Jump to content
Annons

Vad är det som skiljer minnen åt?


Daniel H

Recommended Posts

Vad är det som skiljer på minnen då vissa kostar 1500 för 4 gb och andra halva priset, tex dessa:

http://www.dustinhome.se/pd_5010108985.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010111345.aspx

Visst det är olika tillverkare. Men här är ett till från Hyperx som kostar nästan lika som Corsair.

Det ena är sli-ready? Varför behöver minnen vara det?

Vad förlorar man på att köpa billigare minnen, om man köperr samma hastighet och storlek som de dyrare. Livstids garanti är det på alla också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet fakiskt inte, jag har själv haft de crosair och det har funkat skit bra 😉. Kan tro att det kanske sitte bättre komponenter i plus att den kylning som är på är gutna från början (eller vad man ska säga), de kanske kyler bättre då och kan därmed arbeta bättre??

Om du kör windows och inte har 64bit så har jag för mig att os inte stödjer mer än 3.25Gb hur som helst??? Kan det stämma?

Någon kanske vet lite bättre men jag tror det kan vara så????

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows XP 32 kan avdela högst 3,26 gb per program eller process, det är rätt. Man kan ha 4 gb ram i datorn, och kör man sin sequencer till max så kan man fylla minnet med upp till 3,26 gb, för enbart sequencern. Windows eller andra applikationer kan använda de resterande 740 mb av RAM minnet. Det beror på begränsningen av 32-bitars arkitekturen.

Vad det är för skillnad på minnen och minnen, det är väl något slags kvalitetsfaktor. Men vad det är vet jag inte. Det finns en faktor som kallas för CAS värde vet jag, som ska ha något med reaktionstiden att göra. Lägre CAS värde innebär högt pris. Corsair ska vara helt ok har jag förstått, och jag kan skriva under på att Twinmos Winbond funkat som en klocka för mig i många olika konstellationer.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det är för skillnad på minnen och minnen, det är väl något slags kvalitetsfaktor. Men vad det är vet jag inte. Det finns en faktor som kallas för CAS värde vet jag, som ska ha något med reaktionstiden att göra. Lägre CAS värde innebär högt pris. Corsair ska vara helt ok har jag förstått, och jag kan skriva under på att Twinmos Winbond funkat som en klocka för mig i många olika konstellationer.

Det verkar ju vara samma CAS på dem också.

CL 5 på båda dessa:

http://www.dustinhome.se/pd_5010108985.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010111345.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske har med varumärken att göra.

T.ex. glasögon tillverkas ju i massor av fabriker runt om i världen. Ett tillverkningsställe kan få besök av Armanis design-folk, och dom gillar utseendet på 2-3 modeller av de hundratals som tillverkas där, och bestämmer sig för att köpa upphovsrätten till just de 2-3. Så, exakt samma par glasögon, som i vanliga fall kostar 400 kr, kostar nu 5000 kr, på grund av en enda sak: någon har stämplat texten Armani på dom.

Det är ju lite så det är, säkert även med minnen och datorprodukter.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Windows XP 32 kan avdela högst 3,26 gb per program eller process, det är rätt. Man kan ha 4 gb ram i datorn, och kör man sin sequencer till max så kan man fylla minnet med upp till 3,26 gb, för enbart sequencern. Windows eller andra applikationer kan använda de resterande 740 mb av RAM minnet. Det beror på begränsningen av 32-bitars arkitekturen.

Vad det är för skillnad på minnen och minnen, det är väl något slags kvalitetsfaktor. Men vad det är vet jag inte. Det finns en faktor som kallas för CAS värde vet jag, som ska ha något med reaktionstiden att göra. Lägre CAS värde innebär högt pris. Corsair ska vara helt ok har jag förstått, och jag kan skriva under på att Twinmos Winbond funkat som en klocka för mig i många olika konstellationer.

Hmm..så det du säger är att om man kör t.e.x Sonar så kan man inte använda mer än 3,26 GB ram minne ?

Jag har ju planer på att köra 8GB... vilka begränsningar finns i XP 64 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade svaret...på min egen fråga..

The primary benefit of moving to 64-bit is the increase in the maximum allocatable system memory (RAM). A single process on a 32-bit Windows operating system is limited to a total of 3.2 GB, which is typically equally divided between kernel and application usage. Windows XP x64 can support much more memory; although the theoretical memory limit a 64-bit computer can address is about 16 exabytes, Windows XP x64 is limited to 128 GB of physical memory and 16 terabytes of virtual memory.

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade svaret...på min egen fråga..

The primary benefit of moving to 64-bit is the increase in the maximum allocatable system memory (RAM). A single process on a 32-bit Windows operating system is limited to a total of 3.2 GB, which is typically equally divided between kernel and application usage. Windows XP x64 can support much more memory; although the theoretical memory limit a 64-bit computer can address is about 16 exabytes, Windows XP x64 is limited to 128 GB of physical memory and 16 terabytes of virtual memory.

😲 Om datorn beräknar i 64 bitars ordlängd, då förändras datahanteringen en del, och de tekniska förutsättningarna.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Passar på att fråga i den här tråden. Hur stor skillnad i prestanda är det på minnen på 800 respektive 1066MHz? För priset är ju typ det dubbla men är det egentligen någon märkbar skillnad? Finns det test med diagram eller liknande? Då jag ska bygga en burk med mycket RAM-minne så blir det rätt stor skillnad i pengar.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Passar på att fråga i den här tråden. Hur stor skillnad i prestanda är det på minnen på 800 respektive 1066MHz? För priset är ju typ det dubbla men är det egentligen någon märkbar skillnad? Finns det test med diagram eller liknande? Då jag ska bygga en burk med mycket RAM-minne så blir det rätt stor skillnad i pengar.

Mvh

Memphis

klockfrekvensen är inte allt, ibland kan lägre latenser vara bättre än klockfrekvsen.

Sedan beror det ju på vilken plattform man använder, jag läste bland annat en intressant artikel angånde core I7

som har innbyggd minneskontroller, skillnanden mellan 800MHZ och 1600MHZ var väldigt marginellt...

http://techgage.com/article/intel_core_i7_...est_memory_kit/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är allt för stor skillnad. Hade både 800 sedan 1066 i min dator men märkte lite skillnad. Men inte så värst.

Du kan få 2*1gig croasair med bra kylflänsar på för 500. (1066) Dyrt är det inte i alla fall.

Det jag tror många gör fel är att de väljer kanske bra minnen, men dålig processor osv. Hel-heten ska ju bara bra så blir det fin fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade nu mitt svar på Sweclockers:

"[..] Man köper alltså inte minnen först och främst pga att man vill ha mer prestanda, utan för att kunna klocka processorn till önskad hastighet. [..]

..skillnaden mellan 667MHz vs 800Mhz är runt 1-2% och mellan 800 och 1066 är samma där.

 

Så för varje snäpp så är det ca 1-2% prestandavinst, men oftast känner man inte ens av eller ser denna lilla ökning alls, så ibland får man ingen prestandavinst alls. [..]"

Edit: glömde källan: http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=773012

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är allt för stor skillnad. Hade både 800 sedan 1066 i min dator men märkte lite skillnad. Men inte så värst.

Du kan få 2*1gig croasair med bra kylflänsar på för 500. (1066) Dyrt är det inte i alla fall.

Det jag tror många gör fel är att de väljer kanske bra minnen, men dålig processor osv. Hel-heten ska ju bara bra så blir det fin fint.

Okej, gött att höra från någon som testat båda hastigheterna.

Men jag ska skaffa 8GB vilket blir fyra stycken 2-GB stickor, då rusar priset iväg lite mer och därav min fråga. Och min processor blir en Q6600 vilket jag tror ska duga. 😉 Tack.

@Eksasis: Jag tror de core i7 ligger lite i framtiden för min del. Får bli nästa bygge om några år när jag känner att det behövs. 😆

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köra 64 (vilket jag antar, arnars går det "inte") så är det inte alltid det finns drivisar till allt. Kolla upp allt sådant först. Jag installerade men då fanns det inte drivrutiner till mitt trådlösa nätverkskort.

En till fråga, varför ska du hela 8gig? Vad använder du datorn till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köra 64 (vilket jag antar, arnars går det "inte") så är det inte alltid det finns drivisar till allt. Kolla upp allt sådant först. Jag installerade men då fanns det inte drivrutiner till mitt trådlösa nätverkskort.

En till fråga, varför ska du hela 8gig? Vad använder du datorn till?

Japp, 64bitars såklart. Och tro mig, jag har kollat runt, forskat, sökt och läst i forum och artiklar om det hela ganska länge nu. 😆

Ska använda datorn till avancerade beräkningar inom NASA.

😉 Höhö. Nä, jag skriver mycket orkestermusik o annat med tunga orkesterpluggar, synthar, o effekter mm. och har massvis av kanaler o vill därför ha en kraftig dator där jag inte begränsas av brist på minne vilket jag verkligen gör nu. Det skulle väl räcka med 6GB kanske men jag kör på ordentligt så jag slipper bry mig om det mer.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt 😉 Beräkningar åt NASA. Det säger mig inget men det låter häftigt 😆.

Jaja men då förstår jag. (se till så att du inte har grafikkort som tar av ramminet då med. Anatar att du har koll på det mästa ifo 😉,

/// Hejs

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska förstås ha minnen som har samma hastighet som bussen. Annars kommer man inte att få bästa möjliga prestanda. Att ha minnen somär snabbare än bussen, är helt meningslöst - och om man har långsammare minnen än bussen, så kommer de att bli en flaskhals eftersom det ju är en del jobb i datorn utförs mot minnet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska förstås ha minnen som har samma hastighet som bussen. Annars kommer man inte att få bästa möjliga prestanda. Att ha minnen somär snabbare än bussen, är helt meningslöst - och om man har långsammare minnen än bussen, så kommer de att bli en flaskhals eftersom det ju är en del jobb i datorn utförs mot minnet... 😉

Har inte tänkt på det tidigare 🙂.. Smart eller ja (jag är cp kanske:P?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska förstås ha minnen som har samma hastighet som bussen. Annars kommer man inte att få bästa möjliga prestanda. Att ha minnen somär snabbare än bussen, är helt meningslöst - och om man har långsammare minnen än bussen, så kommer de att bli en flaskhals eftersom det ju är en del jobb i datorn utförs mot minnet... 🙂

Ja, smart tänkt Claes. Men på det modekortet, Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775, som jag tänkt köpa står det i specificationerna: Busshastighet 1600/1333/1066/800 Mhz. Är bussen på 1600MHz då?

Ja, jag kör nog i vilket fall på minst 1066 och inte 800MHz eftersom jag vid närmare eftertanke vill ha möjlighet att klocka processorn.

Att om man köper dom åker man in på livstid? 😮

😉😛

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska förstås ha minnen som har samma hastighet som bussen. Annars kommer man inte att få bästa möjliga prestanda. Att ha minnen somär snabbare än bussen, är helt meningslöst - och om man har långsammare minnen än bussen, så kommer de att bli en flaskhals eftersom det ju är en del jobb i datorn utförs mot minnet... 🙂

Ja, smart tänkt Claes. Men på det modekortet, Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775, som jag tänkt köpa står det i specificationerna: Busshastighet 1600/1333/1066/800 Mhz. Är bussen på 1600MHz då?

Ja, jag kör nog i vilket fall på minst 1066 och inte 800MHz eftersom jag vid närmare eftertanke vill ha möjlighet att klocka processorn.

Att om man köper dom åker man in på livstid? 😮

🙁😛

/M

Nu ska vi se fall jag fattat detta rätt.

Allt så nej, så är det inte.

Det är vad modekortet klarar av men du måste ju kolla vad prossesorn kan belasta. Bara för att modekortet stödjer det är det inte säkert att prossesorn klarar av det.

Du måste alltså kolla upp vad din processor har för busshastighet. (din har 1066MHZ)

Någon får rätta mig om jag är fel ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska förstås ha minnen som har samma hastighet som bussen. Annars kommer man inte att få bästa möjliga prestanda. Att ha minnen somär snabbare än bussen, är helt meningslöst - och om man har långsammare minnen än bussen, så kommer de att bli en flaskhals eftersom det ju är en del jobb i datorn utförs mot minnet... 😉

Ja, smart tänkt Claes. Men på det modekortet, Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775, som jag tänkt köpa står det i specificationerna: Busshastighet 1600/1333/1066/800 Mhz. Är bussen på 1600MHz då?

Ja, jag kör nog i vilket fall på minst 1066 och inte 800MHz eftersom jag vid närmare eftertanke vill ha möjlighet att klocka processorn.

Att om man köper dom åker man in på livstid? 😮

🙂😛

/M

Nu ska vi se fall jag fattat detta rätt.

Allt så nej, så är det inte.

Det är vad modekortet klarar av men du måste ju kolla vad prossesorn kan belasta. Bara för att modekortet stödjer det är det inte säkert att prossesorn klarar av det.

Du måste alltså kolla upp vad din processor har för busshastighet. (din har 1066MHZ)

Någon får rätta mig om jag är fel ute?

Aha, trodde Claes menade någon buss på moderkortet. 🙁😮 Tyckte det verkade väldigt konstigt. Men då e jag med. Bussen på processron e 1066MHz och då e det ju lämpligt att skaffa 1066-minnen. Klappat o klart. 😛

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska förstås ha minnen som har samma hastighet som bussen. Annars kommer man inte att få bästa möjliga prestanda. Att ha minnen somär snabbare än bussen, är helt meningslöst - och om man har långsammare minnen än bussen, så kommer de att bli en flaskhals eftersom det ju är en del jobb i datorn utförs mot minnet... 🙂

Ja, smart tänkt Claes. Men på det modekortet, Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775, som jag tänkt köpa står det i specificationerna: Busshastighet 1600/1333/1066/800 Mhz. Är bussen på 1600MHz då?

Ja, jag kör nog i vilket fall på minst 1066 och inte 800MHz eftersom jag vid närmare eftertanke vill ha möjlighet att klocka processorn.

Jäpp! Det är 1600MHz. Därför köpte jag också 1600MHz-minnen till min nya burk. De är lite dyrare, men det är smällar man får ta om man vill ligga på topp... 😮

EDIT: Sorry om mitt svar blev förvirrande - jag tänkte bara på mitt eget upplägg, där jag har 1600MHz CPU, moderkort och minnen (DDR3)... 🙁 Kollade ditt moderkort - och det står följande:

4 x DIMM, max. 16GB, DDR2 1200/1066/800/667MHz, non-ECC, un-buffered memory

1200MHz minnen borde du alltså välja. Snabbare är meningslöst på det moderkortet - och du måste använda DDR2-minnen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det är tydligen inte så enkelt.

En annan sak som brukar vara en regel är att men kör 1:1 (mellan processor och minne).

Alltså om man man köpper snabbare minnen kan man överklocka busshastigheten på din processor. Men för ex en processor som ligger på 1333mhz så blir det ett PC5400mine. Du får ta 1333/4=333,25 (så arbetar processorn mot minnet) PC5400 ligger på 333,25. Det är alltså 333*2="667".

Det blir alltså vad 1:1, där minnet med processorn får ut högsta efekt. Om du då tar snabbare minnen kan du alltså klocka busshastigheten men ändå få ut mer av dinna minnen.

(Jag hade 3600HyperTransport på min, kunnde alltså ha 1600 och få ut allt)

Men som sakt. Jag är inte helt säker på detta och inlägget innan, Claes eller någon annat A får gärna rätta mig om det så🙁.

Ehm??? :S

HAHA

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...