àven en skönare lyssning i överlag. Men man fÄr inte glömma att bypassa dÄ och dÄ sÄ man inte gör bort sig.

okej okej, men Ă€r inte sĂ„ intresserad utav att fĂ„ as bra resultat, eller jo. MEN att göra resultatet sjĂ€lv..🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ„ller med DieHard.

Jag tycker det bÀsta Àr att göra en 24 bits mixdown och skicka filen till en mastringsfirma.

Jag brukar inserta en voxengo elephant pÄ mastern nÀr jag mixar för att höra hur mixen lÄter nÀr den Àr komprimerad.

Ger Àven en skönare lyssning i överlag. Men man fÄr inte glömma att bypassa dÄ och dÄ sÄ man inte gör bort sig.

okej okej, men Ă€r inte sĂ„ intresserad utav att fĂ„ as bra resultat, eller jo. MEN att göra resultatet sjĂ€lv..😏

Det Àr liksom sÄ sjukt naturligt att vara perfektionist.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kalla mig gammaldags, men om mixen inte kÀnns helt bra ... och att försöka ÄtgÀrna det pÄ en enda utgÄngsbuss ... istÀllet för att göra mixen sÄ pass sÄ man blir nöjd, det kÀnns bakvÀnt. LÄt mixen vila nÄgra dagar, och lyssna igen med frÀscha öron, och sÄ in ibland kanalerna igen :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det finns inga hemligheter om vilka pluggar som anvÀnds pÄ mastern. Det Àr kunskap det handlar om. Ju bÀttre mixen Àr desto mindre behöver man mastra. De vanligaste pluggarna Àr kompressor, EQ och limiter. Vissa gillar anvÀnda en multibandskompressor, andra inte. Sen anvÀnder vissa ocksÄ nÄgon stereobreddare och vissa föredrar anvÀnda en bredbandskompressor för det eller med EQ. Gamla Studionr finns köpa som pdf-filer som tar upp om mastring och om hur proffsen jobbar.

SÄ jag ska pÄ mastern lÀgga pÄ EQ och komp igen alltsÄ, nÀr jag redan lagt det pÄ Enskilt spÄr..

DÄ till nÀsta frÄga, hur ska dessa se ut dÄ? pÄ ett ungefÀr hur ska Kompressorn se ut? AnvÀnder Waves 2500 compressorn, funkar den?

Stereobreddare har jag ingen som helst erfarenhet utav, kan du förklara lite mer om den?

vart kan jag fÄ tag pÄ dessa Pdf-flier, nÄ lÀnkar?

HĂ„ller med DieHard.

Jag tycker det bÀsta Àr att göra en 24 bits mixdown och skicka filen till en mastringsfirma.

Jag brukar inserta en voxengo elephant pÄ mastern nÀr jag mixar för att höra hur mixen lÄter nÀr den Àr komprimerad.

Ger Àven en skönare lyssning i överlag. Men man fÄr inte glömma att bypassa dÄ och dÄ sÄ man inte gör bort sig.

okej okej, men Ă€r inte sĂ„ intresserad utav att fĂ„ as bra resultat, eller jo. MEN att göra resultatet sjĂ€lv..đŸ˜Č

pdf-filerna finns pÄ studios hemsida. Finns inget som hur ska kompressorn se ut eller EQ. Allt beror pÄ materialet och hur det Àr mixat. Som sagt var ta och lÀs pdf-filen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Fimpen, Ă€r du hĂ€r nu och frĂ„gar? 🙂 Förstod det! 😄 Du vet vad jag har sagt iaf om mastering đŸ˜Č

FÄr han inte frÄga för dig?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 mĂ„nader senare...

Jag tycker det nÄgon sÀger hÀr om "om en mix lÄter bra sÄ behövs inga masterreglar"

Det Àr ju helt fel enligt mig .

Lyssna pÄ en omastrad mix av sÀg Anders Bagge mot en mastrad, sÄ förstÄr man vilken jÀvla skillnad det Àr.

Jag kör URS 1980 kompressor pÄ masterregeln.

Sen kör jag Trackplug 5 som master EQ.

Sist kör jag Nomad E-maximizer eller Waves L3 som limiter.

Och det Àr vÀl knappast nÄn riktig "Mastring" men beroende pÄ lÄt, sÄ fÄr man ju sjukt mkt bÀttre flow i lÄten nÀr hela projektet pumpas mellan comp/limiter och en Eq mellan dom.

Det Àr vad jag tycker, masterregeln ska anvÀndas i slutfasen tycker jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker det nÄgon sÀger hÀr om "om en mix lÄter bra sÄ behövs inga masterreglar"

Det Àr ju helt fel enligt mig .

Lyssna pÄ en omastrad mix av sÀg Anders Bagge mot en mastrad, sÄ förstÄr man vilken jÀvla skillnad det Àr.

Jag kör URS 1980 kompressor pÄ masterregeln.

Sen kör jag Trackplug 5 som master EQ.

Sist kör jag Nomad E-maximizer eller Waves L3 som limiter.

Och det Àr vÀl knappast nÄn riktig "Mastring" men beroende pÄ lÄt, sÄ fÄr man ju sjukt mkt bÀttre flow i lÄten nÀr hela projektet pumpas mellan comp/limiter och en Eq mellan dom.

Det Àr vad jag tycker, masterregeln ska anvÀndas i slutfasen tycker jag.

PoÀngen var vÀl att det Àr viktigare att fÄ till en bra mix och följaktligen inte behöva förbÀttra sÄ mkt i mastringen Àn att försöka rÀdda en crappig mix med pluggar pÄ masterkanalen.

Redigerat av Karax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjÀlv sÄ mixar jag genom en McDSP ac1. Jag lÀgger alltsÄ inte pÄ den i slutet utan i början och mixar allt igenom den i frÄn början till slut.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker det nÄgon sÀger hÀr om "om en mix lÄter bra sÄ behövs inga masterreglar"

Det Àr ju helt fel enligt mig .

Lyssna pÄ en omastrad mix av sÀg Anders Bagge mot en mastrad, sÄ förstÄr man vilken jÀvla skillnad det Àr. [...]

Har man rÄd att skicka pÄ mastering sÄ Àr ju det bra, men det finns ju folk som fÄr till riktigt bra slutprodukter utan mastra sjÀlv eller lÄta nÄn annan göra det. Eric Prydz till exempel...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...