Jump to content
Annons

Musik 44.1, Film 48?


Opus99

Recommended Posts

Standarden för ljud-CD blev 44,1 khz medan för film är det 48 khz.

Jag är lite nyfiken på varför.

Filmens bildhastighet är ju i delbart och multiplicerbart i förhållande till med europeisk/amerikansk nätström. Vi kör på 50 hz och vår standardbildhastighet är 25 fps, medan jänkarna kör på 60 hz och deras standardhastighet är 30 fps. Men i samplingsfrekvensen ser jag inget sånt samband. Har det med företags-standarder att göra kanske?

Någon som känner till mer?

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

44.1kHz vet jag att det har med PAL-systemet att göra, men 48 vet jag inte säkert var det kommer ifrån.

Undrar om det inte mest var för att göra livet svårare för folk som ville göra digitala kopior på den tiden när det bara fanns DAT (det brukade inte gå att ställa in samma samplingsfrekvens in och ut om man ville kopiera digitalt, utan då tvingades man gå via D/A och A/D-omvandling för att kopiera - åtminstone på konsumentmaskinerna) - och för att det var en jämnare siffra...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Claes säger är 48khz delvis ett sorts kopieringsskydd, när datarna kom hade inte konsumentnivån 44,1khz utan bara 48khz, man kunde alltså inte gå digitalt in från tex en CD. Jag har för mig att det också har nåt att göra med att det var en jämn och fin siffra helt enkelt och fortsätter i klassiskt 8-stegs-intervall. Anledningen att 44,1khz finns och att det inte är 40 eller så har ju med Nyquist teoremet att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju för fan skandal! 🤪

Av säkert 500 pluggar så kan vi direkt säga vilka som låter si och vissa som låter så. Andras problem i sequencerprogram fixar vi oftast med ett finger-snäpp. Musikaliskt går det relativt bra med ... många av oss kan sättas i nästan vilken studio som helst och utan minsta introduktion lyckas spela in ett resultat som åtminstine funkar ...

... men så kommer någon rumpnisse och frågar varför film körs i 48 k och DET kan vi inte?? Vilken skandal. Vi ska kollektiv-skämmas. Allihopa 😳

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...