Jump to content
Annons

Tempoändring vid trumfill?


pf_noname (oregistrerad)

Recommended Posts

pf_noname (oregistrerad)

Hello,

Vad är det som brukar hända vid ett trumfill egentligen?

Givetvis är det en rent volymmässig dynamik innan, under och efter själva fillet. Men det känns också som att själva tempot ändras. Kan det vara att det ofta sker ett ritardando i själva fillet? Eller inbillar jag mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hello,

Vad är det som brukar hända vid ett trumfill egentligen?

Givetvis är det en rent volymmässig dynamik innan, under och efter själva fillet. Men det känns också som att själva tempot ändras. Kan det vara att det ofta sker ett ritardando i själva fillet? Eller inbillar jag mig?

Tänker du på en levande trummis eller kretskortsframställda läten?

Link to comment
Dela på andra sajter

pf_noname (oregistrerad)
Det är ju inte helt ovanligt att yrkeskåren trummisar ökar under ett fill.

Been there, done that.

😉

Vet du mer exakt hur du gjort då (eller har det varit undermedvetet)?

Ökar man tempot precis när fillet börjar för att sedan göra ett ritardando under själva fillets längd och sedan komma tillbaka på låtens grundtempo?

Link to comment
Dela på andra sajter

pf_noname (oregistrerad)
Hello,

Vad är det som brukar hända vid ett trumfill egentligen?

Givetvis är det en rent volymmässig dynamik innan, under och efter själva fillet. Men det känns också som att själva tempot ändras. Kan det vara att det ofta sker ett ritardando i själva fillet? Eller inbillar jag mig?

Tänker du på en levande trummis eller kretskortsframställda läten?

Jag vill veta hur man får ett digitalt läte att låta så som yrkeskåren låter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det är ju inte helt ovanligt att yrkeskåren trummisar ökar under ett fill.

Been there, done that.

😉

Vet du mer exakt hur du gjort då (eller har det varit undermedvetet)?

Ökar man tempot precis när fillet börjar för att sedan göra ett ritardando under själva fillets längd och sedan komma tillbaka på låtens grundtempo?

Det handlar inte om att öka eller sänka tempo. Oftast spelar man ju snabbare, men i samma tempo. Dvs kanske ett sextondels fill, med lite crazy spökslag, för att sedan gå tillbaka till grundkompet som inte innehåller snabbare underdelningar än åttondelar. Generellt inom pop/rock och annan taktfast musik: En dålig trummis ökar eller "sackar" vid ett fill och kommer in fel, en bra trummis kan spela vad som helst, fortfarande hålla koll på tempot och landa på en etta (eller vad nu man väljer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där. Nu har det kommit fyra svar. Tre av dem har inte tillfört ett enda dugg, det fjärde behandlade i alla fall ämnet men är ur hur göra-synpunkt helt värdelöst.

Här ställer en person en konkret fråga om hur man ska göra ett trumfill för att det ska låta som en riktig trummis. Varför inte svara på den frågan istället för att komma med helt värdelösa svar, t ex att man ökar antalet slag, dåliga trummisars avigsidor och så vidare.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, vet inte hur mycket mer precis man kan vara, när frågan är så omfattande.

Som sagts, så är en trummis en musiker som reagerar på musiken och vad han tycker passar och ger ifrån sig det uttrycket. Det kan innebära alla tänkbara saker i tid, dynamik, tonhöjd och kombinationer därav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där. Nu har det kommit fyra svar. Tre av dem har inte tillfört ett enda dugg, det fjärde behandlade i alla fall ämnet men är ur hur göra-synpunkt helt värdelöst.

Här ställer en person en konkret fråga om hur man ska göra ett trumfill för att det ska låta som en riktig trummis. Varför inte svara på den frågan istället för att komma med helt värdelösa svar, t ex att man ökar antalet slag, dåliga trummisars avigsidor och så vidare.

Konkret fråga? Inte ett ord i ursprungsfrågan om han tänkte på en levande trummis eller trumprogram.

Värdelösa svar? Löjlig kommentar från en som inte hade nåt svar alls, bara ville tala om hur korkade alla andra än han själv var. Hade jag varit full och skrivit det där hade jag nog diskret raderat det efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konkret fråga? Inte ett ord i ursprungsfrågan om han tänkte på en levande trummis eller trumprogram.

Värdelösa svar? Löjlig kommentar från en som inte hade nåt svar alls, bara ville tala om hur korkade alla andra än han själv var. Hade jag varit full och skrivit det där hade jag nog diskret raderat det efteråt.

Och du fortsatte på samma spår. Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du programmerar gör inte mer än vad en riktig trummis klarar med två fötter o två händer. Testa själv vad du klarar att spela på tex knäna/ en tamburin etc samtidigt som du håller tempot med vänsterfoten. ( Eller till en metronom). Less is more.

Jag har gjort en massa låtar (trummorna) på en Alesis SR16. Håller man på nog länge blir det bra, mina grejer låter som Charlie Watts. Jag brukade också bara köra med en hängpuka och en golvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konkret fråga? Inte ett ord i ursprungsfrågan om han tänkte på en levande trummis eller trumprogram.

Värdelösa svar? Löjlig kommentar från en som inte hade nåt svar alls, bara ville tala om hur korkade alla andra än han själv var. Hade jag varit full och skrivit det där hade jag nog diskret raderat det efteråt.

Och du fortsatte på samma spår. Grattis!

Kallar du andra värdelösa utan att vänta nån reaktion? Då är du inte speciellt clever. Som du skriver skulle man kunna tro att det är du själv på bilden i din profil. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Konkret fråga? Inte ett ord i ursprungsfrågan om han tänkte på en levande trummis eller trumprogram.

Värdelösa svar? Löjlig kommentar från en som inte hade nåt svar alls, bara ville tala om hur korkade alla andra än han själv var. Hade jag varit full och skrivit det där hade jag nog diskret raderat det efteråt.

Och du fortsatte på samma spår. Grattis!

haha nån har vaknat på fel sida känns det som :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

Vad är det som brukar hända vid ett trumfill egentligen?

Givetvis är det en rent volymmässig dynamik innan, under och efter själva fillet. Men det känns också som att själva tempot ändras. Kan det vara att det ofta sker ett ritardando i själva fillet? Eller inbillar jag mig?

Vanligtvis, snarare som regel ökar eller sänker man inte takten under ett fill, finns säkert folk som gör det med flit eller andra som gör det för att dom som jag är mediokra trummisar. Vanligt är dock att man i ett åttondelarskomp spelar till exempel sextondelar i ett fill, sen använder man sig ju rätt mycket av accenter och spökslag (dynamik) i fills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ställer en person en konkret fråga om hur man ska göra ett trumfill för att det ska låta som en riktig trummis. Varför inte svara på den frågan istället

det är ju precis det elof gör

finns ju ingen anledning att spä på frågeställarens felaktiga uppfattning att en riktig trummis ökar eller sänker tempot för att man ska

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

Vad är det som brukar hända vid ett trumfill egentligen?

Givetvis är det en rent volymmässig dynamik innan, under och efter själva fillet. Men det känns också som att själva tempot ändras. Kan det vara att det ofta sker ett ritardando i själva fillet? Eller inbillar jag mig?

Ett tips är att slänga in ett löst sextondelsslag (dvs spöknot), alternativt två lösa 32-delsslag för att få själva fillet att komma igång (något jag själv nästan uteslutande gör, beror dock naturligtvis på vad för fill det är). Ett tips är att lyssna på trummisar som är duktiga på det där med dynamik och spökslag: En trummis som poppar upp direkt i huvudet då är John Bonham. Stairway to Heaven är en makalös låt ur ren trumsynpunkt.

<--- Strax efter 2:05 kommer fillet som jag själv tycker är enormt snyggt. Lyssna hur han spelar efter det första inledande pukslaget – där är de lösa slagen.

<--- Först ett fill vid 3:05 där du knappt hör de lösa slagen innan fillet, men dom är där och utan dom hade det varit tomt. Vid strax efter 3:15 kommer ett till fill med samma grej där: Han går från lösa slag till hårdare och bygger upp fillet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur man skall svara i detta click-trackens tidevarv egentligen. Ligger du med ett click-track så hamnar du normalt sätt alltid rätt i tempo men det finns ett par saker som kan göra, och gör, en trummis mer levande.

För det första så gör man avsiktligt förändringar i när man kommer in med anslagen. Lättaste sättet att höra det för en oinvigd är man tar ett skönt midi-komp och kvantiserar sönder det. Man märker då oftast att det är något i "känslan och svänget" som saknas. Anledningen är att man vanligen, som exempel, lägger virvel eller bastrumma slagen något jättelite "för tidigt" jämfört med metronomen och får då känslan av att trummorna accelererar. På motsvarande sätt kan man lägga slaget något för sent och få känslan av att låten "släpar" lite. På samma sätt kan man också hantera ett fill eller en brygga om man vill tillföra en annan känsla. I motsats mot vad många tror så spelar en duktig trummis genom att lyssna på komposition och känslan från resten av medmusikanterna. (Vill man ha ett jäkla bankande så använd trummaskin.) Så vill man få ett bra groove så föredrar jag att lägga trummor först och sedan lägga allt annat innan jag gör om trummor och eventuellt bas. Men det är ju mycket en fråga om smak och tycke.

För det andra, så om man klockar gamla låtar som inte har gjorts med click-track eller nyare låtar som spelats in rakt med hela bandet (ofta för att få till sväng och känsla direkt), så är det skillnad i tempo i låten. I grunden kan man säga att man spelar i ett tempo under versen, öker eventuellt lite mot slutet och i fillet och låter refrängen gå aningen snabbare, för att göra en liten ritardando mot slutet och i fillet/övergången och sedan landa på samma tempo i versen igen. Har man någon form av brygga så går den aningen långsammare om bryggan skall vara lugn och aningen fortare om den är tänkt att vara en energihöjare innan tonartsbytet och refrängen igen.

Är då skillnaderna i tempot stora? Nej, normalt sett så kan folk inte märka att man byter tempo, de känner bara en energiförändring, och framförallt så kan de inte känna skillnad på det och om man lägger slagen tidigt/sent jämfört med metronomen. Trots att det förändrar svänget på låten något alldeles otroligt.

Just det: Svaret på frågan om vi gör det medvetet är Ja.

(Hoppas jag nu svarade på rätt fråga, så man inte får ett påhopp. Annars får jag radera...)

Link to comment
Dela på andra sajter

vad som händer...do-do-ka-ka, do-do-ka-ka X 3.,... - ta-ka ta-ka di-gi di-gi, do-go, do-go, dwo-gho, dwo-gho - KOSH!!....do-do-ka-ka, do-do-ka-ka X 4 o.s.v....vilka konstiga frågor, vad vill man veta när man frågar så?

bara nyfiken, vad gör du med informationen? blir det lättare att förstå allting?

/Hälsningar Drillo Olsen

Link to comment
Dela på andra sajter

....vilka konstiga frågor, vad vill man veta när man frågar så?

(...)

bara nyfiken, vad gör du med informationen? blir det lättare att förstå allting?

Någonstans minns jag den där frågan för länge sedan där någon undrade vad man kunde ta för ackord efter ackorden X Y Z. Frågeställaren fick då det lika opedagogiska som idiotförklarande svaret "Det hör man ju."

Samma sak här. Någon vill lära sig mer om vad som gör ett bra fill men har hittills fått två svar (från Lee och Overkill) som verkligen förklarar någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

pf_noname (oregistrerad)
Hello,

Vad är det som brukar hända vid ett trumfill egentligen?

Givetvis är det en rent volymmässig dynamik innan, under och efter själva fillet. Men det känns också som att själva tempot ändras. Kan det vara att det ofta sker ett ritardando i själva fillet? Eller inbillar jag mig?

Ett tips är att slänga in ett löst sextondelsslag (dvs spöknot), alternativt två lösa 32-delsslag för att få själva fillet att komma igång (något jag själv nästan uteslutande gör, beror dock naturligtvis på vad för fill det är). Ett tips är att lyssna på trummisar som är duktiga på det där med dynamik och spökslag: En trummis som poppar upp direkt i huvudet då är John Bonham. Stairway to Heaven är en makalös låt ur ren trumsynpunkt.

<--- Strax efter 2:05 kommer fillet som jag själv tycker är enormt snyggt. Lyssna hur han spelar efter det första inledande pukslaget – där är de lösa slagen.

<--- Först ett fill vid 3:05 där du knappt hör de lösa slagen innan fillet, men dom är där och utan dom hade det varit tomt. Vid strax efter 3:15 kommer ett till fill med samma grej där: Han går från lösa slag till hårdare och bygger upp fillet.

Tack! Bra exempel!

Just i de här fallen tycks det mig som att tempot är kosntant, men jag gillade dynamikdiskussionen. Speciellt det där med att slå lösa slag efter en inledande puka.

Link to comment
Dela på andra sajter

pf_noname (oregistrerad)
Vet inte hur man skall svara i detta click-trackens tidevarv egentligen. Ligger du med ett click-track så hamnar du normalt sätt alltid rätt i tempo men det finns ett par saker som kan göra, och gör, en trummis mer levande.

För det första så gör man avsiktligt förändringar i när man kommer in med anslagen. Lättaste sättet att höra det för en oinvigd är man tar ett skönt midi-komp och kvantiserar sönder det. Man märker då oftast att det är något i "känslan och svänget" som saknas. Anledningen är att man vanligen, som exempel, lägger virvel eller bastrumma slagen något jättelite "för tidigt" jämfört med metronomen och får då känslan av att trummorna accelererar. På motsvarande sätt kan man lägga slaget något för sent och få känslan av att låten "släpar" lite. På samma sätt kan man också hantera ett fill eller en brygga om man vill tillföra en annan känsla. I motsats mot vad många tror så spelar en duktig trummis genom att lyssna på komposition och känslan från resten av medmusikanterna. (Vill man ha ett jäkla bankande så använd trummaskin.) Så vill man få ett bra groove så föredrar jag att lägga trummor först och sedan lägga allt annat innan jag gör om trummor och eventuellt bas. Men det är ju mycket en fråga om smak och tycke.

För det andra, så om man klockar gamla låtar som inte har gjorts med click-track eller nyare låtar som spelats in rakt med hela bandet (ofta för att få till sväng och känsla direkt), så är det skillnad i tempo i låten. I grunden kan man säga att man spelar i ett tempo under versen, öker eventuellt lite mot slutet och i fillet och låter refrängen gå aningen snabbare, för att göra en liten ritardando mot slutet och i fillet/övergången och sedan landa på samma tempo i versen igen. Har man någon form av brygga så går den aningen långsammare om bryggan skall vara lugn och aningen fortare om den är tänkt att vara en energihöjare innan tonartsbytet och refrängen igen.

Är då skillnaderna i tempot stora? Nej, normalt sett så kan folk inte märka att man byter tempo, de känner bara en energiförändring, och framförallt så kan de inte känna skillnad på det och om man lägger slagen tidigt/sent jämfört med metronomen. Trots att det förändrar svänget på låten något alldeles otroligt.

Just det: Svaret på frågan om vi gör det medvetet är Ja.

(Hoppas jag nu svarade på rätt fråga, så man inte får ett påhopp. Annars får jag radera...)

Fantastiskt! Vilket bra svar!

Men jag frågar glatt vidare. Händer det att man ökar eftersläpningen i trumslagen allteftersom ett fill fortlöper? T ex att man ligger 10 ms före click då fillet börjar och 5 ms efter click då fillet är slut, och sedan kommer en vanlig takt igen med vanlig timing och ger en upplevelse av att det går snabbare?

Link to comment
Dela på andra sajter

pf_noname (oregistrerad)
vad som händer...do-do-ka-ka, do-do-ka-ka X 3.,... - ta-ka ta-ka di-gi di-gi, do-go, do-go, dwo-gho, dwo-gho - KOSH!!....do-do-ka-ka, do-do-ka-ka X 4 o.s.v....vilka konstiga frågor, vad vill man veta när man frågar så?

bara nyfiken, vad gör du med informationen? blir det lättare att förstå allting?

/Hälsningar Drillo Olsen

Du menar ifall jag kommer närmare universums hemlighet? 😎 Nä det gör jag ju inte, men jag tror att det är just sådana här detaljer som kan lyfta en låt ett snäpp över det vardagliga. Jag gillar möjligheterna med syntar och sequencers, men jag gillar inte när det låter kallt och dött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst händer det att man släpar ner tempot inne i ett fill. Det känns lite liksom att man bromsar och sedan får en spark i röven utan att man vet varför. Dock är det bara något som man antingen gör naturligt, eftersom låten gör det och det är inget man tvingar på varenda låt bara för att det är fräckt. Och programmerar man det så skall man vara väldigt försiktig, eftersom det kan lika gärna kännas som om låten tappar tempo. Å då tappar alla som dansar intresset... 😎

Men jag visste väl att jag hade läst en skitbra artikel om tempohantering i låtar. Hoppas att bilderna hjälper till att förklara vad jag förklarade ovan. Bilder brukar i alla fall hjälpa mig. Jag skall väl tillägga att om man skall lägga trummor med mer känsla så skall man nog trots allt använda en bra trummis. Det finns ingen programmering som slår en duktig trummis på att hitta rätt groove/känsla. (Å andra sidan kan en kass trummis få mig att gråta. På riktigt...) Sedan hittade jag en länk till en sida om myter om click-track som kunde vara läsvärd.

10 Click Track Myths

Using Tempo Changes

Hälsningar från NY

Lee

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns en finess med trummor, dom låter olika beroende på hur hårt man slår.

Har du inte trumljud som är multisamplade kommer det inte att låta realistiskt.

Du kan fuska lite och tex låta samplern (om du nu använder en sådan och om du inte har multisamplade ljud) spela upp lite längre in i en sample när du slår löst då blir det lite mindre attack i virvelkaggen vid lösa slag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

Vad är det som brukar hända vid ett trumfill egentligen?

Givetvis är det en rent volymmässig dynamik innan, under och efter själva fillet. Men det känns också som att själva tempot ändras. Kan det vara att det ofta sker ett ritardando i själva fillet? Eller inbillar jag mig?

Ett tips är att slänga in ett löst sextondelsslag (dvs spöknot), alternativt två lösa 32-delsslag för att få själva fillet att komma igång (något jag själv nästan uteslutande gör, beror dock naturligtvis på vad för fill det är). Ett tips är att lyssna på trummisar som är duktiga på det där med dynamik och spökslag: En trummis som poppar upp direkt i huvudet då är John Bonham. Stairway to Heaven är en makalös låt ur ren trumsynpunkt.

<--- Strax efter 2:05 kommer fillet som jag själv tycker är enormt snyggt. Lyssna hur han spelar efter det första inledande pukslaget – där är de lösa slagen.

<--- Först ett fill vid 3:05 där du knappt hör de lösa slagen innan fillet, men dom är där och utan dom hade det varit tomt. Vid strax efter 3:15 kommer ett till fill med samma grej där: Han går från lösa slag till hårdare och bygger upp fillet.

Tack! Bra exempel!

Just i de här fallen tycks det mig som att tempot är kosntant, men jag gillade dynamikdiskussionen. Speciellt det där med att slå lösa slag efter en inledande puka.

Poängen var väl lite att visa hur trummisar gör vid fill och hur man som icke-trummis kan göra programmerade trummor ännu snyggare genom små tricks som man ofta annars glömmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...