Jump to content
Annons

Defragmentering av hårddisk 3 gånger i veckan


kvd669o

Recommended Posts

Jag har haft program från uniblue och det företaget har ett program som kostar och som heter disc rescue ( disk räddaren typ) och dom säger att det programet kan rädda hårdiskar från att slitas ut och få sämre prestanda när man har defragmenterat hårddisken för mycket.

Jag trodde att det var motsatt att hårddisken blev bättre och fick bättre prestanda tack vare defragmentering,alltså hur är det med detta ???

Nån som sitter inne med kunskapen om detta så vore det väldigt bra ???

Tack på förhand 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

NTFS påverkas förhållandevis lite av fragmentering, så det är oftast onödigt att defragmentera.

Annat är det med FAT32, som lider av svåra prestandaförluster vid fragmentering - men NTFS hanterar sökningen på ett annat sätt som alltså gör att det påverkas mycket mindre.

Är det en hårddisk som du ofta kilpper och klistrar på, så kan det vara idé att göra defragmentering någon gång i månaden eller något, men oftasre än så skulle nog kännas onödigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser deras beskrivning känns det mer som om att de har skrivit fel. Att det snarare ska stå disk fragmentation istället för disk defragmentation.

Hur som helst stämmer det att defragmentering sliter en hel del på hårddisken. Men det gör å andra sidan en kraftigt fragmenterad disk också. Så lagom är ju bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för dom bra svaren och sammanfattningsvis kan man säga då att med NTFS så defragmenterar man högst en gång i månaden om man klipper och klistrar mycket på hårddisken och om jag defragmenterar typ 3 gånger i veckan även om det är en NTFS så bryts disken ner men ändå inte lika snabbt som den skulle gjort med Fat 32

Får väl skaffa en disc rescue program från uniblue om jag nu skulle få för mig att fortsätta mitt 3 gånger i veckan defragmenterande.

Så lite man vet egentligen. Tror att man gör disken glad och så gör man den ledsen istället 🙂

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm...som lagringsexpert låter det som MBS (Marketing Bull Shit) från programvarutillverkarens sida.

Vilken privat användare behöver defragga hårridsken tre ggr i veckan?

Kan inte tänka mig att den blir så fragmenterad att det påverkar prestandan nämvärt på en vecka.

Märker du någon skillnad efter defragmentering?

Att det kan rädda en HD från att slitas ut ser jag som helt osannolikt.

En HD består av mekaniska delar samt magnetmedia som slits med ålder samt användning så att om den används hårt så kommer livslängden minska, så upprepade defragmenteringar kommer snarare minska livslängden, dock så tror jag knappast att det har någon reell betydelse för en vanlig användare.

Jag skulle rekommendera att du spar dina pengar å lägger dem på nån skön plugg istället och tankar ner ett gratisdefragmenterings program.

Redigerat av EmKay
Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för svaren 😉

Jag tänker sluta defragmentera 3 gånger i veckan men jag märker ändå tycker jag att programen startar upp snabbare när hårddisken är ordentligt defragmenterad. Läste om att vissa får vänta i timmar innan defragmenteringen är klar för mig tar det max 3 till 4 minuter för att min 250 gig hårdisk är färdig defragmenterad 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för svaren 😉

Jag tänker sluta defragmentera 3 gånger i veckan men jag märker ändå tycker jag att programen startar upp snabbare när hårddisken är ordentligt defragmenterad. Läste om att vissa får vänta i timmar innan defragmenteringen är klar för mig tar det max 3 till 4 minuter för att min 250 gig hårdisk är färdig defragmenterad 😎

Tar det inte mer än 3-4 minuter, så var defragmenteringen helt överflödig.

Angående att programmen startar snabbare, så gör de det om just de programmen har varit kraftigt fragmenterade innan åtgärd - men om de inte är fragmenterade från början, så gör det ingen skillnad - annat är den välkända placebo-effekten... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

En Windows-installation blir ju väldigt fragmenterad jämför med Linux. Ska se hur det blir nu med AHCI- istället IDE-hostcontroller för SATA med Win-XP SP3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör perfect disk. Programmet analyserar och föreslår typ av defragmentering om det behövs, vilket blir ungefär varannan var tredje vecka eller så.

länka det där programet så jag får kolla in det är du snäll 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...