Jump to content
Annons

Musik vs beats på dansgolvet


SFxtc

Recommended Posts

När jag befinner mig på dansgolvet på olika ställen så upplever jag smärtsamt ofta att DJn spelar ett långt jäkla beat utan melodier, vilket ju må vara det tråkigaste som finns när "publiken" har gått ut för att ha roligt och dansa (vilket rätt många vill göra när de går ut och festar). Till slut undrar man nästan varför man är kvar på dansgolvet och går därifrån. Jag vet att andra tycker likadant, vilket innebär att jag inte är HELT knäpp. 🙂

När jag själv spelar försöker jag anstränga mig för att lira musik som folk ex. antingen känner igen eller får en speciell känsla av, eller både och förstås. Tänker inte andra Djs på detta? Nånting är ju fel för tusan.

Vill gärna veta vad ni andra tänker kring det hela, oavsett om ni är DJs eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag befinner mig på dansgolvet på olika ställen så upplever jag smärtsamt ofta att DJn spelar ett långt jäkla beat utan melodier, vilket ju må vara det tråkigaste som finns när "publiken" har gått ut för att ha roligt och dansa (vilket rätt många vill göra när de går ut och festar). Till slut undrar man nästan varför man är kvar på dansgolvet och går därifrån. Jag vet att andra tycker likadant, vilket innebär att jag inte är HELT knäpp. 🙂

När jag själv spelar försöker jag anstränga mig för att lira musik som folk ex. antingen känner igen eller får en speciell känsla av, eller både och förstås. Tänker inte andra Djs på detta? Nånting är ju fel för tusan.

Vill gärna veta vad ni andra tänker kring det hela, oavsett om ni är DJs eller inte.

Menar du att DJn spelar BARA beats? dvs typ kick snare o hihat? Om DJn gör det så är det inte någon bra DJ. Det är typ det värsta man kan göra.. haha. Själv tänker jag mycket på det. Om man lirar house så försöker jag antingen dra på fullt ös på en ny låt när den andra börjar ta slut, eller att man lägger in ett break där istället. Lirar du däremot andra stilar som rock, 80-tal, 90-tal osv, så gäller det att CUEa där låten drar igång. Skippa sega intron. Det gäller att det är ett bra "flow" hela tiden!

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner om tjejen som kom fram till min dj-kompis och sa "Kan du inte spela den riktiga versionen?".

Tror att det också är lite utav en arbetsskada. Man är ständigt på jakt efter den senaste remixen och blir så glad när man hittar någon ny, att man kan glömma bort att den inte alltid är så himla bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som funkar i Jönköping funkar inte alltid i resten av världen.

En sanning som smärtar.

Det finns ju en del musik som är väldigt monoton och omelodisk.

Och det finns ju en hel del människor som gillar sådan musik 😉

Kanske ska undvika att gå till sånna ställen när du går ut? 🙂

Ja givetvis kan man försöka undvika det. Problemet är bara som jag skrev att många Djs på ställen jag varit på spelar just sådana låtar, och det gäller inte bara i Jönköping. Stan har ju trots allt ca 3 uteställen. :rolleyes:

Menar du att DJn spelar BARA beats? dvs typ kick snare o hihat? Om DJn gör det så är det inte någon bra DJ. Det är typ det värsta man kan göra.. haha. Själv tänker jag mycket på det. Om man lirar house så försöker jag antingen dra på fullt ös på en ny låt när den andra börjar ta slut, eller att man lägger in ett break där istället. Lirar du däremot andra stilar som rock, 80-tal, 90-tal osv, så gäller det att CUEa där låten drar igång. Skippa sega intron. Det gäller att det är ett bra "flow" hela tiden!

Precis! 🙂 Flowet är ju liksom skitviktigt, vilket är lite av min poäng med den här tråden.

Du menar att du inte tillhör gruppen som gillar housemusik :rolleyes:

Jag älskar house, men house kan ju variera rätt kraftigt. Många låtar i genren kan förvisso ibland vara ganska monotona, men min poäng är också dels att många DJs verkar ta ganska lång tid på sig att mixa in nya låtar. Dessutom verkar många inte mixa "aktivt" utan istället endast mixa intron över outron vilket kan vara rätt trist. Det blir inte särskilt "spännande" för de som dansar.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag befinner mig på dansgolvet på olika ställen så upplever jag smärtsamt ofta att DJn spelar ett långt jäkla beat utan melodier, vilket ju må vara det tråkigaste som finns när "publiken" har gått ut för att ha roligt och dansa (vilket rätt många vill göra när de går ut och festar). Till slut undrar man nästan varför man är kvar på dansgolvet och går därifrån. Jag vet att andra tycker likadant, vilket innebär att jag inte är HELT knäpp. 😛

När jag själv spelar försöker jag anstränga mig för att lira musik som folk ex. antingen känner igen eller får en speciell känsla av, eller både och förstås. Tänker inte andra Djs på detta? Nånting är ju fel för tusan.

Vill gärna veta vad ni andra tänker kring det hela, oavsett om ni är DJs eller inte.

Asså personligen har jag inget minne av att dom gör det så ofta..

Jag gillar själv DJ Tiesto mycket, och han har mycket beat's lite text osv i sina låtar.

Det passar mig utmärkt. Det är då man kan rocka loss som fan på dansgolvet och få t.ex. sköna sommarvibbar mitt i vintern 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
När jag befinner mig på dansgolvet på olika ställen så upplever jag smärtsamt ofta att DJn spelar ett långt jäkla beat utan melodier, vilket ju må vara det tråkigaste som finns när "publiken" har gått ut för att ha roligt och dansa (vilket rätt många vill göra när de går ut och festar). Till slut undrar man nästan varför man är kvar på dansgolvet och går därifrån. Jag vet att andra tycker likadant, vilket innebär att jag inte är HELT knäpp. :rolleyes:

När jag själv spelar försöker jag anstränga mig för att lira musik som folk ex. antingen känner igen eller får en speciell känsla av, eller både och förstås. Tänker inte andra Djs på detta? Nånting är ju fel för tusan.

Vill gärna veta vad ni andra tänker kring det hela, oavsett om ni är DJs eller inte.

Asså personligen har jag inget minne av att dom gör det så ofta..

Jag gillar själv DJ Tiesto mycket, och han har mycket beat's lite text osv i sina låtar.

Det passar mig utmärkt. Det är då man kan rocka loss som fan på dansgolvet och få t.ex. sköna sommarvibbar mitt i vintern :rolleyes:

Hur får man sommarvibbar av omelodiösa beats? Det bästa måste väl vara att koppla in en pulsgivare till slutstegen som med jämna intervaller får högtalarkonerna att flytta lyft. Då njuter idioterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var glad att det finns ett beat! Jag har varit på en j-a massa ställen där DJ'arna envisas med att låta mellanspelet på trance låtar gå hela vägen. Alltså, den delen där låten tar ett break för att sedan laddas upp. Och inom trance/dance kan dessa vara rätt långa.

Detta i sin tur innebär att det inte finns någonting som indikerar vilken takt som gäller. Utan man bara står på golvet och får samma blickar av alla 'deltagande' "Hur f-n ska man dansa till detta? DJ-n borde dö!"

DJ'ns uppgift är att aldrig låta musiken dö = Du ska alltid kunna dansa. Så finns det endast ett beat kvar är det faktiskt OK även om det kan kännas rätt trist(förstår dig). Det gör det enklare att mixa in kommande låt. Ha lite överseende med DJ's som spelar på detta sätt.

Det är inte många som klarar att mixa som Paul Oakenfold och Seb Fontaine, det är en konstform i sig som kräver en jäkla massa år av övande och känsla ut i örsnibbarna.

Vill du njuta av riktigt bra DJ's, dra till London. Klubblivet där är top of the line.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att du inte tillhör gruppen som gillar housemusik :rolleyes:

Jag älskar house, men house kan ju variera rätt kraftigt. Många låtar i genren kan förvisso ibland vara ganska monotona, men min poäng är också dels att många DJs verkar ta ganska lång tid på sig att mixa in nya låtar. Dessutom verkar många inte mixa "aktivt" utan istället endast mixa intron över outron vilket kan vara rätt trist. Det blir inte särskilt "spännande" för de som dansar.

Alltså det hela är en smaksak. Antingen är DJn dålig eller så är han bra liksom. Finns faktiskt även dåliga DJs som spelar monotomt. Det hela är individuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DJ'ns uppgift är att aldrig låta musiken dö = Du ska alltid kunna dansa. Så finns det endast ett beat kvar är det faktiskt OK även om det kan kännas rätt trist(förstår dig). Det gör det enklare att mixa in kommande låt. Ha lite överseende med DJ's som spelar på detta sätt.

Alltså breaks är till för att sätta lite luft emellanåt när man kör peaktime. Det är inget konstigt alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

om det är trance (/progressive) vi snackar här, så är det ju också så att basslingan spelas oavbrutet (nästan) genom hela låten.

och den utgör då alltså en stor del av låten. och melodin byggs ofta upp i flera minuter, därför kan det vara svårt att få det låta bra utan att spela

beats i någon/några minuter.

själv ser jag inte hur det ska vara så svårt att dansa till det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Var glad att det finns ett beat! Jag har varit på en j-a massa ställen där DJ'arna envisas med att låta mellanspelet på trance låtar gå hela vägen. Alltså, den delen där låten tar ett break för att sedan laddas upp. Och inom trance/dance kan dessa vara rätt långa.

Detta i sin tur innebär att det inte finns någonting som indikerar vilken takt som gäller. Utan man bara står på golvet och får samma blickar av alla 'deltagande' "Hur f-n ska man dansa till detta? DJ-n borde dö!"

DJ'ns uppgift är att aldrig låta musiken dö = Du ska alltid kunna dansa. Så finns det endast ett beat kvar är det faktiskt OK även om det kan kännas rätt trist(förstår dig). Det gör det enklare att mixa in kommande låt. Ha lite överseende med DJ's som spelar på detta sätt.

Det är inte många som klarar att mixa som Paul Oakenfold och Seb Fontaine, det är en konstform i sig som kräver en jäkla massa år av övande och känsla ut i örsnibbarna.

Vill du njuta av riktigt bra DJ's, dra till London. Klubblivet där är top of the line.

Priceless! 😄

Och clueless.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilket dansgolv du befinner dig på.

Åker du till Sensation så blir folk crazy bara de hör en bastrummar som går "dunk dunk dunk dunk".

Åker du toll Rondo där det spelas dansbandsmusik så blir folk helt crazy när Lasse Stefanz spelas.

Du förstår min poäng :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...