Jump to content
Annons

vilken EQ


Fimp06

Recommended Posts

Hejsan, har en lite fråga bara som nån får läxa upp mig i.

Jag sitter nu och mixar sång, hållt på med det i ett år snart men sen så slog det mig när ja skulle lägga en mix här om dagen...

Vilken EQ ska jag använda?

Graphic Equalizer

Parametric Equalizer

Paragraphic EQualizer.

Jag använder mig utan Audition 3 när jag spelar in, sedan har jag bla. Waves VST pluggar för mixen.

När jag har mixat tidigare har jag gjort påt ungefär såhär

börjar med att städa upp inspelningen, bort med början (när man går in i båset) å slutet (när man går ut ur båset) bara för att städa bort de oljuden när man går osv så jag har en ren inspelning med bara sång, en självklar liten städning bara..

Sen brukar jag dra Kompressor, varierar ofta på hur den ser ut.

SEDAN, till EQn, alltid använt mig utan Graphic Equalizer, vet inte vrf, men nu när jag sysslar med detta ett tag så har jag börjat insett att det finns ju olika, så nu känner jag mig som ett stort frågetecken liksom.

sen en lätt reverb osv sen

detta var ett litet snabbt exempel på just huvudacapellan...

Så plz, vilken EQ ska jag använda och vad ere för skillnad på de olika, och vad finns de mer för olika EQs och i vilka användnings områden använder man dem??

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

En grafisk EQ har fasta band och vanligtvis 31 band. En parametrisk EQ har vanligtvis 4 band men vissa har fler. På en fullbands parametrisk EQ kan man svepa över banden steglöst för att hitta just det område man vill jobba med. Man kan även ställa Q-värdet så att man kan bestämma hur brett/smalt den ska ta.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Spelar ingen roll. Grejen med EQ är att kunna ändra (eq:a) ljudet så som man vill ha det. Det är smaksak om man vill pilla med en parametrisk eq eller grafisk eq.

Men en parametrisk ger mycket mer "frihet" och du kan ratta precis hur du vill. De flesta föredrar en sån. Det känns ganska nybörjaraktigt att köra med en grafisk tycker jag. Det känns bättre att kunna leta upp (svepa runt) frekvensen man vill sänka/höja och ställa in ett lämpligt q-värde.

http://equalizers.indepthinfo.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization

Själv kör jag med Voxengo GlissEQ.

voxengo_glisseq.jpg

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Precis som med kompressor får man testa sig fram och se vilken man tycker låter bäst på vad. Ha tillgång till minst ett par stycken av EQ och kompressor och testa dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grafisk eq tycker jag är i stort sett oanvändbart till musikproduktion, så jag rekommenderar tveklöst parametrisk eq. Man får det inte som man vill ha det med en grafisk, eftersom frekvensen - och oftast även q-värdet - inte går att justera.

När det sedan handlar om VILKEN du ska använda, så är min mening att man ska börja med den eq som följer med i DAW-programmet och lära sig den grundligt till att börja med. När man så småningom, efter något år eller så, har skaffat sig tillräcklig erfarenhet av den så att man vet vad man vill ha och vad man ska lyssna efter, så kan det vara meningsfullt att leta efter andra - men inte förrän man har tömt ut möjligheterna med den medföljande och känner att den inte räcker till längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett bra inspelat sångtrack som ni är nöjda med, så ska du nog ha det som referens och istället ha EQ på andra saker som stör eller tar för stor plats. Tänk mer på vad det är som stör sång/text och ätgärda där, rösten är normalt det som bär, förmedlar och kopplar till den som lyssnar...allt annat är sekundärt.

Grundtips..kör eq på allat annat om du har ett bra sångtrack att utgå ifrån....gör plats för sången.

Claes har kloka synpunkter, ju enklare eq desto mindre risk att du skruvar bort dig, örat lurar dig snabbt.

Om du har ett bra inspelat sångtrack, avnvänd det som referens under hela mixen. När du fixat trumljud...kolla mot sångg utan eq....gitarrer..kolla mot sång utan eq...annars kommer du med största sannolikhet bara att skruva om örat.

Har du presat allat vid 5 k så kommer även din (då helt ok) vokalkanal att låta skit utan en 5k boost....vilket troligen inbnebär ommix eller ett helvete vid mastering.

Så det som låter bra i inspelningen...sång eller gitarr eller vad det nu kan vara...ha det som lyssningsreferens. På den gamla analoga tiden kunde man kolla på mixerbordet dan efter...såg man då föe många kanaler med presade filter kring 5k, ja då visste man....shit ommix sen afton.....

Redigerat av Rambo
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att välja en så enkel eq som möjligt. Man ska inte pilla i onödan, oftast räcker det ju med att lägga ett lowcut runt 80-100 hz, ta bort lite jobbig mid runt 200-400, samt lägga till lite luft. Men det handlar ju såklart helt om hur materialet är inspelat. Ibland behöver man inte göra nåt alls, i stort sett.

Angående bra eq:ar så kan jag rekommendera oxford eq, samt waves api.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ju bättre det är inspelat = desto mindre eq behövs.

Dåliga inspelningar kan faktiskt kräva rejält eq:ande för att det ska låta vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...