Jump to content
Annons

Argument på "För fildelining". tips?


8DEAMON8

Recommended Posts

Vi håller på med "Argumentera" i skolan. Vi fick ämnet (olaglig) fildelning. Och jag ska komma på olika argument För fildelning.

Jag ska då tycka att fildelning av media är det bästa som finns.

Texempel:

att man kan förse sig med musiken hemma vid datorn och att det är gratis...

varför ska artiser tjäna så mycket pengar utan utbildning?...

Någon som kommer på mera argument?

Nånn som kanske är riktigt "pirat" och har några riktigt fina argument?

tack för hjälp på förhand...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej här kommer några stycken:

-Fildelning är coolt.

-Alla skivbolagsdirektörer röker cigarr och dricker champagne hela dagarna, det är deras eget fel att folk kopierar.

-Man kan bara äga saker som går att ta på. Därför gör det ingenting om man kopierar musik.

-Musiker är lata. Varför ska dom få betalt för sin hobby, jag samlar ju på frimärken helt gratis!

-Alla andra fildelar ju?

-Dom som fildelar köper alltid musiken efter ett tag så egentligen är det ingen som förlorar något.

-Den som gjort en låt kan alltid göra fler.

-Ingen tänker köpa musiken, därför kan man kopiera den fritt. Man kan göra hur många kopior som helst, och ändå är det ingen som förlorar på det, för den var värdelös från början.

-Radiohead lät folk betala frivilligt. Det funkade för dom.

-Alla måste göra som Radiohead. Om dom inte gör det får dom skylla sig själva.

-Om ingen vill köpa grejen du säljer får du väl skaffa ett jobb till? Om ingen vill betala för det nya jobbet heller så är det bara att skaffa ett tredje.

-Man kan inte äga en tanke. Alla uppfinningar i världen är framtagna av gratisjobbare.

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom tjänar så äkligt mycket pengar de stora artisterna ändå. Det är inte meningen att de ska få en 10miljoner för en spelning, de får allt mer eller mindre gratis från sponsorer sedan med.

Många göra nytta med sina pengar men andra inte, de som inte gör det förtjänar inte sina pengar på samma vi som de andra. Alltså borde de fan inte få lika mycket. Så med alla kända personer.

De har allt de vill ha ändå? Så varför inte göra någon nytta av allt, cancer forskning, fattigdom!!!

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Dom tjänar så äkligt mycket pengar de stora artisterna ändå. Det är inte meningen att de ska få en 10miljoner för en spelning, de får allt mer eller mindre gratis från sponsorer sedan med.

Många göra nytta med sina pengar men andra inte, de som inte gör det förtjänar inte sina pengar på samma vi som de andra. Alltså borde de fan inte få lika mycket. Så med alla kända personer.

De har allt de vill ha ändå? Så varför inte göra någon nytta av allt, cancer forskning, fattigdom!!!

Och vem är du att avgöra det? Vad har du med att göra hur mycket de får för en spelning? Du har hårdpluggat Jantelagen, det märks. Man gör vad man vill med sina stålar. Och massor av kändisar och rika skänker faktiskt en massa också. Men alla gillar inte att skylta med det. Och varför skulle kändisar med mycket stålar vara någon räddare av mänskligheten? Skänker du själv? Eller ville du bara få ventilera din avundsjuka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt nu inte detta bli ytterligare en tråd för diskussion för eller emot. Please.

8DEAMON8 efterfrågade argument för fildelning. Låt den som vill förse henne/honom med sådana göra det, utan diskussion.

Hur kloka eller dumskalliga de än är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men alltså, vad är meningen med att vi ska ha massa mänsikor med miljardbelop på banken som inte gör ett skit med sina pengar eller bara spenderar dem på massa skit, ex; att man ska hyra en hel resturang för att äta middag, ha privatflyg över halva jorden.

Klart att dom får ha det bra ha sina bilar osv men man behöver inte överdriva. Dom alla är ekonomiskt oberoende. Därför skrev jag som jag skrev. Kan man inte ge ex bruce springsteen 4 miljoner för en spelning istället för 21 (inte säker på summan nu) som han fick för de i sverige senast. Är det inte bättre att ge han 4 och sedan 16 till fattaga barn i afrika? Han kommer kunna leva som han lever nu ändå. Nu är inte alla såna, många skänker osv, men de som inte gör det får vi vell göra det åt dem då.

Istället för att sälja skit dyra skivor så kan man lägga upp den på nätet för 1kr syck (sälja skivor 30kr). Folk vill inte lägga ut 160kr på en cd :S. Sedan kan de få normala summor pengar som jag skrev tidigare. '

Käns som att vi kom av lite ämnet.

Sedan DieHard ser jag ingen anledning till att bli så sur, att någon har en annan åsikt än vad du har (eller vad du nu tycker). Skriv vad du själv tycker istället.

Detta var bara min åsikt som sakt, den är ifo inte för att man ska få ladda hem gratis, men det är en kompromiss och kanske ett sätt att komma ut mera, sälja mera, och ett sätt att göra nytta i världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Klart att dom får ha det bra ha sina bilar osv men man behöver inte överdriva. Dom alla är ekonomiskt oberoende. Därför skrev jag som jag skrev. Kan man inte ge ex bruce springsteen 4 miljoner för en spelning istället för 21 (inte säker på summan nu) som han fick för de i sverige senast. Är det inte bättre att ge han 4 och sedan 16 till fattaga barn i afrika? Han kommer kunna leva som han lever nu ändå. Nu är inte alla såna, många skänker osv, men de som inte gör det får vi vell göra det åt dem då.

Sedan DieHard ser jag ingen anledning till att bli så sur, att någon har en annan åsikt än vad du har (eller vad du nu tycker). Skriv vad du själv tycker istället.

Nej jag är inte det minsta sur. :rolleyes: Men såna här kommunistidéer har vi väl redan provat och sett vad de ledde till. Jaha så om man inte skänker så ska du och dina gelikar se till det? Och om inte, blir det ett nackskott då eller? 😄 Så du vill ha billig nedladdning eller ha rätten ladda ned gratis för att det inte ser ut som du vill? Och du verkar samtidigt starkt ogilla att andra kan kräva få rimlig summa för sina varor och sen vill du å andra sidan att vissa ska tvingas skänka? Alltså dina argument faller oerhört kort 😆 De är inte värda tas på allvar. Sen om en artist får ett antal ex mille för att uppträda, tror du han stoppar alla stålarna i fickan? Ta reda på lite mer innan du yttrar dig om sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger det igen:

Låt nu inte detta bli ytterligare en tråd för diskussion för eller emot. Please.

8DEAMON8 efterfrågade argument för fildelning. Låt den som vill förse henne/honom med sådana göra det, utan diskussion.

Hur kloka eller dumskalliga de än är.

Som moderator räcker det med att hålla koll på oförskämdheterna i de redan befintliga diskussionstrådarna i ämnet. Det behövs inte en till.

Frågan i den här tråden är fortfarande:

Vi håller på med "Argumentera" i skolan. Vi fick ämnet (olaglig) fildelning. Och jag ska komma på olika argument För fildelning.

Jag ska då tycka att fildelning av media är det bästa som finns.

/.../

Någon som kommer på mera argument?

Nånn som kanske är riktigt "pirat" och har några riktigt fina argument?

Det handlar alltså om underlag till ett skolarbete.

Allt annat är off-topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger det igen:
Låt nu inte detta bli ytterligare en tråd för diskussion för eller emot. Please.

8DEAMON8 efterfrågade argument för fildelning. Låt den som vill förse henne/honom med sådana göra det, utan diskussion.

Hur kloka eller dumskalliga de än är.

Som moderator räcker det med att hålla koll på oförskämdheterna i de redan befintliga diskussionstrådarna i ämnet. Det behövs inte en till.

Frågan i den här tråden är fortfarande:

Vi håller på med "Argumentera" i skolan. Vi fick ämnet (olaglig) fildelning. Och jag ska komma på olika argument För fildelning.

Jag ska då tycka att fildelning av media är det bästa som finns.

/.../

Någon som kommer på mera argument?

Nånn som kanske är riktigt "pirat" och har några riktigt fina argument?

Det handlar alltså om underlag till ett skolarbete.

Allt annat är off-topic.

Jag tycker faktiskt mitt argument var bra för skolarbete, det var helt seriöst menat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, man kan diskutera detta fram och tillbaka DieHard, det blir lite svårt att föklara sig här. Jag tror du fattar min tanke med som sakt. Hajar vad du menar i alla fall. Ex att du menar att jag och mina geliker ska tvinga dem skänka. Nej alltså varför kan vi inte nyttja pengar till saker som är värt? (inte tvinga skänka, men ge dem mindre så kanske vi har mer pengar kvar, vilket låter troligt) Men du kanske tycker att det är bättre att ge allt till de som redan har allt?.

Men nu pratar vi inte mera om det, svara heller inte på mina frågar vill inte veta och det har inte med tråden ett göra 😄.

Vi får starta en egen :rolleyes:

Åter till tråden!

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittills har alla förslag i den här tråden varit argument mot vad man förväntar sig att motståndarsidan kommer att säga. Att man bara ser det ur en ekonomisk synvinkel (artisterna är så rika ändå bla bla bla) kan bli en fallgrop eftersom förespråkarna till dagens upphovsrätt bara ser pengarna och därför inte debatterar de andra fördelar som finns. Att en artist inte får betalt ser jag inte som någon fördel, det är en av få nackdelar med dagens fildelning.

Här har du några fördelar med fildelning, som inte går från en ekonomisk synvinkel:

Enkelheten och snabbheten: Att öppna The Pirate Bay (eller nån annan torrentsida eller en DC-hubb) och leta reda på och ladda ner den film, låt eller det program vi vill ha går oftast ganska snabbt. Jämför det med att leta runt på några olika betalsidor för musik eller att gå in på Ginza eller nån datorbutik och beställa en film eller ett program du vill ha. Det tar garanterat längre tid.

Fildelning är också en mycket bra distributionsform. Om vi artister bara gör bra musik så finns det alltid användare som vill låna ut bandbredd till att sprida låtarna vidare, då behöver vi inte betala för lika stor bandbredd som vi gör om vi använder någon annan distributionsform. Byt ut ordet artister mot skivbolag om du tycker det känns bättre, men det är samma princip.

Fildelning är också bra ur miljösynpunkt. Varför köra runt med bilar lastade med skivor när vi lika gärna kan ladda musiken, filmerna eller programmen/spelen från nätet? Det argumentet kan användas ur en ekonomisk synvinkel också, utan skivor - inga transportkostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra argument från Demonproducenten!

Tänk också på att runt 2 002 var det hela 20% av de svenska skivproduktionerna som gick med vinst. En del av detta överskott gick till att täcka de förluster som de övriga 80 % resulterade i. Med lite tur är den siffran sämre/ bättre idag.

Band o artister tvingas turnera mer idag för det är där pengarna finns. Äntligen finns chansen att slippa alla de där produktionerna där artister har lagt flera månader i studion och tillsammans med insnöade tekniker, producenter, arrangörer m fl, och arbetat intensivt och sökt perfektion i komposititon, ljudkvalitet, sound, produktion etc. Det är också bra att vi slipper alla dessa navelskådande musiker som gör musik som endast är tänkt att avnjutas från cd, vinyl, i hörlurar, högtalare i hemmets lugna vrå. Ni vet sån där jobbig musik som bäst avnjutes i hemmets lugna vrå. Ni vet, där man sätter igång musiken, lägger sig tillrätta och bara flyter in i musiken och får en sån där äcklig, själfull och fantastisk upplevelse, glömmer tid och rum. Mycket av denna musik framförs sällan live och när det händer, upplever åtminstone jag att det fungerar bättre på skiva. Nä, bort med sån musik - vi är snart där! Håll ut lite till bara!

Personligen tycker jag också att det är roligt att se alla svenska artister 4 gånger om året istället för 1 - 2. Jag tycker det känns så hemskt mysigt och hemtamt, speciellt fjärde gången. Jag gillar inte när det händer för mycket nytt, liksom. Tacka vet jag AC/DC, de spelar samma saker på senaste skivan som på den första. Skönt!

Sen tycker jag att det är gott att se alla dessa sk artister och musiker som står överallt i bl a musikbutiker runt om i Götet. Nu är de inte lika, jädra fräcka längre när de måste kränga Casiosynthar för att få ihop till brödfödan. Nu måste de också möta oss, sina fans, skriva autografer, ställa upp på "Meet And Greets", signeringar, uppträda hemma hos sina fans och en massa annat väsentligt istället för att, i lugn och ro, koncentrera sig på att framställa sina pretentiösa, töntiga låtar. Det är roligt att se dem flänga runt överallt och kränga sig själva som ett slags andra klassens nasare. Jag ser många sk "smala" artister som tvingar fram produktioner som inte är färdiga vare sig låt-, arr- eller ljudmässigt i en högre takt än tidigare för att försöka gå runt och hålla sig kvar och det funkar! Det låter allt tunnare idémässigt etc. Jag har tröttnat och lyssnar inte på dem längre.

Leve gratis! Det fina med det är att det aldrig kostar någonting för någon och gör det det så är det rätt åt dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du tycka att illegal fildelning är bra eller ska du tycka legal fildelning äör bra eller ska du tycka att fildelning som ide är bra oavsett legalt/illegalt?

Kan du tala om för mig vilken lagal fildelning du syftar på? Fildelning av cc-licensierat material?

Och snälla, kan vi inte få ha en tråd om fildelning utan massa sarkastiska inlägg från antisidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

så denna nya lagen menas med att om jag har laddat ner säger vi, så blir ja stämd ungefär vid den 1 april och att telia o alla bredbands bolag måste lämna ut ip adresser av dom som laddat ner så dom senare kan stämmas?

du har fattat ungefär ingenting å är i fel tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du tala om för mig vilken lagal fildelning du syftar på? Fildelning av cc-licensierat material?

tänkte mer som princip

att dela filer mellan olika människor är ju inget som helst vare sig fel eller otillåtet så länge materialet man delar inte av nån anledning är förbjudet att dela

vi kan ju tex arbeta med ett projekt tillsammans å dela filer mellan varandra

vi kan också välja att dela med oss av våra resultat å bjuda in andra att delta

man kan också välja att publicera fritt om man vill - tex musik man gjort eller en bok man skrivit

jag tror frågeställaren i tråden inte riktigt har klart för sig vad han ombetts skaffa argument för

kanske inte heller den som gett honom uppgiften

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill påminna om att den här tråden handlar om frågeställarens skolarbete och inget annat.

/ Assar (hemma sjuk långtråkigt ... så jäklar vad jag har tid att moderera!)

Link to comment
Dela på andra sajter

så denna nya lagen menas med att om jag har laddat ner säger vi, så blir ja stämd ungefär vid den 1 april och att telia o alla bredbands bolag måste lämna ut ip adresser av dom som laddat ner så dom senare kan stämmas?

du har fattat ungefär ingenting å är i fel tråd

de va ja visst :S, menade den andra tråden den med Tanka olagligt och tryggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...