Jump to content
Annons

Klick i örat?


Stonerbox

Recommended Posts

Ja, det klickar i mina öron. 😳

Jag har haft det i sÀkert över ett Är nu. NÀr jag svÀljer sÄ klickar det ofta i mina trumhinnor, det kÀnns lite orovÀckaden.

Och ibland sÄ hör jag Àven min andning i höger örat, som en basig vind.

Jag borde ha tagit mig till doktorn för lĂ€nge sedan men det har dock inte blivit av. 🙂

NĂ„gon med likande symptom?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Ja, det klickar i mina öron. 😳

Jag har haft det i sÀkert över ett Är nu. NÀr jag svÀljer sÄ klickar det ofta i mina trumhinnor, det kÀnns lite orovÀckaden.

Och ibland sÄ hör jag Àven min andning i höger örat, som en basig vind.

Jag borde ha tagit mig till doktorn för lĂ€nge sedan men det har dock inte blivit av. 🙂

NĂ„gon med likande sympto

Bara för att jag lÀste det sÄ svalde jag Ä det klickade i mina öron oxÄ. Men det gör det ibland dÄ och dÄ, speciellt efter man har varit Ä dykt eller liknande.. öh,, fast det gör jag inte sÄ ofta direkt. Men typ det finns ju en slags koppling mellan nÀsan och öronen som man anvÀnder sig av nÀr man tryckutjÀmnar för just dykning. NÀr den Àr öppen (öppnar sig Àven ibland nÀr man gÀspar) sÄ kan det klicka nÀr man svÀljer, samt att man hör sin andning vÀldigt tydligt. Att du har det konstant lÄter dÀremot lite konstigt, det hÀnder mig bara ibland.

/L

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja. Det klickar ofta i mitt höger öra nĂ€r jag svĂ€ljer. Har haft det sĂ€kert sen grundskolan. KĂ€nner igen det dĂ€r med andningen ocksĂ„ 🙂 ibland kĂ€nns det som om örat liksom öppnar sig eller nĂ„tt. PĂ„ senare tid sĂ„ har jag ibland fĂ„tt ett metalliskt ljud i högerörat, och nedsatt hörsel, det lĂ„ter Ă€ven helt falskt i det örat nĂ€r jag exempelvis lyssnar pĂ„ musik och jĂ€mför med det vĂ€nstra. Jag har ett SJUKT HÖGERÖRA... mĂ„ste kolla upp de dĂ€r.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bara för att jag lÀste det sÄ svalde jag Ä det klickade i mina öron oxÄ. Men det gör det ibland dÄ och dÄ, speciellt efter man har varit Ä dykt eller liknande.. öh,, fast det gör jag inte sÄ ofta direkt. Men typ det finns ju en slags koppling mellan nÀsan och öronen som man anvÀnder sig av nÀr man tryckutjÀmnar för just dykning. NÀr den Àr öppen (öppnar sig Àven ibland nÀr man gÀspar) sÄ kan det klicka nÀr man svÀljer, samt att man hör sin andning vÀldigt tydligt. Att du har det konstant lÄter dÀremot lite konstigt, det hÀnder mig bara ibland.

/L

Ha ha, ja det Àr ju typiskt.

Ja. Det klickar ofta i mitt höger öra nĂ€r jag svĂ€ljer. Har haft det sĂ€kert sen grundskolan. KĂ€nner igen det dĂ€r med andningen ocksĂ„ 😄 ibland kĂ€nns det som om örat liksom öppnar sig eller nĂ„tt. PĂ„ senare tid sĂ„ har jag ibland fĂ„tt ett metalliskt ljud i högerörat, och nedsatt hörsel, det lĂ„ter Ă€ven helt falskt i det örat nĂ€r jag exempelvis lyssnar pĂ„ musik och jĂ€mför med det vĂ€nstra. Jag har ett SJUKT HÖGERÖRA... mĂ„ste kolla upp de dĂ€r.

Aj, det lÄter inte trevligt. vi bÄda borde ta tag i det hÀr tror jag....

Klick kan uppstÄ om man har undertryck i örat?

Har man mycket öronvax lÄngt in i öronen sÄ kan det spöka och uppstÄ ganska mycket konstiga saker.

Kolla upp det!!

Ja jag skulle tippa pÄ att det Àr en vaxpropp. Du kan ju alltid försöka sjÀlv med revaxör eller öronljus, men om det Àr sÄ illa sÄ kÀnns det bÀst att gÄ till en lÀkare med en gÄng.

Jag har testat revaxör tre-fyra gÄnger utan resultat, inbillade mig första gÄngen att det blev bÀttre men icke.

FÄr hoppas att en öron lÀkare kan se om det sitter nÄgot lÄng dÀr inne i mörkret, men dÄ borde jag ju ha ned satt hörsel pÄ höger örat ocksÄ, vilket jag inte upplever idag.

/stonerbox

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det har alltid klickat lite grand i mina öron nÀr jag svÀljer, sÄ den biten Àr nog inget att fundera över egentligen.

Om du hör din andning som du beskriver, sĂ„ lĂ„ter det dĂ€remot som om det har slagit lock för öronen - eller som sagt, kanske en vaxpropp. Är det en riktigt hĂ„rd vaxpropp, sĂ„ Ă€r det inte alltid som Revaxör biter pĂ„ det, utan du mĂ„ste troligen till en lĂ€kare i sĂ„ fall...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag fick det dÀr nÀr jag var 10 Är. Jag flög till Göteborg och var förkyld, och nÀr flygplanet gick ner sÄ slÀppte locket i öronen, stegvis. NÀr locket var "pÄ", sÄ att sÀga, nÀr vi flög, sÄ knastrade det till i bÄda öronen nÀr jag svalde eller gÀspade. SÄ har det varit förut nÀr jag var förkyld. Men nÀr flygplanet gick ner och landade, sÄ försvann inte det dÀr. Inte ens nÀr jag blev frisk frÄn förkylningen slutade det.

Än idag, nĂ€r jag svĂ€ljer eller gĂ€spar, sĂ„ knastrar det till i öronen, ungefĂ€r som nĂ€r man stoppar in en gitarrsladd i ett PA som Ă€r pĂ„slaget. Ett ljust, krispigt, knaster som sker lite kvickt. Skulle helst föredra om det inte var sĂ„, men nu Ă€r det sĂ„, och jag tror inte jag kan göra nĂ„got Ă„t det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag upplever samma sak..och har haft det i flera Är, har ocksÄ varit ganska orolig dÄ jag har trott att det har varit nÄgot fel med örat... finns dock som nÀmns ovan flera olika orasaker till detta...

Men den vanligaste tror jag Àr att man har ett snett bett eller att muskler och leder runt örat Àr spÀnda.

Min tandlÀkare gav mig en "övning" man kan göra innan man gÄr och lÀgger sig, för att mjuka upp muskler/leder runt örat.

Detta anser jag har hjÀlpt mig...Att beskriva hur övningen gÄr till kanske inte Àr helt enkelt..men kan försöka...

Rör kÀkarna frÄn höger till vÀnster i snabba vÀxlingar i ca 10 sekunder, gapa sedan stort och plasera pekfingret horisontellt under hakan, medans du försöker stÀngen kÀken tryck emot sÄ mycket med pekfingret som du orkar... repetera detta ca 10 gÄnger innan du gÄr och lÀgger dig varje dag..tills du kÀnner att det har blivit bÀttre...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag upplever samma sak..och har haft det i flera Är, har ocksÄ varit ganska orolig dÄ jag har trott att det har varit nÄgot fel med örat... finns dock som nÀmns ovan flera olika orasaker till detta...

Men den vanligaste tror jag Àr att man har ett snett bett eller att muskler och leder runt örat Àr spÀnda.

Min tandlÀkare gav mig en "övning" man kan göra innan man gÄr och lÀgger sig, för att mjuka upp muskler/leder runt örat.

Detta anser jag har hjÀlpt mig...Att beskriva hur övningen gÄr till kanske inte Àr helt enkelt..men kan försöka...

Rör kÀkarna frÄn höger till vÀnster i snabba vÀxlingar i ca 10 sekunder, gapa sedan stort och plasera pekfingret horisontellt under hakan, medans du försöker stÀngen kÀken tryck emot sÄ mycket med pekfingret som du orkar... repetera detta ca 10 gÄnger innan du gÄr och lÀgger dig varje dag..tills du kÀnner att det har blivit bÀttre...

Hej Ekstasis, tror att jag förstÄr hur du menar.

Testade det lite nu mÀrkte att det knastrar en hel del i mina kÀk muskler.

Tycker du att det har hjÀlpt dig?

Tack för tipset!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag upplever samma sak..och har haft det i flera Är, har ocksÄ varit ganska orolig dÄ jag har trott att det har varit nÄgot fel med örat... finns dock som nÀmns ovan flera olika orasaker till detta...

Men den vanligaste tror jag Àr att man har ett snett bett eller att muskler och leder runt örat Àr spÀnda.

Min tandlÀkare gav mig en "övning" man kan göra innan man gÄr och lÀgger sig, för att mjuka upp muskler/leder runt örat.

Detta anser jag har hjÀlpt mig...Att beskriva hur övningen gÄr till kanske inte Àr helt enkelt..men kan försöka...

Rör kÀkarna frÄn höger till vÀnster i snabba vÀxlingar i ca 10 sekunder, gapa sedan stort och plasera pekfingret horisontellt under hakan, medans du försöker stÀngen kÀken tryck emot sÄ mycket med pekfingret som du orkar... repetera detta ca 10 gÄnger innan du gÄr och lÀgger dig varje dag..tills du kÀnner att det har blivit bÀttre...

Hej Ekstasis, tror att jag förstÄr hur du menar.

Testade det lite nu mÀrkte att det knastrar en hel del i mina kÀk muskler.

Tycker du att det har hjÀlpt dig?

Tack för tipset!

Jo det knastrar en hel del o öronen nÀr man gör det...men förhoppningsvis blir det bÀttre..

Efter nÄgra dagar kanske du kÀnner av en förbÀttring, lycka till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tÀnkte bra allra ödmjukast dela med mig lite av vad jag lÀrt mig pÄ audionomutbildningen.

Precis som Limpan nÀmner sÄ finns det koppling mellan mellanörat och svaljet. Denna passage kallas örontrumpeten och öppnar sig normalt varje gÄng man svÀljer, gÀspar eller gapar stort. Den gör det för att lufttrycket ska bli samma pÄ utsidan av trumhinnan (hörselgÄngen) som innanför (mellanörat). NÀr trycket Àr lika Àr trumhinnan som mest rörlig och kan föra vidare ljudvÄgor bÀst.

DÀrför kan det hÀnda att trumhinnan rör sig lite grann varje gÄng du svÀljer, och skapar dÄ ett knastrande ljud. Jag tror det Àr ett ganska vanligt förekommande och inte nÄgon större fara. Om du upplever att örat Àr "öppet" och att du hör din andning obehagligt kan det bero pÄ att örontrumpeten inte stÀngt sig ordentligt. Den ska ju bara öppna sig tillfÀlligt nÀr du svÀljer, gÀspar mm. Men det behöver inte vara nÄgot permanent utan kan helt enkelt bero pÄ spÀnningar eller nÄgot annat tillfÀlligt.

Är du orolig tycker jag du ska söka tid pĂ„ öronmottagningen och kanske inte lite för mycket pĂ„ uttalanden (som detta) pĂ„ internetforum... 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tÀnkte bra allra ödmjukast dela med mig lite av vad jag lÀrt mig pÄ audionomutbildningen.

Precis som Limpan nÀmner sÄ finns det koppling mellan mellanörat och svaljet. Denna passage kallas örontrumpeten och öppnar sig normalt varje gÄng man svÀljer, gÀspar eller gapar stort. Den gör det för att lufttrycket ska bli samma pÄ utsidan av trumhinnan (hörselgÄngen) som innanför (mellanörat). NÀr trycket Àr lika Àr trumhinnan som mest rörlig och kan föra vidare ljudvÄgor bÀst.

DÀrför kan det hÀnda att trumhinnan rör sig lite grann varje gÄng du svÀljer, och skapar dÄ ett knastrande ljud. Jag tror det Àr ett ganska vanligt förekommande och inte nÄgon större fara. Om du upplever att örat Àr "öppet" och att du hör din andning obehagligt kan det bero pÄ att örontrumpeten inte stÀngt sig ordentligt. Den ska ju bara öppna sig tillfÀlligt nÀr du svÀljer, gÀspar mm. Men det behöver inte vara nÄgot permanent utan kan helt enkelt bero pÄ spÀnningar eller nÄgot annat tillfÀlligt.

Är du orolig tycker jag du ska söka tid pĂ„ öronmottagningen och kanske inte lite för mycket pĂ„ uttalanden (som detta) pĂ„ internetforum... 😏

Jag tycker det kÀnns svÄrt att bli tagen pÄ allvar pÄ sÄnna dÀr öronmottagningar. Först och frÀmst fick man stÄ i kö i 1 Är för att ens fÄ komma dit, nÀr man vÀl kommer dit, Àr dom igentligen bara intresserad av att höra om jag Àr döv eller inte, alltsÄ ett vÀldigt basic test...Jag hade ju vÀntat mig att man skulle fÄ veta hur mÄnga procent bÀttre/sÀmre man hör pÄ varje öra t.e.x

AngÄnde örontrumpeten..det stÀmmer nog...jag kÀnner ocksÄ ett visst undertryck i örat...

Men jag tror nog man lika gÀrna kan bestÀlla tid hos tandlÀkaren om man vill fÄ det kollat med rönken...

PÄ vÄrdcentralen kommer dom ÀndÄ skicka en dit...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är du orolig tycker jag du ska söka tid pĂ„ öronmottagningen och kanske inte lite för mycket pĂ„ uttalanden (som detta) pĂ„ internetforum... 😏

Det Àr ÀndÄ intressant att veta om det finns andra som upplever samma sak och om dom har löst det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PĂ„ senare tid sĂ„ har jag ibland fĂ„tt ett metalliskt ljud i högerörat, och nedsatt hörsel, det lĂ„ter Ă€ven helt falskt i det örat nĂ€r jag exempelvis lyssnar pĂ„ musik och jĂ€mför med det vĂ€nstra. Jag har ett SJUKT HÖGERÖRA... mĂ„ste kolla upp de dĂ€r.

Exakt sÄ har jag oxÄ ibland, helt plötsligt sÄ lÄter allt jag lyssnar pÄ falsk, tÀnk er att samtidigt spela tonen C och en ton som nÀstan Àr C# pÄ ett tangentbord, sÄ sjukt skumt...

Jag har kollat om jag har vaxpropp Ä sÄ men det Àr inget dÀr.

Tror jag Àven har fÄtt tinitus nu för nu jag har ett liiiitet pip i höger örat helatiden, jobbigt..

Även pĂ„ vissa toner sĂ„ gör det "ont" i höger örat, jobbigt vĂ€rre...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, det klickar i mina öron. 😳

Jag har haft det i sÀkert över ett Är nu. NÀr jag svÀljer sÄ klickar det ofta i mina trumhinnor, det kÀnns lite orovÀckaden.

Och ibland sÄ hör jag Àven min andning i höger örat, som en basig vind.

Jag borde ha tagit mig till doktorn för lÀnge sedan men det har dock inte blivit av. :rolleyes:

NĂ„gon med likande symptom?

Det Àr ofarligt. Det ljud du beskriver att som klickande Àr förmodligen inte hörselbenen, nÄgon brosksjukdom som drabbat dem, utan det Àr örontrumpeten du hör som stÀngs och öppnas och som leder ned till halsen. Den kallas Àven tuba auditiva, dvs. eustatiska röret. Normalt Àr den stÀngd, men kan öppnas om man svÀljer eller om man andas. Att höra ett basaktigt vinande har ocksÄ med detta att göra och Àr helt ofarligt.

Farsan kunde göra nÄt med struphuvudet sÄ att det klickade sÄ extremt i hans öron via eustatiska röret, sÄ att det lÀt som nÀr man spelar KASTANJETTER!!! DÄ kan man tala om högt missljud. PÄ restaurang eller sÄ, sÄ vÀnde sig folk om och undrade vad ljudet kom ifrÄn. Tror det var nÄt med luft han höll pÄ med...

Jag tycker dock att du kan lÄta göra en rutinmÀssig inspektion av öronen.

â˜ș

//:debatt

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öronljus Ă€r kanonbra! Tar bort allt som finns dĂ€r inne... đŸ˜Č

Men dÄ krÀvs det att man Àr tvÄ st, en som tÀnder pÄ och den andra som fÄr agera ljusstake.

BÀttre Àn revaxör. Och sÄ Àr det vÀldigt avslappnande!

Är det extra mycket skrĂ€p dĂ€r inne sĂ„ kan man brĂ€nna pĂ„ tvĂ„ st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat sĂ„ Ă€r det viktigt att inte stressa upp för dĂ„ blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

😄

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öronljus Ă€r kanonbra! Tar bort allt som finns dĂ€r inne... đŸ˜Č

Men dÄ krÀvs det att man Àr tvÄ st, en som tÀnder pÄ och den andra som fÄr agera ljusstake.

BÀttre Àn revaxör. Och sÄ Àr det vÀldigt avslappnande!

Är det extra mycket skrĂ€p dĂ€r inne sĂ„ kan man brĂ€nna pĂ„ tvĂ„ st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat sĂ„ Ă€r det viktigt att inte stressa upp för dĂ„ blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

🙂

Ah, Jag har lĂ€st lite om dom och det finns inget vetenskapligt bevis pĂ„ att det fungerar, jag Ă€r skeptisk 😄

Tack Ă€ndĂ„. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, det klickar i mina öron. 😄

Jag har haft det i sÀkert över ett Är nu. NÀr jag svÀljer sÄ klickar det ofta i mina trumhinnor, det kÀnns lite orovÀckaden.

Och ibland sÄ hör jag Àven min andning i höger örat, som en basig vind.

Jag borde ha tagit mig till doktorn för lĂ€nge sedan men det har dock inte blivit av. đŸ˜Č

NĂ„gon med likande symptom?

Det Àr ofarligt. Det ljud du beskriver att som klickande Àr förmodligen inte hörselbenen, nÄgon brosksjukdom som drabbat dem, utan det Àr örontrumpeten du hör som stÀngs och öppnas och som leder ned till halsen. Den kallas Àven tuba auditiva, dvs. eustatiska röret. Normalt Àr den stÀngd, men kan öppnas om man svÀljer eller om man andas. Att höra ett basaktigt vinande har ocksÄ med detta att göra och Àr helt ofarligt.

Farsan kunde göra nÄt med struphuvudet sÄ att det klickade sÄ extremt i hans öron via eustatiska röret, sÄ att det lÀt som nÀr man spelar KASTANJETTER!!! DÄ kan man tala om högt missljud. PÄ restaurang eller sÄ, sÄ vÀnde sig folk om och undrade vad ljudet kom ifrÄn. Tror det var nÄt med luft han höll pÄ med...

Jag tycker dock att du kan lÄta göra en rutinmÀssig inspektion av öronen.

😎

//:debatt

Oj, det lÄter det!

Ska bestÀlla tid sÄ fort jag fÄr tid över.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öronljus Ă€r kanonbra! Tar bort allt som finns dĂ€r inne... 😉

Men dÄ krÀvs det att man Àr tvÄ st, en som tÀnder pÄ och den andra som fÄr agera ljusstake.

BÀttre Àn revaxör. Och sÄ Àr det vÀldigt avslappnande!

Är det extra mycket skrĂ€p dĂ€r inne sĂ„ kan man brĂ€nna pĂ„ tvĂ„ st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat sĂ„ Ă€r det viktigt att inte stressa upp för dĂ„ blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

🙂

Ah, Jag har lĂ€st lite om dom och det finns inget vetenskapligt bevis pĂ„ att det fungerar, jag Ă€r skeptisk 😑

Tack Ă€ndĂ„. â˜ș

Jag kan skriva under pÄ att det fungerar mycket bra!

Har sjĂ€lv agerat ljusstake fler Ă€n en gĂ„ng.. 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kan skriva under pÄ att det fungerar mycket bra!

Har sjĂ€lv agerat ljusstake fler Ă€n en gĂ„ng.. 😉

Okej, men jag Ă€r fortfarande lite orolig för att stoppa brinnande saker i mina öron. 😼

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kan skriva under pÄ att det fungerar mycket bra!

Har sjĂ€lv agerat ljusstake fler Ă€n en gĂ„ng.. 😉

Okej, men jag Ă€r fortfarande lite orolig för att stoppa brinnande saker i mina öron. â˜ș

Jag Ă€r flintis numera... men nejdĂ„ du behöver inte va orolig. 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öronljus Ă€r kanonbra! Tar bort allt som finns dĂ€r inne... 😆

Men dÄ krÀvs det att man Àr tvÄ st, en som tÀnder pÄ och den andra som fÄr agera ljusstake.

BÀttre Àn revaxör. Och sÄ Àr det vÀldigt avslappnande!

Är det extra mycket skrĂ€p dĂ€r inne sĂ„ kan man brĂ€nna pĂ„ tvĂ„ st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat sĂ„ Ă€r det viktigt att inte stressa upp för dĂ„ blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

🙂

Effekten av öronljus Ă€r inget annat Ă€n placebo. Precis som vid vanlig vila sĂ„ Ă„terhĂ€mtar sig som bekant hörseln och man tar det lugnt nĂ€r öronljusen brinner. Det Ă€r inte öronvax utan ljusvax som syns. Öronljus har funnits i tusentals Ă„r och Ă€r nu ytterligare ett sĂ€tt att tjĂ€na pengar pĂ„, precis som bluffen homeopati som tusentals kĂ€ndisar och kungligheter anvĂ€nder.

Följande Àr taget frÄn denna lÀnk: http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelate...s/candling.html

"More recently, two investigators tested candles to see whether the wax accumulated after burning came entirely from the candle or included wax that came from the ear. To do this they burned candles with the tip (a) inside the ear, ( outside the ear, so the wax dripped into a bowl of water, and ( inside the ear but with a tube in place that would permit ear wax to move into the tube but would block candle wax from moving downward. They demonstrated that all residue originated from the candle and that no ear wax was removed from the ear [2]."

"Since wax is sticky, the negative pressure needed to pull wax from the canal would have to be so powerful that it would rupture the eardrum in the process. However, candling produces no vacuum. Researchers who measured the pressure during candling of ear models found that no negative pressure was created. The same investigators candled eight ears and found that no ear wax was removed and candle wax was actually deposited in some of them! [3]"

HÀr Àr en intressant fyrasidig trÄd frÄn forumet pÄ minhembio.com som tar upp detta med öronljus:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...nljus&st=60

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Effekten av öronljus Àr inget annat Àn placebo.

Intressant. Jag har alltid funderat över hur i hela fridens namn de kan fungera. Men eftersom flera har sagt till mig att de funkar (och det har varit mÀnniskor som normalt brukar var skeptiska till sÄdant) sÄ har jag helt enkelt förmodat att det funkar.

Fast om de ger den avslappnande effekt som mÄnga pratat om sÄ kan det kanske leda till att spÀnningar försvinner i örat och man hör bÀttre, eller iaf annorlunda? Ja jag vet inte. KÀnns konstigt att sÄ mÄnga Àr övertygande om att de funkar om de inte gav nÄgon annan effekt Àn placebo.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Öronljus Ă€r kanonbra! Tar bort allt som finns dĂ€r inne... 😎

Men dÄ krÀvs det att man Àr tvÄ st, en som tÀnder pÄ och den andra som fÄr agera ljusstake.

BÀttre Àn revaxör. Och sÄ Àr det vÀldigt avslappnande!

Är det extra mycket skrĂ€p dĂ€r inne sĂ„ kan man brĂ€nna pĂ„ tvĂ„ st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat sĂ„ Ă€r det viktigt att inte stressa upp för dĂ„ blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

😎

Effekten av öronljus Ă€r inget annat Ă€n placebo. Precis som vid vanlig vila sĂ„ Ă„terhĂ€mtar sig som bekant hörseln och man tar det lugnt nĂ€r öronljusen brinner. Det Ă€r inte öronvax utan ljusvax som syns. Öronljus har funnits i tusentals Ă„r och Ă€r nu ytterligare ett sĂ€tt att tjĂ€na pengar pĂ„, precis som bluffen homeopati som tusentals kĂ€ndisar och kungligheter anvĂ€nder.

Följande Àr taget frÄn denna lÀnk: http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelate...s/candling.html

"More recently, two investigators tested candles to see whether the wax accumulated after burning came entirely from the candle or included wax that came from the ear. To do this they burned candles with the tip (a) inside the ear, ( outside the ear, so the wax dripped into a bowl of water, and ( inside the ear but with a tube in place that would permit ear wax to move into the tube but would block candle wax from moving downward. They demonstrated that all residue originated from the candle and that no ear wax was removed from the ear [2]."

"Since wax is sticky, the negative pressure needed to pull wax from the canal would have to be so powerful that it would rupture the eardrum in the process. However, candling produces no vacuum. Researchers who measured the pressure during candling of ear models found that no negative pressure was created. The same investigators candled eight ears and found that no ear wax was removed and candle wax was actually deposited in some of them! [3]"

HÀr Àr en intressant fyrasidig trÄd frÄn forumet pÄ minhembio.com som tar upp detta med öronljus:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...nljus&st=60

Precis vad jag kÀnner för öronljus.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 mĂ„nader senare...
Krikelin (oregistrerad)

Jag har testat revaxör tre-fyra gÄnger utan resultat, inbillade mig första gÄngen att det blev bÀttre men icke.

FÄr hoppas att en öron lÀkare kan se om det sitter nÄgot lÄng dÀr inne i mörkret, men dÄ borde jag ju ha ned satt hörsel pÄ höger örat ocksÄ, vilket jag inte upplever idag.

/stonerbox

Det Àr bara att gÄ till hÀlsocentralen och be att fÄ örat spolat, de fyller en stor spruta med ljummet vatten och sprutar sedan in vatten i örat tills proppen lossnat. Gör inte ont alls, men effekten efterÄt Àr fantastisk, oftast byggs vaxproppar upp under lÄng tid och du mÀrker inte nedsÀttningen i hörsel. Men vÀl proppen Àr ute sÄ.... ja... blev fan nÀstan religiös pÄ kuppen :rolleyes:

Spring dit pÄ en gÄng!!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kan "klicka" mina öron med vilje (men inte sĂ„ det lĂ„ter som kastanjetter 😳). Tror det Ă€r nĂ„gon rörelse i gommen som gör det, jag behöver inte gapa eller svĂ€lja. Skall dock kolla bihĂ„lorna, Ă€r jĂ€mt halvtĂ€ppt i nĂ€san och högerörat (samma sida som tĂ€ppan) kĂ€nns inte riktigt tiptop, lite som ett svagt lock. Kan ju vara hörselskada ocksĂ„, man har ju fĂ„tt en och annan oförberedd crash i örat av puckade trummisar.

/Andreas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...