Jump to content
Annons

Metroid - Kraid


Majken

Betyg:  

9 röster

  1. 1. Betyg:

    • 1. Ehh?
      0
    • 2. Mjae
      0
    • 3. Jodå
      3
    • 4. Sedärja
      1
    • 5. Ja djävlar!
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Kraid

ARTIST/GRUPP: Majken

GENRE: Videospelspop

LÅTLÄNGD: 1:41

KOMPOSITÖR: Nintendo

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 2.31MB

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: http://www.majken.se/mp3/kraid-v3.mp3

---------

Satt och spelade den gamla klassiska spelet Metroid häromdan och insåg hur fantastiskt bra låten till minibossen Kraid är. Så jag drog igång Cubase och började plita ihop ett eget arrangemang på låten. Känslan jag eftersträvat är alltså underjordisk rymdbas 😆

För de som aldrig spelat spelet eller aldrig hört låten kan ni hitta en variant på orignalet här:

http://www.majken.se/mp3/kraid.mid

som jag stulit från denna sida:

http://www.vgmusic.com/music/console/ninte...ex-classic.html

Jaja, hur som hafver. Är min version nåt att ha, är det passé med syntpop från 80-talet eller går det fortfarande att lyssna på? Låten är ju inte klar ännu men lite feedback hade kanske ändå varit skoj. Jag blev lite småsugen på att göra om en eller ett par låtar till från spelet bara för att de är så rackarns bra 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gillar inte riktigt hur du har flyttat omkring på första delen av melodislingan, det låter inte... Rätt helt enkelt.

Som du nämde så är det bara en slags "skiss" än så länge, så jag känner mig inte speciellt rättfärdigad att kommentera mycket annat då jag antar att du kommer göra mycket mer med den innan den är helt färdig.

Kanske något att skicka till Overclocked Remix när den är klar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte riktigt hur du har flyttat omkring på första delen av melodislingan, det låter inte... Rätt helt enkelt.

Som du nämde så är det bara en slags "skiss" än så länge, så jag känner mig inte speciellt rättfärdigad att kommentera mycket annat då jag antar att du kommer göra mycket mer med den innan den är helt färdig.

Kanske något att skicka till Overclocked Remix när den är klar?

Hehe, jag har flyttat om melodislingan ett dussintal gånger vid det här laget. Det lär nog ändra på sig igen. Kommer dock inte att vara som originalet. Trivs inte riktigt med den fraseringen. Roligare att sätta sin egen prägel på det.

Overclocked Remix? Har jag inte ens hört talas om, vad är det för nåt?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar av naturen tv-spelsmusik så den här låten har +poäng redan innan jag ens har hört den. Nu när jag har lyssnat så säger jag at det är schysst atmosfär i låten men den är lite för flummig. Gör den mer tydlig...och röjig...Speciellt där melodislingan i orginalen släpper loss rejält....Det kan bli ösigt...mmm...ösigt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt anonymt och är väl mest bakgrundsmusik. Den har rullat en bra stund nu utan att jag har märkt det. Nu är det ju baserat på en spellåt, så det kanske förklarar saken, men jag tycker det saknas något som håller mig kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar av naturen tv-spelsmusik så den här låten har +poäng redan innan jag ens har hört den. Nu när jag har lyssnat så säger jag at det är schysst atmosfär i låten men den är lite för flummig. Gör den mer tydlig...och röjig...Speciellt där melodislingan i orginalen släpper loss rejält....Det kan bli ösigt...mmm...ösigt....

Mer tryck säger du?.. Ptja det låter ju inte som en så pjåkig idé. Majken fixar 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

beatet låter lite osammanhängande...

och vid 13 sek tycker jag du ska ha nån svep-effekt lr liknande så man inte blir helt tagen på sängen av ändringen...

gillar synthen i början.. o fm-hiten i bakgrunden...

Heh, det var ju lite grovt med tanke på att det inte tog så lång stund att göra. Ville mest bara kolla om det var åt det hållet folk ville att den skulle piffas upp. Pillrar vidare på det senare 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det lät hur bra som helst. Det tuffare partiet förflyttade låten in på dansgolvet. Men även första versionen lät skönt. Speciellt den djupa basen kom fram bra på mina black diamond, och det är det inte alla låtar som klarar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker kraften i den här typen av spelmusik är att den är så jävla bra att den e bäst i enkel orginal form. I din version har du ju typ tonat ner på all kraft i melodierna och dränkt dom i reverb och delay. Det blir inte lika kul att lyssna på. Men helt klart mysigt och skönt att lyssna på på ett annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tydligen ett populärt spel med bra musik för det finns massor (några stycken iaf) som gör remixer på dessa låtar. Din remix var ganska skön oxå 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...