Jump to content
Annons

The Hives stäms för låtplagiat


Valle

Recommended Posts

Nu är det i och för sig Aftonbladet som skriver detta... vilket säger sitt. Men i alla fall:

Ur artikeln: Den Los Angeles-baserade låtskrivaren Jason Shapiro förbereder en stämningsansökan mot The Hives. Shapiro menar att Hives-låten ”Tick tick boom” är ett plagiat av hans egen sång ”Why you”, som han spelade in tillsammans med The Roofies 1997.

Hela artikeln här

Det är inget snack om att låtarna låter lika.

Frågan är bara — med tanke på allt tjat om att tillåta piratkopiering — om det inte är lika bra att även propagera för "fria" låtstölder.... Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bottnar kanske bara i avundsjuka på The Hives.

The Roofies har bara fått 1,5 stjärna i ratings och 11 000 visningar, medans Hives fått 5 i ratings och 340 000 i visningar. 😆

Ja, riffen låter rätt lika men jag tycker dem spelar dem olika i sättet. Sen lyssnar man på sångmelodin så är det ju inte alls lika, förutom "skriket" i början.

The Hives är mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det är skit likt men what the hell. De riff vi spelar i bandet finns säkert också. Man påverkas ju av allt man hör och mycket man skriver får man ju en känslan av igenkänsla, om det nu är ackorden eller melodin!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja vem har inte gjort ett riff eller låt och undrat om man inte har hört det förut eller om man bara inbillar sig? Det där går inte undvika helt. Finns säkert band som i sin tur skulle kunna stämma Shapiro för stöld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var väl inte speciellt likt även om typ min mormor säkert hade tyckt det...

Inte? Du tyckte inte att inledningarna, riffen var lika? Och, inte minst, den karakteristiska, utdragna frasinledningen på sången?

Du har nog en del att lära av mormor, tror jag 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Var väl inte speciellt likt även om typ min mormor säkert hade tyckt det...

Inte? Du tyckte inte att inledningarna, riffen var lika? Och, inte minst, den karakteristiska, utdragna frasinledningen på sången?

Du har nog en del att lära av mormor, tror jag 😉

Nämen hej mormor! Är du också här på forumet? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

akorden påminde om varann men var inte lika, skriket var ju ganska likt men det kan hives ha fått från preachers: who do you love kommer ca 0:35 sångaren börjar och de andra faller in liknade det hives gjorde.

who do you love studio

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen snälla. Så länge det finns tvivel överhuvudtaget så är det inte tillräckligt likt för att det ska vara nåt att bli upprörd över.

Du har helt rätt! Det är definitivt inget att bli upprörd över, oavsett det handlar om likheter eller raka stölder. För det är nog lite som DieHard är inne på — man inspireras av sådant man har hört förr. Jag menar, säkert hälften av mina låtar skulle kunna falla inom ramarna för vad Jason Shapiro anser är låtstöld.

Däremot tycker jag att det är oerhört viktigt att lära sig höra likheter i låtar på egen hand — man ska inte behöva vänta på huruvida tvivel hos andra uppstår eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

akorden påminde om varann men var inte lika, skriket var ju ganska likt men det kan hives ha fått från preachers: who do you love kommer ca 0:35 sångaren börjar och de andra faller in liknade det hives gjorde.

who do you love studio

helt klart att de isf har influerats mer av detta! The hives andas ju 60-tal. De liknar också t.ex the kinks!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vem har inte gjort ett riff eller låt och undrat om man inte har hört det förut eller om man bara inbillar sig? Det där går inte undvika helt.

Ja exakt, det är som vanligt med usa, man ska stämma alla om allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...