Jump to content
Annons

Att använda Sidechain på mastern


SLito

Recommended Posts

Har precis införskaffat mig ett paket med Sonalksis alla vst-pluggar.

Jag använder "Stereo compressor SC" på masterbussen för att få mixen att "smälta ihop". Det låter ju fint.

På kompressorn finns en "filtersektion" där man kan välja "Sidechain" som funktion. Det fick mig att fråga mig själv hur man använder sidechain i en mix ut från själva masterbussen. Vanligtvis brukar man ju bara ha den på kicken osv för att dämpa basen. Men vad finns det för alternativ ifall man skulle vilja använda sidechain på mastern? Är det nåt man gör? Vad finns det för fördelar/nackdelar?

Lite konstigt fråga kanske, men e inte helt inne på detta med sidechain än. Vet att det finns tusen trådar om detta ämne, men inte just om att använda SC på mastern :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sidechaining används ju traditionellt för att något ska få större plats i centrum än något annat, för den tidsperioden som det centrala ljuder. Så, välj vad som ska få större prio i mixen och vad som ska få flytta lite på sig när det försnämnda ger ifrån sig ljud. Där har du nog en stor del av kärnan i sidechaining.

Om det som ska få större plats är flera olika kanaler, så samla ihop dem på ett group track innan, och använd det group tracket som trigger till kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man lägger sidechain på mastern och triggar från t ex baskaggen, som också går ut på mastern, så kommer ju även baskaggen ducka på sin egen trig. Vill du att hela mixen ska ducka för t ex kaggen så får du nog styra ut allt utom kaggen till ett eget gruppkanal och låta den ducka för kaggen. Sen får du styra både gruppkanalen och kaggkanalen till masterkanalen därefter.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...