Jump to content
Annons

Högtalarswitch


zagabar

Recommended Posts

Hej alla elektronikkunniga på forumet!

Jag har en idé om att bygga en högtalaruppdelare/switch för min förstärkare kan bara ha 2 högtalarpar och det är lite lite tycker jag.

Min idé är då att man tar ut signalen ur en högtalarutgång och sätter fast sladdarna i en box som jag bygger själv. Den ska då innehålla en förgrening som delar upp de två kablarna till 4. Dessa två signaler ska gå att reglera volymmässigt med 2 potentiometrar som man sätter fast längs vägen och sedan kopplar man ut dessa signaler till två olika högtalarpar. Resultatet blir alltså en box med två rattar och om båda är på max så blir det maxvolym på bägge högtalarparen och vrider jag ner ena så sänks volymen på dem ner till ingenting och likadant om jag vrider på den andra fast då på de andra högtalarna såklart. Och om jag vill kan jag vrida ner båda.

Möjligt? Omöjligt? Synpunkter?

Vart får man tag på pottar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Handlar det om passiva eller aktiva högtalare?

Om du ska reglera volymen från en slutstegsutgång, så behöver du häftiga effektpotentiometrar som måste tåla den effekt som slutsteget kan komma att pumpa ut. Tänkte du parallellkoppla högtalarna, så kommer impedansen att bli lägre för slutsteget (och därmed blir belastningen högre), så om du har två högtalare på 4 ohm, så blir det inte mer än 2 ohm vid parallellkoppling - och de flesta slutsteg kan inte ha lägre impedans än 4 ohm på högtalarna.

Förutom det, så kommer du att få fasfel med utsläckningar och förstärkningar vid olika frekvenser som följd om du ska ha dem igång samtidigt, eftersom högtalarna hanterar samma frekvensområden, men inte står på exakt samma ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar det om passiva eller aktiva högtalare?

Om du ska reglera volymen från en slutstegsutgång, så behöver du häftiga effektpotentiometrar som måste tåla den effekt som slutsteget kan komma att pumpa ut. Tänkte du parallellkoppla högtalarna, så kommer impedansen att bli lägre för slutsteget (och därmed blir belastningen högre), så om du har två högtalare på 4 ohm, så blir det inte mer än 2 ohm vid parallellkoppling - och de flesta slutsteg kan inte ha lägre impedans än 4 ohm på högtalarna.

Förutom det, så kommer du att få fasfel med utsläckningar och förstärkningar vid olika frekvenser som följd om du ska ha dem igång samtidigt, eftersom högtalarna hanterar samma frekvensområden, men inte står på exakt samma ställe.

Det är passiva högtalare.

Paralellkoppling blir det väl? Eftersom de kommer att kunna ha olika volym? Eller tänker jag knaisgt?

Vad händer om det blir lägre ohm?

Farfelsgrejset kommer inte vara så farligt för mig. Jag har ett par av högtalare framför mig vid datorn och det andra typ tre meter åt vänster och nån meter bakåt i sängen. Detta är mest till för att jag ska kunna lätt switcha så att jag kan lyssna på musik liggandes i sängen samt sittandes vid datorn så jan kommer inte så ofta ha igång bägge samtidigt. =) Och det är inte så kräset då det bara är lyssning, inte mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar det om passiva eller aktiva högtalare?

Om du ska reglera volymen från en slutstegsutgång, så behöver du häftiga effektpotentiometrar som måste tåla den effekt som slutsteget kan komma att pumpa ut. Tänkte du parallellkoppla högtalarna, så kommer impedansen att bli lägre för slutsteget (och därmed blir belastningen högre), så om du har två högtalare på 4 ohm, så blir det inte mer än 2 ohm vid parallellkoppling - och de flesta slutsteg kan inte ha lägre impedans än 4 ohm på högtalarna.

Förutom det, så kommer du att få fasfel med utsläckningar och förstärkningar vid olika frekvenser som följd om du ska ha dem igång samtidigt, eftersom högtalarna hanterar samma frekvensområden, men inte står på exakt samma ställe.

Det är passiva högtalare.

Paralellkoppling blir det väl? Eftersom de kommer att kunna ha olika volym? Eller tänker jag knaisgt?

Vad händer om det blir lägre ohm?

Om det blir lägre impedans än vad slutsteget tål, så smäller du slutstegen eftersom man drar för mycket ström genom sluttransistorerna då...

Farfelsgrejset kommer inte vara så farligt för mig. Jag har ett par av högtalare framför mig vid datorn och det andra typ tre meter åt vänster och nån meter bakåt i sängen. Detta är mest till för att jag ska kunna lätt switcha så att jag kan lyssna på musik liggandes i sängen samt sittandes vid datorn så jan kommer inte så ofta ha igång bägge samtidigt. =) Och det är inte så kräset då det bara är lyssning, inte mixning.

Är det inte smidigare att bara ha en switch i så fall - och strunta i volymregleringen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsteg -- Switch -- Passiva högtalare.

Mitt råd -- inga volymkontroller, bara switch.

Jag har sett såna då och då i second hand butiker, klart mycket billigare än att bygga själv.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det blir lägre impedans än vad slutsteget tål, så smäller du slutstegen eftersom man drar för mycket ström genom sluttransistorerna då...

Är det inte smidigare att bara ha en switch i så fall - och strunta i volymregleringen...?

Aj då, det lät farligt. 🙂

Joo, det kanske är lika bra.

Tack för hjälpen i alla fall.^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsteg -- Switch -- Passiva högtalare.

Mitt råd -- inga volymkontroller, bara switch.

Jag har sett såna då och då i second hand butiker, klart mycket billigare än att bygga själv.

Gunnar

Sanningen att säga så har jag en switch, men den är trasig. Kanske ska försöka laga den då.

Det konstiga med den är dock att den har inte en knapp het högtalarpar 1 eller 2, utan den har 2 knappar. Off och on på varje högtalarpar. Borde inte den smälla slutsteget då om man har on på bägge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsteg -- Switch -- Passiva högtalare.

Mitt råd -- inga volymkontroller, bara switch.

Jag har sett såna då och då i second hand butiker, klart mycket billigare än att bygga själv.

Gunnar

Sanningen att säga så har jag en switch, men den är trasig. Kanske ska försöka laga den då.

Det konstiga med den är dock att den har inte en knapp het högtalarpar 1 eller 2, utan den har 2 knappar. Off och on på varje högtalarpar. Borde inte den smälla slutsteget då om man har on på bägge?

Det beror på vilken impedans högtalarna ligger på.

Om båda högtalarna är på 8 ohm, så ger parallellkopplingen 4 ohm - och det överlever nog alla slutsteg. Om däremot båda högtalarna är på 4 ohm, så blir det 2 ohm med parallellkopplingen - och det kan fungera så länge du kör med låg volym, men kör du lite högre så kokar slutstegen ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...