Jump to content
Annons

Adk a51e - Varmt Sound


Voice

Recommended Posts

Lyssna här så kanske du får någon ide hur jag kan efterlikna hans sound.

Youtube Klipp =

Jag har inte samma mick som snubben i klippet (Tror han använder en AKG SolidTube om jag inte missminner mig.), men jag undrar om jag kan få ett liknande ljud med min ADK a51e, med hjälp av lite Vst program ect.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ja med din mick kan du troligen få fram det ljudet.

Spela in nära micken så får du mycket basljud.

Ljudet är ordentligt komprimerat, så en kompressor och och måste du ha för att få fram ljudet.

Men, har du hans röst? Bra radioröster är inte alla begåvade med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna här så kanske du får någon ide hur jag kan efterlikna hans sound.

Youtube Klipp =

Jag har inte samma mick som snubben i klippet (Tror han använder en AKG SolidTube om jag inte missminner mig.), men jag undrar om jag kan få ett liknande ljud med min ADK a51e, med hjälp av lite Vst program ect.

Ska du göra radio? Vad blir det för sorts sammanhang i så fall? Det låter rätt så roligt.

Jag har haft en lika mick i flera år, och som sagt, med mycket kompressor låter det ungefär så där.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag och Valdez gjorde en låt till diskofestivalen och i början av den gjorde jag en "radio/dj" röst.

Svalde nästan micken, massa kompression + pitchshifter för att få till riktig basröst.

Ett litet rumsreverb för att få lite känsla av rum.

Blev rätt bra om jag får säga det själv.

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....20my%20life.mp3

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Studiomannen (oregistrerad)
Lyssna här så kanske du får någon ide hur jag kan efterlikna hans sound.

Youtube Klipp =

Jag har inte samma mick som snubben i klippet (Tror han använder en AKG SolidTube om jag inte missminner mig.), men jag undrar om jag kan få ett liknande ljud med min ADK a51e, med hjälp av lite Vst program ect.

Bästa tal och sångmikrofonen i budget klassen under 10.000 är Neumanns TLM 103 som är helt rak och helt brusfri vilket man inte kan påstå att ADK mikrofoner är. Sveriges Radio har i många år använt TLM 103 som talmikrofon i sina studios och i sina enmans-bås där man gör speaker pålägg och annat. Den har dessutom en skön karaktär som gör rösten mer "musikalisk". Neumann har också en gansk ny mik. som heter TLM 49 som varmt rekommenderas på tal och sång. Samma kapsel som U 47:an Läs test här:

http://www.sennheiser.com/nordic/icm_se.nsf/root/spec_tlm

Link to comment
Dela på andra sajter

För att uppnå det där radioröstsoundet så är ju naturligtvis rösten viktig... Meen.. Man behöver inte världens dyraste mic för det. Du behöver en mikrofon med tydlig proxmityeffekt, typiskt en njurkaraktär alltså.. T.om en billig Shure SM57 skulle kunna fixa detta.. Nära ska det vara och gärna med ett puffskydd då.. Sen ska det vara mycket kompressor.

Sen kan du ju alltid trixa med lite pitchfunktion i din ljudeditor också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa tal och sångmikrofonen i budget klassen under 10.000 är Neumanns TLM 103[...]

Ursäkta om jag går lite OT, men kan man verkligen kalla en mikrofon för 9000 för en budgetmikrofon? Är mikrofonstandarden inom radio så mycket högre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiomannen (oregistrerad)
Bästa tal och sångmikrofonen i budget klassen under 10.000 är Neumanns TLM 103[...]

Ursäkta om jag går lite OT, men kan man verkligen kalla en mikrofon för 9000 för en budgetmikrofon? Är mikrofonstandarden inom radio så mycket högre?

Man brukar säga skit in och skit ut. Mikrofon och monitor måste hålla hög klass och vara brusfria annars förstärks det i hela kedjan och ger ett luddigt odefinerat sound i slutet. Brodcasters behöver oftast inte tänka med plånboken utan ser kvalitét som det viktigaste. Att de väljer TLM 103 av alla mikrofoner på marknaden är ju ett stort plus i kanten för en mikrofon som kostar (såg att 4Sound säljer den för 8995:- med orginal upphängningen) under 10.000:- Grymt pris faktiskt. Köpte själv ett par stycken för 5 år sedan och då kostade de 12.000 styck utan upphängningen!!!

// Studiomannen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja med din mick kan du troligen få fram det ljudet.

Spela in nära micken så får du mycket basljud.

Ljudet är ordentligt komprimerat, så en kompressor och och måste du ha för att få fram ljudet.

Men, har du hans röst? Bra radioröster är inte alla begåvade med.

Jag har en kompressor från Behringer - Mdx 2600. Vet du någon bra inställning så jag får det härliga ljudet. Jag har pysslat med radio i några år, jag skulle säga att jag har en radioröst. Det är i allafall vad en del personer har säg till mig.

---------------------------------------

Lyssna här så kanske du får någon ide hur jag kan efterlikna hans sound.

Youtube Klipp =

Jag har inte samma mick som snubben i klippet (Tror han använder en AKG SolidTube om jag inte missminner mig.), men jag undrar om jag kan få ett liknande ljud med min ADK a51e, med hjälp av lite Vst program ect.

Ska du göra radio? Vad blir det för sorts sammanhang i så fall? Det låter rätt så roligt.

Jag har haft en lika mick i flera år, och som sagt, med mycket kompressor låter det ungefär så där.

Jag håller på med radio gör även lite promos till mindre internet stationer.

Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till Drloop.

"Vet du någon bra inställning så jag får det härliga ljudet."

---------------------------------------

Redigerat av Voice
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ja med din mick kan du troligen få fram det ljudet.

Spela in nära micken så får du mycket basljud.

Ljudet är ordentligt komprimerat, så en kompressor och och måste du ha för att få fram ljudet.

Men, har du hans röst? Bra radioröster är inte alla begåvade med.

Jag har en kompressor från Behringer - Mdx 2600. Vet du någon bra inställning så jag får det härliga ljudet. Jag har pysslat med radio i några år, jag skulle säga att jag har en radioröst. Det är i allafall vad en del personer har säg till mig.

Funkar säkert med den kompressorn. Det viktiga är att du har basbotten i din röst. Utan den blir det inte som på youtube klippet. Du kan ha en bra radioröst utan att ha den djupa rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Bästa tal och sångmikrofonen i budget klassen under 10.000 är Neumanns TLM 103[...]

Ursäkta om jag går lite OT, men kan man verkligen kalla en mikrofon för 9000 för en budgetmikrofon? Är mikrofonstandarden inom radio så mycket högre?

Håll dig OT och ta en svensklektion... 😄 han pratar om budgetklassen under 10 000. Budget är ett ekonomiskt begrepp som syftar till att disponera de pengar man tilldelats/tjänar för att täcka ens behov och måsten. Det handlar inte om att något kostar lite, eller skulle hålla en lägre standard.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...