Jump to content
Annons

Utrum == Neutrum


Valle

Recommended Posts

Annons
få, färre, minst

wow... Vågade du inte säga färst — eller?

Fåssenu... jo!

Mamman är rädd — och det är barnet också. Barnet är alltså ... ?

En klassiker! Läste en artikel av Fredrik Lindström i Tidningen Språk om just det och han konstaterade helt enkelt att det fanns vissa "hål" (tappade bort ordet... det får duga tills jag kommer på vad jag tänkte på). Han nämnde även andra "hål", kommer dock inte ihåg några av dessa. Ska leta lite och se om jag hittar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

få, färre, minst

wow... Vågade du inte säga färst — eller?

Vågade och vågade, man kan väl säga färst om man vill, men det förändrar inte faktum att det ordet inte finns som en del av de flesta svenskars språk.

Mamman är rädd — och det är barnet också. Barnet är alltså ... ?

En klassiker! Läste en artikel av Fredrik Lindström i Tidningen Språk om just det och han konstaterade helt enkelt att det fanns vissa "hål" (tappade bort ordet... det får duga tills jag kommer på vad jag tänkte på). Han nämnde även andra "hål", kommer dock inte ihåg några av dessa. Ska leta lite och se om jag hittar den.

Visst finns det hål, och de konjugationer/deklinationer/paradigmer/etc som innehåller dem kallas för defektiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Vågade och vågade, man kan väl säga färst om man vill, men det förändrar inte faktum att det ordet inte finns som en del av de flesta svenskars språk.

2) Mamman är rädd — och det är barnet också. Barnet är alltså ... ?

3) Visst finns det hål, och de konjugationer/deklinationer/paradigmer/etc som innehåller dem kallas för defektiva.

1) Inte om man vill prata svenska, väl?

2) Barnet är rädd

3) Inte defekta?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

2) Barnet är rädd

Som vi alla vet har även rädt och rätt fungerat (och fungerar fortfarande).

Det som är roligt är att vi (naturligtvis ingen i den här tråden) ibland bländar med hippa förklaringar med undermening att om ett begrepp inte används tillräckligt frekvent, så är begreppet "fel" — för det säger proffsböckerna. Tills begreppet i fråga börjar användas lite frekventare och införs i proffsböckerna, förstås, för då blir det "rätt".

Det är fantastiskt att man kan tala om "rätt" och "fel" när det enda som förutsätts är att man "förstår".

Sidonot: Fredrik Lindström får kanske anses favoriten i sammanhanget. Men jag vill passa på att rekommendera det mesta med Lars Melin respektive Gösta Åberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Vågade och vågade, man kan väl säga färst om man vill, men det förändrar inte faktum att det ordet inte finns som en del av de flesta svenskars språk.

1) Inte om man vill prata svenska, väl?

Inte om man vill prata normsvenska, men det vill man sällan. I alla sammanhang utom de mest formella så pratar man det språk man är uppfödd med, och det varierar från person till person.

2) Barnet är rädd

Säger du det för att du vet att det är "rätt" eller för att du verkligen tycker att det inte finns nånting tvivelaktigt med den meningen? Skulle du tänka lika lite på att det du sa lät konstigt om du sa "barnet är rädd" som om du sa "huset är gammalt"? Jag tvivlar på det.

3) Inte defekta?

Det är faktiskt möjligt, jag bara direktöversatte från engelska...

2) Barnet är rädd
Som vi alla vet har även rädt och rätt fungerat (och fungerar fortfarande).

Jag skulle nog säga att det helt enkelt inte finns nåt sätt att böja "rädd" i neutrum. Visst, man kan säga "rätt", men jag tror knappast att det finns nån som gör det instinktivt och lika självklart som man böjer "stor" till "stort".

Det som är roligt är att vi (naturligtvis ingen i den här tråden) ibland bländar med hippa förklaringar med undermening att om ett begrepp inte används tillräckligt frekvent, så är begreppet "fel" — för det säger proffsböckerna. Tills begreppet i fråga börjar användas lite frekventare och införs i proffsböckerna, förstås, för då blir det "rätt".

Det är fantastiskt att man kan tala om "rätt" och "fel" när det enda som förutsätts är att man "förstår".

Precis.

Sidonot: Fredrik Lindström får kanske anses favoriten i sammanhanget. Men jag vill passa på att rekommendera det mesta med Lars Melin respektive Gösta Åberg.

Fredrik Lindström är bra på att sprida grundkunskaperna till folk, eller i alla fall intresset, men jag har läst ett par av hans böcker och jag tycker han missar poängen på en del ställen. Till exempel var det nåt ställe i "Världens dåligaste språk" där han försökte försvara "jag såg han" med hänvisning till att det faktiskt har hetat så en gång i tiden, vilket är helt irrelevant; anledningen till att det inte är "fel" är för att "fel" är ett meningslöst begrepp och inget annat.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning av Lindströms böcker är inte att han har velat "lära ut" något. Snarare har han visat hur jävla spänt och onödigt redigt vi uppträder när det gäller språket. Till skillnad från Lindströms mer liberala stil vill jag påstå att Melin och Åberg är mer "måna" om normerna. Särskilt Åberg, vars pedagogik är oslagbar.

Såvademedé...

Ja, just det... dör vi i eller av vissa sjukdomar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning av Lindströms böcker är inte att han har velat "lära ut" något. Snarare har han visat hur jävla spänt och onödigt redigt vi uppträder när det gäller språket. Till skillnad från Lindströms mer liberala stil vill jag påstå att Melin och Åberg är mer "måna" om normerna. Särskilt Åberg, vars pedagogik är oslagbar.

Såvademedé...

Ja, just det... dör vi i eller av vissa sjukdomar?

Nu är vi ju där igen, finns inget rätt eller fel eftersom det går fram ändå, men jag skulle vilja säga:

Han är sjuk i cancer

Han dog av cancer

Man dör av någonting; man dör av en orsak (sjukdom i det här fallet) medan man är sjuk i någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen påstår att det finns "rätt" eller "fel".

SAOB och Nusvensk Ordbok säger förresten att man dör i... (som inte nödvändigtvis betyder "rätt"!)

Nej, det vet jag att du inte sa, gjorde bara klart att jag inte kom och sa att "det är här rätt och det är här fel".

Intressant, faktiskt. Tycker fortfarande av låter bättre, åtminstone lite mer logiskt (inte för att språk någonsin är logiskt, dock!). Jag tror jag använder av mest, men det är inte direkt så att i är obekant. Känns lite hugget som stucket.

Lite liknande en annan språkgrej Dingbats pekade ut för ett tag sedan när jag sa "glömma av" – tydligen är det ett västgötskt uttryck och i resten av Sverige säger man "glömma bort". Hade jag faktiskt ingen aning om (aldrig tänkt på), utan helt enkelt antagit att båda uttrycken är lika vanliga. Men icke. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...