Jump to content
Annons

Hur flyttar man ljudfilen i en region?


puffra

Recommended Posts

Gick över till Logic från Cubase SX3 i våras. Är supernöjd!

Dock är det några funktioner som jag fortfarande saknar eller inte har hittat kanske man ska säga. Det är klart att mycket fortfarande handlar om lite ovana och vissa uppgifter kräver lite andra arbetssätt mellan de olika programmen. Några månader med Logic är inte riktigt samma som 3-4 år med Cubase helt enkelt...

Nog om det. En funktion som jag använde enormt mycket i Cubase var att man kunde flytta ljudfilen i en region genom att hålla ner typ alt+ctrl samtidigt som man drog. Alltså låg regionen kvar på precis samma ställe men ljudet spelades från ett annat ställe. En sjukt skön funktion när man sitter och klipper och klistrar och ska få saker att passa ihop ordentligt.

Jag vet att det går att gå in i Audio Bin-fönstret och där redigera varje region men det känns lite som en omväg. Det borde verkligen finnas något smidigt sätt att göra detta på. Någon som vet? Någon som förstår vad jag menar? hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Alt-Ctrl var det!! 😲 Tack!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med logic frågan men jag undrade över precis samma sak i Cubase.. hade glömt vad det var för kommando..

Hjälpte till att bumpa tråden lite iaf 😮

åhh. jag som blev så glad när jag såg att jag hade fått svar på min fråga...

kul att man kunde hjälpa till ialalfall och tack för bumpen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Men då ändrar man väl bara startpunkten men det kanske är det han frågar om. Annars kan man ju bara dra regionen i arrange, det går ju att finlira det riktigt mycket även om man bara förstorar men det ska även gå att hålla nån tangentkombination ungefär som i cubase och flytta pyttelite åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår jag dig rätt? du vill alltså flytta själva "audiokurvan/audiotussarna", fast inte behöva flytta själva klossen/regionen?? nu vet jag hur det är med vanesaker, eftersom jag själv gick från nuendo till logic för typ 6 år sedan eller nåt sånt, men....varför?

redigerar extremt mkt i audiofiler, men klipper bara isär klossarna där det behövs, och flyttar höger/vänster......håll in ctrl så flyttar man lite(fast man måste klicka på klossen först, och sen trycka in ctrl.....gör man tvärtom får man bara upp en meny)....eller så ändrar man "snap" inställningen, så att den aldrig snappar till något värde....! med automagisk crossfade så slipper man tänka på sånt också....

det du frågar efter har jag ingen aning om hur man gör faktiskt....tyvärr....! jag menar inte att ifrågasätta dig, men varför vill man det? har jag missat nåt? 🙂

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

förstår jag dig rätt? du vill alltså flytta själva "audiokurvan/audiotussarna", fast inte behöva flytta själva klossen/regionen?? nu vet jag hur det är med vanesaker, eftersom jag själv gick från nuendo till logic för typ 6 år sedan eller nåt sånt, men....varför?

redigerar extremt mkt i audiofiler, men klipper bara isär klossarna där det behövs, och flyttar höger/vänster......håll in ctrl så flyttar man lite(fast man måste klicka på klossen först, och sen trycka in ctrl.....gör man tvärtom får man bara upp en meny)....eller så ändrar man "snap" inställningen, så att den aldrig snappar till något värde....! med automagisk crossfade så slipper man tänka på sånt också....

det du frågar efter har jag ingen aning om hur man gör faktiskt....tyvärr....! jag menar inte att ifrågasätta dig, men varför vill man det? har jag missat nåt? 🙂

Du har fattat helt rätt. Och Nja, jag vet faktiskt inte riktigt varför man vill det 😐 Det va bara att när jag körde cubase förut och eftersom funktionen fanns där blev det att man använde den när anledning dök upp. Hade jag aldrig kört cubase hade jag antagligen inte saknat funktionen och gjort precis som du beskriver (vilket också är precis det sättet jag kör nu). Precis som du säger så handlar det ju mycket om vanesaker. En annan vanesak som jag saknar från cubase är möjligheten att kunna ändra gainen individuellt på olika regioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det kan du ju göra ute i arrange det är ju bara att rita volymen i varje region eller köra i mixern om du håller på off så får du ju upp en meny med write och read och allt vad det heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då förlorar du kontrollen med volymregeln och ändrar förutsättningar för pluggar etc., vill man bara göra en volymjustering på en region utan att påverka något annat så får man antingen lägga en gainplugg som man automatiserar eller köra gain change via sample editor.

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår jag dig rätt? du vill alltså flytta själva "audiokurvan/audiotussarna", fast inte behöva flytta själva klossen/regionen?? nu vet jag hur det är med vanesaker, eftersom jag själv gick från nuendo till logic för typ 6 år sedan eller nåt sånt, men....varför?

redigerar extremt mkt i audiofiler, men klipper bara isär klossarna där det behövs, och flyttar höger/vänster......håll in ctrl så flyttar man lite(fast man måste klicka på klossen först, och sen trycka in ctrl.....gör man tvärtom får man bara upp en meny)....eller så ändrar man "snap" inställningen, så att den aldrig snappar till något värde....! med automagisk crossfade så slipper man tänka på sånt också....

det du frågar efter har jag ingen aning om hur man gör faktiskt....tyvärr....! jag menar inte att ifrågasätta dig, men varför vill man det? har jag missat nåt? 🙂

Du har fattat helt rätt. Och Nja, jag vet faktiskt inte riktigt varför man vill det 😛 Det va bara att när jag körde cubase förut och eftersom funktionen fanns där blev det att man använde den när anledning dök upp. Hade jag aldrig kört cubase hade jag antagligen inte saknat funktionen och gjort precis som du beskriver (vilket också är precis det sättet jag kör nu). Precis som du säger så handlar det ju mycket om vanesaker. En annan vanesak som jag saknar från cubase är möjligheten att kunna ändra gainen individuellt på olika regioner...

Varje program har sina fördelas och nackdelar. Jag saknar också de två saker du tar upp här. Plus att jag tycker fade in/out är enklare i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...