Jump to content
Annons

Piratpartiet vädjar om pengar


ake

Recommended Posts

Annons
  • Svar 387
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

är det anledningen?

Nej, självklart inte. Som i a f nattvaktaren lyckats observera från det jag skriver, så är det ju så att även om man drömmer om en bättre värld, så får man ju försöka anpassa sig så gott det går till hur världen ser ut nu, samtidigt som man kämpar vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om avtalet var uppsagt, som du säger, och om samtliga upplåtna rättigheter, omedelbart samt utan inskränkningar, återgick till dig/ditt band, då finns inget annat för mig än att backa. Det har inget med dig/ditt band att göra längre. Kvar blir bara en för sammanhanget verkningslös princip.

Fast vad jag tycker är konstigt:

Oktober 2005 medger du att skivan finns "att köpa på CDON, även om skivbolaget har slutat trycka den för länge sen. Vårat nya skivbolag [Lion Music] har också några ex i sin webshop."

Dels eftersom "alla rättigheter för inspelningen gick tillbaka" (min kursivering) till dig/ditt band, dels att "skivbolaget" (vars namn du inte verkar vilja nämna) hade tryckt upp skivan utgår jag ifrån att det avtal ni hade med "skivbolaget" var någon form av masterdeal (i motsats till s.k. artistavtal). Det är då också rimligt antagande att bolaget "äger" åtminstone en viss andel av de ex som tryckts upp före brytningen och som även efter brytningen finns tillgängliga för allmänheten via CDON. Lägg till detta att ert nya bolag, Lion Music, säljer skivan parallellt i sin "webshop".

Såvida du själv inte tryckt upp en ny upplaga av skivan i försäljningssyfte via bl.a. CDON (vilket i så fall eventuellt mycket väl hade kunnat strida mot avtalet med LM), då blir det ju lite corny att uppmana omgivningen att ladda ner illegalt när skivan även finns till försäljning via dels CDON, dels LM:s "webshop".

Fast det kan ju givetvis tänkas att du lyckats förhandla till dig så för bolagen icke-exklusiva avtal. I så fall är du lyckligt lottad, för sådana avtal kan jävlar i mig inte vara vanliga.

Så, trots allt, är det kanske inte så konstigt... när det gäller just din situation.

Det var ju en imponerande ansträngning du lägger ner på att svara helt plötsligt. Rotar fram gamla citat och allt 😛

Skivbolaget det gäller är Sound Riot Records, tror inte dom finns längre. Deras hemsida är i a f inte kvar. Skivorna som finns hos CDON och Lion Music är, såvitt jag vet, både tryckta och inköpta före vi terminerade avtalet.

Utgår i vilket fall lugnt från att vi äger rättigheterna till skivan, så står det i uppsägningskontraktet, klart och tydligt. Vem som nu skulle bry sig numera... Har svårt att se att det på något sätt skulle vara olagligt att ladda ner skivan, bara för att det fortfarande finns företag som säljer den?

Men allvarligt talat, är det detta du håller emot mig? Att när du säger att jag uppmanar folk att ladda ner illegalt, så gäller det en skiva där jag själv äger rättigheterna till!??!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men allvarligt talat, är det detta du håller emot mig? Att när du säger att jag uppmanar folk att ladda ner illegalt, så gäller det en skiva där jag själv äger rättigheterna till!??!?!
Om avtalet var uppsagt, som du säger, och om samtliga upplåtna rättigheter, omedelbart samt utan inskränkningar, återgick till dig/ditt band, då finns inget annat för mig än att backa. Det har inget med dig/ditt band att göra längre. Kvar blir bara en för sammanhanget verkningslös princip.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, självklart inte. Som i a f nattvaktaren lyckats observera från det jag skriver, så är det ju så att även om man drömmer om en bättre värld, så får man ju försöka anpassa sig så gott det går till hur världen ser ut nu, samtidigt som man kämpar vidare.

så du tycker skivbolaget tillför er nånting för att nå ut till era lyssnare?

ni funderade aldrig på att bara släppa musiken gratis som radiohead?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Tycker det är ganska intressant att följa en sån här debatt.

Intressant att se vad vissa människor tycker och andra inte.

Visst är piratpartiet mycket för fildelning, fri kultur och allt det där dom står för.

Men det var även många ska ni tro som röstade på dom för ett fritt privatliv.

Jag vet inte hur insatta ni är i dessa EU frågor men min väns mor är eu parlamentariker och det

är faktiskt skrämmande när man får höra vad för nånting dom diskuterar där nere. Och på sättet de gör det.

Oftast lägger de fram ett förslag - de röstar - det blir ja eller nej.

Om det nu mot förmodan skulle bli nej, då röstar dom om och om och om och om igen tills det blir ja.

I detta fall kommer allt gå igenom. Och JA, det är faktiskt så..

Detta telekompaket som dom röstade om för ett tag sedan.

Det blev då ett nej - men ändå är det bestämt att omkring 2012 - 2015 så ska detta förslag gå igenom.

Internet är ingen allemansrätt. Alla har inte rätt till internet.

Detta förslag kunde delvis göra så att din leverantör gjorde om din uppkoppling till något slags "kabel-tv abonnemang", dvs du prenumererar på internetsidor

precis som du prenumererar på kanaler. Ryktet sägs (läs rykte) att 3 stora leverantörer av bredband i Sverige idag redan börjat arbeta fram paket som

ska vara klara 2012.

- Nyhetspaket (aftonbladet expressen metro lokal nyhetssida

- Nöjespaketet (youtube facebook + 5 valfra

- Surfpaketet - 25 standard hemsidor + 25 valfria (alla i nyhetspaket och nöjespaketet ingår)

Nu är detta bara ett rykte. Men enligt detta rykte så ska det vara "säkra" källor.

Man väljer själv vad man vill tro på eller inte.

Själv vet jag inte riktigt. På något sätt känns det konstigt om det ovan skulle stämma - Men samtidigt inte.

Politiker idag vet och förstår inte riktigt internet som vi unga gör det.

Reinfields svar på fildelning sist jag hörde honom var detta: Ja, men det finns ju Spotify.

Det är skrämmande.

Jag tror det är bra att piratpartiet fick soppas många röster ändå.

Dom behöver röra om lite i grytan.

Inte för jag vet hur mycket dom kan åstadkomma med bara ett mandat där nere - Men man måste börja nånstans!

Och det här snacket om att skicka pengar till Falkvinge, när han vill ha fri fildelning är bara löjlig.

Folk skickar pengar till honom för han framför deras röst.

Han framför deras åsikt, det dom står för och det dom tror på.

Precis som man skickar pengar till allt annat. Precis som man köper en skiva, en bok eller en film.

Jag tror att han tror stenhårt på det här och inte alls sitter hemma och skrattar för folk

är "dumma nog" att skicka pengar till honom. Ett sånt uttalade är bara löjligt, tycker jag.

Jag tror inte en människa är så dum att den tar ett stort banklån, säger upp sig från sitt jobb, börjar arbeta med det

den brinner för, och hoppas att någon ska skicka pengar till en framöver - om man inte tror på det man gör.

Jag är inte emot fildelning.

Men jag tycker inte man ska tjäna pengar på att fildela.

Som tex piratebay.

Jag tror att de tjänat pengar på reklam på sin sida medan de erhållit dessa torrent filer.

Och det tycker jag är fult gjort. Det känns lite som att sno någon annans verk och tjäna pengar på det själv.

Men samtidig är det intressant för mp3 försäljningen ökar varje månad!

Men åter till huvudämnet.

Det fanns faktiskt dom som röstade på piratpartiet för ett privatliv och integritet.

Som min mamma tex. Hon röstade på dom. Kvinnan är 60+, vet inte hur man fildelar men

är riktigt insatt i hur integritet fungerar (hon arbetar som psykiatriker).

Och hon tycker det är skrämmande vart vi är på väg säger hon. Hon känner annorlunda vibbar, påstår hon.

Hon kanske har rätt. För tydligen så känner 7.1% av de som röstade dessa vibbar också.

Jag gör inte det, än.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ganska intressant att följa en sån här debatt.

Intressant att se vad vissa människor tycker och andra inte.

Visst är piratpartiet mycket för fildelning, fri kultur och allt det där dom står för.

Men det var även många ska ni tro som röstade på dom för ett fritt privatliv.

Jag vet inte hur insatta ni är i dessa EU frågor men min väns mor är eu parlamentariker och det

är faktiskt skrämmande när man får höra vad för nånting dom diskuterar där nere. Och på sättet de gör det.

Oftast lägger de fram ett förslag - de röstar - det blir ja eller nej.

Om det nu mot förmodan skulle bli nej, då röstar dom om och om och om och om igen tills det blir ja.

I detta fall kommer allt gå igenom. Och JA, det är faktiskt så..

Detta telekompaket som dom röstade om för ett tag sedan.

Det blev då ett nej - men ändå är det bestämt att omkring 2012 - 2015 så ska detta förslag gå igenom.

Internet är ingen allemansrätt. Alla har inte rätt till internet.

Detta förslag kunde delvis göra så att din leverantör gjorde om din uppkoppling till något slags "kabel-tv abonnemang", dvs du prenumererar på internetsidor

precis som du prenumererar på kanaler. Ryktet sägs (läs rykte) att 3 stora leverantörer av bredband i Sverige idag redan börjat arbeta fram paket som

ska vara klara 2012.

- Nyhetspaket (aftonbladet expressen metro lokal nyhetssida

- Nöjespaketet (youtube facebook + 5 valfra

- Surfpaketet - 25 standard hemsidor + 25 valfria (alla i nyhetspaket och nöjespaketet ingår)

Nu är detta bara ett rykte. Men enligt detta rykte så ska det vara "säkra" källor.

Man väljer själv vad man vill tro på eller inte.

Själv vet jag inte riktigt. På något sätt känns det konstigt om det ovan skulle stämma - Men samtidigt inte.

Politiker idag vet och förstår inte riktigt internet som vi unga gör det.

Reinfields svar på fildelning sist jag hörde honom var detta: Ja, men det finns ju Spotify.

Det är skrämmande.

Jag tror det är bra att piratpartiet fick soppas många röster ändå.

Dom behöver röra om lite i grytan.

Inte för jag vet hur mycket dom kan åstadkomma med bara ett mandat där nere - Men man måste börja nånstans!

Och det här snacket om att skicka pengar till Falkvinge, när han vill ha fri fildelning är bara löjlig.

Folk skickar pengar till honom för han framför deras röst.

Han framför deras åsikt, det dom står för och det dom tror på.

Precis som man skickar pengar till allt annat. Precis som man köper en skiva, en bok eller en film.

Jag tror att han tror stenhårt på det här och inte alls sitter hemma och skrattar för folk

är "dumma nog" att skicka pengar till honom. Ett sånt uttalade är bara löjligt, tycker jag.

Jag tror inte en människa är så dum att den tar ett stort banklån, säger upp sig från sitt jobb, börjar arbeta med det

den brinner för, och hoppas att någon ska skicka pengar till en framöver - om man inte tror på det man gör.

Jag är inte emot fildelning.

Men jag tycker inte man ska tjäna pengar på att fildela.

Som tex piratebay.

Jag tror att de tjänat pengar på reklam på sin sida medan de erhållit dessa torrent filer.

Och det tycker jag är fult gjort. Det känns lite som att sno någon annans verk och tjäna pengar på det själv.

Men samtidig är det intressant för mp3 försäljningen ökar varje månad!

Men åter till huvudämnet.

Det fanns faktiskt dom som röstade på piratpartiet för ett privatliv och integritet.

Som min mamma tex. Hon röstade på dom. Kvinnan är 60+, vet inte hur man fildelar men

är riktigt insatt i hur integritet fungerar (hon arbetar som psykiatriker).

Och hon tycker det är skrämmande vart vi är på väg säger hon. Hon känner annorlunda vibbar, påstår hon.

Hon kanske har rätt. För tydligen så känner 7.1% av de som röstade dessa vibbar också.

Jag gör inte det, än.

Bra skrivet och bra att du funderar och fördjupar dej. Vi syns på barrikaderna förr eller senare / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Som min mamma tex. Hon röstade på dom. Kvinnan är 60+, vet inte hur man fildelar men

är riktigt insatt i hur integritet fungerar (hon arbetar som psykiatriker).

Och hon tycker det är skrämmande vart vi är på väg säger hon. Hon känner annorlunda vibbar, påstår hon.

Hon kanske har rätt. För tydligen så känner 7.1% av de som röstade dessa vibbar också.

eller så kände en del av dom som elias:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=65483

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägget är redigerat av MikkeÖland: 2009-06-15, 12:02

--------------------

PIRATPARTIET /Behåll din integritet - Ge oss din röst! PIRATPARTIET/

Vi i Piratpartiet tycker att internet är det bästa som hänt för demokrati, kommunikation och kultur sedan tryckpressen. Andra är inte lika positiva och använder piratkopiering på internet som ursäkt för att införa kontrollåtgärder. Dessa är tänkta att stötta en döende medieindustri, men blir i praktiken ett angrepp på rätten till ett privatliv. Vi vill använda internet för att lättare skapa och sprida kultur och kunskap. Att främja remix- och deltagarkulturen istället för att stoppa den. Genom att rösta på Piratpartiet den 7 juni 2009 röstar du för din rätt till ett privatliv och för en mer balanserad upphovsrätt.

Vi i Pistolpartiet tycker att skjutvapen är det bästa som hänt för demokrati, kommunikation och kultur sedan pilbågen. Andra är inte lika positiva och använder skottlossning på stan som ursäkt för att införa kontrollåtgärder. Dessa är tänkta att stötta en döende människa, men blir i praktiken ett angrepp på rätten till ett privatliv. Vi vill använda stan för att lättare skapa och sprida kultur och kunskap. Att främja jakt- och vapenkulturen istället för att stoppa den. Genom att rösta på Pistolpartiet den 7 juni 2009 röstar du för din rätt till ett privatliv och för en mer balanserad vapenrätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi i Pistolpartiet tycker att skjutvapen är det bästa som hänt för demokrati, kommunikation och kultur sedan pilbågen. Andra är inte lika positiva och använder skottlossning på stan som ursäkt för att införa kontrollåtgärder. Dessa är tänkta att stötta en döende människa, men blir i praktiken ett angrepp på rätten till ett privatliv. Vi vill använda stan för att lättare skapa och sprida kultur och kunskap. Att främja jakt- och vapenkulturen istället för att stoppa den. Genom att rösta på Pistolpartiet den 7 juni 2009 röstar du för din rätt till ett privatliv och för en mer balanserad vapenrätt.

Såg att datumet måste ändras 😛 . Tack DP....euhmmm don't quit your dayjob....om man säger / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag hörde din ljuva stämma skriva Soundborn ända hit till Björkekärr, Debatt.

Vad är det? 🤪

Dingbats tackar Soundborn för det bästa inlägget hittills i tråden (och jag måste hålla med om att det var spännande och informativt). Sedan tackar Kruger - vad nu det är för en snedseglare - Dingbats. Det blev bara helt fel... såvida inte Soundborn och Kruger är samma person??

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Dingbats tackar Soundborn för det bästa inlägget hittills i tråden (och jag måste hålla med om att det var spännande och informativt). Sedan tackar Kruger - vad nu det är för en snedseglare - Dingbats. Det blev bara helt fel... såvida inte Soundborn och Kruger är samma person??

Ahh då förstår jag.

Man tar inte åt sig äran för andra personer Kruger 😆

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...