Jump to content
Annons

2008/2009 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

jag är inte den som tycker det är bra att göra skillnad på utländska å svenska författare

men om man tittar närmare på biblioteksersättningen så ser man att den inte är en ersättning för utebliven försäljning utan ett statligt stöd för inhemska författare från staten

på samma sätt får bara danska författare stöd i danmark

populärmusik får klara sig utan statligt stöd

det är en annan fråga hur staten stödjer olika kulturformer - det kan vi ta i en annan tråd

sen är inte ett lån detsamma som att ladda hem å behålla

du får fortfarande inte kopiera en bok

Sluta märk ord nu. Det är klart att det inte precis samma sak att låna och kopiera. Men om man ser på det rent praktiska; Lånar man en bok och läser den, så lär man ju inte rusa till bokhandeln efteråt och köpa den. Bokens värde för läsare är förlorat, ur rent kommersiell synvinkel.

Alltså, vad är det som säger att inte musikbranschen skulle klara sig i konkurrens med gratis, när bokbranschen tydligen gör det?

Skivbranschen har gått sämre förr. I slutet av sjuttio/början på åttiotalet t ex. När kassettbandspelarna började bli lite var mans egendom. Då skyllde man på det. Men i historiens ljus vet vi att det med största säkerhet berodde på att man la ner stora ansträngningar och pengar på att försöka kränga disco-skivor, som ingen ville ha.

Nu kan man, utan att försöka rannsaka sig själva, skylla på internet. Det är tydligen något väldigt typiskt för mänskligheten i allmänhet, att inte kunna lära av sin egen historia...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

avsnittet om afrika - du är verkligen inte med? 😐

precis som du inte fattar det här med distribution...

du tycker det är fullt rimligt att länder utan bredband tar den ökade kostnaden för sin musikdistribution för att du ska få sitta i fred å tanka gratis musik

ska du fortfarande sprida din produkt över världen men inkomsterna kraftigt minskar från vissa marknader så blir kostnaderna per enhet högre

men det gör väl inte dig nåt så länge du får ditt gratis - skit i resten av världen som inte har bredband

skit i bolagen som ska anpassa sig till bägge marknaderna - en som fortfarande vill ha cd, en som inte betalar för sig men vill ha musiken

och att du inte ens kan göra skillnad på lån å ägande.... pinsamt faktiskt

Lånar man en bok och läser den, så lär man ju inte rusa till bokhandeln efteråt och köpa den. Bokens värde för läsare är förlorat, ur rent kommersiell synvinkel.

tala för dig själv

ytterligare pinsammare är att du tycker du kan göra ett matematiskt exempel av nåt verkligt utan att känna till dom rätta värdena å ändå påstå att summan i slutändan faktiskt stämmer

ungefär som jag skulle förklara för dig med gissade siffror att du visst har råd att köpa en 5miljonersvilla 😉

9 poster, varav en i denna tråden. För mig går det inte riktigt ihop med "bara i denna tråden har jag tjatat om samma lösning ett flertal ggr - mer eller mindre i detalj " eller "har säkert påpekat det 10 ggr innan - nu en elfte börjar kännas tjatigt". Eller vad säger du? 🙂 Sak samma. Kan vi inte diskutera hur den bredbandsavgift ska se ut för att det ska bli så rättvist som möjligt istället?

men snälla 😄

det var en sökning som innehöll just ordet bredbandsavgift

hade du bemödat dig att gå in å läsa så hade du sett fler inlägg i samma ämne OCH lösning på hur det blir rättvist

men du bemödar dig inte

du vill inte bara ha kultur gratis

du vill ha saker serverade på silverfat så du slipper leta själv

ska nån läsa upp det för dig också eller?

för du verkar ju inte ens orka läsa själv

du är inte bara gniden - du är lat också

så nu orkar jag inte lägga mer energi på dig i den här frågan

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns ju gott om empiriska bevis på att det kanske inte är så ofta som den mest kommersiellt anpassade musiken blir den framgångsrikaste. Tänk när Meat Loaf debuterade med "Bat out of hell". Pompösa låtar på uppåt tio minuter, och knappast någon pretty boy bakom micken... Detta i en tid då disco och punk var på modet. Det visade sig bli en av världens absolut mest sålda enskilda skivor (30-40 miljoner ex någonting).

ja det finns en del undantag från regeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta märk ord nu. Det är klart att det inte precis samma sak att låna och kopiera. Men om man ser på det rent praktiska; Lånar man en bok och läser den, så lär man ju inte rusa till bokhandeln efteråt och köpa den. Bokens värde för läsare är förlorat, ur rent kommersiell synvinkel.

Jag har köpt flera böcker som jag gärna läser om och om igen, så påståendet om att bokens värde är förbrukat när man har läst den en gång, stämmer absolut inte med min uppfattning. Likadant är det med filmer, där nog de flesta tycker att det är kul att se filmer som de har sett tidigare och kan känna igen och hitta nya detaljer och fler kvaliteter hos (eller att man bara vill slappna av och se något välbekant) - och likadant är det med musik, som man gärna lyssnar på sina favoriter om och om igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kruger tycker synd om de fattiga barnen i världen som inte har bredband och måste betala fullt pris för en CD när de rika barnen i världen som har bredband får musiken, filmen & datorprogrammet gratis 😐

/Ledsna Kruger

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt flera böcker som jag gärna läser om och om igen, så påståendet om att bokens värde är förbrukat när man har läst den en gång, stämmer absolut inte med min uppfattning. Likadant är det med filmer

Håller med! Det finns en hel del böcker som jag har läst om (och om) igen — en sådan bok är P Englunds Poltava. Och när det gäller film: The Godfather har jag sett om så många gånger att man skulle tycka att säljaren gjort förlust på affären, rentutav.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Var förvånad att det inte var många fler???

Vad menar du? Många fler som laddade ner gratis, eller som betalade?

Piraterna påstår ju att nedladdningen inte påverkar försäljningen?

(Var det en fråga?)

Har du några siffror som visar på motsatsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några siffror som visar på motsatsen?

Hej igen, "Widmark"?!

Nu är det ju så här det funkar att det är den som påstår någonting som åläggs bevisbörda, inte tvärtom. Om jag påstår något, är det rimligt att jag kan förtydliga mitt påstående. Lägg märke till att jag inte påstår att man måste ha bevis eller ens indicier för det. Man kan få folk att förstå ett resonemang som man för på aningar, funderingar och väl beprövad erfarenhet. Välkommen att presentera Dina tankegångar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, "Widmark"?!

Nu är det ju så här det funkar att det är den som påstår någonting som åläggs bevisbörda, inte tvärtom. Om jag påstår något, är det rimligt att jag kan förtydliga mitt påstående. Lägg märke till att jag inte påstår att man måste ha bevis eller ens indicier för det. Man kan få folk att förstå ett resonemang som man för på aningar, funderingar och väl beprövad erfarenhet. Välkommen att presentera Dina tankegångar!

Suck.

Nej jag har varken siffror på att skivbolag förlorar, eller att de inte förlorar nåt på nedladdning. Finns det sådana siffror? (Det var det min lilla tillbakapassning till Kruger syftade på.)

Jag lade ut en länk till en intressant artikel för att folk ska få bilda sig en egen uppfattning; inte för att jag propagerar för nån specifik sida. Frågeställningen är: Är mp3-försäljning via nätet något som artister/skivbolag borde ta fasta på? Ska de motarbeta internets möjligheter, eller ska de nyttja dem?

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lade ut en länk till en intressant artikel för att folk ska få bilda sig en egen uppfattning; inte för att jag propagerar för nån specifik sida. Frågeställningen är: Är mp3-försäljning via nätet något som artister/skivbolag borde ta fasta på? Ska de motarbeta internets möjligheter, eller ska de nyttja dem?
Link to comment
Dela på andra sajter

Och HD?

beror ju på om hd vill ta upp målet

det gör dom ju bara om det tillkommit ny bevisning eller om det rör sig om prejudikat - vilket det nog kan anses göra

så det kan nog bli en lång följetong

hd ja... känns mer svårtippade än tingsrätter tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Många, många blir ju lite fattiga ibland och har inte råd att betala vad tex. nya cubase 5 kostar, kostar säkert 8-10 papp eller nåt.

De vill börja med musikinspelnign och upptäcker att nästan alla de där programmen finsn att ladda ner, de funkar inte klockrent men några buggar kan man ju acceptera om man sparar 10 papp.

Det är ju antagligen dyrt som fan för företagen att folk gör såhär, men de profesionella studiorna lär ju betala för sig själva, samt människor som kanske inte har andra intressen o därmed har råd att skita ur sig en massa pluggar de inte ens har testat för 3papp styck(och som de sen kanske inte ens komemr att använda).

Är priserna på mjukvara beroende av att det tar så lång tid o mycket energi att utveckla ett program eller är det för att så många laddar ner att de få ärliga får betala för dem?

Samt, om nu t.e.x ett företag som NI förlorar så mkt på att deras produkter laddas ner illegalt, varför komemr det så många nya pluggar och nya företag i samma bransch, var den inte lukrativ skulle väl inte fler ge sig in i den? Ingen skulle väl starta ett företag som kommer gå minus, som att tillverka t.e.x minidisc spelare?

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, priset på mjukvara bestäms av marknaden bestående av andra konkurrenter och hur mycket kundsegmentet är beredda att betala.

det är inte billigare för steinberg att ta fram cubase le, jämfört med cubase sx, snarare tvärt om; de utgår ifrån flaggskeppet och sedan exkluderar viss funktionalitet.

och ja, andra aktörer -allt ifrån bredbandsleverantörer till tillverkare av ljudkort- tjänare en massa pengar på att det finns många användare av ex. cubase, ute i stugorna. för deras del spelar det ingen roll om köparen kör "svart eller vitt"

den förlust som mjukvaruföretag/musikbranchen gärna vill påskina grundar sig på en förmodad försäljning som ibland är så absurt att man vill likna varenda illegal kopia vid en missad försäljning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.