Jump to content
Annons

hur lärde ni er FL


Konny

Recommended Posts

hallo losers!

hur kan man lära sig FL på snabbast möjliga sätt. FL ska vara ett av de enklaste programmen, men tycker ändå att det är så otroloigt trist att försöka lära sig det. vill spela in min musik och inte hålla på med en massa teknisk shit. det paradoxala är också att jag vill kunna använda effekter. ser ut som att det kommer att ta ett saftigt antal klockslag för att ta sig igenom den tegelstenen de kallar manual.

men antar att det inte finns några genvägar.

tänkte ändå fråga hur ni lärde er det och skulle också uppskatta väldigt mycket om man kanske kunde få några tips. men får nog ställa in mig på hårt arbete ändå.

som sagt, blir väldigt tacksam för svar,

ha det bra!

MVH/ Konny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läs manualen;

"Ett absolut måste om du vill komma någonstans är att läsa instruktionsböckerna och manualerna till dom program du jobbar med, eftersom du inte kan sitta med presets och grundinställningar så måste du lära dig hur man sköter alla funktioner i ditt program. klarar du inte av en sådan enkel uppgift som att läsa en instruktionsbok på högst 100 sidor är du förmodligen i fel bransch. "

Det går så otroligt lättare och snabbare att bara läsa manualen, sitta med programmet samtidigt och följa med istället för att bara klicka omkring och hoppas att man förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går så otroligt lättare och snabbare att bara läsa manualen, sitta med programmet samtidigt och följa med istället för att bara klicka omkring och hoppas att man förstår.

Det beror ju på hur intuitivt gränssnittet är också. Tracktion har jag aldrig nånsin behövt titta i manualen till. Logic däremot tog det inte lång tid innan jag blev tvungen dyka ner i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ett absolut måste om du vill komma någonstans är att läsa instruktionsböckerna och manualerna till dom program du jobbar med, eftersom du inte kan sitta med presets och grundinställningar så måste du lära dig hur man sköter alla funktioner i ditt program. klarar du inte av en sådan enkel uppgift som att läsa en instruktionsbok på högst 100 sidor är du förmodligen i fel bransch. "

haha, det var nog det bästa svaret

tack alla andra för hjälpen iallafall

-

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitt och utforska programmet i ett par år så bör du ha ganska bra koll på läget...

Jag har aldrig öppnat manualen, lär mig fortfarande saker efter typ 3 år men trivs bäst med att utforska själv...

3 år?

fan, jag hade hoppats kunna börja om 2 veckor

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitt och utforska programmet i ett par år så bör du ha ganska bra koll på läget...

Jag har aldrig öppnat manualen, lär mig fortfarande saker efter typ 3 år men trivs bäst med att utforska själv...

3 år?

fan, jag hade hoppats kunna börja om 2 veckor

Det är klart att du kan börja om 2 veckor! Vad jag menade är att jag har utvecklat mitt sätt att jobba med fruity loops under hela tiden jag har jobbat med det.

Du kommer antagligen att upptäcka nya funktioner under en lång tid om du bestämmer dig för att lära dig själv. Det handlar även om att man hela tiden utvecklar nya krav på sin egen musik och därför är mer mån om att hitta sätt att åstadkomma ett bättre sound i programmet. Det är bara att köra på. Jag kunde nog göra en låt efter nån dag när jag började, men allt tog längre tid och var mer omständigt för mig då och lät mycket sämre än vad det gör idag...

Hoppas du inte tappade gnistan av mitt förra svar. Jag upplever FL som ett väldigt användarvänligt program som du säkert kommer ha mycket skoj med om du bara bestämmer dig för att lära dig det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är självlärd. Fattade ingenting när jag var ny. Har kollat på några tutorials på YouTube.

Bästa sättet att verkligen lära sig (enligt mig) är att pröva sig fram. Det sitter bättre.

Har hållt på med FL i ca. 2 år, lär mig fortfarande nya saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack till er som tog er tid att svara!

funderar på att jag kanske ska börja med att göra musiken lite mer avskalad. man behöver ju inga luftslott av effekter för att det ska låta bra.

om man nu ska göra musik i stil med Radiohead och Muse hur mycket behöver man kunna då?

har använt reason en del och vet hur man gör drum beats och att använda matrix. men där slutar kunskaperna. tror att mitt roland stage piano har rätt bra piano ljud så den borde man kanske kunna ta analogt.

och för sebbe_hjort ingen risk att jag tappar gnistan eftersom jag inte haft nån från början 😄

vill bara spela in och få det att låta bra och professionellt så fort som möjligt, något som kanske inte går ihop

Link to comment
Dela på andra sajter

tack till er som tog er tid att svara!

funderar på att jag kanske ska börja med att göra musiken lite mer avskalad. man behöver ju inga luftslott av effekter för att det ska låta bra.

om man nu ska göra musik i stil med Radiohead och Muse hur mycket behöver man kunna då?

har använt reason en del och vet hur man gör drum beats och att använda matrix. men där slutar kunskaperna. tror att mitt roland stage piano har rätt bra piano ljud så den borde man kanske kunna ta analogt.

och för sebbe_hjort ingen risk att jag tappar gnistan eftersom jag inte haft nån från början 😲

vill bara spela in och få det att låta bra och professionellt så fort som möjligt, något som kanske inte går ihop

Du letar efter genvägen som inte finns hehe, satsa på att lära dig hur mixingen utav låtarna funkar då kan man snabbt få fram bra ljud. Rent tekniskt behöver man väll inte kunna så himla mycket men du bör ju ha en god grundkunskap om hur ljudet färdas ut i högtalarna för att kunna manipulera det så

som du vill.

Gör man saker ordentligt ifrån början så behöver det inte ta så fruktansvärt lång tid att få fram "proffessionellt" ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du letar efter genvägen som inte finns hehe, satsa på att lära dig hur mixingen utav låtarna funkar då kan man snabbt få fram bra ljud. Rent tekniskt behöver man väll inte kunna så himla mycket men du bör ju ha en god grundkunskap om hur ljudet färdas ut i högtalarna för att kunna manipulera det så

som du vill.

Gör man saker ordentligt ifrån början så behöver det inte ta så fruktansvärt lång tid att få fram "proffessionellt" ljud.

ja du har rätt, antar jag, är som sagt ingen expert på det här.

finns det nån enkel bra bok som beskriver grundprinciperna över hur ljud fungerar. ett av de största problemen jag haft när jag försökt att lära mig är att hitta det som jag ska läsa, det jag är i behov av att lära mig. en tredje del är självklara saker en tredjedel är för avancerat och resterande är det som är på den nivån jag är på. så när jag nu läser så är det så mycket som jag inte har nån användning för. och det är svårt att se innan man läst igenom det.

återigen, tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meneda (oregistrerad)

Jag kan ju inte påstå att jag är en FL guru men det jag kan det har jag fått lära mig själv, upptäcka i programmet, eftersom att jag är den enda i min omgivning för tillfället som är intresserad av musikskapande. Några tutorials hit och dit har det ju också blivit. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde lite enkla låtar själv i början, frågade en jag känner som höll på med FL. Sen gjorde jag fler låtar och efter varje klar låt kände jag mig säkrare och säkrare. Till slut kunde jag klara mig rätt bra i det.

Nu använder jag ju ej FL men jag har nog inte glömt allt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste inget om mixern på 2 års tid.

Vart en rejä aha upplevelse när man väl kom in i den.

Börja inte med allt på en gång bara.

Som alla säger här så började jag också helt själv, jag har suttit från och till i FL och Reason nu, och jag lär mig nya saker i stort sett varje dag!

Det som hjälpt mig är såklart Youtube, kompisar och en jävla massa google och förstås detta forum lite 🙂

Så det är bara att fippla o fippla o fippla.

Och det roliga är ju att om du lär dig på ditt egna vis så får du sådär roliga namn på alla saker, tex sidechain kanske blir "duckduck" i ditt huvud 😄 Eller "pianoroll" kanske blir "vita och svarta grejjerna" 😄. Du vet automatiskt vad det betyder när någon nämner tex sidechain, fast du kör med dina egna "roliga" ord 😮

Och det som nästan är viktigast när du sitter vid ett musik program är att du MÅSTE våga prova saker, skruva sönder en ratt hit och en annan ratt dit osv. Det kanske är så du får fram "ditt sound" 😄

Förresten Lonian.

Jag tycker jag du har såååå fel med det du säger. Man måste ju våga prova nytt, jag menar.. "Man lär ju sig av sina egna misstag".

I början såg jag mixern som något som bara var där, sen youtube'ade jag "FL Studio Mixer" eller liknande så fick jag direkt fakta om den.

Så våga bara köra på, var inte rädd, jag tror nog inte du lyckas krascha hela programmet 😄 Om du råkar förstöra ditt sound lite så finns det ju "CTRL+Z" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade det 2005, och lärde mig i början mycket av att fråga kompisar som hade arbetat under längre tid med det. Men sen får man ta sig tid också, finns nog inte så många direkta genväger. Man får lära sig behärska dom olika delarna, och upptäcka hur man använder olika saker. Lek, ha kul, var inte rädd för att göra fel. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

en vinters arbetslöshet utan internet&teve och jävligt låg a-kassa.

då håller man sig hemma och vid skärmen. lärde mig grunderna på några kvällar,däremot fattade jag inte att det gick att styra filter från stepsequensern förrän efter nåt år,satt å ritade kurvor istället..........och peakmasterpluggens fantastiska användningsområden greppade jag inte heller på en gång.

ett annat tips är att inte skaffa en massa fräna synthpluggar på en gång utan börja med ts-404 och 3osc som ligger med från början,man lär sig jäkligt mycket om hur man ska skruva fram ljud och hur dom är uppbyggda. layers tex hade jag nog knappast lärt mig om jag haft nån lyxplug från början.

jag tycker FL är ett bra och enkelt program,dessvärre har jag gått vidare till det mycket fulare Lmms

Link to comment
Dela på andra sajter

en vinters arbetslöshet utan internet&teve och jävligt låg a-kassa.

då håller man sig hemma och vid skärmen. lärde mig grunderna på några kvällar,däremot fattade jag inte att det gick att styra filter från stepsequensern förrän efter nåt år,satt å ritade kurvor istället..........och peakmasterpluggens fantastiska användningsområden greppade jag inte heller på en gång.

ett annat tips är att inte skaffa en massa fräna synthpluggar på en gång utan börja med ts-404 och 3osc som ligger med från början,man lär sig jäkligt mycket om hur man ska skruva fram ljud och hur dom är uppbyggda. layers tex hade jag nog knappast lärt mig om jag haft nån lyxplug från början.

jag tycker FL är ett bra och enkelt program,dessvärre har jag gått vidare till det mycket fulare Lmms

Sant allt du sa att man inte ska ha för många super pluggar. Då blir man bara lat! 🙂 Varför har du bytt till LMMS? (Det är väl Linux Multi Media Studio?) om det är det så provade jag det en gång. Men fick det inte å fungera som jag ville 😄

När jag lärde mig Fl Studio hade jag redan använt Reason och Cubase i några år så det var inte så svårt att sätta sig in i hur FL fungerade. Det är ju bara ett annat sätt att lägga upp allt om man jämför med Reason. Som är baserat på moduler. Men ge inte upp fortsätt bara å göra mer och mer musik så lär du dig med tiden! När jag ahr tråkigt och inte så mycket inspiration brukar jag göra om Lil Waynes Lollipop. Men i slutet är det ändå något annat. Vet inte hur många låtar som har den grunden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag bytte plattform till Linux. dock har inte bytet till Lmms varit helt smärtfritt,jag trodde det var snarlikt men icke. förutom att det är mycket fulare gränssnitt så saknas många praktiska funktioner som finns i FL, det jag saknar mest är nog mixern. Det hade ju gått att avhjälpa om man kunnat skicka varje kanal separat till JACK men int går det heller. det går inte att ändra tonhöjden i patternmode,man kan inte ladda in audio clips,det finns inget midistöd osv.

Det hela känns ganska halvfärdigt vilket är priset man får betala,istället för att betala för ett windows som inte funkar å sen köpa ett nytt FL.

Jag skulle inte rekomendera Lmms till den som inte hållit på med musik på dator tidigare,även om min 10-årige son inte har några problem att göra låtar med det så är det inte alls lika användarvänligt och flexibelt som Fl.

Körde du windowsversionen av lmms?? vad funkade inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lärde mig Fl Studio hade jag redan använt Reason och Cubase i några år så det var inte så svårt att sätta sig in i hur FL fungerade.

Varför bytte du, och hur skulle jämföra de tre olika programmen? Saknar FL Studio något som de andra har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade det 2005, och lärde mig i början mycket av att fråga kompisar som hade arbetat under längre tid med det. Men sen får man ta sig tid också, finns nog inte så många direkta genväger. Man får lära sig behärska dom olika delarna, och upptäcka hur man använder olika saker. Lek, ha kul, var inte rädd för att göra fel. 😛

Bra sagt. Håller med! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste inget om mixern på 2 års tid.

Vart en rejä aha upplevelse när man väl kom in i den.

Börja inte med allt på en gång bara.

Som alla säger här så började jag också helt själv, jag har suttit från och till i FL och Reason nu, och jag lär mig nya saker i stort sett varje dag!

Det som hjälpt mig är såklart Youtube, kompisar och en jävla massa google och förstås detta forum lite 🙂

Så det är bara att fippla o fippla o fippla.

Och det roliga är ju att om du lär dig på ditt egna vis så får du sådär roliga namn på alla saker, tex sidechain kanske blir "duckduck" i ditt huvud ☺️ Eller "pianoroll" kanske blir "vita och svarta grejjerna" ☺️. Du vet automatiskt vad det betyder när någon nämner tex sidechain, fast du kör med dina egna "roliga" ord 😳

Och det som nästan är viktigast när du sitter vid ett musik program är att du MÅSTE våga prova saker, skruva sönder en ratt hit och en annan ratt dit osv. Det kanske är så du får fram "ditt sound" 😏

Förresten Lonian.

Jag tycker jag du har såååå fel med det du säger. Man måste ju våga prova nytt, jag menar.. "Man lär ju sig av sina egna misstag".

I början såg jag mixern som något som bara var där, sen youtube'ade jag "FL Studio Mixer" eller liknande så fick jag direkt fakta om den.

Så våga bara köra på, var inte rädd, jag tror nog inte du lyckas krascha hela programmet 😆 Om du råkar förstöra ditt sound lite så finns det ju "CTRL+Z" 😄

Det är väll självklart man skall våga prova någonting nytt.

Det jag menade var bara att gör inte allt på en gång bara för då kan det bli trassligt.

Man behöver inte bli kung över FL på en natt utan det tar sin tid. Efter ett par nya låtar jag skapat över åren så har jag siktat in mig på att pröva nya saker, olika ljud, olika rattar, men inte allt i samma låt. När man känner att man klarar av vissa funktioner så går man vidare. Tillslut så har man fångat upp så mycket lärdom att man kan säga sig veta ganska mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste inget om mixern på 2 års tid.

Vart en rejä aha upplevelse när man väl kom in i den.

Börja inte med allt på en gång bara.

Som alla säger här så började jag också helt själv, jag har suttit från och till i FL och Reason nu, och jag lär mig nya saker i stort sett varje dag!

Det som hjälpt mig är såklart Youtube, kompisar och en jävla massa google och förstås detta forum lite 🙂

Så det är bara att fippla o fippla o fippla.

Och det roliga är ju att om du lär dig på ditt egna vis så får du sådär roliga namn på alla saker, tex sidechain kanske blir "duckduck" i ditt huvud 😄 Eller "pianoroll" kanske blir "vita och svarta grejjerna" 😛. Du vet automatiskt vad det betyder när någon nämner tex sidechain, fast du kör med dina egna "roliga" ord 😛

Och det som nästan är viktigast när du sitter vid ett musik program är att du MÅSTE våga prova saker, skruva sönder en ratt hit och en annan ratt dit osv. Det kanske är så du får fram "ditt sound" 😉

Förresten Lonian.

Jag tycker jag du har såååå fel med det du säger. Man måste ju våga prova nytt, jag menar.. "Man lär ju sig av sina egna misstag".

I början såg jag mixern som något som bara var där, sen youtube'ade jag "FL Studio Mixer" eller liknande så fick jag direkt fakta om den.

Så våga bara köra på, var inte rädd, jag tror nog inte du lyckas krascha hela programmet 😛 Om du råkar förstöra ditt sound lite så finns det ju "CTRL+Z" 😄

Det är väll självklart man skall våga prova någonting nytt.

Det jag menade var bara att gör inte allt på en gång bara för då kan det bli trassligt.

Man behöver inte bli kung över FL på en natt utan det tar sin tid. Efter ett par nya låtar jag skapat över åren så har jag siktat in mig på att pröva nya saker, olika ljud, olika rattar, men inte allt i samma låt. När man känner att man klarar av vissa funktioner så går man vidare. Tillslut så har man fångat upp så mycket lärdom att man kan säga sig veta ganska mycket.

Fast jag menade inte heller att han skulle lära sig ALLT över en natt. Visst det kommer ta ett tag att få grepp om programmet, själv är jag nog inte ens halvvägs.

Varför kan han inte prova det mesta samtidigt han gör en låt? Det är väl den ultimataste träningen?

Det kanske är så som jag förklarade att han råkar komma åt den ratten lite för mycket kanske han just får det soundet han vill uppnå!

Det var så jag lärde mig en hel del effekter, att jag bara satt och skruvade hit o dit och helt plötsligt lät det skit fett. Kanske inte just exakt det soundet jag sökte efter fast det var ju fortfarande en bra träning för mig själv! Och om inte annat så gjorde "den ratten" att jag kanske kunde skriva upp det på ett papper tills nästa låt jag har idéer på!

Och fortfarande om det blir för mycket rattar hit o dit så är det bara o bomba Ctrl+Z tills det blev standard. Men fortfarande så har han lärt sig en hel del innan han började bomba på ctrl+z 😛

Haha hoppas du förstog nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

>Varför kan han inte prova det mesta samtidigt han gör en låt? Det är väl den ultimataste träningen?

Klart man kan, alla gör väll på sitt sätt.

Men personligen tycker jag det är ganska trist att sitta och pilla på en och samma låt dag ut och dag in.

Jag gör i princip en låt på en dag, och lite mixer trix där emellan. Jag hoppar till nya låtar hela tiden, så fungerar jag.

Skulle ledsna aldeles för mycket att pilla konstant på en låt.

variation och nyskapande

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...