Jump to content
Annons

Vad är det som skiljer minnen åt?


Daniel H

Recommended Posts

Man ska förstås ha minnen som har samma hastighet som bussen. Annars kommer man inte att få bästa möjliga prestanda. Att ha minnen somär snabbare än bussen, är helt meningslöst - och om man har långsammare minnen än bussen, så kommer de att bli en flaskhals eftersom det ju är en del jobb i datorn utförs mot minnet... 🙁

Ja, smart tänkt Claes. Men på det modekortet, Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775, som jag tänkt köpa står det i specificationerna: Busshastighet 1600/1333/1066/800 Mhz. Är bussen på 1600MHz då?

Ja, jag kör nog i vilket fall på minst 1066 och inte 800MHz eftersom jag vid närmare eftertanke vill ha möjlighet att klocka processorn.

Jäpp! Det är 1600MHz. Därför köpte jag också 1600MHz-minnen till min nya burk. De är lite dyrare, men det är smällar man får ta om man vill ligga på topp... 🙂

Så det har alltså inget med processorn att göra? Damit, har nog knarkat. Men å andra sidan lärt mig något:P

Woops

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilket är förvirrande?

Alla delar ska ha högsta möjliga hastighet för att det ska kunna funka optimalt.

Om man har en CPU med 1600MHz buss, så ska förstås moderkortet ha samma - och om minnesbussen på moderkortet också klarar 1600Mhz, så ska man köra med 1600MHz minnen.

Om minnesbussen inte hanterar mer än 1200MHz, så ska man köra med 1200MHz-minnen. Snabbare kostar bara mer i ett sådant moderkort, men gör ingen nytta alls, utan fungerar precis likadant som de långsammare hade gjort.

Att ha snabba bussar överallt är bra på andra sätt också, eftersom det inte är allt som går via CPU:n, utan vissa saker går med DMA. Att då ha en flaskhals i någon del gör att man inte kan få maskinen lika effektiv som annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska förstås ha minnen som har samma hastighet som bussen. Annars kommer man inte att få bästa möjliga prestanda. Att ha minnen somär snabbare än bussen, är helt meningslöst - och om man har långsammare minnen än bussen, så kommer de att bli en flaskhals eftersom det ju är en del jobb i datorn utförs mot minnet... 😉

Ja, smart tänkt Claes. Men på det modekortet, Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775, som jag tänkt köpa står det i specificationerna: Busshastighet 1600/1333/1066/800 Mhz. Är bussen på 1600MHz då?

Ja, jag kör nog i vilket fall på minst 1066 och inte 800MHz eftersom jag vid närmare eftertanke vill ha möjlighet att klocka processorn.

Jäpp! Det är 1600MHz. Därför köpte jag också 1600MHz-minnen till min nya burk. De är lite dyrare, men det är smällar man får ta om man vill ligga på topp... 😛

Så det har alltså inget med processorn att göra? Damit, har nog knarkat. Men å andra sidan lärt mig något:P

Woops

Du missade nog min lilla edit: 😉

EDIT: Sorry om mitt svar blev förvirrande - jag tänkte bara på mitt eget upplägg, där jag har 1600MHz CPU, moderkort och minnen (DDR3)... 🙂 Kollade ditt moderkort - och det står följande:
4 x DIMM, max. 16GB, DDR2 1200/1066/800/667MHz, non-ECC, un-buffered memory

1200MHz minnen borde du alltså välja. Snabbare är meningslöst på det moderkortet - och du måste använda DDR2-minnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är förvirrande?

Alla delar ska ha högsta möjliga hastighet för att det ska kunna funka optimalt.

Om man har en CPU med 1600MHz buss, så ska förstås moderkortet ha samma - och om minnesbussen på moderkortet också klarar 1600Mhz, så ska man köra med 1600MHz minnen.

Om minnesbussen inte hanterar mer än 1200MHz, så ska man köra med 1200MHz-minnen. Snabbare kostar bara mer i ett sådant moderkort, men gör ingen nytta alls, utan fungerar precis likadant som de långsammare hade gjort.

Att ha snabba bussar överallt är bra på andra sätt också, eftersom det inte är allt som går via CPU:n, utan vissa saker går med DMA. Att då ha en flaskhals i någon del gör att man inte kan få maskinen lika effektiv som annars.

Vi rörde till det lite med andra ord 🙂.

Thanks

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Ville bara påpeka att min cpu har busshastighet på 3600 erat verkar lågt :/

Ville också bara hoppa in och fråga en sak:

Om ja kper ett moderkort som bara stödjer ddr2 800 och har 1066 minne kan jag då klocka moderkort så den nyttjar 1066? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste inte köra minnena i samma hastighet som processorns busshastighet. Det går bra att köra minnena genom en diver också så man slipper belasta dem så hårt om man har en grym processor.

ToxicStone: Ett moderkort som stöder DDR2 800 kan mycket väl köra minnen i 1066mhz. Detta dock om moderkortet först och främst har dem klockmöjligheterna. 😛 Och om resten av din dator klarar av det.

Redigerat av nyqa
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara påpeka att min cpu har busshastighet på 3600 erat verkar lågt :/

Det finns inga processorer med en busshastighet på 3600, utan det är processorns klockfrekvens du talar om - alltså den interna hastigheten, där busshastigheten används som bas och sedan multipliceras internt i processorn. Jag har en Core2 Quad på 2,66GHz och en buss på 1600MHz till den - och innan den hade jag en gammal 3.6GHz enkelkärna, där bussen var på 800MHz.

Om ja kper ett moderkort som bara stödjer ddr2 800 och har 1066 minne kan jag då klocka moderkort så den nyttjar 1066? mvh

Det beror på om allt annat på moderkortet klarar överklockningen, men det är förstås större chans att det funkar om du har minnen som är gjorda för den högre busshastigheten, eftersom det ofta är minnena som börjar strula vid överklockning.

Skulle dock inte rekommendera att man räknar med att överklocka - för det är större risk för instabilitet då - och det vill man inte ha i en musikburk...

Om du stoppar i 1066MHz-minnen och kör i normal hastighet, där minnesbussen är på 800MHz, så kommer minnena förstås bara att köras i 800MHz - och det har de såklart inga problem alls med eftersom det är lägre hastighet än de kan palla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kort sagt hur mycket dom kommer ihåg och hur snabbt dom kommer ihåg det som ska kommas ihåg. Osså priset för dom förstås, så ere 😛 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sådant här moderkort hade jag tänkt köpa Moderkort ASUS P5N32 SLI PREMIUM & M2N-SLI‏.

går det att klocka? tycker egenskaperna är bra förutom att den bara har ddr2 800.

mer info om den här http://se.asus.com/search.aspx?searchitem=...=m2n-sli+deluxe

Om nu inte det skulle gå ger jag upp ärligt talat för att jag hittar inte bra kort.

Då köper jag istället

Intel Core i7 Quad 920 2,66GHz s1366 m. fläkt

Asus P6T DELUXE V2

3st Kingston HyperX DDR3 PC12800 1600MHz 2GB

Men från början skulle jag bygga en bra men billig dator men moderkort verkar vara det som sätter stop då jag vill utnyttja dem 1066 på minnena, är bra minnen med.

Men tar jag det andra alternatuvet med intel blir det:

3st Kingston HyperX DDR3 PC12800 1600MHz 2GB 1 1 490:- Ej valbar 1 490:-

Asus P6T DELUXE V2 1 2 890:- Ej valbar 2 890:-

Cooler Master Real Power Modular 620W 1 1 090:- Ej valbar 1 090:-

Deltaco LA-119 1 299:- Ej valbar 299:-

Intel Core i7 Quad 920 2,66GHz s1366 m. fläkt 1 2 890:- Ej valbar 2 890:-

Samsung SH-S223B Bulk 1 299:- Ej valbar 299:-

Sapphire Radeon HD4890 1GB GDDR5 1 2 190:- Ej valbar 2 190:-

Nybegagnad hårddisk dessa 10000rpm sorterna på 73GB 1000:-

= 12148 kr

och Amd som jag hade tänkt:

4GB 1066mhz med kylning och fläkt på glöm vad dem heter (begagnade) 600:-

AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition 2,7GHz AM2+ Boxed m. fläkt 590:-

Deltaco LA-119 299:-

Axpertec Xion 630W Version 2.20 SLI Ready 1 579:- Ej valbar 579:-

Samsung SH-S222A IDE/ATA Bulk 1 279:- Ej valbar 279:-

Har 2 st geforce 7600gt grafikkort hemma värt kanske 800:- :S

Nybegagnad hårddisk dessa 10000rpm sorterna på 73GB 1000:-

Moderkort ASUS P5N32 SLI PREMIUM & M2N-SLI‏. 600:- begagnat

= 4747 kr

Datorn ska användas till:

unreal tournament, the sims 3, call of duty 4, 80-90 IE sidor uppe samtidigt samt 20 text dokument, ladda ner, msn spela in musik virus scanna datorn, sådant ska den klara samtidigt då jag oftast inte kan stänga av datorn för jag håller på med ca 15 projekt samtidigt. stort MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...